Σε κλίμα οδύνης η χώρα συνεχίζει τη μάχη με τα πύρινα μέτωπα, που μένουν ενεργά, αλλά και αναζητεί απαντήσεις για την τραγωδία στην Κάρυστο, όπου η συντριβή Canadair στοίχισε τη ζωή δύο πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ο σμηναγός Χρήστος Μουλάς, 34 ετών, και ο ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης, 27ετών, επιδεικνύοντας ηρωισμό έχασαν τη ζωή τους παλεύοντας να σώσουν ζωές. Η μοιραία πτήση, κατά την οποία το ακροπτερύγιο του Canadair, χτύπησε σε κλαδί δέντρου με αποτέλεσμα να αποκολληθεί ο πλωτήρας, ήρθε αφού είχαν ήδη σβήσει μισό βουνό.
Ο αντιπτέραρχος, Γ. Γερούλης, που ήταν αυτόπτης μάρτυρας της μοιραίας πτήσης, μίλησε στον ΣΚΑΪ.
«Οι πιλότοι έδειξαν ότι είχαν εμπειρία, αποτελεσματικότητα και ψυχή. Ο τρόπος που επιχειρούσαν ήταν αξιοθαύμαστος. Είχαν σχεδόν ολοκληρώσει το έργο τους. Είχαν ήδη σβήσει το μισό βουνό» τόνισε μεταξύ άλλων.
«Αυτό που είδα ήταν μία πολύ χαμηλή πτήση για να είναι αποτελεσματική. Από τη στιγμή που χτύπησε και πήρε κάθετη δεξιά κλήση, δεν μπορούσε να επανέλθει, ήταν μοιραίο το αποτέλεσμα… Σίγουρα προσπάθησαν, αλλά φάνηκε ότι δεν λειτούργησαν τα πηδάλια».
Ο ταξίαρχος ε.α., Μ. Κρασσάς (του οποίου ο γιος ήταν χειριστής στο δεύτερο πυροσβεστικό αεροσκάφος που ακολουθούσε το μοιραίο Canadair) μίλησε στο Open για τις συνθήκες της τραγωδίας.
«Οι δύο πιλότοι προσπάθησαν να κατέβουν χαμηλά για να είναι αποτελεσματικοί στην κατάσβεση. Στη δεξιά στροφή χτύπησε το ακροπτερύγιο και αποκολλήθηκε ο πλωτήρας. Δική μου προσωπική εκτίμηση είναι ότι χτύπησε και τα πηδάλια του αεροσκάφους και τα κατέστρεψε. Από εκείνη τη στιγμή το σκάφος ήταν ανεξέλεγκτο» είπε.
Σημείωσε ακόμη ότι η φωτιά και ο πυκνός καπνός δεν επέτρεπε στους χειριστές να δουν τα δέντρα. «Αυτό μου είπε και ο γιος μου, που ακολουθούσε. Δεν μπορούσε να τα δει».
Όπως είπε «είχαν ήδη σβήσει μισό βουνό και αυτή ήταν η τελευταία ρίψη».
Από την πλευρά του o Φαίδων Καραϊωσηφίδης, αεροναυπηγός και εκδότης, σε δηλώσεις του στην ΕΡΤ και στον ΣΚΑΪ τόνισε πως πόρισμα δεν μπορεί να βγει εξ αποστάσεως, ωστόσο υπάρχουν κάποια δεδομένα και προκύπτουν κάποια ερωτήματα. «Το βίντεο αυτό θα μας στοιχειώνει για πάντα, αλλά μας δίνει κάποια στοιχεία».
«Βλέπουμε το προφανές, το αεροπλάνο χτυπάει με το πτερύγιο τις κορυφές των δέντρων. Ήταν όμως η μοναδική ζημία που υπέστη;». Αυτό είναι το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί, όπως είπε.
Παλαιότητα δεν σημαίνει κίνδυνο
Ο κ. Καραϊωσηφίδης είπε το συγκεκριμένο αεροσκάφος ήταν κατασκευής 1977-78 και δεν βρίσκεται σε παραγωγή πια. Ωστόσο, έσπευσε να διευκρινίσει, πως η παλαιότητα δεν σημαίνει κίνδυνο.
«Βγάζουν βλάβες, υπάρχουν προβλήματα υποστήριξης, όπως τα ακριβά ανταλλακτικά. Αλλά ένα αεροπλάνο μπορεί να πετάει όσο υπάρχουν ανταλλακτικά και συντηρείται. Κάθε πρωί που ένας μηχανικός το ελέγχει, το παραδίδει αξιόπλοο» σημείωσε.
Το πρώτο δυστύχημα με Canadair CL-215 σημειώθηκε το 1977 στα Ίσθμια Κορινθίας, δύο χρόνια μετά την παραλαβή του.
Συνολικά 10 ατυχήματα ή δυστυχήματα έχουν πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα με πυροσβεστικά αεροπλάνα τύπου Canadair CL-215, από τον Δεκέμβριο του 1975, όταν εντάχθηκαν για πρώτη φορά στην 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών, στην 112 Πτέρυγα Μάχης, με βάση την Ελευσίνα.
Αναλυτικά οι 10 μοιραίες πτήσεις από το 1977 μέχρι σήμερα:
- 26 Μαΐου 1977: Ίσθμια Κορινθίας – 3 Νεκροί
- 18 Ιουλίου 1978: Κρατικός Αερολιμένας Ιωαννίνων – 0 νεκροί
- 9 Μαρτίου 1984: Αεροπορική Βάση Ελευσίνας – 3 νεκροί
- 10 Σεπτεμβρίου 1992: Κεχριές – 0 νεκροί
- 22 Αυγούστου 1993: Άνω Ροδίνη Αχαΐας – 2 νεκροί
- 15 Ιουλίου 2000: Αργαλαστή Μαγνησίας – 2 νεκροί
- 6 Ιουλίου 2006: Νέα Μάκρη – 0 νεκροί
- 17 Ιουλίου 2015: Νεάπολη Λακωνίας – 0 νεκροί
- 26 Ιουνίου 2016: Δερβενοχώρια – 0 νεκροί
- 25 Ιουλίου 2023: Κάρυστος – 2 νεκροί
Τα χαρακτηριστικά του CL-215
Σύμφωνα με την Πολεμική Αεροπορία η κύρια αποστολή του είναι η αεροπυρόσβεση, αλλά χρησιμοποιείται και σε αποστολές έρευνας και διάσωσης.
Έχει τη δυνατότητα λήψης 5.000 λίτρων νερού σε δώδεκα δευτερόλεπτα. Φέρει δίχρωμη παραλλαγή με κίτρινο και κόκκινο χρώμα.
Τα CL-215 έχουν δυνατότητα προσθαλάσσωσης σε λίμνες ή θάλασσα με σκοπό την πλήρωση των δεξαμενών τους με νερό. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί επιβραδυντικό υγρό.
Μια σχετικά άγνωστη πτυχή του επιχειρησιακού έργου του αεροσκάφους είναι η έρευνα και η διάσωση. Μπορεί να προσθαλασσωθεί και να περισυλλέξει ναυαγούς με τη βοήθεια λέμβου που μεταφέρεται στην άτρακτο. Μέχρι την εμφάνιση του ελικοπτέρου αυτός ήταν άλλωστε ο μόνος τρόπος διάσωσης από αέρος, αποστολή που αναλάμβαναν στο παρελθόν οι αεράκατοι.
Τεχνικά χαρακτηριστικά/Επιδόσεις:
- Πλήρωμα: 2
- Κινητήρες: 2 εμβολοφόροι κινητήρες PRATT AND WHITNEY R-2800CA3, 2100 SHP
- Εκπέτασμα Πτερύγων: 28.60μ
- Μήκος: 19.82μ
- Μέγιστη ταχύτητα: 350χλμ την ώρα
Τα CL-215 στην Ελλάδα
Τα CL-215 υπηρετούν από την 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών στην 112 Πτέρυγα Μάχης – Αεροπορική Βάση Ελευσίνας.
Η 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (355ΜΤΜ) έχει ως αποστολή τη διεξαγωγή επιχειρήσεων Αεροπυρόσβεσης στην ελληνική επικράτεια, καθώς και την εκτέλεση αποστολών Έρευνας – Διάσωσης.
Τον Δεκέμβριο του 1975, προστέθηκαν στη Μοίρα τα πέντε πρώτα αεροσκάφη CL-215 και παράλληλα, στις 22 Δεκεμβρίου 1975 μετονομάζεται από 355 Μοίρα Μεταφορών σε 355ΜΤΜ. Η Μοίρα άρχισε να μετέχει στην από αέρος κατάσβεση πυρκαγιών για τη διάσωση του δασικού πλούτου της χώρας επ’ ωφελεία του Υπουργείου Γεωργίας.
Το 1996, η Μοίρα παρέλαβε τέσσερα αεροσκάφη CL-215 από τη Γιουγκοσλαβία, ενισχύοντας το στόλο της.
Στις 30 Ιανουαρίου 1999, παρελήφθη το πρώτο αεροσκάφος CL-415, ως προπομπός ενός στόλου δέκα αεροσκαφών και τον Αύγουστο του ίδιου έτους, τα νεοπαραληφθέντα αεροσκάφη συμμετείχαν στην κατάσβεση της μεγάλης πυρκαγιάς των διυλιστηρίων Turpas της Τουρκίας.
Το καλοκαίρι του 2000, η Μοίρα συμμετείχε στην κατάσβεση της μεγάλης πυρκαγιάς της Κύπρου με δύο αεροσκάφη CL-415. Παρόμοια αποστολή επαναλήφθηκε και το 2001.
Τον Μάιο του 2003, λόγω του μεγάλου όγκου προσωπικού και μέσων που διέθετε τότε η Μοίρα, αποφασίστηκε, από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, ο διαχωρισμός της σε τρεις νέες Μοίρες (355ΜΤΜ, 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων & Αεροπυρόσβεσης και Μοίρα Συντήρησης Αεροσκαφών), οπότε και αποχωρίστηκε τα αεροσκάφη CL-415.