Δύο έργα με κιμωλία και παστέλ αφιερωμένα στον «Μυστικό Δείπνο» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι που κάποτε ανήκαν σε έναν Ολλανδό βασιλιά του 19ου αιώνα, θα βγουν σε δημοπρασία τον επόμενο μήνα.
Τα πορτρέτα του Αγίου Ιωάννη του Ευαγγελιστή και του Αγίου Ιακώβου, που κάθονται στα αριστερά του Ιησού Χριστού στη διάσημη τοιχογραφία του Μιλάνου, αποτελούν μέρος δημοπρασίας του οίκου Sotheby’s στο Λονδίνο, στις 6 Ιουλίου, που είναι αφιερωμένη σε αριστουργήματα τυπωμένα σε χαρτί.
Τα έργα αποδίδονται στον βοηθό του Ντα Βίντσι, Τζιοβάνι Αντόνιο Μπολτράφιο (Giovanni Antonio Boltraffio), και είναι φτιαγμένα στο πραγματικό μέγεθος των μορφών του πίνακα. Εκτιμάται ότι θα πωληθεί έως και 146.500 δολάρια το καθένα.
Σύμφωνα με την Κριστιάνα Ρομάλι, ειδική στα σχέδια παλαιών δασκάλων στον οίκο Sotheby’s, οι ειδικοί δεν είναι σίγουροι γιατί δημιουργήθηκαν τα έργα αυτά, αλλά τόνισαν ότι τα μεγάλης κλίμακας πορτρέτα είναι «εξαιρετικά σπάνια».
Μέρος μιας σειράς 11 παρόμοιων έργων, η συλλογή ανήκε κάποτε στον διάσημο Άγγλο ζωγράφο Τόμας Λόρενς, καθώς και στον Γουλιέλμο Β’, βασιλιά της Ολλανδίας, πριν χωριστεί και περιέλθει σε διάφορα μουσεία, γκαλερί και ιδιώτες. Το 2005, τα δύο έργα πωλήθηκαν ξεχωριστά στον οίκο Christie’s, έναντι 96.000 δολαρίων για τον Άγιο Ιωάννη και 57.600 δολαρίων για τον Άγιο Ιάκωβο.
Έκτοτε, «δεν έχει υπάρξει κάτι παρόμοιο στην αγορά», δήλωσε στο CNN η Ρομάλι.
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι ζωγράφισε τον «Μυστικό Δείπνο» μεταξύ 1495 και 1498 και έγινε εμβληματικό έργο της ιταλικής Αναγέννησης. Απεικονίζει τον Ιησού την στιγμή που ανακοινώνει ότι ένας από τους δώδεκα μαθητές του θα τον προδώσει, απεικονίζοντας τις εκφραστικές αντιδράσεις των πιο ένθερμων οπαδών του. Ο Λεονάρντο υπέδειξε τον ένοχο, τον Ιούδα, ζωγραφίζοντας το πρόσωπό του στη σκιά.
Ο εμβληματικός πίνακας, ο οποίος προσέλκυε εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες ετησίως πριν από την πανδημία, στεγάζεται στην τραπεζαρία της μονής Santa Maria delle Grazie στο Μιλάνο της Ιταλίας. Όμως, λόγω της επιδεινούμενης κατάστασής του, υπόκειται σε συνεχείς προσπάθειες συντήρησης.
Έκτοτε, έχει εκτεθεί σε κακές περιβαλλοντικές συνθήκες και έχουν γίνει πολλαπλές προσπάθειες αποκατάστασης κατά τη διάρκεια των αιώνων και σχεδόν καταστράφηκε όταν η εκκλησία βομβαρδίστηκε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Σύμφωνα με τον οίκο Sotheby’s, τα πρώιμα αντίγραφα από τους βοηθούς του Λεονάρντο «αποτελούν πολύτιμη ένδειξη για το πώς πρέπει να έμοιαζε αρχικά το αριστούργημα».
Τα έργα που αποδίδονται στον Μπολτράφιο είναι «ασυνήθιστα» για το μέγεθός τους και τη χρήση του χρώματος, δήλωσε η Ρομάλι.
«Είναι αρκετά μεγάλα έργα, για να είναι σε χαρτί… και αυτό τα κάνει πολύ εντυπωσιακά», εξήγησε. «Και τα παστέλ χρώματα – δεν είναι κάτι που βλέπεις συχνά. Ο Λεονάρντο εισήγαγε τη χρήση της χρωματιστής κιμωλίας στην Ιταλία, αλλά είναι κάτι που ήρθε από τη Γαλλία», πρόσθεσε η Ρομάλι.
ΠΗΓΗ: CNN