Η Τεχνητή Νοημοσύνη έρχεται να αλλάξει το τοπίο στα ΜΜΕ, ανατρέποντας όσα γνωρίζονται μέχρι τώρα για τη διαχείριση των ειδήσεων από ΜΜΕ, εκδότες και δημοσιογράφους. Ίσως δεν θα χρειαστεί να διαβάσετε ποτέ άλλη είδηση στη ζωή σας, εάν έχετε την τεχνητή νοημοσύνη που μπορεί να αφομοιώσει όλες τις πληροφορίες από το ίντερνετ και να προσφέρει μια περίληψη της είδησης ανάλογα με το τι ζητάτε.
Αυτό αποτελεί εφιάλτη για τους βαρόνους των ΜΜΕ, καθώς η Google – όπως και άλλοι – πειραματίζονται με αυτό που ονομάζεται τεχνητή νοημοσύνη, που μπορεί να δημιουργεί νέο περιεχόμενο, αντλώντας πληροφορίες από τα δεδομένα του παρελθόντος.
Από τον Μάιο του 2023, η Google έχει αρχίσει να λανσάρει μια νέα μορφή αναζήτησης που υποστηρίζεται από τεχνητή νοημοσύνη, την ώρα που παράγοντες του κλάδου των ΜΜΕ αμφισβήτησαν τη μελλοντική εξέχουσα θέση του τεχνολογικού γίγαντα στην παροχή πληροφοριών στους αναγνώστες στο ίντερνετ μετά το ChatGPT του OpenAI που απαντά σε ερωτήματα. Με άλλα λόγια, μετά το λανσάρισμα του ChatGPT, η Google τρέχει να προλάβει τις εξελίξεις, φοβούμενη ότι θα χάσει τη σημερινή δεσπόζουσα θέση που έχει στην αναζήτηση στο ίντερνετ.
Search Generative Experience από την Google
Το νέο προϊόν της, που ονομάζεται Search Generative Experience (SGE), χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για τη δημιουργία περιλήψεων απαντώντας σε ερωτήματα αναζήτησης. Ανάλογα με τα ερωτήματα ο αλγόριθμος της Google καθορίζει αν θα ήταν χρήσιμες οι πληροφορίες στον αναγνώστη. Αυτές οι περιλήψεις των θεμάτων εμφανίζονται στην κορυφή της αρχικής σελίδας της αναζήτησης Google, με συνδέσμους για «βαθύτερη αναζήτηση», σύμφωνα με την επισκόπηση του SGE της Google.
Εάν οι εκδότες θέλουν να αποτρέψουν τη χρήση του περιεχομένου τους από το AI της Google για τη δημιουργία αυτών των περιλήψεων, πρέπει να χρησιμοποιήσουν το ίδιο εργαλείο – αλλιώς δεν θα τους εμφανίζει στα αποτελέσματα της αναζήτησης μέσω Google, καθιστώντας τα ουσιαστικά αόρατα στον ιστό.
Για παράδειγμα: Η αναζήτηση «Ποιος είναι ο Jon Fosse» – ο πρόσφατος βραβευμένος με Νόμπελ Λογοτεχνίας – εμφανίζει τρεις παραγράφους για τον συγγραφέα και το έργο του. Τα αναπτυσσόμενα «κουμπιά» παρέχουν συνδέσμους προς το περιεχόμενο Fosse στη Wikipedia, στο NPR, στους New York Times και σε άλλους ιστότοπους. Επίσης, και άλλοι σύνδεσμοι εμφανίζονται στα δεξιά της περίληψης.
Η Google λέει ότι οι επισκοπήσεις που δημιουργούνται από την τεχνητή νοημοσύνη συντίθενται από πολλαπλές ιστοσελίδες και ότι οι σύνδεσμοι έχουν σχεδιαστεί για να είναι ένα σημείο εκκίνησης για να μάθετε περισσότερα. Περιγράφει το SGE ως ένα πείραμα επιλογής για τους χρήστες, για να το βοηθήσει να εξελιχθεί και να βελτιώσει το προϊόν, ενώ ενσωματώνει σχόλια από εκδότες ειδήσεων και άλλους. Δηλαδή, το SGE «μαθαίνει» μέρα με την ημέρα από τις αναζητήσεις και τις επιλογές των χρηστών.
Για τους εκδότες, το νέο εργαλείο αναζήτησης αποτελεί την πιο πρόσφατη κόκκινη κάρτα σε μια σχέση ανταγωνισμού δεκαετιών – εκδοτών και Google – για μια διαδικτυακή διαφήμιση, βασιζόμενοι πολλοί στο τεχνολογικό γίγαντα για την επισκεψιμότητα μέσω της αναζήτησης των χρηστών.
Το προϊόν που εξακολουθεί να εξελίσσεται – τώρα είναι διαθέσιμο στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ινδία και την Ιαπωνία – έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στους εκδότες. Προσπαθούν να καταλάβουν ποια θα είναι η θέση τους σε έναν κόσμο όπου η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να κυριαρχήσει στον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες βρίσκουν και πληρώνουν για πληροφορίες. Αυτό επισημαίνουν τέσσερις μεγάλοι εκδότες ΜΜΕ με τους οποίους μίλησε το Reuters υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Αυτές οι ανησυχίες σχετίζονται με την επισκεψιμότητα στον ιστό, εάν οι εκδότες θα πιστωθούν ότι αποτελούν πηγή πληροφοριών που εμφανίζονται στις περιλήψεις SGE αλλά και την ακρίβεια των περιλήψεων, όπως λένε οι εκδότες. Το πιο σημαντικό είναι ότι οι εκδότες θέλουν να λάβουν αποζημίωση – να πληρώνονται – για το περιεχόμενο στο οποίο η Google και άλλες εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης εκπαιδεύουν τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης τους.
Ένας εκπρόσωπος της Google δήλωσε: «Καθώς εισάγουμε την τεχνητή νοημοσύνη στην αναζήτηση, συνεχίζουμε να δίνουμε προτεραιότητα σε προσεγγίσεις που στέλνουν πολύτιμη επισκεψιμότητα σε ένα ευρύ φάσμα δημιουργών, συμπεριλαμβανομένων των εκδοτών ειδήσεων, για να υποστηρίξουμε έναν υγιή, ανοιχτό ιστό».
Όσον αφορά την αποζημίωση, η Google λέει ότι εργάζεται για να αναπτύξει μια καλύτερη κατανόηση του επιχειρηματικού μοντέλου των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης και να λάβει πληροφορίες από εκδότες και άλλους.
To Google-Extended και οι εκδότες ΜΜΕ
Στα τέλη Σεπτεμβρίου η Google ανακοίνωσε ένα νέο εργαλείο, που ονομάζεται Google-Extended, το οποίο δίνει στους εκδότες την επιλογή να αποκλείουν το περιεχόμενό τους από τη χρήση της Google για την εκπαίδευση των μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης της.
Το να δίνεται στους εκδότες η επιλογή να εξαιρεθούν από την ανίχνευση για τεχνητή νοημοσύνη είναι μια «χειρονομία καλής πίστης», δήλωσε η Danielle Coffey, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της News Media Alliance, μιας ομάδας που ασκεί πιέσεις στο Κογκρέσο για αυτά τα ζητήματα. «Το αν θα ακολουθήσουν οι πληρωμές είναι ένα ερώτημα, όπως και σε ποιο βαθμό υπάρχει διαφάνεια για μια πιο υγιή ανταλλαγή».
Το νέο εργαλείο δεν επιτρέπει στους εκδότες να αποκλείουν την ανίχνευση του περιεχομένου τους για SGE, είτε τις περιλήψεις είτε τους συνδέσμους που εμφανίζονται μαζί τους, χωρίς να εξαφανίζονται από την κλασική αναζήτηση της Google.
Οι εκδότες θέλουν τα κλικ για να εξασφαλίζουν διαφήμιση και η εμφάνιση στην αναζήτηση Google είναι το κλειδί. Ο σχεδιασμός για το SGE έχει ωθήσει τους συνδέσμους που εμφανίζονται στην παραδοσιακή αναζήτηση πιο κάτω στη σελίδα, με δυνατότητα μείωσης της επισκεψιμότητας σε αυτούς τους συνδέσμους έως και 40%, σύμφωνα με στέλεχος ενός από τους εκδότες ΜΜΕ.
Πιο ανησυχητικό είναι το ενδεχόμενο οι χρήστες του διαδικτύου να αποφύγουν να κάνουν κλικ σε οποιονδήποτε από τους συνδέσμους εάν το απόσπασμα SGE ικανοποιεί την ανάγκη των χρηστών για πληροφορίες – ικανοποιημένοι, για παράδειγμα, να μάθουν την καλύτερη εποχή του χρόνου για να πάνε στο Παρίσι, χωρίς να χρειάζεται να κάνετε κλικ σε ιστοσελίδα ταξιδιωτικού ΜΜΕ για την είδηση.
Η SGE «θα μειώσει σίγουρα την οργανική επισκεψιμότητα των εκδοτών και θα πρέπει να σκεφτούν έναν διαφορετικό τρόπο για να μετρήσουν την αξία αυτού του περιεχομένου, ίσως όχι την αναλογία κλικ προς αριθμό εμφανίσεων», δήλωσε ο Nikhil Lai, ανώτερος αναλυτής της Forrester Research. Ακόμα κι έτσι, πιστεύει ότι η φήμη των εκδοτών θα παραμείνει ισχυρή ως αποτέλεσμα της εμφάνισης των συνδέσμων τους στο SGE.
Η Google λέει ότι σχεδίασε το SGE για να τονίσει το περιεχόμενο ιστού. «Οποιεσδήποτε εκτιμήσεις σχετικά με συγκεκριμένες επιπτώσεις στην κυκλοφορία είναι εικασίες και όχι αντιπροσωπευτικές, καθώς αυτό που βλέπετε σήμερα στο SGE μπορεί να φαίνεται αρκετά διαφορετικό από αυτό που τελικά κυκλοφορεί ευρύτερα στην αναζήτηση Google», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας σε δήλωση.
Το «μαύρο κουτί» της Google
Ενώ οι εκδότες και άλλοι κλάδοι των ΜΜΕ έχουν περάσει δεκαετίες προσαρμόζοντας τους ιστότοπούς τους ώστε να εμφανίζονται ψηλά στην κατάταξη της αναζήτησης στη Google, δεν έχουν αρκετές πληροφορίες για να κάνουν το ίδιο για τις νέες περιλήψεις SGE, λένε εκδότες.
«Η νέα ενότητα τεχνητής νοημοσύνης είναι ένα «μαύρο κουτί» για εμάς», είπε χαρακτηριστικά ένα στέλεχος σε έναν εκδότη. «Δεν ξέρουμε πώς να βεβαιωθούμε ότι είμαστε μέρος αυτού ή ο αλγόριθμος πίσω από αυτό».
Η Google ανάφερε ότι οι εκδότες δεν χρειάζεται να κάνουν κάτι διαφορετικό από αυτό που έκαναν για να εμφανιστούν στην αναζήτηση.
Οι εκδότες έχουν από καιρό επιτρέψει στην Google να «ανιχνεύει» το περιεχόμενό τους για να εμφανίζεται στα αποτελέσματα αναζήτησης – χρησιμοποιώντας ένα bot ή ένα κομμάτι λογισμικού, για να το σαρώνει αυτόματα και να το ευρετηριάζει.
Οι ανησυχίες των εκδοτών για το SGE συνοψίζονται σε ένα βασικό σημείο: Λένε ότι η Google ανιχνεύει το περιεχόμενό τους, δωρεάν, για να δημιουργήσει περιλήψεις που μπορούν να διαβάσουν οι χρήστες αντί να κάνουν κλικ στους συνδέσμους τους και ότι η Google δεν είναι ξεκάθαρη για το πώς μπορούν αποκλείει την ανίχνευση περιεχομένου για SGE.
Το νέο εργαλείο αναζήτησης της Google, είπε ένας εκδότης, «είναι ακόμη πιο απειλητικό για εμάς και την επιχείρησή μας από έναν «ανιχνευτή» στην επιχείρησή μας παράνομα».
Η Google δεν σχολίασε αυτήν την αξιολόγηση, στο Reuters.
Ας σημειωθεί, ότι από την κυκλοφορία του ChatGPT στις 7 Αυγούστου, το 27,4% των κορυφαίων ιστοτόπων μπλοκάρουν το bot του ChatGPT – συμπεριλαμβανομένων των New York Times και της Washington Post. Ωστόσο, μόλις το 6% μπλοκάρει το Google-Extended από την ημέρα της κυκλοφορία του, στις 28 Σεπτεμβρίου 2023.
Όπως και να ‘χει, η τεχνική νοημοσύνη έρχεται να αλλάξει ό,τι γνωρίζαμε μέχρι τώρα για τον κόσμο των ειδήσεων και των ΜΜΕ.