Εργαζόμενοι και στελέχη στα τρένα είχαν προειδοποιήσει για την τραγωδία, χωρίς όμως οι αρμόδιοι να ακούσουν
Πίσω από το ανθρώπινο λάθος, και την παραίτηση Καραμανλή, προσπαθεί με κάθε τρόπο να κρυφτεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη αναφορικά με το τραγικό δυστύχημα της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη το οποίο είχε ως αποτέλεσμα, τον θάνατο δεκάδων ανθρώπων.
Υπενθυμίζεται ότι ο χορός της αποποίησης κάθε ευθύνης από πλευράς Μεγάρου Μαξίμου ξεκίνησε ήδη από χθες, από τα «φίλια» προς την κυβέρνηση μέσα ενημέρωσης που ρίχνουν όλο το βάρος της ευθύνης στον σταθμάρχη του ΟΣΕ, ο οποίος συνελήφθη.
Ωστόσο, τα αίτια που οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα δεν περιορίζονται στο ανθρώπινο λάθος, ενώ οι υπαίτιοι για τα χρονίζοντα ανεπίλυτα προβλήματα του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα είναι παραπάνω από ένας.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι εργαζόμενοι και στελέχη στα τρένα είχαν προειδοποιήσει για την τραγωδία, χωρίς όμως οι αρμόδιοι να ακούσουν.
Υπενθυμίζεται η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης ήδη από το φθινόπωρο είχε στείλει εξώδικο προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και τη Hellenic Train με το οποίο απαριθμούσε τις τεράστιες ελλείψεις και τις επικίνδυνες συνθήκες που επικρατούν στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σε αυτό, μεταξύ πολλών άλλων έκαναν λόγο για «μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System– που προστατεύει από στο ανθρώπινο λάθος παρότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές». Σημειώνεται ότι το ETCS αποτελεί ένα σύγχρονο σύστημα ελέγχου-χειρισμού, σηματοδότησης και επικοινωνίας, το οποίο διαμέσου του σχετικού εξοπλισμού που τοποθετείται στις ράγες και στα βαγόνια επιτρέπει την ανταλλαγή πληροφοριών, καθιστώντας δυνατή τη διαρκή εποπτεία της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας λειτουργίας και παρέχοντας στον μηχανοδηγό όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται ώστε να κινήσει το όχημα με σηματοδότηση στον θάλαμο οδήγησης.
Νωρίτερα, τον Απρίλιο του 2022 το τότε στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Κατσιούλης, είχε υποβάλει μάλιστα την παραίτησή του διαφωνώντας με τη μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 και του τρόπου λειτουργίας του ETCS στα τμήματα Αχαρνές – Οινόη, Δομοκός – Λάρισα και Λάρισα – Πλατύ, διότι καταργούνται συμβατικά δρομολόγια και συμβατικές ενδείξεις φωτοσημάτων.
Ο ίδιος κατήγγειλε στην επιστολή παραίτησής του ότι «θα επιτρέπεται η κυκλοφορία των τρένων στο εν λόγω τμήμα με 200 Km/h. Χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμιά ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμη και θραύσης αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».
Σαν αν μην έφταναν οι παραπάνω προειδοποιήσεις, την Τρίτη, λίγες ώρες πριν τη σύγκρουση των τρένων, ο Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ, Κώστας Γενιδούνιας με ανάρτησή του στον προσωπικό λογαριασμό του στο Facebook αναρωτιόταν πού «λειτουργεί η σηματοδότηση και τηλεδιοικηση στην βόρεια Ελλάδα».
Ο ίδιος κατήγγειλε μάλιστα ότι «προς Δράμα δεν υπάρχει, μετά το ΠΛΑΤΥ προς Φλώρινα μονή γραμμή, ενώ προς Αθήνα όλα σβηστά, μετά το τχ1 κόκκινο, σε λειτουργία η Σίνδος, η γραμμή προς Στρυμώνα ζούγκλα».
Αφορμή για την ανάρτησή του αποτέλεσε η φιέστα που είχε προγραμματίσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο Κέντρο τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης σιδηροδρομικού δικτύου βορείου Ελλάδος, η οποία τελικά ματαιώθηκε ελέω πολύνεκρης τραγωδίας.
Με λίγα λόγια ο πρωθυπουργός υπολόγιζε να επισκεφτεί ένα κέντρο το οποίο όπως κατήγγειλε ο κ. Γενιδούνιας μιλώντας στην ΕΡΤ στο οποίο «δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν. Αν λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως».
Όπως προκύπτει από τα παραπάνω τα σημαντικά προβλήματα και η ελλιπής συντήρηση του δικτύου είναι γνωστά εδώ και καιρό, ωστόσο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αντί να εξασφαλίζει πόρους τους περιέκοψε. Συγκεκριμένα, δεν έχει περάσει πολύς καιρός από την ψήφιση της διάταξης στη Βουλή που καθορίζει την παρακράτηση του 25% της κρατικής επιχορήγησής του ΟΣΕ υπέρ της ΕΡΓΟΣΕ, η οποία μέχρι τα τέλη του χρόνου θα διαχωριστεί (βάσει ψηφισμένου νόμου) από τον ΟΣΕ. Η ετήσια κρατική επιχορήγηση του ΟΣΕ ανέρχεται σε 45 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο δεν επαρκεί ούτε για τις βασικές λειτουργίες του οργανισμού. Από αυτό περί τα 11 εκατ. ευρώ πηγαίνουν απευθείας πλέον στην ΕΡΓΟΣΕ, αποψιλώνοντας ακόμη έναν σημαντικό πόρο.
Γ. Αποστολέρης (πρώην σταθμάρχης): «Με το μπακαλοτέφτερο σβήναν τα κονδύλια. Εγκληματικές οι προσλήψεις σταθμαρχών με μπλοκάκι»
Τις δραματικές ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο περιέγραψε στο Naftemporiki TV ένας άνθρωπος με μεγάλη εμπειρία στον χώρο. Πρόκειται για τον Γιώργο Αποστολέρη, πρώην κεντρικό σταθμάρχη Βόλου, ο οποίος και εξήγησε πώς φτάσαμε στη χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία της χώρας.
«Το λάθος ήταν μοιραίο, γιατί δεν υπήρχαν ασφαλιστικές δικλείδες. Η κυκλοφορία μπήκε στα χέρια ενός ανθρώπου που δεν είχε την εμπειρία για να αποτρέψει την εθνική αυτή τραγωδία» τόνισε ο κ. Αποστολέρης στην εκπομπή Newsroom με τον Μιχάλη Ψύλο.
Ερωτηθείς για τα πρβλήματα, που αντιμετωπίζει ο ελληνικός σιδηρόδρομος σήμερα, σημείωσε πως το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη προσωπικού. «Δεν προσλαμβάνεται προσωπικό. Οι ευθύνες είναι στις εκάστοτε κυβερνήσεις, οι οποίες με το μπακαλοτέφτερο έσβηναν τις προσλήψεις προσωπικού. Το προσωπικό δεν θα έπρεπε να προσλαμβάνεται στα 57 χρόνια, για να αναλάβει ξαφνικά κυκλοφορία ιδιαιτέρως υψηλής πίεσης. Σήμερα προσλαμβάνονται άνθρωποι χωρίς εμπειρία, που με fast track διαδικασία γίνονται σταθμάρχες, χωρίς να γνωρίζουν καν τι θα πει κυκλοφορία» εξήγησε.
Σε παρατήρηση του δημοσιογράφου Κώστα Καλέτσιου ότι την παραμονής της τραγωδίας αναρτήθηκαν από τον ΟΣΕ στη Διαύγεια προσλήψεις 6μηνης διάρκειας 67 σταθμαρχών με μπλοκάκι, σχολίασε: «Είναι εγκληματική πράξη. Φαντάζεστε αερολιμενάρχες με μπλοκάκι να αναλαμβάνουν εναέρια κυκλοφορία»; Ερωτηθείς δε εάν σε 6 μήνες μπορεί να αποκτήσει την εμπειρία, που απαιτείται για μία τόσο κρίσιμη θέση, σημείωσε: «Όχι σε 6 μήνες. Ούτε σε 6 χρόνια δεν έχει την εμπειρία». Πρόσθεσε δε πως «αν προσέξετε, οι προσλήψεις είναι μέρος του συνδικαλιστικού αποτρόπαιου κινήματος που διοικεί την Ελλάδα. Είναι τραγικό αυτό το οποίο συμβαίνει σήμερα στην Ελλάδα».
Ο κ. Αποστολέρης σημείωσε πως είναι τεράστια τα ελλείμματα και στις υποδομές. «Ζητούσε ο σιδηρόδρομος 100 δισ., έπαιρνε 5 δισ. Η κατάσταση στον σιδηρόδρομο, όπου και εάν κοιτάξετε, δείχνει εικόνα πλήρους εγκατάλειψης» ανέφερε, προσθέτοντας πως δεν υπάρχει καν τηλεδιοίκηση. Ο σταθμάρχης Λάρισας, είπε, «έκανε ένα λάθος, αλλά αυτό το λάθος θα το σταματούσε η τηλεδιοίκηση, αν υπήρχε».
Εκτενή δημοσιεύματα για την τραγωδία των Τεμπών και τα αίτιά της καθώς και για την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου φιλοξενεί ο γερμανικός Τύπος.
Η tageszeitung σημειώνει πως «οι σταθμάρχες μεταδίδουν τις οδηγίες μέσω ασυρμάτου στους μηχανοδηγούς, οι οποίοι ταξιδεύουν σχεδόν στα τυφλά: δεν υπάρχει ούτε ηλεκτρονικό σύστημα καθοδήγησης και παρακολούθησης ούτε φανάρια που θα μπορούσαν να ανάψουν κόκκινα σε περίπτωση κινδύνου». Σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα «το σιδηροδρομικό ατύχημα στην κοιλάδα των Τεμπών ήταν μια προδιαγεγραμμένη καταστροφή». Ειδικότερα η taz υπενθυμίζει πως «το 2019, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε ήδη επιβάλει πρόστιμο δύο εκατομμυρίων ευρώ στην Ελλάδα για ανεπαρκή ασφάλεια στις αμαξοστοιχίες, ενώ τον Απρίλιο του 2022 ένας εμπειρογνώμονας προειδοποιούσε σε επιστολή του για τα σιδηροδρομικά ατυχήματα».«Όμως, όλες οι προειδοποιήσεις έπεσαν στο κενό», σχολιάζει η εφημερίδα του Βερολίνου και συνεχίζει:
«Από την πώληση της Hellenic Train στους ιταλικούς κρατικούς σιδηροδρόμους το 2017, […] τα προβλήματα δεν έχουν μειωθεί, με πιο πρόσφατο το παράδειγμα των απαράδεκτα κακών τρένων Pendolino, από τους Ελβετικούς Ομοσπονδιακούς Σιδηροδρόμους SBB. Τρένα αυτού του τύπου συνέδεαν κυρίως την Ελβετία με την Ιταλία από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 και μετά, προτού η SBB στείλει τη συντριπτική πλειοψηφία των Pendolinos για παλιοσίδερα. Το αφεντικό της SBB είχε μιλήσει τότε για μια “φρίκη” που έφτασε στο τέλος της. Όταν οι ιταλικοί κρατικοί σιδηρόδρομοι έστειλαν πέντε εναπομείναντα Pendolinos στην Ελλάδα, ο πρώην επικεφαλής της SBB δήλωσε πως “το μόνο που μπορώ να πω για τα Pendolinos είναι: καλή τύχη”».
Η taz προσθέτει ακόμη πως «η Hellenic Trains διαφημίζει ότι μπορεί κανείς να ταξιδέψει από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη σε λιγότερο από τέσσερις ώρες με τα γρήγορα τρένα τους». «Μετά την τραγωδία των Τεμπών, για τους Έλληνες αυτό μοιάζει με κοροϊδία» καταλήγει.
«Γιατί βρίσκονταν και τα δύο τρένα σε μετωπική πορεία στις ίδιες ράγες;», διερωτάται η Süddeutsche Zeitung και σημειώνει: «Σύμφωνα με τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, ο σταθμάρχης έδωσε εντολή αλλαγής κατεύθυνσης στις ράγες, ωστόσο το σύστημα δεν την εκτέλεσε. […] Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Μηχανοδηγών, Κώστας Γενιδούνιας, εξήγησε ότι το ηλεκτρονικό σύστημα που υποτίθεται ότι προειδοποιεί τους μηχανοδηγούς για τα ερχόμενα τρένα στη γραμμή δεν λειτουργεί εδώ και χρόνια. “Τίποτα δεν λειτουργεί, όλα γίνονται χειροκίνητα”, είπε, για ολόκληρη τη διαδρομή μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Σε συνολικά 15 σταθμούς, ο εκάστοτε σταθμάρχης έπρεπε να δώσει το πράσινο φως στο τρένο με το χέρι για να συνεχίσει το ταξίδι του. Δεν υπάρχουν ηλεκτρονικοί έλεγχοι και γι’ αυτό ευθύνονται οι αρχές: “Διαμαρτυρόμαστε συνεχώς γι’ αυτό”, δήλωσε ο Γενιδούνιας, επικεφαλής του συλλόγου».