Το σχέδιο για την οικοδόμηση βιώσιμων πόλεων άρχισε να δέχεται μεγάλη επίθεση από άτομα και ομάδες που βλέπουν πίσω από τον σχεδιασμό μια προσπάθεια για εφαρμογή ενός αστυνομικού κράτους που θα παραβιάζει τις προσωπικές τους ελευθερίες
Όπως αναφέρει το Scientific America, ορισμένοι συντηρητικοί πολέμιοι της βιωσιμότητας έχουν επικεντρώσει τις επιθέσεις τους σε μια ιδέα της αστικής ανάπτυξης που διαδόθηκε στην Ευρώπη που ονομάζεται πόλη των 15 λεπτών – η ιδέα ότι πόροι όπως παντοπωλεία, σχολεία και νοσοκομεία θα βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από τα σπίτια των ανθρώπων για να μειωθεί η έκλυση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Οι προσπάθειές τους να επαναπροσδιορίσουν την έννοια προκάλεσαν συνωμοτικές κατηγορίες, που ισχυρίζονται ότι οι προσπάθειες μείωσης της κυκλοφορίας αυτοκινήτων στις πόλεις είναι μια μορφή καταπιεστικού κυβερνητικού ελέγχου.
Η ιδέα – που πήρε το όνομά της από τον χρόνο που χρειάζεται για να φτάσετε στις ανέσεις με τα πόδια ή με ποδήλατο – έχει υιοθετηθεί από πολλούς πολιτικούς και ηγέτες των πόλεων ως τρόπο μείωσης της ρύπανσης των οχημάτων και της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Το 2020, η δήμαρχος του Παρισιού Anne Hidalgo χρησιμοποίησε την ιδέα ως πυλώνα στην επιτυχημένη εκστρατεία επανεκλογής της.
Οι επικριτές της πολιτικής υποστηρίζουν ότι η αναμόρφωση των πόλεων ώστε να αποθαρρύνεται η οδήγηση προσκρούει στην προσωπική ελευθερία και καθιστά δυσκολότερη τη μετακίνηση και την εύρεση χώρου στάθμευσης, ιδιαίτερα για τους οδηγούς παράδοσης και τα οχήματα κατασκευής.
Αλλά από τα τέλη του περασμένου έτους, ορισμένοι επικριτές έχουν τυλίξει την ιδέα με στρεβλώσεις. Τον περασμένο μήνα, το Fox News μετέδιδε ότι η ιδέα θα είχε ως αποτέλεσμα πόλεις με τομείς στους οποίους οι άνθρωποι απαγορεύεται να φύγουν και θα παρακολουθούνται στενά από την κυβέρνηση.
Η αναφορά του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ είναι ένα νεύμα σε μια άλλη στρέβλωση, η οποία υποστηρίζει ότι τα lockdown Covid-19 που επιβλήθηκαν το 2020 για να σταματήσει η εξάπλωση της νόσου θα επαναληφθούν – για τον περιορισμό της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων. Το WEF πρότεινε την επανέναρξη της οικονομικής δραστηριότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας με έμφαση στη βιωσιμότητα. Ορισμένοι αντίπαλοι το περιέγραψαν ως μυστική συνωμοσία από παγκόσμιους ηγέτες για τον έλεγχο των αποφάσεων των ανθρώπων σχετικά με τη χρήση ενέργειας και άλλες ελευθερίες.
Τον τελευταίο χρόνο, ακροδεξιοί πολιτικοί και οι σύμμαχοί τους που απορρίπτουν τους κινδύνους της υπερθέρμανσης του πλανήτη χρησιμοποίησαν την ιδέα της πόλης των 15 λεπτών για να προωθήσουν θεωρίες συνωμοσίας που σχετίζονται με «κλειματικά lockdowns» και το «Great Reset», που αμφότερα ισχυρίζονται ψευδώς ότι οι κυβερνήσεις και το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ θα χρησιμοποιήσουν πολιτικές μείωσης των εκπομπών για να περιορίσουν τις προσωπικές ελευθερίες
Αλλά αυτό δεν συμβαίνει, είπε ο Carlos Moreno του Πανεπιστημίου Paris 1 Panthéon-Sorbonne, ο καθηγητής επιχειρήσεων που ανέπτυξε την ιδέα της πόλης των 15 λεπτών το 2010.
Ένας από τους κύριους στόχους του είναι να μειώσει τον χρόνο που περνούν οι κάτοικοι της πόλης στα αυτοκίνητά τους ή στις μαζικές συγκοινωνίες.
«Αυτό το μοντέλο υπογραμμίζει τη σημασία της κλίμακας της γειτονιάς, προσπαθώντας να τονώσει τη ζωή της πόλης, αξιολογώντας εκ νέου τον τρόπο με τον οποίο οι κάτοικοι πλοηγούνται και αλληλεπιδρούν στις τοπικές τους κοινότητες», έγραψε σε ένα email. «Στοχεύει να πραγματοποιήσει έναν σημαντικό μετασχηματισμό στην κινητικότητα, μειώνοντας ουσιαστικά τον χρόνο που αφιερώνεται στη διέλευση και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στις αστικές περιοχές».
Όπως και άλλοι ισχυρισμοί από αρνητές της κλιματικής αλλαγής, η έννοια του πολεοδομικού σχεδιασμού μεταμορφώθηκε στα βάθη του Διαδικτύου.
Τον Μάρτιο, στην ετήσια συγκέντρωση των συντηρητικών ακτιβιστών γνωστών ως CPAC, η Κριστίν Άντερσον —μια ακροδεξιά γερμανίδα πολιτικός που είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου— είπε ότι στους ανθρώπους σε πόλεις 15 λεπτών θα εκχωρηθούν κωδικοί QR ώστε να μπορούν να παρακολουθούνται από την κυβέρνηση.
«Τώρα αυτό που χτυπούν είναι αυτές οι πόλεις των 15 λεπτών», είπε. «Μην κάνετε λάθος, δεν πρόκειται για την ευκολία σας. Δεν είναι ότι θέλουν να μπορείτε να έχετε όλα αυτά τα μέρη που πρέπει να φτάσετε πολύ κοντά. Και δεν πρόκειται, παρεμπιπτόντως, για τη σωτηρία του πλανήτη. Οι πόλεις των 15 λεπτών θα πρέπει να έχουν [κωδικούς QR] για να μπορέσουν να σας κλειδώσουν.”
Υπάρχει μια οικονομία παραπληροφόρησης γύρω από την κλιματική αλλαγή, στην οποία τα ψέματα προωθούνται από βιομηχανικές ομάδες και ακροδεξιά μέσα ενημέρωσης επειδή είναι δημοφιλής σε συγκεκριμένο κοινό, δήλωσε ο Arunima Krishna, καθηγητής επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης που μελετά την επιστημονική και κλιματική παραπληροφόρηση.
«Οποιαδήποτε θεωρία συνωμοσίας που έχει διαδώσει την κλιματική παραπληροφόρηση θα ενισχυθεί αυτόματα από αυτήν την ισχυρή οικονομία που έχει διαμορφωθεί γύρω από την κλιματική αλλαγή», είπε ο Krishna.
Οι στρεβλώσεις ξεκίνησαν πριν από λιγότερο από ένα χρόνο, όταν ακροδεξιά ιστολόγια άρχισαν να γράφουν για ένα σχέδιο διαχείρισης της κυκλοφορίας που εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο της Οξφόρδης, μια μικρή αγγλική πόλη που ήθελε να ενθαρρύνει την ποδηλασία και το περπάτημα για να μειώσει τη ρύπανση από άνθρακα.
Ψεύτικοι ισχυρισμοί ενός ιστολογίου που ονομάζεται Watts Up With That, το οποίο συνδέεται με το Heartland Institute, ένα think tank που προσπαθεί να υπονομεύσει την κλιματική επιστήμη, έγιναν viral αφού είπε ότι οι ισχυρισμοί της Οξφόρδης για το κλίμα είναι απλώς μια δικαιολογία, μια προσπάθεια εκτροπής της κριτικής του αυταρχισμού της.
Ο Moreno, ο εμπνευστής της ιδέας της πόλης των 15 λεπτών, είπε ότι έχει δεχτεί απειλές για τη ζωή του.
«Ανησυχώ για το ενδεχόμενο αυτού του είδους οι θεωρίες συνωμοσίας να σταματήσουν όλες τις πράσινες πολιτικές», έγραψε στο email του. «Εάν οι αρνητές της κλιματικής αλλαγής αποκτήσουν τον έλεγχο του λόγου και περιστρέψουν κάθε πράσινη πολιτική που προτείνει ευεργετικές αλλαγές ως «υποτιθέμενα ψέματα», πώς μπορούμε να ελπίζουμε να προσαρμόσουμε τις πόλεις και τον τρόπο ζωής μας στο μέλλον που αντιμετωπίζουμε;»