Υλικό από κάμερες που διέθετε το πλωτό περιπολικό σκάφος του Λιμενικού Σώματος 920 με το όνομα «Υποκελευστής Α’ ΛΣ ΜΟΥΡΜΟΥΡΗΣ Γρηγόριος» που είχε προσεγγίσει το μοιραίο αλιευτικό στα ανοικτά της Πύλου, έχει παραδοθεί από τις 15 Ιουνίου, στις δικαστικές αρχές. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του in.gr πρόκειται για οπτικό υλικό που φωτίζει τις συνθήκες του τραγικού ναυαγίου με τους δεκάδες νεκρούς και τους 550 περίπου αγνοουμένους.
Αξιωματικοί του Λιμενικού και κυρίως ο εκπρόσωπος Τύπου Νίκος Αλεξίου (που εμφανίζεται καθημερινά σε όλα τα ΜΜΕ) έχουν δηλώσει ότι δεν υπήρχε οποιαδήποτε καταγραφή του δραματικού συμβάντος από το σκάφος του λιμενικού αφού «δεν περίσσευε κανείς λιμενικός στην προσπάθεια της διάσωσης, που να ασχολείται με την βιντεοσκόπηση όσων συνέβαιναν».
Με αξιωματικούς του Λιμενικού να επισημαίνουν ότι «το εν λόγω υπερσύγχρονο σκάφος έχει ηλεκτρονικό εξοπλισμό κι αισθητήρες ισραηλινής κατασκευής όπως και κάμερα-όπως φαίνεται στις φωτό του συγκεκριμένου περιπολικού που παρουσιάζει το in.gr- στον ιστό πάνω από την γέφυρα.
Εάν η αποκάλυψη αυτή είναι ακριβής τίθεται ευθέως το ερώτημα γιατί έλεγαν ακριβώς το αντίθετο τα στελέχη του Λιμενικού και ειδικά ο εκπρόσωπος Τύπου;
Το ίδιο συμβαίνει και με άλλα σκάφη που είχαν παραδοθεί προ τριών ετών στο Λιμενικό (https://www.navalanalyses.com/2020/10/cnv-p355gr-new-coastal-patrol-vessels.html?m=1) όπου υπάρχει σαφής αναφορά ότι έχουν κάμερα καταγραφής, θερμική κλπ».
- Αυτό το οπτικό υλικό αναμένεται να βοηθήσει σχετικά να διαπιστωθεί τι είδους προσέγγιση υπήρχε στο μοιραίο αλιευτικό, τι συνέβη εκείνες τις κρίσιμες ώρες.
Επιπλέον υπάρχει πιθανότητα , παρ ότι ήταν μεταμεσονύκτιες ώρες και απόλυτο σκοτάδι να υπάρχει μία εικόνα-με την βοήθεια ίσως των προβολέων του πλοίου – από την ανατροπή του αλιευτικού, τον εγκλωβισμό εκατοντάδων ανθρώπων, τις διασώσεις κλπ.
Σύμφωνα με δικαστικά έγγραφα στους δικαστικούς λειτουργούς που ερευνούν τις συνθήκες του ναυαγίου έχουν παραδοθεί κι ηχητικά ντοκουμέντα πιθανόν από τις επικοινωνίες του εν λόγω σκάφους με το αλιευτικό, με παραπλέοντα σκάφη, τα όσα διεμείφθησαν στην γέφυρα του πλοίου αλλά και με το επιχειρησιακό κέντρο του Λιμενικού. Ακόμη παραδόθηκαν φωτοαντίγραφα από πέντε σελίδες του ημερολογίου της γέφυρας όπου επίσης αναφέρονται με ακρίβεια όλες οι κινήσεις των λιμενικών.
Η τραγωδία με το ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου συνεχίζει να αποτελεί καίριο θέμα σχολιασμού στα διεθνή ΜΜΕ. Το δημοσίευμα του BBC που αναφέρει ότι το μοιραίο αλιευτικό δεν είχε μετακινηθεί για αρκετές ώρες πριν ανατραπεί, στηρίζει με παρόμοια μέθοδο παρακολούθησης νέα ανάλυση του Guardian. Από την πλευρά του, το Λιμενικό σώμα απαντά ότι το πλοίο διένυσε περίπου 30 ναυτικά μίλια αφού εντοπίστηκε.
Υπενθυμίζεται, ότι το ναυάγιο που σημειώθηκε την Τετάρτη (14/6) έχει στοιχήσει τη ζωή σε τουλάχιστον 80 άτομα. Οι αρχές ανέφεραν ότι 104 άνθρωποι διασώθηκαν, ενώ η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης συνεχίζεται. Μια αρχική αστυνομική έρευνα στο Πακιστάν, από όπου κατάγονταν μερικοί από τους επιβαίνοντες, ανέφερε ότι επέβαιναν 750 έως 800 άτομα.
Στοιχεία από τη ναυτική υπηρεσία πληροφοριών MariTrace που αναλύθηκαν από τον Guardian, υποδηλώνουν ότι δύο πλοία στέκονταν δίπλα ή έκαναν κύκλους γύρω από το ακίνητο σκάφος για μια περίοδο αρκετών ωρών, κατά τη διάρκεια της οποίας η ακτοφυλακή ανέφερε ότι το σκάφος ταξίδευε προς την Ιταλία.
Η υπηρεσία ανθρωπίνων δικαιωμάτων του ΟΗΕ εκτιμά ότι μέχρι και 500 άνθρωποι εξακολουθούν να αγνοούνται, καθιστώντας το δυνητικά το δεύτερο πιο θανατηφόρο ναυάγιο προσφύγων και μεταναστών μετά από εκείνο του Απριλίου του 2015, στη διαδρομή Λιβύης – Ιταλίας όπου σκοτώθηκαν έως και 1.100 άνθρωποι.
Ο ΟΗΕ ζήτησε να διεξαχθεί έρευνα για τον χειρισμό της τραγωδίας από την Ελλάδα εν μέσω ισχυρισμών ότι η ακτοφυλακή έπρεπε να είχε παρέμβει νωρίτερα για να την αποτρέψει. Οι ελληνικές αρχές απέρριψαν ισχυρισμούς ότι το σκάφος βυθίστηκε μετά από προσπάθεια ρυμούλκησής του.
Αξιωματούχοι και υπουργοί της ακτοφυλακής επέμειναν ότι δεν θα μπορούσαν να παρέμβουν νωρίτερα για να σώσουν το πλοίο. Δεν κατέστη δυνατή μια πλήρους κλίμακας προσπάθεια διάσωσης, είπαν, επειδή οι άνθρωποι στο σκάφος δεν κινδύνευαν και αρνήθηκαν επανειλημμένα τη βοήθεια. Οποιαδήποτε βίαιη επέμβαση θα μπορούσε να έχει προκαλέσει την ανατροπή του υπερβολικά υπερφορτωμένου σκάφους, όπως σημείωσαν.
Η ακτοφυλακή δήλωσε επίσης ότι η τράτα κινούνταν σταθερά προς την Ιταλία μέχρι λίγα λεπτά πριν βυθιστεί. Ωστόσο, ακτιβιστές υποστήριξαν ότι όσοι επέβαιναν στο πλοίο κινδύνευαν σαφώς και έκαναν συχνές εκκλήσεις για βοήθεια περισσότερες από 15 ώρες πριν το σκάφος βυθιστεί, συνεχίζει το δημοσίευμα του Guardian.
Οι εμπειρογνώμονες του διεθνούς ναυτικού δικαίου είπαν από την πλευρά τους ότι οι συνθήκες έδειχναν ξεκάθαρα ότι το αλιευτικό κινδύνευε και θα έπρεπε να είχαν οδηγήσει σε άμεση επιχείρηση διάσωσης, ανεξάρτητα από το τι μπορεί να είπαν οι επιβαίνοντες.
Η ανάλυση του Guardian τεκμηριώνει την αναφορά του BBC που βασίζεται σε δεδομένα παρακολούθησης, τα οποία παρέχονται από μια άλλη πλατφόρμα θαλάσσιων αναλυτικών στοιχείων, τη MarineTraffic, η οποία δείχνει επίσης ότι το αλιευτικό ήταν ακίνητο και σαφώς δεν προχωρούσε προς την Ιταλία για έως και επτά ώρες.