Στην ιδιωτικοποίηση 63 γραμμών λεωφορείων, των οποίων τα δρομολόγια μέχρι τώρα είχαν αναλάβει τα ΚΤΕΛ, προχωρά ο ΟΑΣΑ.
Της Αρχοντούλας Βαρβάκη στο ΠΡΙΝ
Προκηρύσσει διεθνή διαγωνισμό για την «Παροχή Υπηρεσιών Επιβατικών Μεταφορών με Αστικά Λεωφορεία στην Ανατολική και Δυτική Αττική για εξήντα (60) μήνες με δικαίωμα παράτασης έως τριάντα (30) μήνες», με προϋπολογισμό στα 312 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Πιο αναλυτικά, πρόκειται για τη λειτουργία 25 γραμμών στην Ανατολική Αττική και 38 γραμμών στη Δυτική Αττική.
Ο Σταύρος Μανίκας, οδηγός λεωφορείου και μέλος του ΔΣ του συνδικάτου ΟΑΣΑ με την Ενωτική Αγωνιστική Συνεργασία (ΕΑΣ), περιγράφει στο Πριν πώς φτάσαμε σε αυτό τον διαγωνισμό: «Η κυβέρνηση συνεχίζοντας την ιδιωτικοποίηση των δημόσιων αστικών μεταφορών, προχωρά σε διεθνή διαγωνισμό για την οριστική παραχώρηση συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες. Για να μπουν τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση, η ιδιωτικοποίηση των Δημόσιων Μεταφορών έχει αποφασισθεί από το 2007, όταν ψηφίστηκε ο κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορά στις αστικές συγκοινωνίες, την ιδιωτικοποίηση τους, τον τρόπο λειτουργίας τους. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι οι νόμοι — και είναι πολλοί από το 2011 (ΠΑΣΟΚ), το 2013 (ΝΔ), το 2018 (ΣΥΡΙΖΑ), το 2021, το 2022 (ΝΔ), αναφέρουν ανελλιπώς την εναρμόνισή τους με την οδηγία-νόμο της ΕΕ».
Όπως εξηγεί ο Σταύρος Μανίκας, ο διαγωνισμός έρχεται για να νομιμοποιήσει την παραχώρηση του δημόσιου συγκοινωνιακού έργου που δόθηκε το 2020 στα ΚΤΕΛ με απ’ ευθείας ανάθεση, με πρόσχημα την πανδημία (εδώ το αξιοσημείωτο είναι ότι ο νόμος για την παραχώρηση στα ΚΤΕΛ κατατέθηκε στη βουλή τον Δεκέμβρη του 2019 και το ΦΕΚ βγήκε τον Φλεβάρη του 2020, ενώ η πανδημία στη χώρα εμφανίστηκε μετά το πρώτο δεκαήμερο του Μάρτη). Επίσης η συγκεκριμένη σύμβαση ήταν και είναι εξαρχής παράνομη και αντίθετη με την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
«Ο διαγωνισμός παραχωρεί σε ιδιώτες και υπεργολάβους το έργο με αυξημένη τιμή ανά χιλιόμετρο (από 1,41 ευρώ σε 2,13 ανά χιλιόμετρο)», συμπληρώνει ο Σταύρος Μανίκας και παρόλα αυτά οι προβλέψεις του για το μέλλον των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι αρνητικές. «Οι επιπτώσεις από την επερχόμενη ιδιωτικοποίηση θα είναι δυσβάσταχτες τόσο για το επιβατικό κοινό όσο και για τους εργαζόμενους. Άλλωστε τα τρία χρόνια παραχώρησης στα ΚΤΕΛ είχαν σαν αποτέλεσμα τη μείωση των δρομολογίων, τη μη εξυπηρέτηση των επιβατών, άθλιες συνθήκες υγιεινής στα λεωφορεία και μη ασφαλείς μετακινήσεις, όλα στον βωμό της κερδοσκοπίας των ιδιωτών. Για τις εναπομείνασες δημόσιες αστικές μεταφορές και για τους εργαζόμενους το μέλλον είναι κατάμαυρο: Εντατικοποίηση εργασίας με λεωφορεία σαράβαλα και επικίνδυνα, ξεζούμισμα των εργαζομένων, μέχρι την στιγμή που με βάση την ήδη υπάρχουσα νομοθεσία θα έχουμε την ολική μετάβαση στους ιδιώτες», δηλώνει ο Σταύρος Μανίκας και καταλήγει παρουσιάζοντας την θέση της ΕΑΣ:
«Οι αστικές μεταφορές είναι δημόσιο και κοινωνικό αγαθό και έτσι να παραμείνουν. Τώρα σταμάτημα του διαγωνισμού και χρονοδιάγραμμα απομάκρυνσης των ΚΤΕΛ από το δημόσιο έργο. Οικονομική ενίσχυση των ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ. Προμήθεια ανταλλακτικών και επισκευή των λεωφορείων που είναι σε βλάβη. Άμεση απομάκρυνση των επικίνδυνων, ακατάλληλων και χωρίς μηχανολογικό και τεχνικό έλεγχο ενοικιασμένων σαράβαλων. Προσλήψεις οδηγών, τεχνιτών, διοικητικού και επιστημονικού προσωπικού. Εργατικός έλεγχος των εταιρειών συγκοινωνίας».