Η National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) των ΗΠΑ ανακοίνωσε μία ασυνήθιστη αύξηση στους θανάτους φαλαινών που ξεκινά από το 2016 έως σήμερα. Και ενώ η κλιματική κρίση ευθύνεται σε τεράστιο βαθμό για τους θανάτους επειδή η θέρμανση των ωκεανών οδηγεί τη λεία των φαλαινών πιο κοντά στις ακτές, σημαντικό ρόλο παίζει και η αύξηση του υπερωκεάνιου εμπορίου προϊόντων.
Σύμφωνα με ένα ρεπορτάζ των New York Times, το online shopping το οποίο σημειώνει μία πρωτόγνωρη αύξηση τα τελευταία χρόνια, έχει οδηγήσει σε μία αύξηση των φορτηγών-πλοίων τα οποία διασχίζουν τους ωκεανούς. Αυτά τα πλοία, είναι πλέον μεγαλύτερα από ποτέ, έτσι ώστε να μεταφέρουν όσο το δυνατόν περισσότερα κοντέινερ και ακολουθούν νέες διαδρομές για να αποφύγουν να συνωστίζονται στους γνωστούς ναυτικούς διαύλους.
Μόνο το λιμάνι της Νέας Υόρκης, έχει δει αύξηση όγκου 27% σε σχέση με το 2019, ενώ έχει αυξηθεί και η κίνηση πλοίων που μετακινούνται για να παραλάβουν άδεια κοντέινερ. Στην άλλη πλευρά, στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ, έχουν καταγραφεί 23 φάλαινες που ξεβράστηκαν από τις αρχές Δεκεμβρίου.
Παρόλο που η NOAA έχει προτείνει όρια ταχύτητας στα φορτηγά-πλοία για προλαβαίνουν οι φάλαινες να μετακινούνται μακριά από την πορεία του πλοίου, το γεγονός παραμένει πως οι φάλαινες θα κυνηγούν πάντα τη λεία τους.
Βλέπουμε πληθυσμούς πολλών θαλάσσιων ειδών οι οποίοι προσαρμόζονται, κινούμενοι σε νέες περιοχές όπου οι συνθήκες είναι πιο ευνοϊκές. Η αλλαγή της κατανομής της λείας, επηρεάζει τα μεγαλύτερα θαλάσσια είδη που εξαρτώνται από αυτήν. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένες αλληλεπιδράσεις με τους ανθρώπους, καθώς οι φάλαινες έρχονται πιο κοντά στις ακτές. Όταν οι φάλαινες βρίσκονται σε αυτές τις διαδρομές, πρέπει να σταυρώσεις τα δάχτυλά σου και να ευχηθείς να μην υπάρξει σύγκρουση.
Οι συγκρούσεις με τα πλοία είναι τόσο ισχυρές που μπορεί να προκαλέσουν εσωτερικά τραύματα στις φάλαινες, ενώ οι προπέλες τους μπορούν να προκαλέσουν τεράστιες πληγές. Δύο από τις φάλαινες που βρέθηκαν νεκρές το Φεβρουάριο στην ακτή του Ατλαντικού στις ΗΠΑ, διαπιστώθηκε πως χτυπήθηκαν από πλοία.
Αξίζει να αναφερθεί πως η Mediterranean Shipping Company, μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες μεταφοράς κοντέινερ στον κόσμο, συμμορφώθηκε με το κάλεσμα των επιστημόνων για αλλαγή των διαδρομών των πλοίων ανοιχτά των ακτών της Σρι Λάνκα, για να προστατευθούν οι γαλάζιες φάλαινες, ένα είδος υπό εξαφάνιση. Ομάδες προστασίας των ζώων τόνισαν πως αν ακολουθήσουν το παράδειγμα και άλλες εταιρίες, οι συγκρούσεις με τα πλοία θα μειωνόταν κατά 95%.