Απίστευτο χάος και πρωτοφανή ταλαιπωρία δεκάδων επιβατών έχει προκαλέσει η πολυδιαφημισμένη ως πλέον γρήγορη αμαξοστοιχία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το περίφημο «Λευκό Βέλος», το οποίο κάνει την απόσταση Λάρισα – Αθήνα σε 2,5 ώρες.
Λίγο μετά τις 5 το απόγευμα όταν το γρήγορο τρένο της εταιρίας ξεκίνησε από την Αθήνα το ταξίδι του με κατεύθυνση προς τη Θεσσαλονίκη, αλλά ακινητοποιήθηκε έξω από την πρωτεύουσα κοντά στο σταθμό της Δεκέλειας.
Η αμαξοστοιχία ακινητοποιήθηκε και οι περίπου 130 επιβάτες αναγκάστηκαν να κατευθυνθούν προς …τα χωράφια αναζητώντας κάποια σκιά καθώς ούτε ο κλιματισμός λειτουργούσε στο ακινητοποιημένο τρένο.
Στη συνέχεια η εταιρία έδωσε εντολή να αναχωρήσει δεύτερο τρένο για να πάρει τους επιβάτες του Λευκού Βέλους και να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς τη Θεσσαλονίκη. Όμως και εκείνο αντιμετώπισε βλάβη και σταμάτησε λίγο πριν τον Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών. Αποτέλεσμα αυτού είναι να έχει δημιουργηθεί σύγχυση στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς ήδη υπήρχαν τρένα στην γραμμή που εκτελούσαν τα δρομολόγια τους.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενημέρωσε ότι παρουσιάζονται μεγάλες καθυστερήσεις σχεδόν στο σύνολο του δικτύου, δηλαδή στις γραμμές από και προς: Θεσσαλονίκη, Αεροδρόμιο, Κιάτο, Πειραιά και Χαλκίδα.
Εκτός λειτουργίας έμεινε και ο Προαστιακός της Αθήνας λίγο μετά τις 8 το βράδυ, ενω η ηλεκτροκίνηση στη γραμμή του Αεροδρομίου αποκαταστάθηκε στις 22.10.
Την ταλαιπωρία των επιβατών σχολίασε με ανάρτησή του και ο τομεάρχης Υποδομών, Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς.
«Σήμερα το απόγευμα η χώρα δεν έχει σιδηρόδρομο. Οι Ελληνες είναι καταδικασμένοι να ζουν στη χώρα που δεν έχει σιδηρόδρομο», είπε από το βήμα της Βουλής ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς όταν στις 21.30 πήρε το λόγο για να τοποθετηθεί για το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος.
Και συνέχισε: «Ο σιδηρόδρομος καταρρέει. Εχει μαλλιάσει η γλώσσα μας να σας το λέμε. Και να τα αποτελέσματα. Σταμάτησαν να λειτουργούν και τα τμήματα που δεν είχαν προβλήματα. Το Βελος έμεινε 14 χλμ έξω από την Αθήνα. Οι 130 επιβάτες του βρίσκονται από το απόγευμα στο σταθμό της Δεκέλειας, μεταξύ τους και άτομα με ειδικές ανάγκες. Συγχαρητήρια στο επιτελικό κράτος».
Καραμανλής: Διασφαλίζουμε την εκτέλεση σιδηροδρομικών δρομολογίων σε όλη τη χώρα
Υπέρ της κύρωσης της σύμβασης του Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ «για την ανάθεση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών» τάχθηκε πριν μόλις δύο εβδοάδες η αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Η σύμβαση έχει δεκαετή διάρκεια και η αποζημίωση του Δημοσίου προς τον πάροχο ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Υπέρ της κύρωσης τάχθηκε η ΝΔ, κατά ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ25, ενώ επιφύλαξη εξέφρασαν το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής και η Ελληνική Λύση.
Στην προσπάθεια της κυβέρνησης να ανατάξει την «φοβερά προβληματική σιδηροδρομική υποδομή της χώρας» ενέταξε ο παριστάμενος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, τη συζητούμενη σύμβαση. Η κυβέρνηση έχει δημοπρατήσει με τη μέθοδο της μελετοκατασκευής, το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα, ύψους 4,5 δισ. ευρώ, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα αναβάθμισης και εξηλεκτρισμού όλου του δικτύου: “Εμείς, αυτή τη στιγμή, επενδύουμε 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ για την ανάταξη της σιδηροδρομικής υποδομής” είπε ο κ. Καραμανλής. Όπως είπε, με τη σύμβαση επιτυγχάνονται τα εξής:
Α. Θα γίνονται πλέον δρομολόγια σε όλη τη χώρα και στο σύνολο του δικτύου, ακόμα και σε αυτούς που θεωρούμε μη εμπορικούς προορισμούς. Επιπλέον, θα διασφαλίζεται πραγματικά (η εκτέλεσή τους) αφού για πρώτη φορά μπαίνουν ρήτρα και κυρώσεις. Μέχρι σήμερα, σημείωσε ο υπουργός, “μπαίνανε αυτά τα χρήματα για τις άγονες γραμμές χωρίς επί της ουσίας να ελέγχει κανένας αν αυτά τα δρομολόγια εκτελούνται ή όχι”.
Β. Το μεγαλύτερο μέρος της ετήσιας αποζημίωσης θα επιστρέφεται στο ελληνικό δημόσιο, διότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ως χρήστης της γραμμής, πληρώνει τέλη διέλευσης σε αυτόν που είναι ο λεγόμενος infrastructure manager (διαχειριστής της γραμμής) και αυτός είναι η κρατική ΟΣΕ.
Γ. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεσμεύεται σε πολύ συγκεκριμένες επενδύσεις.
Δ. Οι δύο πλευρές συμφωνούμε ότι όσο περισσότερο υλοποιούνται οι επενδύσεις τόσο περισσότερα θα διαρκέσει αυτή η σύμβαση (10 έτη συν 5 έτη)
Ε. Προβλέπουμε ένα κίνητρο αποδοτικότητας του μηχανισμού αποζημίωσης σε περίπτωση θετικού οικονομικού αποτελέσματος της εταιρείας: “Το ελληνικό δημόσιο θα μπορεί να προσβλέπει να πάρει περαιτέρω χρήματα”.
Για το όφελος από τη σύμβαση, ο κ. Καραμανλής είπε ότι ότι, μαζί με τη μισθοδοσία και τη φορολογία, σε αυτά τα 10 χρόνια, ανέρχεται κοντά στα 2 δισ. ευρώ.
Απαντώντας στις τοποθετήσεις μελών της επιτροπής, είπε μεταξύ άλλων ότι η γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη υπήρξε άγονη και με τις συμβάσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Tόνισε, δε, ότι αυτή τη στιγμή, στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη προβλέπονται 5 ζεύγη δρομολογίων με Intercity και 2 ζεύγη με Intercity express, δηλαδή, συνολικά 14 καθημερινά δρομολόγια, ενώ στις αντίστοιχες συμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ και του 2015 και στην τροποποιημένη του 2017 ήταν μόνο 8 δρομολόγια.
«Θέλουμε να πιστεύουμε ότι όταν τελειώσει και το πολύ μπλεγμένο ζήτημα της ηλεκτροκίνησης στη λεγόμενη εργολαβία 717, θα μπορέσουμε να ρίξουμε τον χρόνο (της διαδρομής) γύρω στις 3,5 ώρες» πρόσθεσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.