«Αν έπρεπε να το ξανακάνω, θα το έκανα ξανά» δήλωσε σήμερα ο πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, αναφερόμενος στις επαφές που ως υπουργός Οικονομικών είχε κατά την περίοδο 2014 -2016 με ιθύνοντες της αμερικανικής πολυεθνικής εταιρείας Uber.
Ο Μακρόν εξήγησε πως στόχος του είναι να αγωνιστεί με κάθε τρόπο ενάντια στην μαζική ανεργία και ότι προς τον σκοπό αυτό συναντιέται με ξένους επιχειρηματίες, φανερά και με την παρουσία των συνεργατών του.
«Αν δημιουργούν θέσεις εργασίας στη Γαλλία, είμαι περήφανος για αυτό και θα το ξανακάνω αύριο και μεθαύριο», είπε.
Αναφερόμενος στην αντιπολίτευση και τις κατηγορίες που εξαπολύει εις βάρος του ο Μακρον είπε: «Έχουν χάσει την πυξίδα. Αν δεν παλέψουμε για καλύτερη εκπαίδευση και για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, θα συνεχίσουμε να έχουμε υψηλή ανεργία».
«Δημιουργούμε μια είδους ατμόσφαιρα ότι δηλαδή οι επιχειρηματίες, κυρίως οι ξένοι, είναι κακό. Εγώ αναλαμβάνω εντελώς (την ευθύνη) κοιτάζοντας σας στα μάτια! Συνάντησα επιχειρηματίες! Τι τρομερό! Τους είδα, πάντα επίσημα παρουσία συνεργατών. Είμαι περήφανος. Δημιούργησαν δουλειές στη Γαλλία. Είμαι υπερήφανος γι’ αυτό. Και ξέρετε κάτι; Θα το έκανα αύριο και μεθαύριο», τόνισε.
Όταν οι δημοσιογράφοι τον πίεσαν να σχολιάσει τις αποκαλύψεις περί άμεσης εμπλοκής του στην εγκαθίδρυση της Uber στη Γαλλία, ο Γάλλος πρόεδρος είχε την εξής καυστική απάντηση:
«Όπως θα έλεγε ένας προηγούμενος Πρόεδρος, μού ακουμπάνε το ένα χωρίς να κουνηθεί το άλλο», είπε ο Μακρόν αναφερόμενος στους… όρχεις και σε μια περίφημη φράση που είχε πει ο Ζακ Σιράκ όταν το κατηγόρησαν. Με λίγα λόγια, αδιαφορεί τελείως.
Μια ταραγμένη ιστορία
Η σύντομη ιστορία της Uber στην Ελλάδα είναι αρκετά ταραγμένη. Η αμερικανική εταιρεία με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, εμφανίστηκε στην Αθήνα το 2014.
Αρχικά πρόσφερε την υπηρεσία uberTAXI και συνεργαζόταν με επαγγελματίες οδηγούς, αποκλειστικά στην Αθήνα. Τα δυνατά χαρτιά της εταιρείας ήταν η μείωση του χρόνου αναμονής, η παρακολούθηση της διαδρομής στο χάρτη και ο εντοπισμός της συντομότερης διαδρομής. Ήταν η πρώτη εταιρεία επίσης που καθιέρωσε την πληρωμή μέσω κάρτας, κάτι που αποδείχτηκε εξαιρετικά χρήσιμο την εποχή των capital controls.
Τα πράγματα άρχισαν να παίρνουν μια διαφορετική τροπή όταν τον Σεπτέμβριο του 2015 εγκαινιάστηκε η υπηρεσία UberX, η οποία έδινε ουσιαστικά τη δυνατότητα σε μη επαγγελματίες οδηγούς που δεν κατείχαν επαγγελματική άδεια και δεν απέδιδαν στο κράτος νόμιμες εισφορές, να εκτελούν μεταφορικό έργο. Σύμφωνα με το νόμο 4093/2012 στον οποίο βασίζεται η Uber, οι οδηγοί είναι υπάλληλοι εταιρειών αδειοδοτημένων από τον ΕΟΤ (γραφεία ενοικίασης οχημάτων και τουριστικά γραφεία) για ενοικίαση Ι.Χ. με οδηγό.
Οι αντιδράσεις από τους οδηγούς ταξί ήταν έντονες σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, μεταξύ των οποίων το Παρίσι, το Βερολίνο και η Αθήνα. Το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής μάλιστα καλούσε τους οδηγούς να μην ενταχθούν στην υπηρεσία της Uber.
Μετά την ψήφιση το 2018 του αυστηρότερου νόμου για τις μεταφορές που καθιέρωνε ένα σχεδόν ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας για τις εταιρείες διαμεσολάβησης μεταφορικών υπηρεσιών στην Ελλάδα, η Uber ανέστειλε την υπηρεσία UberΧ, διατηρώντας μόνο την υπηρεσία UberTaxi.
H υπόθεση της Uber στην Ελλάδα αποτέλεσε πολύ συχνά πεδίο αντιπαράθεσης ανάμεσα στην τότε κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και τη ΝΔ.
Με αφορμή την αποκάλυψη του Guardian και της Monde το θέμα επανήλθε στο προσκήνιο με τον ΣΥΡΙΖΑ να ασκεί δριμεία επίθεση στη ΝΔ για την στήριξη που πρόσφερε ως αξιωματική αντιπολίτευση στην εταιρεία.
«Η αλήθεια αποκαλύπτεται καθημερινά, για κάθε ζήτημα που ο κ. Μητσοτάκης, τα στελέχη της ΝΔ και οι συνοδοιπόροι τους, μας λοιδόρησαν, μας συκοφάντησαν, μας στοχοποίησαν, παραπληροφορώντας τον ελληνικό λαό» σχολίασε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Με πληροφορίες από taxianddriver, kathimerini.gr, BFMTV