Γιατί εκτιμάται ότι το ΑΕΠ του metaverse θα ξεπεράσει αυτό του φυσικού κόσμου! Επενδύσεις – μαμούθ 120 δισ. δολαρίων μόνο το πρώτο πεντάμηνο του 2022. «Σπονδυλική στήλη» του νέου ψηφιακού κόσμου το blockchain!
Του Βασίλη Παζόπουλου
Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ ανάφερε ότι κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2022, η λέξη metaverse εμφανίστηκε σε κανονιστικές καταθέσεις περισσότερες από 1.100 φορές, σύμφωνα με τους Times. Συγκριτικά, το προηγούμενο έτος υπήρχαν 260 αναφορές, ενώ τις προηγούμενες δύο δεκαετίες ήταν λιγότερες από δώδεκα συνολικά.
Η έννοια του metaverse άρχισε να ακούγεται ευρέως μετά την αίσθηση προκάλεσε πέρυσι τον Οκτώβριο, η Facebook αλλάζοντας το όνομα της σε «Meta». Παράλληλα με την απόφαση της να ξοδεύει περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο για αυτόν τον τομέα.
Ακολούθησε τον Ιανουάριο η Microsoft, όταν ανακοίνωσε τη μεγαλύτερη εξαγορά στην ιστορία των εταιριών τεχνολογίας. Κατέβαλε 75 δισεκατομμύρια δολάρια για τον γίγαντα παιχνιδιών Activision Blizzard.
Γιατί παιχνίδια; Επειδή εκείνα παρέχουν δομικά στοιχεία για το metaverse. Οι βασικές αρχές της νέας υπερ-ψηφιακής πραγματικότητας, βασίζονται στις έννοιες και στην κουλτούρα της βιομηχανίας παιχνιδιών. Αυτός ο κλάδος έχει το προβάδισμα, έναντι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Η εταιρία συμβούλων McKinsey, εκτιμά ότι τεχνολογικές εταιρείες όπως η Nvidia και η Shopify, αλλά και κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (venture capitals), κατεύθυναν συνολικά 120 δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις που σχετίζονται με το metaverse κατά τους πρώτους πέντε μήνες του τρέχοντος έτους.
Παρά την επενδυτική φρενίτιδα, η Virtual Reality της Meta και η Metaverse Division Reality Labs συνέχισαν για έβδομο συνεχόμενο τρίμηνο να καταγράφουν ζημιές. Όπως δήλωσε ο Zuckerberg στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων του δεύτερου τριμήνου του ομίλου, οι απώλειες θα μπορούσαν να συνεχιστούν για αρκετά ακόμη χρόνια, ειδικά αν συνεχιστούν οι δυσκολίες στο παγκόσμιο μακροοικονομικό περιβάλλον.
Σύμφωνα με τους αναλυτές δεν έχει άδικο που έχει στρέψει εκεί την προσοχή του. Η Citi και η KPMG θεωρούν πως το metaverse θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα έως και 13 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως έως το 2030.
Η Morgan Stanley και η Goldman Sachs έχουν υπολογίσει 8 τρισεκατομμύρια δολάρια τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Κίνα. Η McKinsey προβλέπει 5 τρισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Ο Jensen Huang, ο ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Nvidia, πιστεύει ότι το ΑΕΠ του metaverse θα υπερβεί τελικά αυτό του «φυσικού κόσμου.»
Πρόκειται για μια τεράστια ευκαιρία εκατοντάδων δισεκατομμυρίων, αν όχι τρισεκατομμυρίων, ισχυρίζεται ο Murk Zuckerberg. Για αυτό στοχεύει να εξασφαλίσει ότι θα παραμείνει η Meta στην ηγετική θέση σε αυτόν τον αναδυόμενο κλάδο. Βέβαια τον στόχο του Zuckerberg δεν τον βλέπουν όλοι θετικά. Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ (FTC) έχει καταθέσει αγωγή εναντίον της Meta, ισχυριζόμενη ότι στοχεύει να μονοπωλήσει την αγορά, εμποδίζοντας την καινοτομία και την ανταγωνιστική αντιπαλότητα μεταξύ των εταιρειών που επιθυμούν να δημιουργήσουν πλατφόρμες και εφαρμογές Metaverse.
Τα στελέχη των τεχνολογικών επιχειρήσεων διαφωνούν για τις προοπτικές ή ακόμα και τις θεμελιώδεις πτυχές του Metaverse. Δεν συμφωνούν ούτε σχετικά με το αν πρόκειται να αναπτυχθεί στο άμεσο μέλλον ή αν θα χρειαστεί δεκαετίες. Παρόλα αυτά αισθάνονται από τώρα όλο και περισσότερο την ανάγκη να αναφέρονται σε αυτό. Ισχυρίζονται πώς ταιριάζει στις δυνατότητες της εταιρείας τους καλύτερα από των ανταγωνιστών τους. Ότι η δικιά τους επιχείρηση μπορεί να είναι πιο συμβατή με τις λειτουργίες του νέου ψηφιακού κόσμου.
Αυτός ο κόσμος ίσως αποτελέσει την τέταρτη εποχή υπολογιστών και δικτύων, με το blockchain να φιλοδοξεί να γίνει η σπονδυλική στήλη της υποδομής του. Η πρώτη φάση θεωρείται η δεκαετία του 1950 έως τη δεκαετία του 1970, με τα μηχανήματα να πιάνουν ένα δωμάτιο. Κατόπιν περάσαμε στους προσωπικούς υπολογιστές και το Διαδίκτυο της δεκαετίας του 1980 έως τα μέσα της δεκαετίας του 2000. Την περίοδο αυτή διαδέχτηκε η σημερινή εποχή των κινητών και του cloud.
Το Metaverse οδηγεί την εξέλιξη σε άλλο επίπεδο. Σκεφτείτε το σαν ένα τρισδιάστατο Internet. Είναι βέβαιο πως θα συνδεθεί και θα ελέγξει μεγάλο μέρος του φυσικού κόσμου. Πόσο; Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε, όπως δεν γνωρίζαμε το μέγεθος της διείσδυσης και της ανατροπής που επέφερε το Διαδίκτυο τη δεκαετία του 1990 και του 2000. Σε κάθε αλλαγή φάσης συμβαίνει μια μετατόπιση, της οποίας είναι απίστευτα δύσκολο να προβλέψουμε το μέλλον.
Ωστόσο οι πρώτες ενδείξεις φανερώνουν πως δεν θα πρόκειται για ένα παράθυρο στη ζωή μας όπως το Instagram. Ούτε ένας απόμακρος τρόπος επικοινωνίας, όπως το Gmail. Με την αρωγή των προηγμένων τεχνολογικά εξοπλισμών θα «ζούμε» την εμπειρία της κοινωνικοποίησης. Θα βιώνουμε την «επαφή» με καθηλωτικό τρόπο.
Σήμερα, σχεδόν το 1/3 της ζωής του, ο μέσος αμερικάνος το περνάει βλέποντας τηλεόραση, παίζοντας παιχνίδια ή παρακολουθώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο ενδοιασμός, αλλά και ο φόβος για την μετάβαση σε αυτή τη νέα πραγματικότητα μοιάζει δικαιολογημένος. Καθώς περνάμε παραπάνω χρόνο στον ψηφιακό κόσμο, ξοδεύουμε περισσότερα από τα χρήματά μας και καταβάλουμε μεγαλύτερη ενέργεια για να οικοδομήσουμε την κοινωνική υπόσταση μέσα σε διαδικτυακές κοινότητες.
Η ιδέα του να ζούμε, να κοινωνικοποιούμαστε, να δουλεύουμε, σε ένα εικονικό κόσμο μέσω ψηφιακών συσκευών, εγείρει σημαντικά ηθικά διλήμματα και καίριους προβληματισμούς. Θα καταστήσει οξύτερα πολλά από τα ήδη δύσκολα προβλήματα της ψηφιακής ύπαρξης που υπάρχουν σήμερα, όπως τα δικαιώματα των χρηστών, την ασφάλεια των δεδομένων, την παραπληροφόρηση.
Το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο από το ποια εταιρία θα αποκτήσει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Από πολύ νωρίς, το μακρινό… 2016, ο CEO της Epic Games, Tim Sweeney, είχε ισχυριστεί ότι «εάν μια κεντρική εταιρεία αποκτήσει τον έλεγχο του metaverse, θα γίνει πιο ισχυρή από οποιαδήποτε κυβέρνηση.» Από ότι φαίνεται, είχε δίκιο.
Ωστόσο είναι μάλλον νωρίς για να προβληματιζόμαστε μέχρι πόσο βαθιά θα επηρεάσει την ζωή μας. Ακόμα η υπολογιστική ισχύς είναι μακριά από το επίπεδο που απαιτείται για να εξαπλωθεί το Metaverse με τον τρόπο που το φαντάστηκαν οι συντελεστές της ταινίας Ready Player One (όσοι δεν την έχετε δει, συστήνεται ανεπιφύλακτα). Θα χρειαστούν νέες, πιο εξελιγμένες συσκευές. Γυαλιά τρισδιάστατης εικονικής πραγματικότητας, ολογραφικές οθόνες και όσο και αν ακούγεται τρομακτικό, καλωδιώσεις για τη αποστολή ηλεκτρικών σημάτων που θα αποστέλλονται στους μυς.
Μέχρι τότε, μπορούμε να προετοιμαζόμαστε. Νοητικά, συναισθηματικά, επενδυτικά.