Αυτεπάγγελτη προκαταρκτική εξέταση για τέλεση κακουργημάτων που σχετίζονται με το ναυάγιο της Πύλου και τους δεκάδες νεκρούς και αγνοούμενους, ζητά ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας.
Ο Κώστας Μαργέλης, με δήλωσή του, θέτει μια σειρά από αμείλικτα ερωτήματα που σχετίζονται με τις ενέργειες του Λιμενικού Σώματος, καθώς δεν έλεγξε το σκάφος και δεν διέσωσε τους ανθρώπους αυτούς.
Όπως επισημαίνει, «προκύπτουν τεράστιες ποινικές ευθύνες των ελληνικών λιμενικών αρχών και των λοιπών παραγόντων», ενώ ζητά από την Εισαγγελέα Πρωτοδικών να διατάξει προκαταρκτική εξέταση για κακουργήματα, ιδίως της ανθρωποκτονίας με παράλειψη κατά συρροή…
Πρέπει να σημειωθεί ότι η στάση του Λιμενικού έχει προκαλέσει σειρά από ερωτήματα, κυρίως για τον τρόπο που ενήργησε στο τραγικό περιστατικό, όπως γιατί το Λιμενικό κινητοποίησε τον μηχανισμό εντοπισμού σχεδόν τρεις ώρες αφότου ειδοποιήθηκε και γιατί περίμενε ώρες ώσπου να αρχίσει η επιχείρηση διάσωσης. Τα ερωτήματα αυτά θέτουν και διεθνή μέσα ενημέρωσης, ενώ ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Τσίπρας, ρωτά ποια ήταν τα πρωτόκολλα που ακολούθησαν Λιμενικό και Frontex και δεν προχώρησαν στη διάσωση των ανθρώπων αυτών, ενώ έβλεπαν την κατάσταση του πλοίου.
Έπρεπε να παρέμβει το Λιμενικό;
Θετικά απαντά στην παραπάνω ερώτηση ο ναύαρχος εν αποστρατεία του Λιμενικού και διεθνής πραγματογνώμονας Νίκος Σπανός. «Το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο. Άρα πρέπει να δράσει άμεσα η ελληνική πολιτεία. Θα πρέπει να οργανώσει το επιχειρησιακό της σχέδιο, πλωτά μέσα πρέπει να σπεύσουν στην περιοχή έτσι ώστε να αποβιβάσουν τον κόσμο σε άλλα σκάφη», δήλωσε χαρακτηριστικά, μιλώντας στην ΕΡΤ.
Ερωτηθείς μάλιστα για τις δυνατές ενέργειες του Λιμενικού στη συγκεκριμένη περίπτωση, όπου γίνεται λόγος για άρνηση διάσωσης εκ μέρους των επιβατών, απάντησε: «Είναι σαν να μου λέτε ότι μπορώ να σας βλέπω να πνίγεστε αλλά εγώ σας αφήνω να πνίγεστε. Δεν ρωτάμε το προσωπικό σε ένα σκάφος που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια. Βοήθεια χρειάζονται και με το παραπάνω, αφού το σκάφος είναι ακυβέρνητο. Έπρεπε να πράξουμε τα δέοντα. Στο Γύθειο υπήρχε σκάφος που μπορούσε να βοηθήσει, είναι ναυαγοσωστικό. Θα μπορούσε να φιλοξενήσει τους ανθρώπους, μέχρι και νοσοκομείο έχει μέσα».
Τι λένε οι διεθνείς συμβάσεις
Σε περίπτωση όπου ένα πλοίο διατρέχει κίνδυνο, η κύρια ευθύνη βαραίνει το κράτος που επιχειρεί έρευνα και διάσωση. Αυτό αναφέρουν η Σύμβαση για την Ασφάλεια της Ζωής στη Θάλασσα (SOLAS Convention) και η Διεθνή Σύμβαση του Αμβούργου για τη θαλάσσια έρευνα και διάσωση (Search and Rescue – SAR). Τα επιχειρησιακά πρωτόκολλα συνηγορούν στην υποχρέωση έρευνας και διάσωσης, όταν υπάρχει κίνδυνος για το πλοίο και τους επιβαίνοντες του.
Υποχρέωση προστασίας προκύπτει και από την Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Διεθνούς Συμφώνου για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα του ΟΗΕ.
Εξάλλου, η Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας του ΟΗΕ προβλέπει ότι τα παράκτια κράτη θα πρέπει να έχουν σχέδια έρευνας και διάσωσης και –όπου χρειάζεται– να συνεργάζονται με γειτονικά κράτη για την υλοποίηση αυτών των σχεδίων.
Στη δήλωσή του, ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Κώστας Μαργέλης, σημειώνει τα εξής:
«Οι συνθήκες του τραγικού ναυαγίου και η διακρίβωση αυτών είναι λίγο πολύ γνωστές από τα δημοσιεύματα και τα ρεπορτάζ.
Υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος, που από τη σοκαριστική φωτογραφία που έχει ληφθεί, είναι κατάμεστο από πρόσφυγες.
Το αλιευτικό αυτό σκάφος τουλάχιστον εντοπίζεται και επιλαμβάνονται οι ελληνικές λιμενικές αρχές.
Οι πρόσφυγες φέρεται ότι αρνούνται εφόδια και συνδρομή.
Βρισκόμαστε όμως σε διεθνή ύδατα και έχουμε ως Ελλάδα αρμοδιότητα για έρευνα και διάσωση.
Δεν γίνεται όμως τίποτα από αυτά.
Ερωτήματα:
1 Γιατί δεν ελέγχθηκε μέσω έρευνας αν είχε τα απαραίτητα προσόντα ναυσιπλοΐας και σωσίβια το αλιευτικό σκάφος και να γίνει διάσωση των ακραία υπεράριθμα επιβαινόντων σε αυτό.
2 Από την συγκλονιστική εικόνα του σκάφους με τους επιβαίνοντες είναι προφανές ότι είναι σε απόλυτο κίνδυνο και σχεδόν βέβαιο ότι αυτό θα βυθιζόταν καθώς μάλιστα οι καιρικές συνθήκες είναι απρόβλεπτες.
Γιατί δεν προνοήθηκε να το συνοδεύουν έστω είτε δικά μας βοηθητικά σκάφη είτε παραπλέοντα, ώστε σε περίπτωση που γινόταν το κακό, να μεταφέρονται σε αυτά και να σώζονταν οι πρόσφυγες.
3 Αν το αλιευτικό σκάφος μετέφερε ενδεχομένως κοκαΐνη ή άλλα ναρκωτικά το ίδιο θα έπρατταν οι ελληνικές λιμενικές αρχές, δηλαδή θα το άφηναν χωρίς έρευνα στα διεθνή ύδατα;
4 Προκύπτουν τεράστιες ποινικές ευθύνες των ελληνικών λιμενικών αρχών και των λοιπών παραγόντων και πρέπει άμεσα να διερευνηθούν και η κ. Εισαγγελέας Πρωτοδικών Καλαμάτας να διατάξει αυτεπάγγελτα παραγγελία για προκαταρκτική εξέταση για την τέλεση αδικημάτων, κακουργηματικής μάλιστα μορφής, ιδίως της ανθρωποκτονίας με παράλειψη κατά συρροή σύμφωνα με το άρθρο 299 του 15 του Ποινικού Κώδικα.
Το έγκλημα αυτό δεν πρέπει να μείνει ατιμώρητο».
O εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος όρισε αντεισαγγελέα του Ανωτάτου Ποινικού Δικαστηρίου προκειμένου να εποπτεύσει τις έρευνες για τη θαλάσσια τραγωδία ανοιχτά της Πύλου.
Ειδικότερα, με εντολή του Ισίδωρου Ντογιάκου, η εποπτεία των ερευνών και ανακριτικών πράξεων που διενεργούνται για το πολύνεκρο ναυάγιο με 78 θύματα και εκατοντάδες αγνοούμενους θα γίνει από αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου Γεώργιο Οικονόμου.
Ήδη, στην Καλαμάτα, όπου και διενεργούνται οι έρευνες για τον εντοπισμό και την ταυτοποίηση διακινητών μεταξύ των διασωθέντων, καθώς και για τον προσδιορισμό των συνθηκών του τραγικού ναυαγίου, βρίσκεται και εποπτεύει όλων των διαδικασιών η προϊσταμένη της Εισαγγελίας Καλαμάτας, Πολυξένη Τσούλη.