Την ώρα που ο Υπουργός Τουρισμού πανηγυρίζει για ακόμη μια φορά για τα… «επιτεύγματα» της κυβέρνησης στον Τουρισμό, τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ για την κίνηση στα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας, το Ελευθέριος Βενιζέλος και το Μακεδονία καθώς και τα στοιχεία για τον εσωτερικό και τον οδικό τουρισμό είναι αποκαρδιωτικά και προκαλούν έντονο προβληματισμό.
Της Κατερίνας Νοτοπούλου*
346.000 λιγότεροι ταξιδιώτες εξωτερικού έφτασαν την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2022 στο αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, μείωση που ανέρχεται στο -15,7% σε σχέση με το 2019 ενώ οι οδικές αφίξεις σημείωσαν κατακόρυφη πτώση -35,7% σε σχέση με το 2019. Απώλειες που πλήττουν καίρια τη Βόρεια Ελλάδα, της οποίας οι τουριστικοί προορισμοί είναι στενά συνδεδεμένοι με τις οδικές αφίξεις επισκεπτών από γειτονικές χώρες.
Οι γείτονές μας, για πρώτη φορά τόσο μαζικά τα τελευταία χρόνια, φαίνεται να επέλεξαν άλλους προορισμούς, γεγονός ιδιαίτερα ανησυχητικό αν αναλογιστεί κανείς πως η Βόρεια Ελλάδα, σε μεγάλο βαθμό στηρίζει την τουριστική της ανάπτυξη στον οδικό τουρισμό από Βαλκανικές χώρες που υπολογίζεται στο 1/3 του συνόλου που υποδέχεται η χώρα μας βάσει τον στοιχείων του 2019. Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς τι θα σήμαινε για την οικονομία της ευρύτερης περιοχής αλλά και ολόκληρης της χώρας, η απώλεια του οδικού τουρισμού.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι η Βόρεια Ελλάδα συγκαταλέγεται στους «πιο αδικημένους τουριστικά προορισμούς» στον κόσμο σύμφωνα με την έκθεση της WTM London για το 2022, παρότι διαθέτει μεγάλο τουριστικό πλούτο και μοναδική ομορφιά.
H κυβέρνηση όμως αδιαφορεί.
Είναι αναγκαία, η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας, της Μακεδονίας, της Θεσσαλονίκης ως τουριστικού προορισμού.
Οφείλουμε να στοχεύσουμε στην ενίσχυση της αναγνωσιμότητας και επισκεψιμότητας της Μακεδονίας και της Βόρειας Ελλάδας συνολικά, να δημιουργήσουμε προϊόντα ολοκληρωμένης εμπειρίας, να ενισχύσουμε τις τοπικές εταιρικές σχέσεις με συνεργασίες. Η περιοχή διαθέτει όλες τις αναπτυξιακές προϋποθέσεις, σειρά συγκριτικών πλεονεκτημάτων στον τουρισμό, θερινό και χειμερινό.
Χρειάζεται όραμα, πολιτική βούληση, σχεδιασμός , στόχευση και κατάλληλες υποδομές. Απαιτείται ένα σχέδιο ολιστικής προσέγγισης, έργα για τη βελτίωση των υποδομών της περιοχής, βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών με στόχο όχι μόνο την αύξηση των ξένων επισκεπτών αλλά και της βέλτιστης ποιότητας που αυτές προσφέρουν στον περιηγητή ενισχύοντας τη θετική εμπειρία που λαμβάνει. Απαιτούνται δράσεις που θα προσελκύσουν νέες αγορές και δημιουργία τουριστικών πακέτων ειδικού ενδιαφέροντος που στοχεύουν στην ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Βορείου Ελλάδος.
Δεν είναι ώρα ούτε για πανηγυρισμούς ούτε για μεγάλα λόγια.
Είναι η ώρα να ληφθούν πρωτοβουλίες.
Να προχωρήσουμε στον ανασχεδιασμό της στρατηγικής για τον τουρισμό της χώρας μας για έναν βιώσιμο τουρισμό με δίκαιη ανάπτυξη για όλους.
Θέλουμε τη Βόρεια Ελλάδα, τη Μακεδονία ένα ισχυρό BRAND NAME ανταγωνιστικό παγκοσμίως 365 μέρες το χρόνο.
Θέλουμε και μπορούμε να κάνουμε τη Μακεδονία ελκυστική και βιώσιμη για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της.
Χρειάζεται όραμα και σχέδιο και γι’ αυτό απαιτείται πολιτική αλλαγή.
*Κατερίνα Νοτοπούλου, Τομεάρχης Τουρισμού της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ και Βουλευτής Α Θεσσαλονίκης