«Κάθε φωτογραφία του πολέμου είναι μία φωτογραφία κατά του πολέμου», είχε δηλώσει σε συνέντευξή του
Ο Τιμ Πέιτζ, ο θρυλικός φωτορεπόρτερ που έγινε γνωστός από τις συγκλονιστικές φωτογραφίες του από τον Πόλεμο του Βιετνάμ, πέθανε στην Αυστραλία σε ηλικία 78 ετών από καρκίνο.
Ο Άγγλος Τομ Πέιτζ κάλυψε αναρίθμητα γεγονότα για περισσότερο από μισό αιώνα και οι παλιοί του συνάδελφοι αποτίουν φόρο τιμής σε έναν «μέντορα», ένα «εξαιρετικό ταλέντο».
Με μία φωτογραφική μηχανή Leica στο χέρι και ένα τσιγάρο στο στόμα, ο Τιμ Πέιτζ πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του 1960 διασχίζοντας από άκρη σε άκρη τη χερσόνησο της Ινδοκίνας, απαθανατίζοντας εικόνες που επρόκειτο να σημαδέψουν τον πόλεμο, αλλά και μια ολόκληρη εποχή.
«Κάθε φωτογραφία του πολέμου είναι μία φωτογραφία κατά του πολέμου», είχε δηλώσει σε συνέντευξή του μισό αιώνα αργότερα. «Η δημοσιογραφική κάλυψη επηρέασε την κοινή γνώμη».
Αξιαγάπητος και χαρισματικός, ο Τιμ Πέιτζ ήταν το σύμβολο μιας γενιάς φωτορεπόρτερ «gonzo», ατρόμητων και αντισυμβατικών. Άλλωστε στον Τιμ Πέιτζ βασίστηκε ο χαρακτήρας που ερμηνεύει ο Ντένις Χόπερ στην ταινία «Αποκάλυψη Τώρα».
Το Βιετνάμ επηρέασε τόσο την προσωπική του ζωή όσο και την επαγγελματική του καριέρα, καθώς χρειάστηκε περισσότερο από μία δεκαετία για να συνέλθει από τα τραύματα του πολέμου και αργότερα θα ομολογήσει ανοικτά ότι πάσχει από μετατραυματικό στρες.
Σύμφωνα με τον φίλο του, Λουκ Χαντ, ο Τιμ Πέιτζ ως άνθρωπος «δεν άρεσε σε όλο τον κόσμο», αλλά ήταν πολύ ανοικτός και αποτελούσε μέντορα για πολλούς νέους φωτογράφους που ήθελαν να ακολουθήσουν τα ίχνη του. «Ήταν χαρισματικός συγγραφέας, ένα εξαιρετικό ταλέντο», τόνισε.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, ο Τιμ Πέιτζ εγκαταστάθηκε στην Καμπότζη, όπου εργάσθηκε για πολλά διεθνή μέσα ενημέρωσης.
Αργότερα αφιερώθηκε στην διατήρηση της ειρήνης και στην απόδοση τιμής στην μνήμη των δημοσιογράφων που έχασαν την ζωή τους στα μέτωπα του πολέμου, αναζητώντας επί χρόνια να διαλευκάνει την εξαφάνιση των φίλων του Σον Φλιν (Sean Flynn) και Ντάνα Στόουν (Dana Stone), που θεωρείται ότι σκοτώθηκαν από τους Ερυθρούς Χμερ.
Το 1997, συμμετέχει στην συγγραφή του βιβλίου «Requiem», που ακολουθεί τα ίχνη 135 φωτορεπόρτερ που έχασαν την ζωή τους στον Πόλεμο της Ινδοκίνας και στην συνέχεια στον Πόλεμο του Βιετνάμ.
«Το έκανε σχεδόν σκοπό της ζωής του. Στο τέλος, κατάφερε να τους αποτίσει φόρο τιμής», δηλώνει ο φίλος του Μαρκ Ντοντ (Mark Dodd) που περιγράφει τον Τιμ Πέιτζ ως παθιασμένο «μελετητή της ανθρώπινης συνθήκης».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ