Ο πίνακας του Ολλανδού καλλιτέχνη Piet Mondrian New York City I, κρέμεται ανάποδα σε διάφορα μουσεία από τότε που εκτέθηκε για πρώτη φορά πριν από 75 χρόνια, όπως διαπίστωσε ένας ιστορικός τέχνης, ωστόσο προειδοποίησε ότι θα μπορούσε να διαλυθεί αν κρεμόταν τώρα με τη σωστή πλευρά προς τα πάνω.
Ο πίνακας του 1941, ένα πολύπλοκο πλέγμα από κόκκινες, κίτρινες, μαύρες και μπλε αυτοκόλλητες ταινίες, εκτέθηκε για πρώτη φορά στο MoMA της Νέας Υόρκης το 1945, αλλά από το 1980 βρίσκεται στη συλλογή έργων τέχνης του γερμανικού ομόσπονδου κρατιδίου της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας στο Ντίσελντορφ.
Σύμφωνα με τον Guardian, ο τρόπος με τον οποίο είναι κρεμασμένος σήμερα ο πίνακας δείχνει τις πολύχρωμες γραμμές να πυκνώνουν στο κάτω μέρος, υποδηλώνοντας μια εξαιρετικά απλουστευμένη εκδοχή ενός ορίζοντα. Ωστόσο, όταν η επιμελήτρια Susanne Meyer-Büser άρχισε να ερευνά τη νέα έκθεση του μουσείου για τον Ολλανδό καλλιτέχνη νωρίτερα φέτος, συνειδητοποίησε ότι ο πίνακας θα έπρεπε να είναι αντίστροφα.
“Η πύκνωση του πλέγματος θα έπρεπε να είναι στην κορυφή, σαν ένας σκοτεινός ουρανός”, δήλωσε η Meyer-Büser. “Μόλις το επισήμανα στους άλλους επιμελητές, συνειδητοποιήσαμε ότι ήταν πολύ προφανές. Είμαι 100% σίγουρη ότι η εικόνα είναι ανάποδα”.
Οι ενδείξεις που υποδηλώνουν την ανάποδη ανάρτησή του είναι πολλαπλές. Η ελαιογραφία με το ίδιο όνομα και το ίδιο μέγεθος, που εκτίθεται στο Παρίσι στο Centre Pompidou, έχει τις πυκνωμένες γραμμές στην κορυφή.
Φωτογραφία από το στούντιο του Mondrian, που τραβήχτηκε λίγες ημέρες μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη και δημοσιεύτηκε στο αμερικανικό περιοδικό lifestyle Town and Country τον Ιούνιο του 1944, δείχνει επίσης τον ίδιο πίνακα να κάθεται στο καβαλέτο με την αντίθετη πλευρά προς τα πάνω.
Ο Meyer-Büser δήλωσε ότι είναι πιθανό ο Mondrian να δούλευε ξεκινώντας την περίπλοκη διαστρωμάτωση με μια γραμμή ακριβώς στην κορυφή του κάδρου και στη συνέχεια δούλευε προς τα κάτω, γεγονός που εξηγεί επίσης γιατί μερικές από τις κίτρινες γραμμές σταματούν λίγα χιλιοστά πριν από την κάτω άκρη.
“Μήπως έγινε λάθος όταν κάποιος έβγαλε το έργο από το κουτί του; Μήπως κάποιος ήταν απρόσεκτος όταν το έργο μεταφερόταν;”, δήλωσε ο επιμελητής. “Είναι αδύνατο να ξέρουμε”.
Το πρόβλημα προβλήματος είναι ότι, σε αντίθεση με τα περισσότερα από τα προηγούμενα έργα του Mondrian, το New York City I δεν φέρει την υπογραφή του καλλιτέχνη, ενδεχομένως επειδή δεν το είχε θεωρήσει τελειωμένο.
Παρά τις ενδείξεις που δείχνουν ότι το έργο εκτίθεται σήμερα ανάποδα, το έργο θα παρουσιαστεί στο νέο Evolution σόου του Mondrian που εγκαινιάζεται στο Ντίσελντορφ το Σάββατο, με τον τρόπο που κρέμεται εδώ και 75 χρόνια.
“Οι κολλητικές ταινίες είναι ήδη εξαιρετικά χαλαρές και κρέμονται από μια κλωστή”, δήλωσε ο Meyer-Büser. “Αν το γυρίζατε τώρα ανάποδα, η βαρύτητα θα το τραβούσε προς άλλη κατεύθυνση. Αυτό είναι πλέον μέρος της ιστορίας του έργου”.