Ως ακαδημαϊκός, έχω εντυπωσιαστεί από τις δυνατότητες του ChatGPT. Η συνομιλητική φύση της πλατφόρμας το κατέστησε μια πολύτιμη εργαλειοθήκη για πολλούς. Ωστόσο, με την εμφάνιση της τεχνολογίας του AI, υπάρχουν σκέψεις ότι οι δημιουργοί περιεχομένου, όπως οι συγγραφείς, καθηγητές, φοιτητές κτλ. μπορεί να «αντικατασταθούν» από την αυτοματοποίηση (σαφώς και δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για κάτι τέτοιο).
Του Σταύρου Καπερώνη
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η εταιρία OpenAI, λάνσαρε το ChatGPT στα τέλη Νοεμβρίου και το ενδιαφέρον που προσελκύει έκτοτε είναι πρωτοφανές αν αναλογιστούμε τα δισεκατομμύρια που επενδύει η Microsoft στην πλατφόρμα αυτή. Στις αρχές του 20ου αιώνα, η παραγωγή περιεχομένου έγινε προϊόν (ιδιαίτερα με τη χρήση των κοινωνικών δικτύων) και δεν είναι αποκλείεται ορισμένοι να δουν το AI ως ένα εργαλείο εκμετάλλευσης και μεγάλων αποδόσεων. Μην ξεχνάμε ότι το ChatGPT σημείωσε ένα πρωτοφανές ρεκόρ, αφού έφτασε τα 100 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες τον Ιανουάριο (δύο μήνες μετά την εμφάνιση του). Η επιτυχία αυτή κατέστησε το ChatGPT την πρώτη εφαρμογή με την ταχύτερη ανάπτυξη/διάδοση στην ιστορία. Αν αναλογιστούμε ότι για τον Ιανουάριο 13 εκατομμύρια μοναδικοί χρήστες έκαναν χρήση καθημερινά του ChatGPT, όταν το Δεκέμβριο οι χρήστες ήταν κατά πολύ λιγότεροι. Εάν θα θέλαμε να το δούμε συγκριτικά με άλλες δημοφιλής πλατφόρμες όπως το TikTok, χρειάστηκαν εννέα μήνες για να φτάσει τους 100 εκατομμύρια χρήστες, ενώ το Instagram χρειάστηκε περισσότερο από 24 μήνες. Αυτή η έντονη ζήτηση, προφανώς, έδωσε τη δυνατότητα στην εταιρία OpenAI να παρουσιάσει μια συνδρομητική έκδοση με κόστος 20 δολάρια/μήνα, δίνοντας περισσότερες δυνατότητες στους χρήστες. Αναλυτές εκτιμούν πως η ραγδαία διάδοση του ChatGPT θα δώσει στην OpenAI ένα προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστικών εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης. Η ευρύτατη χρήση του από εκατομμύρια ανθρώπους μπορεί να κοστίζει στην εταιρεία, αλλά ταυτόχρονα εξασφαλίζει ανατροφοδότηση με πολύτιμα στοιχεία που βοηθούν στην εκπαίδευση του chatbot.
Στον αντίποδα, η αρτιότητα των απαντήσεων του ChatGPT, έχει προκαλέσει ένα διεθνές κύμα ανησυχίας για πιθανές αντιγραφές και φαινόμενα λογοκλοπής στον ακαδημαϊκό κόσμο. Η OpenAI κυκλοφόρησε χθες ένα νέο εργαλείο που έχει σχεδιαστεί για να ανιχνεύει αν κάποιο κείμενο έχει γραφτεί από σύστημα AI. Ωστόσο το εργαστήριο προειδοποιεί ότι το λογισμικό δεν είναι εντελώς αξιόπιστο προς το παρόν.
Το ChatGPT μπορεί να δημιουργήσει κείμενα όμοια με το ανθρώπινο στιλ και σύνθεση. Ανταποκρίνεται σε ερωτήσεις για ποίηση, λογοτεχνία, άρθρα και άλλες σχετικές περιοχές και οι απαντήσεις του είναι βασισμένες σε δεδομένα και επαληθευμένες πληροφορίες.
Το συγκεκριμένο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης δέχεται ερωτήσεις και εκπαιδεύεται μέσω μιας μεγάλης βάσης δεδομένων για να παράγουν αποτελέσματα πιο γρήγορα και με περισσότερες πληροφορίες. Είναι εντυπωσιακό πόσο γρήγορα και με ακρίβεια δίνει απαντήσεις το σύστημα, αλλά εξίσου εντυπωσιακό είναι και χαμηλό ποσοστό λογοκλοπής. Συνολικά, η χρήση του ChatGPT στην εκπαίδευση έχει περιορισμένη εφαρμογή, ειδικά στην εξέταση μέσω ερωτημάτων καθώς υπάρχει ενδεχόμενο λανθασμένων απαντήσεων ή λογοκλοπής, και πρέπει να λαμβάνονται προσεκτικά μέτρα για να αποφευχθεί αυτό. Τα Πανεπιστήμια θα πρέπει να αξιολογήσουν τη δυνατότητα ανάπτυξης ή περιορισμού της χρήσης του ChatGPT στην εκπαίδευση.
Το ChatGPT μπορεί να αποτελέσει ένα αξιόλογο εργαλείο στην εκπαίδευση, αν χρησιμοποιηθεί σωστά. Μπορεί να συμβάλει στη διαδικασία ανάπτυξης της προγραμματιστικής ικανότητας των φοιτητών μέσω της παροχής βοήθειας στην γραφή κώδικα και της δημιουργίας εφαρμογών, χωρίς να σταματήσει να προσφέρει παράλληλα διδακτικές πληροφορίες και πρακτικές ιδέες. Είναι σημαντικό να γίνει σωστή χρήση και προβολή του εργαλείου, για να αποφύγουμε τυχόν περιπτώσεις κανιβαλισμού ενός τόσο καινοτόμου προϊόντος. Μην ξεχνάμε ότι η δημιουργία προϊόντων με τεχνητή νοημοσύνη έχουν ως βασικό σκοπό να εξυπηρετήσουν όσο καλύτερα γίνεται τους χρήστες/καταναλωτές και να του προσφέρουν μια μοναδική εμπειρία περιήγησης και εξυπηρέτησης. Ας ελπίσουμε ότι το νέο αυτό προϊόν να λάβει την προσοχή που του αξίζει και να αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη ακόμα καλύτερων εργαλείων ώστε να βελτιώσουν την καθημερινότητα μας αλλά και να δώσουν λύσεις σε προβλήματα που άλλοτε θα φάνταζαν δύσκολα.
Dr. Καπερώνης Σταύρος
Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού | Επίκουρος Καθηγητής (407), Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων