Η φιλοσοφία της «μακροπρόθεσμης προοπτικής» βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων σχετικά με τον ρόλο της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στην εξαφάνιση της ανθρωπότητας. Ωστόσο, οι επικριτές της προειδοποιούν ότι δεν καλύπτει τα προβλήματα που συνδέονται με αυτή τη νέα τεχνολογία, όπως η κλοπή δεδομένων και η μεροληψία των αλγορίθμων.
Ο δισεκατομμυριούχος Έλον Μασκ και ο εκτελεστικός διευθυντής του OpenAI, Σαμ Άλτμαν, προκάλεσαν έκπληξη όταν προειδοποίησαν σε ανοιχτή επιστολή τους ότι η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί κίνδυνο εξαφάνισης της ανθρωπότητας. Οι επικριτές τους, ωστόσο, θεώρησαν ότι οι επιχειρηματίες έκαναν τη δήλωση με σκοπό να πουν ότι μόνο τα έργα τους μπορούν να προσφέρουν σωτηρία. Οι ιδεολογίες που συνδέονται με τη φιλοσοφία του μακροπρόθεσμου, όπως ο τρανσουμανισμός – η πεποίθηση ότι ο άνθρωπος μπορεί να μεταμορφωθεί από την τεχνολογία – ή ο αποτελεσματικός αλτρουισμός (δημιουργία όσο το δυνατόν περισσότερης ευημερίας) ασκούν ήδη σημαντική επιρροή στα αγγλοσαξονικά πανεπιστήμια και στον τεχνολογικό τομέα.
Ο Πίτερ Θιλ και ο Μαρκ Άντρεσεν είναι δύο από τους μεγάλους επενδυτές που έχουν αρχίσει να χρηματοδοτούν εταιρείες που επιδιώκουν την παράταση της ανθρώπινης ζωής. Ταυτόχρονα, αυξάνεται ο αριθμός των επικριτών αυτών των ρευμάτων, τα οποία, σε γενικές γραμμές, επικεντρώνονται στη βελτίωση της ευημερίας της ανθρωπότητας μακροπρόθεσμα, αντί να επικεντρώνονται στα άτομα σήμερα. Για τους αντιπάλους αυτούς, η απειλή είναι σαφής: ασκεί υπερβολική επιρροή στις δημόσιες συζητήσεις και μπορεί να αποβεί επικίνδυνη.
Προειδοποιήσεις
Ο συγγραφέας και ιστορικός Εμίλ Τόρες αγκάλιασε αυτό το ιδεολογικό ρεύμα στο παρελθόν, αλλά τώρα είναι ένας από τους μεγαλύτερους επικριτές του. Σε συνέντευξή του στο AFP, προειδοποίησε ότι η μακροπρόθεσμη φιλοσοφία βασίζεται στις ίδιες αρχές που δικαιολογούσαν τις μαζικές δολοφονίες και τις γενοκτονίες στο παρελθόν.
Οι υποστηρικτές αυτής της ιδεολογίας προβάλλουν τους εαυτούς τους σε ένα μακρινό μέλλον στο οποίο εκατομμύρια άνθρωποι θα ταξιδέψουν στο διάστημα για να αποικίσουν νέους πλανήτες. Πιστεύουν επίσης ότι θα πρέπει να έχουν το ίδιο καθήκον απέναντι σε κάθε έναν από αυτούς τους μελλοντικούς ανθρώπους όπως και σε οποιονδήποτε από αυτούς που ζουν σήμερα. Και επειδή είναι τόσοι πολλοί, έχουν πολύ μεγαλύτερο βάρος από τη σημερινή ανθρωπότητα. Για τον Τόρες, αυτό το σκεπτικό καθιστά το μακροπρόθεσμο «πραγματικά επικίνδυνο».
«Όταν έχεις ένα ουτοπικό όραμα για το μέλλον» και «το συνδυάζεις με μια ωφελιμιστική ηθική που λέει ότι ο σκοπός μπορεί να δικαιολογήσει τα μέσα, είναι επικίνδυνο», εξηγεί ο συγγραφέας του βιβλίου «Ανθρώπινη εξαφάνιση: Η ιστορία της επιστήμης και της ηθικής του αφανισμού».
Όπως και άλλοι ειδικοί, ο Τόρες επιδιώκει να ανακατευθύνει τη συζήτηση προς τα πραγματικά προβλήματα που προκαλεί η τεχνητή νοημοσύνη, όπως τα πνευματικά δικαιώματα, η γνωστική προκατάληψη ή η συγκέντρωση του πλούτου από μια ομάδα εταιρειών. Αυτός ο διάλογος, ωστόσο, προσκρούει σε όλο και πιο ανησυχητικές απόψεις για το μέλλον, λέει ο συγγραφέας. «Το να μιλάμε για την εξαφάνιση της ανθρωπότητας, για ένα πραγματικά αποκαλυπτικό γεγονός στο οποίο όλοι θα πεθάνουν, είναι πολύ πιο συναρπαστικό από το να μιλάμε για εργάτες από την Κένυα που πληρώνονται με 1,20 ευρώ την ώρα» για να μετριάσουν το περιεχόμενο της ΤΝ, επισημαίνει ο ιστορικός.
Ευγονική;
Η φιλοσοφία του μακροπρόθεσμου αναδύθηκε από το έργο του Σουηδού φιλοσόφου Νικ Μπόστρομ για τον υπαρξιακό κίνδυνο και τον απανθρωπισμό στις δεκαετίες του 1990 και του 2000. Σύμφωνα με τον ερευνητή Τίμνιτ Γκέμπρου, πρώην μέλος της ερευνητικής ομάδας ηθικής και τεχνητής νοημοσύνης της Google, ο οποίος απολύθηκε, ο απανθρωπισμός συνδέθηκε με την ευγονική (προσπάθεια «βελτίωσης» της ανθρωπότητας μέσω γενετικής επιλογής) από την αρχή του. Ο Βρετανός βιολόγος Τζούλιαν Χάξλεϊ, ο οποίος υπέγραψε τον όρο, ήταν επίσης θεωρητικός της ευγονικής. Ο Μπόστρομ έχει επίσης από καιρό κατηγορηθεί ότι υποστηρίζει αυτό το κίνημα. Ο φιλόσοφος, ο οποίος είναι σήμερα πρόεδρος του Ινστιτούτου για το Μέλλον της Ανθρωπότητας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, ζήτησε συγγνώμη τον Ιανουάριο, αφού παραδέχθηκε ότι είχε γράψει ρατσιστικές αναρτήσεις στο διαδίκτυο τη δεκαετία του 1990.
«Είμαι υπέρ της ευγονικής; Όχι, όχι με την έννοια με την οποία ο όρος είναι γενικά κατανοητός», δήλωσε τότε.
Πηγή: AFP