Αισιοδοξία, εγκράτεια και φόβος για το τι θα μείνει στο ταμείο. Κάπως έτσι μπορεί να περιγράψει κανείς τον έως τώρα απολογισμό και τις προβλέψεις των ανθρώπων του τουρισμού για την σεζόν που κινείται σε ρυθμούς προ πανδημίας.
Το βασικό και ουσιαστικότερο πρόβλημα όμως είναι τα συμβόλαια και τα κόστη. Οι ξενοδόχοι καλούνται, όπως λένε, να λειτουργήσουν «με τιμές και συμβόλαια του 2019» και να αντιμετωπίσουν «την τεράστια αύξηση στο κόστος λειτουργίας μας χωρίς ουσιαστικά όπλα».
Αυτό που απομένει λοιπόν είναι προς τα τέλη Νοεμβρίου να γίνει «το ταμείο» και να διαπιστωθεί εάν και κατά πόσο επετεύχθη το μέγιστο και ο στόχος. Το μέγιστο για τον κάθε ξενοδόχο είναι διαφορετικό. Ο στόχος σίγουρα, είναι να υπερβεί τα έσοδα και κυρίως τα κέρδη σε σχέση με το 2019.
Διαβάστε αναλυτικά τις απόψεις των ανθρώπων του τουρισμού:
-«Η αγορά αναρρώνει από γεγονότα τα οποία άλλαξαν τόσο τον τουρισμό όσο και τους ταξιδιώτες»
Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (FedHATTA)
Μιλώντας για την θερινή περίοδο του 2022, που αυτή την στιγμή βρίσκεται στην κορύφωσή της, θα πρέπει να έχουμε στο νου μας ότι η αγορά αναρρώνει από γεγονότα τα οποία άλλαξαν τόσο τον τουρισμό όσο και τους ταξιδιώτες. Βρισκόμαστε ακόμη εν μέσω πανδημίας, και μάλιστα εν μέσω οικονομικής και ενεργειακής κρίσης, διανύουμε μια χρονιά μεγάλων προκλήσεων αν αναλογιστεί κανείς και τις δυσκολίες που παρουσιάζουν στην λειτουργία τους τα αεροδρόμια, αλλά παρ’ όλα αυτά βρισκόμαστε σε φάση ανάκαμψης.
Η Ελλάδα είναι ένας περιζήτητος παραθεριστικός προορισμός, και για αυτό τον λόγο σημειώνει υψηλούς αριθμούς αφίξεων από όλο τον κόσμο. Τα νησιά μας συγκεντρώνουν πολυάριθμους επισκέπτες, όπως και η Αθήνα, που είναι πολιτιστικός και ιστορικός πόλος έλξης για μεγάλους αριθμούς μεμονωμένων και οργανωμένων ομάδων ταξιδιωτών.
Αντίστοιχη αύξηση παρατηρείται και στον Πειραιά, που προσφέρει δυνατότητα διαμονής πριν ή και μετά το ταξίδι με τα πλοία της ακτοπλοϊκής γραμμής προς τα νησιά, αλλά και στους επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων και των σκαφών αναψυχής, που επιλέγουν να διαμείνουν λίγες ημέρες στην Αττική.
Το νεότερο στοιχείο είναι ότι ο μεγάλος αριθμός των μη εμβολιασμένων ταξιδιωτών, που προηγουμένως, δεν είχαν την δυνατότητα να ταξιδέψουν, έχουν ήδη ξεκινήσει να ταξιδεύουν εντός και εκτός Ελλάδας.
Επομένως, η πορεία του ελληνικού τουρισμού προς την ανάκαμψη και την επιστροφή στα φυσιολογικά επίπεδα, ακόμη και μεσούσης της πανδημίας, κάνει βήματα σταθερά, δεδομένου ότι η Ελλάδα αποτελεί έναν τουριστικό προορισμό ο οποίος ανταποκρίνεται στις προτιμήσεις πολλών και διαφορετικών ομάδων επισκεπτών από όλο τον κόσμο.
-«Το ελληνικό ξενοδοχείο, όπως κάθε επιχείρηση και κάθε νοικοκυριό αυτή τη στιγμή, πλήττεται με έναν πρωτόγνωρο τρόπο από το παγκόσμιο κύμα πληθωρισμού»
Γρηγόριος Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ)
Σίγουρα διανύουμε μια σεζόν που δεν έχει καμία σχέση με την περσινή, του 2021. Ήδη σε κάποιους δημοφιλείς προορισμούς τα δεδομένα που υπάρχουν είναι πλέον άμεσα συγκρίσιμα με αυτά του 2019, της χρονιάς του ελληνικού τουριστικού ρεκόρ πριν από την πανδημία.
Στη μέση της σεζόν οι προκρατήσεις κινούνται με ικανοποιητικό ρυθμό, ο οποίος ωστόσο δεν είναι ίδιος οριζόντια για το σύνολο των προορισμών της χώρας και έχει αρκετές γεωγραφικές διαφοροποιήσεις.
Στη Βόρεια Ελλάδα, Πιερία, Χαλκιδική, Θάσο, που η σεζόν άνοιξε με κάποια καθυστέρηση, πρωταγωνιστεί ο οδικός τουρισμός και η ρουμανική αγορά. Με αριθμούς που δείχνουν την αναπλήρωση των απωλειών της ρωσικής και ουκρανικής αγοράς.
Στην Αθήνα και τα νησιά πρωταγωνιστεί το τουριστικό ρεύμα από τις ΗΠΑ που δείχνει αξιοσημείωτη δυναμική και για τη συνέχεια της σεζόν.
Αντίθετα, δεν υπάρχει η κινητικότητα που ανέμεναν από την εσωτερική αγορά στην Πελοπόννησο, στη Μαγνησία και στα Ιωάννινα, σύμφωνα με την εικόνα που μεταφέρουν οι συνάδελφοί μας. Επίσης, η απώλεια της ρωσικής και ουκρανικής αγοράς φαίνεται έντονη στα Μετέωρα και στην ευρύτερη περιοχή της Καλαμπάκας.
Στο σύνολο της χώρας ωστόσο η εικόνα είναι τέτοια που δείχνει να προσεγγίζουμε τις επιδόσεις του 2019, ειδικά μάλιστα αν παραταθεί όπως φαίνεται η σεζόν και μέσα στο φθινόπωρο. Τουλάχιστον μέχρι το τέλος Σεπτέμβρη για τη Βόρεια Ελλάδα και ακόμη περισσότερο στη νησιωτική.
Από και πέρα, το ελληνικό ξενοδοχείο, όπως κάθε επιχείρηση και κάθε νοικοκυριό αυτή τη στιγμή, πλήττεται με έναν πρωτόγνωρο τρόπο από το παγκόσμιο κύμα πληθωρισμού που σαρώνει τα πάντα σε όλο τον κόσμο. Στην περίπτωση του ξενοδοχείου έχουμε μια αύξηση κόστους κατά 30% ανά δωματιοδιανυκτέρευση που οφείλεται στις πληθωριστικές πιέσεις σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και κυρίως στα είδη διατροφής, αλλά και στις μεγάλες ανατιμήσεις στην ενέργεια. Μπορεί το ξενοδοχείο να δημιουργεί τουριστικά έσοδα και δημοσιονομικό χώρο τη στιγμή που η κοινωνία το έχει ανάγκη, όμως το τι θα μείνει για την επιχείρηση όταν έρθει η στιγμή να κάνουμε «ταμείο» είναι ένας δύσκολος γρίφος που κάνει όλους τους συναδέλφους να αγωνιούν για τη λύση του.
-«Δυστυχώς η καλή αυτή χρονιά σε αφίξεις, δεν θα αποτυπωθεί και στα οικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων μας»
Γεράσιμος Τιμοθεάτος, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς και Ιθάκης
Μετά από 2 χρονιές με Covid , στις οποίες δεν υπήρχε ιδιαίτερη τουριστική κίνηση και με αρκετά τουριστικά καταλύματα κλειστά, περιμέναμε την φετινή σεζόν ώστε να δούμε αν θα επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για μια δυνατή τουριστική περίοδο ώστε να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες και τα προβλήματα που μας άφησαν αυτά τα χρόνια.
Οι προβλέψεις επιβεβαιώνονται σχετικά με την τουριστική κίνηση, αφού για το 3μηνο Απριλίου – Ιουνίου που έχουμε τα στοιχεία, η κίνηση είναι κοντά στους αριθμούς του 2019 και αναμένεται να τους ξεπεράσουν μέχρι το τέλος της σεζόν.
Μια σεζόν που κερδίζει και το στοίχημα της επιμήκυνσης αφού το πρόγραμμα των βασικών tour operators για την Κεφαλονιά και την Ιθάκη, έχει επεκταθεί μέχρι το τέλος Οκτωβρίου με τις κρατήσεις να πηγαίνουν αρκετά καλά.
Δυστυχώς η καλή αυτή χρονιά σε αφίξεις, δεν θα αποτυπωθεί και στα οικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων μας, αφού καλούμαστε να λειτουργήσουμε με τιμές και συμβόλαια του 2019 και έχουμε να αντιμετωπίσουμε την τεράστια αύξηση στο κόστος λειτουργίας μας χωρίς ουσιαστικά όπλα.
-«Το εάν τελικά είναι μια σεζόν με θετικό πρόσημο θα φανεί στον απολογισμό στο τέλος της σαιζόν»
Νίκος Χαλκιαδάκης, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου Κρήτης
Η τουριστική σεζόν που διανύουμε έχει μια πολύ αισιόδοξη εικόνα σε πληρότητες οι οποίες είναι σχεδόν ίδιες με τις αντίστοιχες του 2019. Κάθε ημέρα υποδεχόμαστε περίπου 20.000 άτομα στο αεροδρόμιο και τα Σαββατοκύριακα ο αριθμός αυτός φθάνει και στα 28.000 – 30.000 άτομα.
Με την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών που επιβλήθηκαν για τη διαχείριση της πανδημίας, η πρόθεση για ταξίδια βελτιώνεται σε όλο τον κόσμο και αυτό φαίνεται και στις κρατήσεις πτήσεων που τείνουν να είναι στα επίπεδα του 2019. Συγκριτικά με το 2019 η μέση τιμή των καταλυμάτων είναι κατά 5% – 6% αυξημένη και αυτό οφείλεται στις ιντερνετικές κρατήσεις διότι τα συμβόλαια του 2019 σε σχέση με το 2022 δεν έχουν διαφορά στις τιμές και η “ψαλίδα” στις κρατήσεις πτήσεων, σε σύγκριση με το 2019, ολοένα κλείνει.
Ενώ είναι ένα πολλά υποσχόμενο καλοκαίρι, το ενεργειακό κόστος που έχει αυξηθεί 70% , το κόστος των πρώτων υλών που είναι κατά 38% αυξημένο καθώς και το εργατικό κόστος κατά 10-15% , είναι παράγοντες που δεν μπορούν να δώσουν μια ξεκάθαρη εικόνα για την κερδοφορία των επιχειρήσεων. Το εάν τελικά είναι μια σεζόν με θετικό πρόσημο θα φανεί στον απολογισμό στο τέλος της σεζόν. Πλέον η τόσο εκρηκτική αύξηση των τιμών έχει ήδη δημιουργήσει προβλήματα σε πολλές επιχειρήσεις του κλάδου οι οποίες αδυνατούν να καταστούν βιώσιμες.
-«Το οικονομικό αποτέλεσμα είναι αμφίβολο αν θα είναι θετικό»
Μάνια Αμπατζή, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Πάρου-Αντιπάρου
Μετά από δύο χρόνια μειωμένων σε διάρκεια και έσοδα σεζόν, η φετινή ξεκίνησε κανονικά και συνεχίζεται δυναμικά. Στην Πάρο και στην Αντίπαρο είμαστε πλέον στην κορύφωση της σεζόν με πληρότητες ιδιαίτερα υψηλές που θα κρατήσουν και για όλο τον Αύγουστο. Οι κρατήσεις δείχνουν ανοδική πορεία και για τον Σεπτέμβριο.
Σχετικά με τους επισκέπτες, έντονη είναι η παρουσία Αμερικανών στα νησιά μας και βέβαια ως συνήθως Γάλλων ή καλύτερα Γαλλόφωνων και Ιταλών αυτήν την εποχή. Πλέον έχουν εμφανιστεί και Έλληνες που ως επί το πλείστον απουσίαζαν τους προηγούμενους μήνες.
Η χρονιά από άποψη κρατήσεων και εσόδων φαίνεται ότι θα ξεπεράσει σε μικρό ποσοστό το 2019. Ωστόσο, το οικονομικό αποτέλεσμα είναι αμφίβολο αν θα είναι θετικό. Τα έξοδα έχουν εκτοξευτεί λόγω της πολλαπλάσιας αύξησης των τιμών στην ενέργεια και στα προϊόντα που προμηθεύονται τα ξενοδοχεία, από τα φαγώσιμα μέχρι τα αναλώσιμα. Λαμβάνοντας υπόψιν και τις δύο ιδιαίτερα δύσκολες χρονιές που προηγήθηκαν και οδήγησαν τους ξενοδόχους σε δανεισμούς και χρήση των επιστρεπτέων βοηθειών που πρόσφερε το κράτος, κεφάλαια που θα πρέπει να αποπληρωθούν, γίνεται σαφές ότι μία καλή σεζόν δεν αρκεί για να ισορροπήσουν οικονομικά οι επιχειρήσεις.