Τα στοιχεία δεν είναι αισιόδοξα για τη συμμετοχή των γυναικών στο επιχειρείν σύμφωνα με τη Σοφία Εφραίμογλου Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (EBEA) και Πρόεδρος του Εθνικού Επιμελητηριακού Δικτύου Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών (ΕΕΔΕΓΕ).
Όπως σημειώνει στο libre «η Ελλάδα παρουσιάζει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη, όσον αφορά τη συμμετοχή των γυναικών στην ψηφιακή οικονομία και κοινωνία, καταλαμβάνοντας το 2021 την 23η θέση μεταξύ των 28 χωρών μελών της Ε.Ε».
Η ίδια αισιοδοξεί ωστόσο ότι «με κατάλληλες παρεμβάσεις στην εκπαίδευση, στην αγορά εργασίας και στην κοινωνική πολιτική, μπορούμε να δούμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα να ανθίζει».
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
Γυναικεία επιχειρηματικότητα: θέμα ισότητας, αλλά και οικονομικής και κοινωνικής προόδου
Η αύξηση της συμμετοχής των γυναικών στο επιχειρείν και η αύξηση της παρουσίας των γυναικών σε διοικητικές θέσεις, αναγνωρίζονται παγκοσμίως ως παράγοντες επιτάχυνσης της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης.
Σύμφωνα με μελέτη του ΔΝΤ, οι χώρες που θα εξαλείψουν τις ανισότητες όσον αφορά τη συμμετοχή των γυναικών στην οικονομική δραστηριότητα, θα μπορούσαν κατά μέσο όρο να ενισχύσουν το ΑΕΠ τους κατά 35%.
Επίσης, πρόσφατη έρευνα της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας του ΟΗΕ, σε 13.000 επιχειρήσεις από 70 χώρες, έδειξε ότι τα εταιρικά κέρδη αυξάνονται έως και 20% όταν στις κορυφαίες διοικητικές θέσεις βρίσκονται γυναίκες.
- Στη χώρα μας, παρά την πρόοδο που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια, απέχουμε ακόμη αρκετά από αυτό το στόχο. Σήμερα, το χάσμα μεταξύ ανδρών και γυναικών στην αγορά εργασίας παραμένει μεγάλο, τόσο σε επίπεδο μισθολογικό, όσο και σε επίπεδο ευκαιριών για επαγγελματική ανέλιξη. Μόνο το 24% των επιχειρήσεων διοικείται από γυναίκες, ενώ στα Δ.Σ. των εισηγμένων εταιρειών οι γυναίκες καταλαμβάνουν θέσεις σε ποσοστό 25%.
Σύμφωνα δε με την ετήσια Έκθεση Επιχειρηματικότητας του ΙΟΒΕ για το 2020 – 2021, ενώ η επιχειρηματικότητα αρχικών σταδίων ενισχύθηκε, το αντίστοιχο ποσοστό στο γυναικείο πληθυσμό υποχώρησε, με αποτέλεσμα οι άνδρες να αποτελούν το 61% του συνόλου των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων το 2020, ενώ οι γυναίκες το 39%. Προβληματισμό προκαλεί, επίσης, το γεγονός ότι η Ελλάδα παρουσιάζει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη, όσον αφορά τη συμμετοχή των γυναικών στην ψηφιακή οικονομία και κοινωνία, καταλαμβάνοντας το 2021 την 23η θέση μεταξύ των 28 χωρών μελών της Ε.Ε.
- Σήμερα, η Ελλάδα επιχειρεί να μετασχηματίσει το παραγωγικό μοντέλο της οικονομίας της, με επίκεντρο την εξωστρέφεια, την καινοτομία, την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση. Ο στόχος αυτός, δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την ισότιμη συμβολή των γυναικών στην εργασία και στην επιχειρηματικότητα. Όσο οι ανισότητες και τα εμπόδια στην εργασιακή ανέλιξη των γυναικών παραμένουν, η χώρα θα χάνει μια πολύτιμη πηγή ταλέντου και ικανοτήτων.
Στη βάση αυτών των ανισοτήτων βρίσκονται βαθιά ριζωμένα στερεότυπα και προκαταλήψεις, σχετικά με τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία και το ρόλο της εντός των οργανισμών. Για την εξάλειψή τους θα απαιτηθεί χρόνος και περισσότερα θετικά παραδείγματα, τα οποία θα εμπνεύσουν και θα συμβάλλουν στη διαμόρφωση νέων προτύπων προσωπικής και επαγγελματικής επιτυχίας.
Είναι ανάγκη, στο μεταξύ, να επιταχύνουμε το βηματισμό μας σε θεσμικό επίπεδο, με νέες πολιτικές και μέτρα που προωθούν την ισότητα των δύο φύλων, σε σχέση με την πρόσβαση και την παραμονή των γυναικών στην αγορά εργασίας, τη δυνατότητα κατάρτισης, την εξισορρόπηση επαγγελματικής ζωής.
- Χρειάζονται περισσότερα κίνητρα και στήριξη των γυναικών στο επιχειρείν, ιδιαίτερα σε θέματα επιμόρφωσης, συμβουλευτικής καθοδήγησης και πρόσβασης σε χρηματοδότηση. Η διεθνής εμπειρία παρέχει πολλά επιτυχημένα παραδείγματα, τα οποία μπορούμε να προσαρμόσουμε και να εφαρμόσουμε και στη χώρα μας.
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών θα συνεχίσει να πρωτοστατεί σε αυτή την προσπάθεια. Το ΕΒΕΑ, η «ναυαρχίδα» των επιμελητηρίων της χώρας, έχει ήδη υλοποιήσει σημαντικές δράσεις, όπως είναι η το πρόγραμμα φιλοξενίας γυναικείων Startups από όλη την Ελλάδα στη Θερμοκοιτίδα Νεοφυών Επιχειρήσεων Αθήνας, ενώ σχεδιάζει νέες πρωτοβουλίες, με έμφαση σε θέματα ψηφιακών δεξιοτήτων και καλλιέργειας επιχειρηματικής κουλτούρας. Συνεργάζεται με τους φορείς της Πολιτείας, υποστηρίζει σημαντικές δράσεις, όπως η δηµιουργία του «Κέντρου Καινοτοµίας για Γυναίκες – #GIL4W» του Υπουργείου Εργασίας.
- Παράλληλα, στο πλαίσιο του θεσμικού του ρόλου, συμμετέχει ενεργά στο δημόσιο διάλογο, καταθέτει τεκμηριωμένες προτάσεις και προωθεί την υιοθέτηση συγκεκριμένων μέτρων για την ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας.
Με κατάλληλες παρεμβάσεις στην εκπαίδευση, στην αγορά εργασίας και στην κοινωνική πολιτική, μπορούμε να δούμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα να ανθίζει. Στόχος στα επόμενα χρόνια είναι να μη μιλάμε πλέον για εμπόδια και προβλήματα, αλλά επιτεύγματα: για γυναίκες που καινοτομούν, πρωτοπορούν και συμβάλλουν με τις ιδέες τους στην πρόοδο του τόπου.