Η PhotobiennaleΘεσσαλονίκης αποτελεί εξέλιξη της Φωτοσυγκυρίας και φέρνει ανά διετία νέους και καταξιωμένους φωτογράφους στο προσκήνιο. Στη φετινή εκδήλωση δεσπόζει η κεντρική έκθεση «Το φάντασμα του λαού».
Σε αυτήν, ο καταξιωμένος θεωρητικός Julian Stallabrass επιλέγει έργα που εξετάζουν και σχολιάζουν πολύπλευρα το φαινόμενο του λαϊκισμού. Μία εξόχως ενδιαφέρουσα έκθεση που, πέρα από την αισθητική απόλαυση, δίνει άφθονη τροφή για σκέψη για τον πραγματικό αλλά και τον εικονικό κόσμο, στον οποίο ζούμε.
Ο ερωτικός σπασμός του Ντόναλντ Τραμπ, είναι απόσπασμα από την εγκατάσταση του Joan Fontcuberta και της Pilar Rosado με τίτλο «Beautiful Agony» που δεσπόζει στο μουσείο φωτογραφίας. Μία από τις ψηφίδες της εξαιρετικά ενδιαφέρουσας κεντρικής έκθεσης της φετινής Photobiennale Θεσσαλονίκης. Στο έργο αυτό, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, οι καλλιτέχνες επεξεργάζονται τόσο φωτογραφίες που έχουν δημοσιεύσει ανώνυμοι άνθρωποι με τις εκφράσεις του προσώπου τους, τη στιγμή του οργασμού, καθώς και βίντεο διασημοτήτων που κομπάζουν εκτός των άλλων για τις ερωτικές τους επιδόσεις. Καλώς ήρθατε στον κόσμο του deep fake.
Δημιουργούν κίβδηλες εικόνες και κίβδηλα βίντεο πολιτικών, όπως ο Τραμπ και ο Μπερλουσκόνι, αλλοιώνοντας συνήθεις πολιτικές ομιλίες τους σε εικονικούς οργασμούς. Σίγουρα υπάρχουν διάσημοι λαϊκιστές πολιτικοί Μπερλουσκόνι, Τραμπ, Μπόρις Τζόνσον που μετατρέπουν τη σεξουαλική τους ικανότητα σε εμπορικό σήμα για να ενισχύσουν την εικόνα τους. Παρόλα τα σκάνδαλα. Μιλά ο Άγγλος κριτικός και θεωρητικός τέχνης Julian Stallabrass, o επιμελητής και αποκλειστικός υπεύθυνος για την επιλογή, το στήσιμο των έργων και τα περισσότερα διαφωτιστικά συνοδευτικά κείμενα.
Μπορεί η φωτογραφία να κυριαρχεί, αλλά οι ποικίλες χρήσεις της, όπως στο ευμέγεθες γράφημα της κολεκτίβας Disnovation.org, όπου διαδικτυακά μιμίδια σε προσανατολίζουν στο οικονομικοπολιτικό οικοσύστημα που συνδημιουργούν τα κοινωνικά μέσα, το κολάζ του Craig Ames και το βίντεο, ανοίγουν την πόρτα και σε άλλα μέσα.
Εκατοντάδες εικόνες, απ’ όλον τον κόσμο, μικρές και μεγάλες μιλούν για στιγμές και γεγονότα σε όλους μας γνωστά. Εικόνες πραγματικής χλιδής δια φακού Dougas Wallace που φωτογραφίζει την εισβολή της παγκόσμιας πλουτοκρατίας στο κέντρο του Λονδίνου και σκηνοθετημένης δια φακού Lauren Grifith, όπου ακόμα και φτωχοδιάβολοι ζουν μία fake ζωή που υπόσχεται το νέο αμερικάνικο όνειρο.
21 ατομικές και τρεις ομαδικές εκθέσεις σε γκαλερί και μουσεία με εκατοντάδες φωτογραφίες που για μια στιγμή παγίδευσαν το φως, περιμένουν να γεννήσουν νόημα μέσα στην κάθε νέα ματιά που θα τις καταδεχτεί.