«Σε όλη τη διάρκεια της πορείας μας, τα ερωτηματικά είναι αυτά που μας θρέφουν και οι μη βεβαιότητες. Κινητήριος δύναμη για εμάς είναι η περιέργεια» δηλώνουν οι ανατρεπτικοί The Callas, δηλαδή ο ‘Αρης και ο Λάκης Ιωνάς, οι οποίοι γιορτάζουν τα είκοσι χρόνια δημιουργίας τους, καταλαμβάνοντας το -1 της Στέγης από 26 Νοεμβρίου έως 30 Δεκεμβρίου και μας προσκαλούν στο πολύχρωμο σύμπαν τους, μέσα από την έκθεση- εμπειρία με τίτλο «Love Solidarity Death (L.S.D.)».
Μπάντα, εικαστικό ντουέτο, και, βέβαια, αδέλφια – στη ζωή και στη σκηνή -, οι The Callas εργάζονται πάντα μαζί και πάντα με όρους κολεκτίβας: με τους καλλιτέχνες φίλους τους, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, και τους συγγενείς τους. Είκοσι χρόνια από την πρώτη τους εμφάνιση, στήνουν μια παραισθησιογόνα έκθεση ποτισμένη από μεσογειακή ψυχεδέλεια, με νέα πρωτότυπα έργα: ποπ-φολκ κεντήματα, φωσφορίζοντα χαλιά, κάπες και υφαντά, γλυπτά και εγκαταστάσεις από κομμένα μάρμαρα των παλιών πεζοδρομίων της Αθήνας, πίνακες με working-class Μαντόνες, καφασοναούς-DIY Παρθενώνες. Επίσης, παρουσιάζουν τις ταινίες τους και δίνουν συναυλίες και happenings, με καλεσμένους από το εξωτερικό, αλλά και την εγχώρια σκηνή.
«Το Love Solidarity Death θέλει να αρνηθεί όλα τα εκθεσιακά στερεότυπα» τονίζει η επιμελήτρια της έκθεσης, Νάντια Αργυροπούλου, ενώ τα αδέλφια Ιωνά σημειώνουν πως «η λέξη περίπατος είναι το κλειδί για την έκθεση». «Πίσω από κάθε έκθεμα κρύβεται και μια ενδιαφέρουσα ιστορία για την δημιουργία του που σε καλεί να την ανακαλύψεις» σημειώνει η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτη Παναγιωτάκου.
Στην είσοδο μας υποδέχεται μια μαύρη πασαρέλα γεμάτη από πολύχρωμα κεντήματα που, όπως εξηγεί η Νάντια Αργυροπούλου, υπενθυμίζει το λιθόστρωτο του Φιλοπάππου και της Ακρόπολης, όπως το δημιούργησε ο αρχιτέκτονας Δημήτρης Πικιώνης, αλλά και τα υλικά που μπορεί σήμερα να βρει κανείς στα μαγαζιά του κέντρου της Αθήνας.
Στη μέση του χώρου δεσπόζει μια εντυπωσιακή γλυπτική σύνθεση με τίτλο «Punkthenon», σε μακέτα του Δημήτρη Κορρέ, που παραπέμπει στον Παρθενώνα και αποτελείται από κομμάτια μαρμάρου, τα οποία προέρχονται από φθαρμένα πεζοδρόμια της Αθήνας. «Τα μάρμαρα συμπυκνώνουν τη ζωή της πόλης. Έτσι επιλέξαμε αυτό το υλικό που το έχει πατήσει ολόκληρη η Αθήνα. Και θελήσαμε να δημιουργήσουμε ένα μνημείο – αντιμνημείο που εμπεριέχει όλη μας τη ζωή. Ο δικός μας Παρθενώνας είναι ένας ναός απειθαρχίας. Και παρόλο που αποτελείται από ένα τόσο στιβαρό υλικό, συνολικού βάρους 6 τόνων, θέλαμε να δίνει την εντύπωση μιας κατασκευής ευαίσθητης, εύθραυστης και έτοιμης να διαλυθεί» επισημαίνουν ο ‘Αρης και ο Λάκης Ιωνάς.
Ακριβώς από πίσω, συναντάμε ένα ναό, κατασκευασμένο από μαύρα καφάσια, το εσωτερικό του οποίου φιλοξενεί μια μαρμάρινη φιγούρα, που κάποτε ήταν το στήριγμα ενός νεοκλασικού μπαλκονιού. «Θέλαμε να ενώσουμε την παράδοση με κάτι φαινομενικά εφήμερο και ευτελές, αλλά τόσο χρηστικό στην καθημερινότητά μας. Τα καφάσια τα συναντάμε παντού και έχουν πολλές χρήσεις» αναφέρουν οι The Callas.
Στο βάθος της αίθουσας, μια σειρά από πίνακες με απαλά χρώματα αντανακλούν το φως της κυκλαδίτικης αρχιτεκτονικής. Την έκθεση συμπληρώνουν τα ποπ-φολκ κεντήματα και υφαντά που φτιάχνουν η μητέρα και η θεία των αδελφών Ιωνά, οι χρυσοί καμβάδες με τις working-class Μαντόνες, καθώς και μία βίντεο – εγκατάσταση σ’ ένα σκοτεινό δωμάτιο με τίτλο «Last Night I dreamt I vomited light».
«Εκ των θεμελιωτών της DIY σκηνής στην Ελλάδα, μουσικοί, εικαστικοί, περφόρμερ, εκδότες, οργανωτές αστικών και επαρχιακών φεστιβάλ, δημιουργοί ταινιών και βίντεο, φιλόξενοι οικοδεσπότες στους δικούς τους χώρους και ανήσυχοι εξερευνητές άλλων τόπων και τρόπων, πολυμήχανοι πιστοί ενός αποαναπτυξιακού καλλιτεχνικού βιώματος, αλληλέγγυοι αντιηγεμονικών συλλογικών πρακτικών, οι The Callas αναμοχλεύουν τα πρωτογενή υλικά της συνεμψυχωτικής τους δράσης» σημειώνει η Νάντια Αργυροπούλου. «Αυτή τη φορά, μεταφέρουν στη Στέγη επεισόδια μιας περιπέτειας που επιμένει στη ριζοσπαστική παιδαγωγική της αλληλεγγύης, στη σπάταλη εκδοχή της αγάπης, στη θραυσματική, μεταμορφική ψυχεδέλεια του θανάτου».
Το πολυμορφικό έργο των The Callas έχει παρουσιαστεί στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και το Παρίσι όσο και στην Αθήνα, την Ύδρα αλλά και στο χωριό τους ακριβώς απέναντι – στη Θερμησία Πελοποννήσου. Εκεί, στο πατρογονικό τους κτήμα διοργανώνουν βακχικά κοινοτικά καλλιτεχνικά gigs, όπως το πρόσφατο 24ωρο art event – προπομπό για την τωρινή έκθεση, που έστησαν τον περασμένο Ιούνιο, με την υποστήριξη του Onassis Culture.
Το «Love Solidarity Death (L.S.D.)» ανοίγει τις πόρτες του για το κοινό σήμερα το απόγευμα (26/11) με τις περίφημες Callasetes που δεν είναι άλλες παρά οι γυναίκες που έχουν στο πλάι τους όλα αυτά τα χρόνια οι αδελφοί Ιωνά – ως σύντροφοι, συνεργάτριες και φίλες (Φιλίππα Δημητριάδη, Διονυσία Μποσμή, Ανίτα Πολυχρόνη, Λίνα Ρόκου, Δάφνη Κυριακίδου, Μάρθα Πασακοπούλου, Χριστίνα Καραγιάννη, Αγγελική Χατζή) να παρουσιάζουν ένα υβριδικό catwalk χρησιμοποιώντας ως σκηνικά τις εγκαταστάσεις της έκθεσης.
To επόμενο Σαββατοκύριακο (3-4/12) η Στέγη θα παρουσιάσει για πρώτη φορά το σύνολο της κινηματογραφικής δουλειάς των Λάκη και ‘Αρη Ιωνά. Τέλος, την Παρασκευή 16 και το Σάββατο 17 Δεκεμβρίου, θα πραγματοποιηθούν τέσσερα live, από τους The Callas και τις Callasettes (οι οποίοι θα παρουσιάσουν τρία καινούρια τραγούδια τους και τη νέα συλλογή χειροποίητων πλεκτών ρούχων-εικαστικών έργων τους), τον Αμερικανό μουσικό Ian F. Svenonius, ο οποίος θα παρουσιάσει και το τελευταίο του βιβλίο, και από το underground dog pop συγκρότημα Papithedog TV.
Είσοδος δωρεάν με δελτία εισόδου.