Μόλις «1% η πιθανότητα» να βρεθούν σώοι οι επιβάτες του αγνοούμενοι βαθυσκάφους, είναι η εκτίμηση που εξέφρασε ο Κώστας Θωκταρίδης, πρώην κυβερνήτης του βαθυσκάφους Θέτις, κορυφαίος Έλληνας δύτης σε μεγάλα βάθη, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα .
Εξηγώντας το γιατί φτάνει σε αυτό το συμπέρασμα, επισήμανε ότι στο βάθος που βρίσκεται το Titan, ]το περιβάλλον είναι αφιλόξενο καθώς είναι τεράστιες οι πιέσεις «371 bar η εξωτερική υδροστατική πίεση που ασκείται στο όχημα» ενώ σημείωσε ότι είναι ένα βαθυσκάφος, τελείως διαφορετικό από όλα τα άλλα.
«Δηλαδή όλα τα άλλα βαθυσκάφη είναι από πάρα πολύ χοντρή λαμαρίνα τιτανίου, μπάλες, οπότε ασκείται ομοιόμορφη πίεση σε αυτό το χώρο, άσχετα αν έχουν διαφορετικό σχήμα αλλά το κύτος είναι από τη μία στρογγυλό με πολύ μικρά φινιστρίνια. Αυτό είναι το μοναδικό βαθυσκάφος για τέτοια βάθη το οποίο είναι πολύ μεγάλο, 6 μέτρα μήκος, έχει ένα φινιστρίνι μεγάλο και είναι σαν χαπάκι, στενόμακρο το οποίο έχει συγκολλήσεις, δηλαδή είναι τελείως επαναστατική η σχεδίασή του.
«Σήμερα, πιστεύω μέχρι το βράδυ, γιατί έχουν συμβάλει στις έρευνες και οι Γάλλοι, πλησιάζει το γαλλικό ωκεανογραφικό πλοίο της IFREMER και θα καταδυθεί το ROV Victor, θα υπάρχουν νεότερα, θα προσεγγίσει το ναυάγιο του οποίου η θέση είναι γνωστή, εκπέμπει συνεχώς μέσω ενός USBL (Ultra-short Baseline Location), που είναι ένα υποβρύχιο ακουστικό σύστημα προσδιορισμού θέσεως και έτσι ξέρουν συνεχώς. Είναι σταθερή η θέση του βαθυσκάφους στο βυθό» ανέφερε ο κ. Θωκταρίδης. Σύμφωνα με όσα ανέφερε, οκτώ το βράδυ (ώρα Ελλάδος) έχει δώσει ότι θα φτάσει το γαλλικό σκάφος στο σημείο, το οποίο βρίσκεται πάρα πολύ κοντά στην πρύμνη του ναυαγίου του Τιτανικού.
«Από την 1 ώρα και 45 λεπτά από τον χρόνο έναρξης της κατάδυσης και καθόδου που έκανε το υποβρύχιο και πριν φτάσει στο βυθό, σε βάθος περίπου 3.150 μέτρων, ενώ ο βυθός είναι 3.300, έπαψε η επικοινωνία» περιέγραψε ο κ. Θωκταρίδης.
«Τα στοιχεία που εγώ γνωρίζω από τον χώρο αυτό δεν είναι πολύ ενθαρρυντικά. Θα έλεγα πως είναι πάρα πολύ μικρή η πιθανότητα να έχει πάει κάτι καλά. Οι περισσότεροι εικάζουν ότι από εκείνη τη στιγμή έχει συμβεί κάτι το οποίο ήταν πάρα πολύ έντονο, που έθεσε εκτός, τελείως, τους ανθρώπους που ήταν μέσα, δηλαδή δεν υπάρχει κάποια επικοινωνία. Στο βαθυσκάφος υπάρχουν δύο υποβρύχια τηλέφωνα και θα υπήρχε ενδεχομένως και άλλη δυνατότητα. Ωστόσο η ελπίδα πεθαίνει τελευταία και ποτέ κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει έστω και μια μικρή πιθανότητα, οπότε όλοι ζούμε με την ελπίδα όλα να πάνε καλά. Αλλά στατιστικά και με δεδομένα αυτά τα στοιχεία που έχουν προκύψει, γιατί έχει γίνει και απελευθέρωση βάρους σε αυτό το βάθος, δηλαδή προσπάθεια ανάδυσης, που σημαίνει ότι κάτι πολύ έντονο είχε συμβεί πριν φτάσει στο βυθό» προσέθεσε ο κ. Θωκταρίδης, αναφέροντας ως ένα σενάριο αρκετά πιθανό το Titan να έχει διαλυθεί.
Σχετικά με τις πληροφορίες που έλεγαν ότι ακούγονται κρότοι ανά 30 λεπτό από το σκάφος, ο Έλληνας κυβερνήτης, ανέφερε «μακάρι να είναι κάτι θετικό, αλλά είναι πάρα πολύ δύσκολο να ακούσει κάποιος 4 χιλιόμετρα κάποιον ήχο να ταξιδεύει. Δεν είμαι σε θέση να το αξιολογήσω, αλλά δεν ξέρω από πού προέρχεται αυτή η πληροφορία, δηλαδή δεν ξέρω αν είναι από κάποιο γνώστη, γιατί αυτό το πράγμα για να το ακούσει κάποιος θέλει κάποιο υδρόφωνο».
Ποια τα τρία σενάρια για το τι έχει συμβεί
Το συγκεκριμένο βαθυσκάφος, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Θωκταρίδης, είχε κάνει 30 φορές την κατάδυση στο ναυάγιο του Τιτανικού, ήταν η κατασκευάστρια εταιρεία και ταυτόχρονα η tour operator. Παρά την εμπειρία ωστόσο, από τα προηγούμενα ταξίδια, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορεί να οδήγησαν στο να ήταν αυτή η τελευταία «βουτιά» του βαθυσκάφους. «Δεν ξέρουμε τι μπορεί να έχει αλλάξει από ένα ταξίδι σε ένα άλλο στην προσπάθεια ενδεχομένως να βελτιωθεί κάτι. Επίσης υπάρχει η κόπωση των υλικών από τις συμπιέσεις και είναι κάτι το οποίο πραγματικά ο χώρος αυτός, η βιομηχανία των κατασκευαστών το περιμένει να το δει. Στα υποβρύχια υπάρχει και κάποιο όριο ζωής» σημείωσε ο κ. Θωκταρίδης.
Τα σενάρια για το τι μπορεί να πήγε λάθος, είναι τρία συνήθως, ανέφερε. Το ένα είναι το collapse, δηλαδή η σύνθλιψη, λόγω της εξωτερικής αστοχίας κάποιου υλικού. Το δεύτερο είναι η εισροή υδάτων πάλι από κάποια αστοχία υλικού, που είναι καταστροφική σε αυτά τα βάθη, καθώς η εξωτερική πίεση είναι 371 bar, είναι 371 φορές μεγαλύτερη από αυτή που ζούμε, τεράστια και το τελευταίο είναι εσωτερική πυρκαγιά από βραχυκύκλωμα που δημιουργεί αναθυμιάσεις που μπορεί να βγάλουν εκτός τους ανθρώπους που είναι μέσα, με μονοξείδιο του άνθρακα κλπ.
Στην περίπτωση του καλού σεναρίου, όπου το βαθυσκάφος δεν έχει διαλυθεί ή δεν έχει πάρει νερό το βαθυσκάφος, ο κ. Θωκταρίδης, περιέγραψε ποιες είναι οι συνθήκες στο εσωτερικό του και για πόσο παραμένει βιώσιμο για τους επιβάτες.
«Πέρα από τις 8-9 ώρες που έχει επιχειρησιακή λειτουργία με τους συσσωρευτές, τις μπαταρίες δηλαδή, για να κινείται, να φορτίζει, έχει άλλες τέσσερις ημέρες έξτρα μπαταρίες εσωτερικά μέσα στην καμπίνα, μέσα στο κύτος καθώς επίσης και οξυγόνο και μία χημική ουσία που ονομάζεται νατράσβεστος, που έχει την ιδιότητα σε συνδυασμό με κάποια ανεμιστηράκια που διοχετεύουν τον αέρα μέσα από αυτήν, από το κάνιστρο δηλαδή, να απορροφά το διοξείδιο του άνθρακα, οπότε δημιουργεί μία ικανοποιητική κατάσταση να μπορεί να ζει κάποιος για 4 ημέρες. Παράλληλα υπάρχει νερό και κάποιο είδος ξηράς τροφής. Ξεκίνησαν την Κυριακή την κατάδυσή τους, οπότε πλησιάζουμε προς το τέλος έτσι κι αλλιώς, δηλαδή ακόμα και σε αυτή την περίπτωση, εάν δηλαδή παραμένει στεγανό το κύτος, το διαμέρισμα που βρίσκονται οι άνθρωποι, το οποίο είναι ένα διαμέρισμα, δεν έχει υποδιαιρέσεις, να μπορεί κάποιος δηλαδή να μεταφερθεί στο πρυμναίο διαμέρισμα» εξήγησε ο κ. Θωκταρίδης.
Ακόμα, περιέγραψε πως αν είναι στεγανό το βαθυσκάφος, ανεβαίνει πολύ πιο εύκολα καθότι έχει μια σχετικά καλή πλευστότητα. «Αλλά για να βρίσκεται στο βυθό ενώ έχει κάνει απόρριψη βάρους, αυτά δεν είναι δεν είναι καλά νέα. Αυτό σημαίνει ότι έχει βαρύνει. Για να βαρύνει δύο τρόποι υπάρχουν, ή να πάρει νερό ή να έχει χάσει το υλικό πλευστότητας που έχει, ένα επιπρόσθετο σε μικρή ποσότητα υλικό πλευστότητας στο πρυμναίο τμήμα» συμπλήρωσε ο κ. Θωκταρίδης.
Ερχόμαστε προς το τέλος αυτής της ιστορίας
Όσο αφορά στις δυνατότητες έρευνας στο συγκεκριμένο πεδίο, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Θωκταρίδης, ο άνθρωπος πλέον έχει τη δυνατότητα να κατέβει σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη μέχρι 11.000 μέτρα και υπάρχουν περισσότερες από 6-7 εταιρείες οι οποίες διαθέτουν συστήματα ρομποτικά, δηλαδή υποβρύχιο τηλεκατευθυνόμενο όχημα μη επανδρωμένο, ονομάζεται ROV, συνδεδεμένο με ένα καλώδιο με το πλοίο υποστήριξης το οποίο έχει τη δυνατότητα να κοτσάρει, να πιάσει δηλαδή το βαθυσκάφος και να το ανεβάσει προς την επιφάνεια.
Η κάθοδος γίνεται με 30 μέτρα το λεπτό κατά μέσο όρο, με την προϋπόθεση ότι έχει βρεθεί εκεί το σκάφος το οποίο μεταφέρει το ROV και το επιτρέπουν και οι καιρικές συνθήκες, σημείωσε ο κ. Θωκταρίδης. Εκεί είναι μια πάρα πολύ δύσκολη θάλασσα ο Βόρειος Ατλαντικός, προσέθεσε, είναι δύσκολο ακόμα και να περάσεις με πλοίο.
«Θέλει κάπως καλές συνθήκες διότι είναι δύσκολο να μπορούν να βρίσκονται και τα πλοία ακινητοποιημένα ακριβώς από πάνω» σημείωσε.
«Αρχικά θα γίνει επιθεώρηση να δουν αν υπάρχει ανθρώπινη ζωή, κατευθείαν από το φινιστρίνια. Θα πλησιάσει, θα φωτίσει, θα δει ακριβώς τι συμβαίνει, αν είναι δηλαδή στεγανό το εσωτερικό, αν υπάρχει ή αν υπάρχει νερό ή αν έχει συνθλιβεί. Από εκεί και πέρα θα αποφασίσει ο υπεύθυνος της έρευνας, θα τεθεί κάποιος υπεύθυνος φαντάζομαι επιχειρησιακών ερευνών σε συνεργασία με τις αρχές αμερικανικές, καναδικές και γαλλικές, οπότε γίνεται μια μεγάλη ομάδα πλέον και θα αποφασίσουν ποια θα είναι τα επόμενα βήματα και σε ποιο πλοίο και πώς θα μεταφερθεί για να το εξετάσουν» είπε καταλήγοντας ο κ. Θωκταρίδης.
Τι πήγε λάθος
Tι πήγε λάθος και το ιδιωτικό βαθυσκάφος Titan που πραγματοποιούσε υποβρύχια εξερεύνηση στο ναυάγιο του Τιτανικού στον Ατλαντικό Ωκεανό αγνοείται εδώ και τρεις ημέρες ανέλυσαν στην ΕΡΤ ο Δημήτρης Σακελλαρίου,διευθυντής Ερευνών του ΕΛΚΕΘΕ και ο Κώστας Κατσαρός, χειριστής στα υποβρύχια του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και του βαθυσκάφους «Θέτις».
«Είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι ακούγονται χτύποι, αν όντως προέρχονται από το βαθυσκάφος. Αυτό μας δίνει την εικόνα ότι είναι κάπου εγκλωβισμένοι και απλώς τα συστήματα ενδείξεως θέσεως και το υποβρύχιο τηλέφωνο δεν μπορούν να επικοινωνήσουν προφανώς γιατί τέτοιος ο χώρος» σημείωσε ο κ. Κατσαρός αναφερόμενος στα σήματα που ακούστηκαν πριν από κάποιες ώρες αναπτερώνοντας τις ελπίδες για να βρεθεί το πενταμελές πλήρωμα ζωντανό.
«Τα συμπτώματα της υποθερμίας που θα έχουν λόγω του κρύου και η έλλειψη οξυγόνου είναι μακρύς και βασανιστικός θάνατος που κανείς σε υποβρύχιο δε θέλει να τον ζήσει» σημείωσε ο κ. Κατσαρός την ώρα που η κάμερα της ΕΡΤ κατέγραφε το βαθυσκάφος του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών που έχει μικρότερη επιχειρησιακή ικανότητα από το αντίστοιχο που καταδύθηκε στον Τιτανικό με τους πέντε επιβαίνοντες.
«Είναι σημαντικό να ξέρουμε τα αποθέματα οξυγόνου που έχουν οι άνθρωποι. Είναι σημαντικό να εντοπιστεί (το βαθυσκάφος) και να δούμε με ποιο τρόπο θα μπορέσουν να το βγάλουν. Αν είναι απλώς μπλεγμένο ίσως με κάποιο μεγάλο ρομπότ να μπορέσουν να του δώσουν τη δυνατότητα να μετακινηθεί» τόνισε ο κ. Κατσαρός αναφέροντας τις δυνατότητες που είχε ο χειριστής του βαθυσκάφους για να ξεφύγει από μια επικίνδυνη κατάσταση.
Κ. Κατσαρός για το βαθυσκάφος Titan: Mακρύς και βασανιστικός ο θάνατος από την έλλειψη οξυγόνου – Δ. Σακελλαρίου: Άγνωστο γιατί συνεχίστηκε η κατάδυση
«Υπάρχουν πολλά συστήματα ασφαλείας ακόμα και επείγουσα ανάδυση μπορεί να κάνει. Όταν χάνεται η επικοινωνία για εμάς ήταν απαγορευτικό και διακόπτονταν η κατάδυση» σημείωσε ο κ. Κατσαρός.
Σύμφωνα με τον κ. Σακελλαρίου είναι περίεργο ότι χάθηκε εντελώς η επικοινωνία με το βαθυσκάφος. «Μιάμιση ώρα μετά την έναρξη της κατάδυσης που χάθηκε το σήμα προφανώς το βαθυσκάφος ήταν στα μεσόνερα και δεν ήταν στο βυθό. Για να φτάσει στα 3.800 μ. χρειαζόταν τρεισήμισι ώρες. Αυτό είναι κάτι που και εμάς μας προβληματίζει» δήλωσε ο διευθυντής ερευνών του ΕΛΚΕΘΕ.
Κ. Κατσαρός για το βαθυσκάφος Titan: Mακρύς και βασανιστικός ο θάνατος από την έλλειψη οξυγόνου – Δ. Σακελλαρίου: Άγνωστο γιατί συνεχίστηκε η κατάδυση
Λάθη δεν συγχωρούνται στην άβυσσο
Απαντώντας στο κρίσιμο αυτό ερώτημα γιατί το βαθυσκάφος συνέχισε την κατάδυση ενώ έχασε την επαφή με το συνοδευτικό σκάφος ο κ. Κατσαρός εκτίμησε ότι πιθανότητα υπήρχε κάποια εισροή νερού που το ανάγκασε να καταδυθεί.
«Εάν δεν ισχύουν οι ήχοι που ακούστηκαν τότε στο μυαλό πάει στο χειρότερο σενάριο» πρόσθεσε ελπίζοντας ότι το πλήρωμά του θα είναι ακόμα στη ζωή. Και όπως τόνισε «λάθη δεν συγχωρούνται στην άβυσσο. Όλα ελέγχονται διπλά και τριπλά. Πάντα υπάρχει το τυχαίο γεγονός αλλά όσο καλή προετοιμασία τόσο απομακρύνεσαι από το τυχαίο γεγονός».
Από την πλευρά του ο κ. Σακελλαρίου αναφέρθηκε και στο ωκεανογραφικό σκάφος Αιγαίον λέγοντας ότι είναι πλέον 38 ετών και θα πρέπει να αντικατασταθεί σύντομα.
Πηγή: Newsroom | EΡΤ