Ο κλάδος του εμπορίου προσπαθεί να ανταπεξέλθει σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες και όπως εξηγεί ο Θεόδωρος Καπράλος Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά «οι οποιεσδήποτε συγκρίσεις δεν γίνονται με βάση το 2019, αλλά με την ροή των προηγούμενων δύο ετών και την εικόνα της θερινής σαιζόν έως και το Μάϊο».
Περιγράφοντας τις συνθήκες που καλούνται να επιβιώσουν τονίζει στο άρθρο του ότι «οι επιχειρηματίες του λιανικού εμπορίου καλούνται να διαχειριστούν την αβεβαιότητα που γεννά η ακρίβεια και η ενεργειακή κρίση, γνωρίζοντας καλά πως οι καταναλωτές δεν έχουν πολλά περιθώρια για αγορές».
Αναλυτικά το άρθρο:
Η έναρξη των θερινών εκπτώσεων του Ιουλίου βρήκε τις προσδοκίες του εμπορικού κόσμου της χώρας να μην επαληθεύονται. Οι δύο πρώτες εβδομάδες ήταν αρκετά υποτονικές για την αγορά, καθώς, όπως όλα δείχνουν, ενόψει ενός ακόμη δυσκολότερου χειμώνα, οι καταναλωτές έχουν περιορίσει κατά πολύ τα έξοδά τους, ενώ «χαμηλές πτήσεις» καταγράφηκαν και την Κυριακή 17 Ιουλίου, ημέρα κατά την οποία τα καταστήματα ήταν ανοιχτά.
Τα εμπορικά καταστήματα προσπάθησαν για μια ακόμη φορά να απορροφήσουν το μεγαλύτερο μέρος των ανατιμήσεων και προχώρησαν σε «γενναίες» εκπτώσεις, στην προσπάθεια τους να κρατήσουν κοντά τους, τους πελάτες και να διατηρήσουν ζωντανή την ροπή για κατανάλωση. Έτσι, κλάδοι που παραδοσιακά ελκύουν τη μερίδα του λέοντος των καταναλωτών – όπως η ένδυση και η υπόδηση – έχουν προχωρήσει σε εκπτώσεις που αγγίζουν το 50%, ή και σε πολλές περιπτώσεις το 70%. Παρόλα αυτά, η κίνηση τις πρώτες ημέρες ήταν αρκετά «μουδιασμένη».
Οι επιχειρηματίες του λιανικού εμπορίου καλούνται να διαχειριστούν την αβεβαιότητα που γεννά η ακρίβεια και η ενεργειακή κρίση, γνωρίζοντας καλά πως οι καταναλωτές δεν έχουν πολλά περιθώρια για αγορές. Παράλληλα, είναι φανερό πως έχουν αλλάξει οι προτεραιότητες, καθώς μετά από την κάλυψη πολύ βασικών αναγκών, η επιθυμία για διακοπές ή ολιγοήμερες αποδράσεις φαίνεται να έρχεται στην κορυφή.
Από την άλλη μεριά, ενώ οι τουριστικές αφίξεις κινούνται σε επίπεδα ρεκόρ, αναπτερώνοντας το ηθικό των φορέων της βιομηχανίας του τουρισμού, η ώθηση που δίνεται στην εμπορική κίνηση δεν είναι αντίστοιχη. Φαίνεται πως δεν είναι οριζόντια και την καρπώνονται αποκλειστικά περιοχές με αυξημένες τουριστικές ροές και μεγαλύτερου μεγέθους επιχειρήσεις που διαθέτουν εκεί υποκαταστήματα.
Οι οποιεσδήποτε συγκρίσεις δεν γίνονται με βάση το 2019, αλλά με την ροή των προηγούμενων δύο ετών και την εικόνα της θερινής σαιζόν έως και το Μάϊο. Δυστυχώς ο πεσμένος» Ιούνιος, ακολουθήθηκε με έναν αντίστοιχο Ιούλιο, με τον τζίρο των εμπορικών καταστημάτων να μένει καθηλωμένος σε χαμηλά επίπεδα. Το πρόβλημα μεγαλώνει αν αναλογιστεί κανείς πως ο τρέχων μήνας είναι εξαιρετικά “βαρύς” για τις επιχειρήσεις. Πρέπει να καλυφθούν σειρά φορολογικών υποχρεώσεων: επιστρεπτέα προκαταβολή , φόρος εισοδήματος , ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ, παλαιότερες ρυθμίσεις αλλά και να εξοφληθούν επιταγές που λήγουν τα επόμενα 24ωρα.
Η επόμενη μέρα φαντάζει δύσκολη καθώς έρευνες δείχνουν πως, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του έτους, ένας στους δύο συμπολίτες μας έχει μειώσει τις δαπάνες αγορών, στο δεύτερο εξάμηνο μόνο ένα 17% δηλώνει πρόθεση να τις αυξήσει.
Η ενεργειακή κρίση και το ράλι τιμών στα βασικότερα είδη διατροφής είναι πλέον οι μεγαλύτερες ανησυχίες για το καταναλωτικό κοινό για το χειμώνα που έρχεται και υποχρεώνουν τους καταναλωτές να περιορίζουν τα έξοδά τους στα απολύτως απαραίτητα.
Επειδή οι θερινές εκπτώσεις θα διαρκέσουν έως τις 31 Αυγούστου, υπάρχει η ελπίδα για τα ψώνια της τελευταίας στιγμής, έστω και αν αυτά είναι περιορισμένα και δεν μπορούν να δώσουν “ανάσα” στα ταμεία των καταστημάτων. Η διάθεση του κόσμου έχει ήδη, εν πολλοίς, φανεί, καθώς οι καταναλωτές ψηφίζουν … παραλία και όχι shopping therapy….
Θεόδωρος Καπράλος
Πρόεδρος Εμπορικού συλλόγου Πειραιά
Β’ Αντιπρόεδρος Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας