Πως διαμορφώνεται η ατζέντα της επικαιρότητας; Ποιοί παράγοντες επηρεάζουν τον τρόπο που θα παρουσιαστεί μαι είδηση;Το Twitter μπορεί να πάρει το ρόλο της …πέμπτης εξουσίας ; Μπορεί ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης όπως είναι το twitter να ασκήσει επιρροή στη θεματολογία των κεντρικών δελτίων ειδήσεων των τηλεοπτικών σταθμών; Και πως οι δημοσιογράφοι αντιλαμβάνονται και τι σημασία του αποδίδουν αναφορικά με τη συμβολή του στη δημόσια συζήτηση;
Αυτές ήταν ορισμένες από τις ερωτήσεις που αναζήτησαν απαντήσεις κατά την διάρκεια παρουσίασης του βιβλίου της δημοσιογράφου Ζηνοβίας Σαπουνά «Το twitter σε ρόλο πέμπτης εξουσίας – Μ.Κ.Δ. vs Μ.Μ.Ε.», χθες βράδυ στην αίθουσα συνεδριάσεων της ΕΣΗΕΜ-Θ.
Για το βιβλίο μίλησαν ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού, η Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε. του ΑΠΘ, Ιωάννα Κωσταρέλλα και η συγγραφέας.Τη συζήτηση συντόνισε ο δημοσιογράφος, Θανάσης Τσίγγανας.
«Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη, για ένα βιβλίο επίκαιρο και χρήσιμο σε ειδικούς και μη, καθώς οι αλλαγές που συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στον τομέα της ενημέρωσης οφείλονται στην εκτίναξη των ΜΚΔ, που λειτουργούν και ως πλατφόρμες ειδήσεων, αμφισβητώντας τα παραδοσιακά δημοσιογραφικά μέσα» τόνισε στην εισήγησή του ο κ. Στυλιανού σημειώνοντας πως «το ερώτημα που τίθεται είναι αν το Twitter, το πιο πολιτικό από τα social, μπορεί να πάρει τον ρόλο της πέμπτης εξουσίας απέναντι στην υπερεξουσία των ΜΜΕ».
Από την πλευρά της η κ. Κωσταρέλλα τόνισε ότι «το βιβλίο της Ζηνοβίας Σαπουνά ανοίγει μια πολύ σημαντική συζήτηση για τη σχέση της σύγχρονης δημοσιογραφίας με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Θέτει καίρια ερωτήματα, αλλά κυρίως μοιράζεται την αγωνία της συγγραφέα για το μέλλον της δημοσιογραφίας. Πρόκειται για μια ερευνητική δουλειά που συνδέει τα παλαιά με τα νέα μέσα, ρίχνοντας φως στον τρόπο που διαμορφώνεται η ημερήσια θεματολογία και στο βαθμό επιρροής που έχουν πλέον τα ΜΚΔ στο δημόσιο διάλογο. Ταυτόχρονα, παρακινεί τους αναγνώστες να σκεφτούν και να εκτιμήσουν κριτικά τις επιλογές τους». που παρουσιάστηκαν για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην Ελλάδα το twitter
Τέλος, η δημοσιογράφος- συγγραφέας τόνισε πως «τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αναδύονται ως ειδησεογραφικές κοινότητες και αρκετές φορές επηρεάζουν την ατζέντα των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης… Oι δρόμοι της παραδοσιακής δημοσιογραφίας και του twitter διασταυρώνονται καθημερινά και σ αυτό το νέο πλαίσιο που διαμορφώνεται, οι δημοσιογράφοι οφείλουμε να αναπροσδιορίσουμε το ρόλο μας και να διευρύνουμε την οπτική μας για την σημασία του επαγγέλματός μας…»
(Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που παρουσιάζει στο βιβλίο της η κ. Σαπουνά, στην Ελλάδα ο αριθμός των χρηστών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,το 2020, ανέρχονταν σε 6,20 εκατομμύρια. Οι χρήστες του twitter είχαν ξεπεράσει τους 703 χιλιάδες κι απ αυτούς το 36,2 είναι γυναίκες και το 63,8 άνδρες).
Φωτό:Το εξώφυλλο του βιβλίου