H Deutsche Welle δοκιμάζει τα όρια της τέχνης και δημοπρατεί ένα NFT, που έχει δημιουργήσει η ίδια, κερδίζοντας 600 δολάρια. Ποια συμπεράσματα βγαίνουν από αυτό το πείραμα;
Πώς διακρίνουμε το πρωτότυπο από το αντίγραφο, όταν μιλάμε για ένα ψηφιακό αρχείο; “Με το NFT” είναι η απάντηση της τεχνολογίας. Σε μία προσπάθεια να μάθουν περισσότερα για τις δυνατότητες της νέας διαδικτυακής “μόδας” οι οικονομικοί συντάκτες της DW αποφάσισαν να κάνουν ένα πείραμα, δημιουργώντας μόνοι τους ένα NFT και προσφέροντάς το για δημοπρασία στο διαδίκτυο. Οι αντιδράσεις δεν ήταν πάντα θετικές. “Δεν μπορείτε να υποστηρίζετε την έγκυρη δημοσιογραφία και την ίδια στιγμή να καταστρέφετε τον πλανήτη”, διαμαρτύρεται ένας χρήστης, υπαινισσόμενος την τεράστια κατανάλωση ενέργειας που συνεπάγεται η διαχείριση των NFT. “Είναι απάτη και ξέπλυμα χρήματος”, υποστηρίζει ένας άλλος.
Ας θυμήσουμε, με όσο πιο απλά λόγια γίνεται, πώς λειτουργεί το σύστημα: Με την τεχνολογία NFT (Non Fungible Token) διάφορα ψηφιακά αρχεία μπορούν να συνενωθούν σε ένα έργο μοναδικό, που φέρει την ψηφιακή υπογραφή του δημιουργού. Πρόκειται για ένα ψηφιακό περιουσιακό στοιχείο, μόνο που η αξία του είναι εντελώς υποκειμενικό ζήτημα. Τον περασμένο Μάρτιο ένα ψηφιακό κολάζ του διάσημου αμερικανού προγραμματιστή και καλλιτέχνη Beeple πωλήθηκε για 69 εκ. δολάρια. Ένα άρθρο των New York Times για τα NFT, που είχε και το ίδιο μορφή NFT, απέφερε 750.000 δολάρια. Το πείραμα της Deutsche Welle συγκέντρωσε 600 δολάρια, για την ακρίβεια απέφερε το ισόποσο των 600 δολαρίων σε κρυπτονομίσματα ETH, σε μία δημοπρασία που δεν κράτησε πάνω από 24 ώρες.
Ο παράδεισος των κρυπτονομισμάτων
Η ιδιαιτερότητα του NFT ως επένδυση είναι ότι όποιος το αγοράζει κατέχει κάτι μοναδικό, που όμως πολλές φορές δεν ξέρει και ο ίδιος αν έχει κάποια αξία. Μία άλλη ιδιαιτερότητα είναι ότι η αγορά και η πώληση των ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων δεν γίνεται με τους συμβατικούς τρόπους συναλλαγής, αλλά με κρυπτονομίσματα και συνήθως με το ΕΤΗ (Ethereum), που θεωρείται πλέον το δημοφιλέστερο κρυπτονόμισμα μετά το Bitcoin. Στην περίπτωση της Deutsche Welle η δημοπρασία ολοκληρώθηκε στις 17 Νοεμβρίου, λίγο πριν τις εννέα το βράδυ. Πλειοδότης ήταν ο συλλέκτης @podre, που απέκτησε το πρώτο NFT της DW με τίτλο PressFreedomX30 (DW 2021), έναντι 1,337 μονάδων ETH.
Όλα τα κρυπτονομίσματα βασίζονται στην τεχνολογία Blockchain. Μπορούμε να την φανταστούμε ως ένα τεράστιο αποθεματικό ταμείου, το οποίο καταγράφει κάθε συναλλαγή με διαφάνεια, μετά από μία σειρά κρυπτογραφικών πράξεων. Μόλις ο ενδιαφερόμενος αγοράσει ένα NFT, η πράξη καταχωρείται και μία παραπομπή σε συγκεκριμένο ψηφιακό περιβάλλον τον καταγράφει ως κάτοχό του. Έχει προηγηθεί, επισφραγίζοντας το τέλος της δημοπρασίας, ένα “έξυπνο” ή “αυτοεκπληρούμενο” συμβόλαιο (smart contract), το οποίο θα παρακρατήσει μία προμήθεια προς όφελος του κρυπτονομίσματος. Στην περίπτωση της Deutsche Welle η προμήθεια ήταν 15%. Το υπόλοιπο ποσό πήγε ως δωρεά στην οργάνωση “Δημοσιογράφοι χωρίς Σύνορα”. Έτσι είχε αποφασιστεί εξ αρχής, ήταν και αυτό μέρος του συμβολαίου.
Ένας νέος κόσμος συναλλαγών;
Σημειωτέον ότι οι συναλλαγές με κρυπτονομίσματα γίνονται αποκεντρωμένα, χωρίς να μεσολαβεί μία τράπεζα ή μία διοικητική αρχή. Γι αυτό οι φανατικοί θιασώτες τους οραματίζονται έναν νέο κλάδο χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, ο οποίος θα λειτουργεί χωρίς πιστωτικά ιδρύματα, με τις πιο περίπλοκες αγορές επενδυτικών προϊόντων (όπως τα παράγωγα συμβόλαια) να διεκπεραιώνονται με ένα κινητό τηλέφωνο κι ένα ψηφιακό πορτοφόλι. Θεωρούν ότι το κρυπτονόμισμα μπορεί να προκαλέσει στον χρηματοπιστωτικό κλάδο τις ίδιες αναταράξεις που προκάλεσε το Netflix στην κινηματογραφική βιομηχανία ή to Spotify στις δισκογραφικές εταιρείες.
Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι συναλλαγές θα γίνονται πάντα καλύτερα ή πιο οικονομικά. Το πείραμα της Deutsche Welle έδειξε ότι κάθε εγγραφή στοιχίζει χρήματα και πληρώνεται σε ΕΤΗ. Για όποιον χρησιμοποιήσει την πιστωτική του κάρτα, η προμήθεια ανέρχεται μαλιστα στο 11%, ποσοστό μεγαλύτερο από εκείνο που παρακρατούν καθιερωμένες εταιρείες, όπως η Western Union και η Moneygram.
Αντρέας Μπέκερ, Νίκολας Μάρτιν
Επιμέλεια: Γιάννης Παπαδημητρίου
Πηγή: Deutsche Welle