Το νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων, που έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση ότι θα καταθέσει, έχει φέρει τα πάνω κάτω στα ΑΕΙ. Σε εξέλιξη βρίσκεται το μεγαλύτερο και πιο παρατεταμένο κύμα καταλήψεων των τελευταίων χρόνων.
Στην Αθήνα έχουν κλείσει όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα με εξαίρεση το Χαροκόπειο και την ΑΣΠΑΙΤΕ. Αντίστοιχο σκηνικό και στη Θεσσαλονίκη όπου όλα τμήματα του ΠΑΜΑΚ είναι σε κατάληψή, ενώ στο ΑΠΘ παραδίδονται μαθήματα μόνο στο τμήμα Ιατρικής.
Και ενώ οι φοιτητές διαμηνύουν ότι δεν θα κάνουν πίσω, αν η κυβέρνηση δεν δεσμευτεί ότι θα βάλει οριστικά στο συρτάρι το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά μη κερδοσκοπικά Πανεπιστήμια, είναι ορατό πλέον είναι ενδεχόμενο να χαθεί η εξεταστική.
Να σημειωθεί ότι στα περισσότερα τμήματα θα έπρεπε ήδη τρέχει η πρώτη εβδομάδα της εξεταστικής του χειμερινού εξαμήνου. Ορισμένα Πανεπιστήμια έχουν ήδη αποφασίσει να τη μεταθέσουν, ωστόσο τον σχεδιασμό τους ανατρέπει η εγκύκλιος που εξέδωσε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης για διεξαγωγή ψηφιακά των εξετάσεων στα τμήματα που είναι κλειστά.
Για τη διεξαγωγή των εξετάσεων θα χρησιμοποιηθούν τα συστήματα που χρησιμοποιήθηκαν την περίοδο της Πανδημίας. Μάλιστα, η απόφαση είναι δεσμευτική, καθώς στην εγκύκλιο σημειώνεται ότι ειδάλλως θα χαθεί το εξάμηνο.
Τι αναφέρει η εγκύκλιος
Η εγκύκλιος επικαλείται το παρόν νομικό πλαίσιο αναφέρει: «Με τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Α.Ε.Ι. ρυθμίζονται οι εναλλακτικές μέθοδοι αξιολόγησης, όπως η διεξαγωγή γραπτών ή προφορικών εξετάσεων με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών ή συνθηκών που ανάγονται σε λόγους ανωτέρας βίας ή … , υπό την προϋπόθεση ότι εξασφαλίζεται το αδιάβλητο της διαδικασίας της αξιολόγηση».
Στη συνέχεια διευκρινίζεται ότι μπορούν αυτές οι εναλλακτικές μέθοδοί να εφαρμοστούν «σε ανωτέρα βία ή έκτακτες συνθήκες, όπου δεν καθίσταται δυνατή η διά ζώσης διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας ή η χρήση των υποδομών του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) για τη διεξαγωγή των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και λοιπών δραστηριοτήτων του,…».
Από τις αρχές του Ιανουαρίου και αφού η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην κατάθεση σχεδίου νόμου για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, άρχισαν οι καταλήψεις στα πανεπιστήμια και τα συλλαλητήρια σε ολόκληρη τη χώρα. Σήμερα δεκάδες πανεπιστήμια ή μεμονωμένες σχολές τελούν υπό κατάληψη που διαρκούν από μια έως και τρεις εβδομάδες. Κάποιες σχολές ήδη ανακοίνωσαν προς τους φοιτητές ότι θα χάσουν την εξεταστική τους ή την έχασαν, εάν δεν σταματήσουν οι καταλήψεις και ότι θα πάνε στην εξεταστική του Σεπτεμβρίου τα μαθήματα τους. Ενδιάμεσα η κυβέρνηση έστειλε αυστηρές προειδοποιήσεις ότι «δεν θα θεωρήσουμε νόμιμη πράξη μία κατάληψη” και ότι θα υπάρχει επέμβαση της Αστυνομίας. Στη συνέχεια πάρα πολλοί καθηγητές και σχολές ζήτησαν να σταματήσουν οι καταλήψεις γιατί «έτσι αποκτούν φωνή όσοι θέλουν την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων» . Ταυτόχρονα και οι πρυτάνεις ανακοίνωσαν ότι οι «συνεχιζόμενες καταλήψεις πλήττουν την εύρυθμη λειτουργία των πανεπιστημίων και θέτουν σε κίνδυνο την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων αλλά και το εαρινό εξάμηνο» και ότι μετά τη δημοσιοποίηση του σχεδίου νόμου για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια η Σύνοδος σε έκτακτη συνεδρίασή της θα το εξετάσει και θα διατυπώσει την άποψή της. Όσο για τις φοιτητικές παρατάξεις «σκοτώνονται» μέσα στα πανεπιστήμια κατά τη διάρκεια Γενικών Συνελεύσεων, διότι άλλοι στηρίζουν τις καταλήψεις και άλλοι όχι. Μαζί όμως υπάρχουν και οι φοιτητές που δεν ανήκουν σε κάποια παράταξη και οι οποίοι επίσης δεν θέλουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια αλλά κρίνουν ότι οι καταλήψεις δεν είναι λύση και δηλώνουν ότι «εμείς θέλουμε να περάσουμε τις εξετάσεις και να πάρουμε τα πτυχία μας».
Η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας για την ψηφιακή εξεταστική
Μεταξύ άλλων η εγκύκλιος που στάλθηκε στα πανεπιστήμια αναφέρει: Η διεξαγωγή των φοιτητικών εξετάσεων, γραπτών και προφορικών, είναι επιτρεπτή και μέσω ηλεκτρονικών μέσων (ψηφιακή εξεταστική) δυνάμει ρητής διάταξης νόμου, όπου δεν καθίσταται δυνατή η διά ζώσης διεξαγωγή της αξιολόγησης των φοιτητών ή η χρήση των υποδομών του Α.Ε.Ι. για τη διεξαγωγή της εξεταστικής διαδικασίας. Οι ανωτέρω διατάξεις ορίζουν ότι τα ειδικότερα θέματα των εναλλακτικών μεθόδων αξιολόγησης ρυθμίζονται στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Α.Ε.Ι., εφόσον έχει εκδοθεί, ο οποίος, σημειωτέον, εκδίδεται με απόφαση της Συγκλήτου κατόπιν πρότασης του Πρύτανη ( βλ. άρθρο 223 του ν. 4957/2022). Δεδομένου ότι: α) σε κάποια Α.Ε.Ι. δεν έχει εκδοθεί ο κανονισμός λειτουργίας τους, β) συντρέχει λόγος εφαρμογής της ουσιαστικής διάταξης του άρθρου 65 παρ. 4 περ. β του ν. 4957/2022, δηλαδή της εξ αποστάσεως αξιολόγησης των φοιτητών επειδή λαμβάνουν χώρα έκτακτες συνθήκες στις υποδομές των Α.Ε.Ι., όπου δεν είναι εφικτή η δια ζώσης παρουσία των συντελεστών της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τη διεξαγωγή των φοιτητικών εξετάσεων, γ) η Σύγκλητος έχει -δυνάμει της διάταξης της περ. κγ ΄της παρ. 4 του άρθρου 16 του ν. 4957/2022- την αρμοδιότητα να ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα που σχετίζεται με ακαδημαϊκά θέματα του Α.Ε.Ι, και δ) η Σύγκλητος έχει –δυνάμει της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 223- την αρμοδιότητα να εκδίδει αποφάσεις με τις οποίες ρυθμίζονται θέματα του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας μέχρι την έκδοση αυτού, θεωρούμε ότι η Σύγκλητος, λαμβανομένων επιπροσθέτως υπόψιν : i) τη διάταξη του άρθρου 64 παρ.4 για την παράταση εξαμήνου με απόφαση Συγκλήτου μόνο για λόγους ανωτέρας βίας και όχι και για λόγους έκτακτων συνθηκών , ii) οι τελικές εξετάσεις διενεργούνται μετά την ολοκλήρωση του ακαδημαϊκού εξαμήνου και, συνεπώς ο χρόνος της εξεταστικής δεν μπορεί να συμπίπτει με το χρόνο διεξαγωγής μαθημάτων εξαμήνου και iii) ότι οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες ενός ακαδημαϊκού έτους δεν μπορούν να μεταφερθούν στο επόμενο, με την εξαίρεση της επαναληπτικής εξέτασης, δύναται να λάβει απόφαση, συντρεχουσών των ανωτέρω υπό στοιχεία 6α-δ προϋποθέσεων, και να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες για την διεξαγωγή της αξιολόγησης των φοιτητών με ηλεκτρονικά μέσα λαμβάνοντας τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα εφαρμογής της εξεταστικής διαδικασίας με μεθόδους σύγχρονης εξ αποστάσεως αξιολόγησης, ώστε να διασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα όσων συμμετέχουν στη διαδικασία των εξετάσεων, καθώς και το αδιάβλητο της διαδικασίας.
Πηγή: Open, Ethnos