Συντηρητές τέχνης στη Φλωρεντία της Ιταλίας εργάζονται για να αποκαταστήσουν έναν πίνακα του 17ου αιώνα, μιας γυμνής γυναίκας, ο οποίος έχει υποστεί επεξεργασία, ώστε να καλυφθεί το γυμνό στήθος με ένα πέπλο.
Η «Αλληγορία της κλίσης» ζωγραφίστηκε από την Ιταλίδα καλλιτέχνιδα Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι (Artemisia Gentileschi) το 1616 και πιστεύεται ότι είναι αυτοπροσωπογραφία. Αλλά περίπου 70 χρόνια αργότερα, ένας απόγονος του ατόμου που παρήγγειλε τον πίνακα, βρήκε το γυμνό ενοχλητικό και πλήρωσε έναν καλλιτέχνη για να καλύψει τη γυναίκα με πέπλα και κουβέρτες.
Οι συντηρητές χρησιμοποιούν τώρα υπεριώδες φως, διαγνωστική απεικόνιση και ακτίνες Χ για να εξετάσουν τον πίνακα και να καταλάβουν πώς να τον αποκαταστήσουν ψηφιακά.
Η λογοκρισία έγινε πολύ σύντομα μετά την αρχική δημιουργία του πίνακα για να αφαιρεθούν τα πέπλα και οι κουβέρτες, αλλά οι συντηρητές θα παράγουν μια ψηφιακή έκδοση που θα δείχνει πώς θα έμοιαζε, μελετώντας προσεκτικά τις πινελιές του πίνακα. Η ίδια η Τζεντιλέσκι έχει μια συναρπαστική ιστορία ζωής και είναι μια σημαντική προσωπικότητα στην ιστορία της ιταλικής τέχνης. Μετακόμισε στη Φλωρεντία σε ηλικία 17 ετών από τη Ρώμη, όπου ο βιαστής της είχε μόλις δικαστεί και καταδικαστεί να εκτίσει οκτώ μήνες φυλάκιση.
Η Τζεντιλέσκι αναγκάστηκε να καταθέσει στη φρικτή δίκη, όπου είχε δεμένα σχοινιά γύρω από τα δάχτυλά της που την έσφιγγαν ενώ μιλούσε για να αποδείξει την ειλικρίνειά της. Έπρεπε επίσης να υποβληθεί σε φυσική εξέταση για να διαπιστωθεί αν ήταν ακόμα παρθένα.
Η Λίντα Φαλκόνε, συντονίστρια του έργου Artemisia Up Close, είπε: «Μέσα από αυτήν, μπορούμε να μιλήσουμε για το πόσο σημαντικό είναι να αποκαταστήσουμε τα έργα τέχνης, πόσο σημαντικό είναι να επαναφέρουμε τις ιστορίες των γυναικών στο προσκήνιο».
Η Τζεντιλέσκι ήταν μόλις 22 ετών όταν ζωγράφισε την «Αλληγορία της κλίσης».
«Αυτός είναι ένας από τους πρώτους της πίνακες. Ήταν η πρώτη της ζωγραφιά που έγινε στην Φλωρεντία, την ίδια χρονιά έγινε δεκτή στην Ακαδημία Σχεδίου, η οποία ήταν η πρώτη ακαδημία σχεδίου στην Ευρώπη εκείνη την εποχή», είπε η Φαλκόνε.
Η ψηφιακή αποκατάσταση θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2023 και θα εκτεθεί στο Casa Buonarroti, όπου φιλοξενείται ο πίνακας.