Τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν με την καταβολή των δόσεων των οφειλόμενων ποσών της επιστρεπτέας προκαταβολής
Του Ευάγγελου Αμπελιώτη
Οι επιχειρήσεις οι οποίες έχουν λάβει επιστρεπτέα προκαταβολή, καλούνται από την 31/01/2023 να καταβάλλουν σε δόσεις τα οφειλόμενα ποσά που έχουν βεβαιωθεί στο taxis. Ωστόσο, η καταβολή των εν λόγω βεβαιωμένων ποσών δημιουργεί σημαντικά θέματα στη ρευστότητά των επιχειρήσεων. Φυσικά και πρέπει τα ποσά αυτά να καταβληθούν, ο χρόνος όμως που υποχρεούνται να αρχίσουν να πληρώνουν τις δόσεις δεν είναι ο ενδεδειγμένος, διότι υπάρχουν και άλλες τρέχουσες υποχρεώσεις (όπως φόρος εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ, ασφαλιστικές εισφορές) καθώς και άλλες πάγιες ρυθμίσεις σε δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία. Επιπλέον, οι επιχειρήσεις την περίοδο αυτή (Δεκέμβριο) έχουν κι άλλες επιβαρύνσεις σε μισθούς, δώρα Χριστουγέννων, άδειες και επιδόματα, οι οποίες τέλος του έτους πρέπει να καταβληθούν σε όσους εργαζόμενους έχουν δοθεί τμηματικά. Όλο αυτό το πακέτο των υποχρεώσεων σε μία περίοδο που τα έξοδα των επιχειρήσεων και το κόστος αγοράς πρώτων υλών και εμπορευμάτων έχει αυξηθεί σημαντικά, θα δημιουργήσει έλλειψη στην ρευστότητά τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και με επακόλουθο την μη εξόφληση αυτών και την συσσώρευση απλήρωτων υποχρεώσεων. Αυτό θα επιφέρει άμεσο πρόβλημα στην βιωσιμότητά των επιχειρήσεων αλλά και αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο. Συνεπώς, θα πρέπει να δοθεί νέα παράταση τουλάχιστον μέχρι 30 Ιουνίου 2023. Άλλωστε, την περίοδο αυτή τα στατιστικά και οικονομικά στοιχεία δείχνουν ότι ο τουριστικός κλάδος θα επιφέρει σημαντικά έσοδα και αύξηση της ρευστότητας, το οποίο θα ωφελήσει καταρχάς τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους στον κλάδο αυτό καθώς και το σύνολο της οικονομίας στη χώρα μας.
Επιστρεπτέα προκαταβολή Ι Εφόσον οι επιχειρήσεις που απασχολούσαν την 31η Μαρτίου 2020 εργαζόμενους, πρέπει να διατηρήσουν κατά μέσο όρο τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσαν κατά την 31η Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, ως και την 31η Μαρτίου 2021.
Επιστρεπτέα προκαταβολή ΙΙ Εφόσον οι επιχειρήσεις που απασχολούσαν την 1η Ιουνίου 2020 εργαζόμενους, πρέπει να διατηρήσουν κατά μέσο όρο τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσαν κατά την 1η Ιουνίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, ως και την 1η Ιουνίου 2021.
Επιστρεπτέα προκαταβολή ΙΙΙ Εφόσον οι επιχειρήσεις που απασχολούσαν την 1η Αυγούστου 2020 εργαζόμενους, πρέπει να διατηρήσουν κατά μέσο όρο τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσαν κατά την 1η Αυγούστου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, ως και την 1η Αυγούστου 2021.
Επιστρεπτέα προκαταβολή IV Για την πλήρωση της προϋπόθεσης διατήρησης του επίπεδου απασχόλησης η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Σεπτεμβρίου 2020 έως την 31η Μαρτίου 2021 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ. Σε περίπτωση που το επίπεδο απασχόλησης που είχε η επιχείρηση κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020 είναι υψηλότερο από αυτό που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Σεπτεμβρίου 2020 έως την 31 Μαρτίου 2021 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2020. [ΓΔΟΥ 281/13.11.2020]
Επιστρεπτέα προκαταβολή V Για την πλήρωση της προϋπόθεσης διατήρησης του επίπεδου απασχόλησης η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Νοεμβρίου 2020 έως την 30η Ιουνίου 2021 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Νοεμβρίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ. Σε περίπτωση που το επίπεδο απασχόλησης που είχε η επιχείρηση κατά την 1η Νοεμβρίου 2020 είναι υψηλότερο από αυτό που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Νοεμβρίου 2020 έως την 30η Ιουνίου 2021 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2020. [ΓΔΟΥ 19/2021]
Επιστρεπτέα προκαταβολή VI Για την πλήρωση της προϋπόθεσης διατήρησης του επίπεδου απασχόλησης της παρ. 1 του παρόντος άρθρου η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Ιανουαρίου 2021 έως την 30η Ιουνίου 2021 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Ιανουαρίου 2021, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ. Σε περίπτωση που το επίπεδο απασχόληση που είχε η επιχείρηση κατά την 1η Ιανουαρίου 2021 είναι υψηλότερο από αυτό που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Ιανουαρίου 2021 έως την 30η Ιουνίου 2021 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2020. [ΓΔΟΥ 232/1.3.2021]
Επιστρεπτέα προκαταβολή VII Για την πλήρωση της προϋπόθεσης διατήρησης του επίπεδου απασχόλησης της παρ. 1 του παρόντος άρθρου η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Μαρτίου 2021 έως την 31η Αυγούστου 2021 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2021, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ. [ΓΔΟΥ 420/23.4.2021]
Ο έλεγχος θα πραγματοποιείται ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ και θα αφορά το μέσο όρο του αριθμού των εργαζομένων κατά το διάστημα αυτό.
Κοινή Υπουργική Απόφαση 2/11/2022 προβλέπει τα εξής:
1ον. Παρατείνεται έως τις 31/01/2023, η καταβολή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών της επιστρεπτέας προκαταβολής.
Παράλληλα, παρατείνεται έως τις 30/12/2022 η προθεσμία υποβολής δικαιολογητικών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για όσες επιχειρήσεις – δικαιούχους δεν έχουν ακόμη υποβάλει πλήρως τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη λήψη ενισχύσεων μέσω της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.
2ον. Διευκρινίζεται ότι για το κριτήριο χορήγησης της ενίσχυσης της Επιστρεπτέας Προκαταβολής που αφορά στη διατήρηση του μέσου όρου του αριθμού των εργαζομένων, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, πλέον θα λαμβάνεται υπόψη ότι έχει τηρηθεί η υποχρέωση διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων εφόσον η διαφορά του μέσου όρου εργαζομένων κατά τους μήνες υποχρέωσης διατήρησης διαφέρει κατά λιγότερο από μία μονάδα (έναντι του μηδενός που ίσχυε ως τώρα) σε σχέση με τον αρχικό αριθμό εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση. Με αυτόν τον τρόπο, εάν, για παράδειγμα, μία επιχείρηση κατήγγειλε τη σύμβαση ενός εργαζομένου έναν μήνα, αλλά προσέλαβε άλλο εργαζόμενο τον επόμενο μήνα, θα θεωρείται ότι πληροί το κριτήριο διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων.
3ον. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, για τις περιπτώσεις που βεβαιώθηκαν αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά βάσει των εκκαθαρίσεων που διενεργήθηκαν στις 02/11/2022, εάν παύσουν πλέον να ισχύουν οι λόγοι απόρριψης με την προσκόμιση των απαιτούμενων δικαιολογητικών, αυτά θα επαναβεβαιωθούν, με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τους υπόλοιπους ωφελούμενους.
Υποχρεώσεις φορολογούμενων έως τέλος του χρόνου
- Δόση φόρου εισοδήματος 30/11/2022 και επόμενη δόση 29/12/2022.
- Δόση ΕΝΦΙΑ 30/11/2022 και επόμενη δόση 29/12/2022.
- Καταβολή τελών κυκλοφορίας ηλεκτρονικά έως 29/12/2022. Σημείωση: Κάθε έτος δίδεται παράταση καταβολής των τελών κυκλοφορίας. Εάν καταβληθεί μετά την λήξη της προθεσμίας επιβάλλεται πρόστιμο σε ποσοστό 100% επί του ποσού των τελών.
Επιδοτήσεις
- Η επιταγή ακρίβειας ύψους 250 ευρώ θα καταβληθεί στους δικαιούχους έως 20/12/2022.
- Το διπλάσιο ποσό του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος που θα δοθεί φέτος αναμένεται να καταβληθεί στα τέλη Δεκεμβρίου στους 482.335 ωφελούμενους.
- Οι δικαιούχοι επιδόματος θέρμανσης εφ’ όσον υποβάλλουν την αίτηση μέχρι 9/12/2022 και εκδοθεί το τιμολόγιο αγοράς έως 30/11/2022 θα λάβουν το επίδομα έως 21/12/2022, διαφορετικά στις 28/2/2023 όταν το τιμολόγιο εκδοθεί μέχρι 31/1/2023 και η αίτηση υποβληθεί έως τις 15/2/2023 ή 30/4/2023 όταν το τιμολόγιο εκδοθεί έως 31/3/2023 και η αίτηση υποβληθεί έως 15/4/2023.
Ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν
Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρξουν γενναίες ρυθμίσεις στις υποχρεώσεις των ασφαλιστικών ταμείων και στα ληξιπρόθεσμα του δημοσίου με κούρεμα στους τόκους και στους πρόσθετους φόρους (πρόστιμα). Αυτό πρέπει να γίνει με επαναφορά του Ν. 4123/2015 ή του Ν. 4611/2019 αλλά στον νόμο αυτό να προβλεφθεί και κούρεμα των πρόσθετων φόρων του άρθρου 48 του Ν. 4174/2013.