«Ο Έλληνας πρωθυπουργός, με έναν αέρα πρωτιάς στις δημοσκοπήσεις, πριν το πολύνεκρο δυστύχημα, ετοιμαζόταν να προκηρύξει εκλογές – αντ’ αυτού αντιμετωπίζει ένα λαϊκό κύμα οργής που ζητάει απόδοση ευθυνών για τον άδικο χαμό τόσων ανθρώπων, στην πλειονότητά τους, νέοι», γράφει μεταξύ άλλων το Politico.
Και συνεχίζει: Αντί να καταστρώνει εκλογικά σχέδια η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να αντιμετωπίσει τις μαζικές αντιδράσεις θυμού των πολιτών με αφορμή το δυστύχημα.
Τα ρεπορτάζ των τελευταίων ημερών έφερναν ως επικρατέστερη ημερομηνία των πρώτων εκλογών (με απλή αναλογική), την 9η Απριλίου, οι σχεδιασμοί όμως του πρωθυπουργού φαίνεται να έχουν αλλάξει, καθώς δέχεται πιέσεις από πρόσωπα του επιτελείου του για μετάθεση των εκλογών στις Μαΐου. «Εκλογές τώρα είναι πολιτική αυτοκτονία», διαμηνύουν συνεργάτες του πρωθυπουργού.
Την ίδια στιγμή, το Μαξίμου περιμένει δημοσκοπήσεις , τόσο φανερές, όσο και κρυφές, προκειμένου να αξιολογήσει το πολιτικό κόστος του δυστυχήματος στα Τέμπη.
«Ρωγμές» στο επιτελικό κράτος
Το δυστύχημα ήγειρε ερωτήματα για την συνολική λειτουργία του ελληνικού κράτους, σημειώνει σε άλλο σημείο το Politico, μετά τις πληροφορίες ότι η Αθήνα δεν είχε εκσυγχρονίσει το σιδηροδρομικό δίκτυο για να ανταποκρίνεται στα ευρωπαϊκά πρότυπα και τις αποκαλύψεις για κακοδιαχείριση στην εταιρεία σιδηροδρόμων.
Σε μια καταγραφή των τελευταίων τραγικών γεγονότων που έχουν συγκλονίσει την Ελλάδα, το Politico επισημαίνει πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης αρχικά απέδωσε το δυστύχημα «σε ένα τραγικό ανθρώπινο λάθος», αλλά υποχρεώθηκε να κάνει πίσω όταν τον κατηγόρησαν για προσπάθεια συγκάλυψης των κυβερνητικών ευθυνών. Το πρώτο πολιτικό θύμα ήταν ο υπουργός μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος παραιτήθηκε, γράφει το Politico, προσθέτοντας ότι στην συνέχεια ο πρωθυπουργός παραδέχτηκε πως «δεν μπορούμε να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος».
Ζυγίζει τις συνέπειες
«Το συντηρητικό κόμμα της Νέας Δημοκρατίας ζυγίζει τώρα τις πολιτικές συνέπειες του δυστυχήματος», σημειώνει το Politico, αναφερόμενο στις πληροφορίες ότι ο πρωθυπουργός θα συγκαλούσε το υπουργικό συμβούλιο για τελευταία φορά, όπου και θα ανακοίνωνε την αύξηση του κατώτατου μισθού και στην συνέχεια θα διέλυε το κοινοβούλιο για να στηθούν οι κάλπες στις 9 Απριλίου. Το Politico γράφει πως όλα αυτά έχουν ανατραπεί και πλέον εξετάζονται ημερομηνίες για τη διενέργεια εκλογών μεταξύ του τέλους Απριλίου, του Μαΐου, ακόμα και του Ιουλίου.
«Όταν συμβαίνει μία εθνική τραγωδία σαν κι αυτή είναι δύσκολο να εκτιμήσεις τις πολιτικές συνέπειες», δήλωσε στο Politico ο Αλέξης Ρουτζούνης, ερευνητής της εταιρείας δημοσκοπήσεων Kapa Research. «Η κοινωνία απαιτεί καθαρές εξηγήσεις και είναι μεγάλης σημασίας μία προσεκτική και ξεκάθαρη απάντηση από την πολιτική ηγεσία. Μέχρι τώρα το πολιτικό σύστημα ανταποκρίνεται δείχνοντας κατανόηση», πρόσθεσε ο Αλέξης Ρουτζούνης, επισημαίνοντας ότι και τα κόμματα της αντιπολίτευσης κράτησαν χαμηλά τους τόνους, «αλλά αυτό αρχίζει να αλλάζει».
Σε τελευταία δημοσκόπηση του Politico, η Νέα Δημοκρατία κρατούσε ισχυρό το προβάδισμά της.
Δείτε τη δημοσκόπηση ΕΔΩ.
Αυτό όμως πριν τη συντριβή και μάλιστα σε μια περίοδο με σοβαρά άλλα προβλήματα που έχουν βγει στην επιφάνεια, μεταξύ των οποίων ο υψηλός πληθωρισμός, οι τιμές των τροφίμων που έχουν εκτοξευτεί, οι οικονομικές ατασθαλίες συντηρητικών βουλευτών, το σκάνδαλο των υποκλοπων και οι πληροφορίες για μια μυστική προσφορά της Σαουδικής Αραβίας να αναλάβει το κόστος για ποδοσφαιρικά γήπεδα στην Ελλάδα και την Αίγυπτο αν συμφωνούσαν να διεκδικήσουν από κοινού τη διοργάνωση του Παγκοσμίου Κυπέλου για το 2030.
«Η κυβέρνηση κατάφερε να ξεπεράσει τις προηγούμενες κρίσεις, μεταξύ αυτών και τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021 και το πρόσφατο σκάνδαλο των υποκλοπών και υπέστη μικρές απώλειες στα ποσοστά της», παρατήρησε ο Βολφάνγκο Πίκολι, συνιδρυτής της εταιρίας αναλύσεων Teneo, προσθέτοντας ότι τώρα η κυβέρνηση παλεύει για να εξασφαλίσει ότι δεν θα πληγεί πολιτικά από το δυστύχημα.
«Ακολουθεί παρόμοια πολιτική και μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα, με τον Μητσοτάκη να παίζει κεντρικό ρόλο στην προσπάθεια επιβολής ενός αφηγήματος και ανακοίνωσης δράσεων για να προλάβει τα γεγονότα», εξήγησε ο αναλυτής της εταιρίας Teneo, αναφερόμενος στην στρατηγική με την οποία η κυβέρνηση προσπαθεί να ελαχιστοποιήσει τις πολιτικές επιπτώσεις.
Οι προειδοποιήσεις που δεν εισακούστηκαν
Ωστόσο ο ελληνικός λαός είναι εξοργισμένος γιατί αυτή η τραγωδία θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί, κατά το Politico, που εξηγεί τι ακριβώς έχει συμβεί για να οδηγηθούμε σε μια σειρά ελλείψεων στο σύστημα ασφαλείας των σιδηροδρόμων.
Το Politico τονίζει ότι τα συνδικάτα των σιδηροδρομικών είχαν στείλει τρεις φορές προειδοποιητικά σημειώματα στο υπουργείο Mεταφορών ζητώντας αναβάθμιση των υποδομών στο δίκτυο. «Δεν θα περιμένουμε να συμβεί ένα ατύχημα για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα», ανέφεραν οι συνδικαλιστές σε μία από τις επιστολές τους, στις 7 Φεβρουαρίου.
Το Politico αναφέρεται τέλος και στην παραπομπή της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό δικαστήριο για την καθυστέρηση υλοποίησης των μέτρων ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και στην κυβερνητική απόφαση να εξαιρεθεί η Hellenic Train από την υποχρέωση καταβολής αποζημιώσεων σε περίπτωση δυστυχήματος, ενώ η ΕΕ ορίζει σαφώς ότι οι αποζημιώσεις καταβάλλονται εντός 15 ημερών.
«Ιστορικά, όταν το κράτος αντί να εξασφαλίσει σταθερότητα, προκαλεί ανασφάλεια, επηρεάζεται πρώτη απ΄ όλους η κυβέρνηση, αλλά και όλα τα κυβερνητικά κόμματα, διότι η τραγωδία επαναφέρει μνήμες αντίστοιχων δραμάτων κατά το παρελθόν», επισήμανε ο Αλέξης Ρουτζούνης στο Politico.
Όλα αυτά είναι δυσάρεστα νέα για ένα κόμμα που στοχεύει να κερδίσει μια δεύτερη θητεία, καταλήγει το δημοσίευμα.