Μνήμες από το περίφημο… Μέτζη του Νέουκτη. Όλοι θυμούνται τον ακατανόητο αυτόν «ορισμό» που μαζί με το εξίσου διάσημο σκόιλ ελικικού, ήταν μερικά από τα αποτελέσματα του κυβερνητικού «πάρτι» προγραμμάτων κατάρτισης για επιστήμονες το 2020.
Κι όσοι τα είχαν ξεχάσει είναι ευκαιρία να τα ξαναθυμηθούν μέσα από το επιμορφωτικό υλικό για σεμινάρια σε νέους εκπαιδευτικούς που δημιούργησε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) που έχει ξεσηκώσει κύματα γέλιου αλλά και την οργή των εκπαιδευτικών για την εισαγωγική επιμόρφωση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) του υπουργείου Παιδείας που καλούνται να κάνουν σχεδόν 20.000 νεοδιόριστοι και της οποίας το περιεχόμενο μπορεί να χαρακτηρισθεί από αναχρονιστικό έως κακοποιητικό και ρατσιστικό.
«Είστε Διευθυντής/-ντρια σε ένα σχολείο όπου παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα ντόπιων μαθητών προς γειτονικές σχολικές μονάδες. Σταδιακά, το σχολείο έχει μεταμορφωθεί σε σταυροδρόμι πολιτισμών και καταυλισμό στιγματισμένων. Πώς θα ανατρέπατε αυτήν την κατάσταση έχοντας έναν χρόνο διορία για να επαναφέρετε την κανονικότητα στο σχολείο και την προηγούμενη καλή φήμη του;». Το παραπάνω αποτελεί το τελευταίο μακροσενάριο, στο πεδίο «Α1 Παιδαγωγική αλληλεπίδραση-εργασίες και αυτοαξιολόγηση» της υποενότητας 3 «Προβληματικές περιοχές της επικοινωνίας στο σχολείο» στην ιστοσελίδα της ασύγχρονης επιμόρφωσης του ΙΕΠ.
Σε άλλη εργασία, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αναπτύξουν πλάνο δράσης για να «αντιμετωπίσουν» έναν μαθητή που «δε συμμορφώνεται στους κανόνες» και που «είναι ιδιαίτερα ανθεκτικός στη στάση του, πνεύμα αντιλογίας έως και αναρχικός». Στο πεδίο «Παιδαγωγική Αλληλεπίδραση – Πρωτοβάθμια ειδική», η 4η υποενότητα φέρει αυτολεξεί τον τίτλο «Προβληματικοί μαθητές: Το στίγμα στην τάξη ή η κοινωνική γένεση των περιθωριοποιημένων μαθητών», ενώ σε κάποια άσκηση οι εκπαιδευτικοί πρέπει να χαρακτηρίσουν μαθητές με μόνο κριτήριο την εξωτερική τους εμφάνιση.
«Είναι λες και κανένας δεν έχει ελέγξει το υλικό», μας λέει μία εκπαιδευτικός. «Η ορολογία αντλήθηκε από βιβλιογραφία του 1985», επισημαίνει κάποιος άλλος, ενώ τα «Ντροπή!» περίσσευαν στα σχόλια των χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Παρ’ όλες τις αντιδράσεις, οι νεοδιόριστοι αναγκάζονται να παρακολουθήσουν την επιμόρφωση, βάσει της οποίας θα αξιολογηθούν, αφού η συμμετοχή τους σε αυτήν θα αποτελέσει στοιχείο του ατομικού τους φακέλου και επομένως της μονιμοποίησής τους αλλά και της δυνατότητας υπηρεσιακής εξέλιξης.
«Η “εισαγωγική” επιμόρφωση του ΙΕΠ αποτελείται από απαρχαιωμένο εκπαιδευτικό υλικό, ενώ η ορολογία που χρησιμοποιείται ενισχύει τις διακρίσεις. Περιμέναμε από τον επίσημο επιστημονικό μας φορέα να πρωτοπορεί και όχι να μας μυεί στην παιδαγωγική πρακτική περασμένων δεκαετιών», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» η Εφη Χαραλαμπίδου, δασκάλα ειδικής αγωγής, με τον Λάμπρο Σιδερά, νεοδιόριστο, πρώην αναπληρωτή επί 11 χρόνια, μέλος της Κ.Ε. του ΜέΡΑ25 και αναπληρωτή συντονιστή Τομέα Παιδείας του κόμματος, να προσθέτει: «Εμπρός πίσω! Αυτό είναι το σχόλιό μου για την εισαγωγική επιμόρφωση των νεοδιόριστων. Ποιων νεοδιόριστων δηλαδή! Αυτούς που μονιμοποιήθηκαν μετά από 10 χρόνια ως αναπληρωτές και τους οποίους το υπουργείο Παιδείας συνεχίζει να αποκαλεί “νεοδιόριστους”! Κόλλησε δίπλα και τη λέξη “δόκιμος” και ξεκίνησε όλη την ιστορία περί μονιμοποίησης και αξιολόγησης. Η τελευταία πράξη σε αυτό το σίριαλ είναι η εισαγωγική επιμόρφωση. Εκτός εργασιακού ωραρίου, ακόμα και σε μέρες αργιών, καλεί εκπαιδευτικούς με δεκαετή προϋπηρεσία να τους επιμορφώσει για την “πρώτη επαφή” με τα σχολεία λες και δεν έχουν εργαστεί ποτέ σε σχολεία!»
Για τη «σκοταδιστική», όπως την χαρακτηρίζει, εισαγωγική επιμόρφωση εξέδωσε ανακοίνωση και η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), θίγοντας παράλληλα και το ζήτημα της καταπάτησης των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών. «Οι χιλιάδες νεοδιόριστοι/ες εκπαιδευτικοί […] γίνονται ξανά “μπαλάκι” στα χέρια του ΙΕΠ και του υπουργείου. Υποχρεώνονται να παρακολουθήσουν, αν και εκπαιδευτικοί της τάξης και της καθημερινής προσπάθειας για χρόνια στα σχολεία, τηλε-ενημερώσεις και τηλε-διαλέξεις αμφιβόλου χρησιμότητας και ποιότητας, πολλές από τις οποίες δεν έχουν να συμβάλουν σε τίποτα στην καθημερινή μαθησιακή διαδικασία και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στις τάξεις. Ακόμα και το υλικό της επιμόρφωσης είναι παρωχημένο, αντιπαιδαγωγικό και σε κάποιες περιπτώσεις επικίνδυνο! […] Δεν είναι η πρώτη φορά που αποδεικνύεται η σκοταδιστική κατεύθυνση που προωθεί το ΙΕΠ στην εκπαίδευση. Η “αριστεία” και η “καινοτομία” του υπουργείου Παιδείας είναι η επιστροφή στον Μεσαίωνα!» τονίζει η ΟΛΜΕ.
Ο Χρήστος Κάτσικας γράφει στο Alfavita:
«Νέα “τέρατα” ξεπηδούν σταδιακά από την εισαγωγική επιμόρφωση και το “επιμορφωτικό υλικό” που έχουν πάρει από το ΙΕΠ χιλιάδες εκπαιδευτικοί στα πλαίσια της επιμόρφωσής τους.
Δεν έφτανε ότι είναι αναγκασμένοι να βρίσκονται στο πόδι από το πρωί μέχρι το βράδυ (το πρωί σχολείο, το απόγευμα επιμόρφωση), δεν φτάνει που αυτό συνεχίζεται και στις αργίες, την Καθαρά Δευτέρα ή στις διακοπές του Πάσχα, δεν φτάνει που ορισμένοι επιμορφωτές έχουν ξεπεράσει εντελώς τα όρια, φτιάχνουν ομάδες viber με τους/τις επιμορφούμενους/ες χωρίς καμία συγκατάθεση, στέλνουν μηνύματα οποιαδήποτε ώρα, λες και απευθύνονται σε φίλους/ες τους!
Όχι δεν φτάνουν όλα τα παραπάνω! Σύμφωνα με ρεπορτάζ του alfavita.gr το ΙΕΠ έχει φροντίσει έτσι ώστε οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί να έρχονται και αντιμέτωποι με ένα επιμορφωτικό υλικό που ξεχειλίζει από “μαργαριτάρια” και ασύλληπτους χαρακτηρισμούς.
Όχι δεν φτάνουν όλα τα παραπάνω! Σύμφωνα με ρεπορτάζ του alfavita.gr το ΙΕΠ έχει φροντίσει έτσι ώστε οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί να έρχονται και αντιμέτωποι με ένα επιμορφωτικό υλικό που ξεχειλίζει από “μαργαριτάρια” και ασύλληπτους χαρακτηρισμούς. “