Την αποθέωση γνώρισε ξανά ο Λιονέλ Μέσι στο φιλικό ματς της Ιντερ με τη Νιούελς Ολντ Μπόις, που έγινε στο κατάμεστο «DRV PNK» του Μαϊάμι, το οποίο έληξε ισόπαλο με 1-1.
Τόσο ο διάσημος άσος, όσο και ο προπονητής της Ιντερ, Τάτα Μαρτίνο, αντιμετώπισαν την ομάδα της πόλης τους, Ροζάριο, στην οποία αγωνίστηκαν και οι δύο.
Ο Λιονέλ Μέσι έκανε το άλμα στη Μπαρτσελόνα από την ομάδα της Αργεντινής και ο Τάτα Μαρτίνο είναι ο παίκτης με τις περισσότερες εμφανίσεις στην ιστορία της Νιούελς και ήταν επίσης ο πρωταγωνιστής των πρωταθλημάτων που κατακτήθηκαν το 1988, το 1990, το 1991 και το 1992. Επιπλέον, ως προπονητής, κέρδισε άλλον έναν τίτλο το 2013. Και οι δύο τους τιμήθηκαν από την ομάδα της γενέτειρας τους.
Το φαινόμενο Μέσι
Βάλε τον Λιονέλ Μέσι να φορέσει μία από αυτές τις ροζ φανέλες και αμέσως έχεις μπροστά σου ένα φαινόμενο, και επίσης έχεις αποκτήσει πρόσβαση στους αμέτρητους θαυμαστές του σε όλο τον κόσμο, εκ των οποίων τα 490 εκατομμύρια τον ακολουθούν στο Instagram (η Ίντερ Μαϊάμι είχε 1 εκατομμύριο ακολούθους πριν ο Μέσι υπογράψει τον περασμένο Ιούλιο, και αμέσως μετά το νούμερο εκτοξεύτηκε στα 15 εκατομμύρια).
Έχεις, επίσης, στα χέρια σου έναν σελεμπριτομαγνήτη, που προσέλκυσε στις κερκίδες τον Λε Μπρον Τζέιμς, τη Σερένα Γουίλιαμς και την Κιμ Καρντάσιαν για τον παρθενικό του αγώνα στη Φλόριντα και έκανε τον Τομ Φορντ να παρακολουθήσει το πρώτο ποδοσφαιρικό ματς της ζωής του. Η Νικόλ Κίντμαν, η Ρις Γουίδερσπουν, ο Χάρι και η Μέγκαν, ο Τομ Μπρέιντι, ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, ο Ματ Ντέιμον… όλοι αυτοί έχουν έρθει στο γήπεδο, με την ελπίδα να δουν τον Μέσι στα ροζ και να νιώσουν λίγη από τη μαγεία του.
Ήταν αυτός ο τρόπος να «αλώσει» την Αμερική; Τη Γη της Επαγγελίας των ποπ συγκροτημάτων και του αθλητισμού; Αυτό θα το δούμε. Σίγουρα όμως δημιούργησε αίσθηση και, σύμφωνα με τους New York Times, έκανε τη ροζ φανέλα του Μέσι με το νούμερο 10 «το πιο περιζήτητο αξεσουάρ από τον κόσμο των σπορ σε ολόκληρο τον πλανήτη». Η φανέλα με το νούμερο 10 έγινε η πιο πετυχημένη εμπορικά φανέλα του 2023 στο ποδοσφαιρικό πρωτάθλημα των ΗΠΑ μέσα σε 45 λεπτά, ενώ στις τρεις μέρες κυκλοφορίας της είχε σπάσει κάθε ρεκόρ πωλήσεων στην κατηγορία. Η σειρά ντοκιμαντέρ Messi meets America στο Apple TV+ διήρκησε έξι ολόκληρα επεισόδια, παρόλο που ο ίδιος έχει παίξει μόνο σε καμιά δωδεκαριά ματς.
«Τη διαλέξαμε, υποστηρίξαμε την επιλογή μας και τώρα είναι μία από τις πιο ξεχωριστές ποδοσφαιρικές εμφανίσεις στον κόσμο», λέει ο Μπέκαμ. Ακούγεται υπερβολικό, αλλά κάτι έχει αλλάξει στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού: Υπάρχει ελπίδα πως το γεγονός ότι ο Μέσι δελεάστηκε να περάσει τον Ατλαντικό Ωκεανό δεν θα επηρεάσει μόνο το Μαϊάμι, αλλά και ολόκληρο τον αμερικανικό αθλητισμό.
Ένα δώρο για την Αμερική
Ο Μπέκαμ μού τηλεφωνεί για να μιλήσουμε λίγες μέρες μετά το ταξίδι του στο Παρίσι, όπου απένειμε στον Μέσι την όγδοη Χρυσή Μπάλα του (αριθμός-ρεκόρ), βραβείο που σε μεγάλο βαθμό τού εξασφάλισε ο θρίαμβός του με την εθνική ομάδα της Αργεντινής στο Μουντιάλ τον περασμένο Δεκέμβρη, εκεί όπου σκόραρε δύο φορές στον τελικό, σε μια αποθεωτική στιγμή μιας θαυμαστής καριέρας.
«Ήταν κάπως σουρεάλ», λέει ο Μπέκαμ. «Το να βρίσκομαι στη σκηνή ως ο ιδιοκτήτης της ομάδας για την οποία παίζει». Στα γρήγορα κανονίστηκε και ένα φιλικό ματς, με την ονομασία «Χρυσή Νύχτα (Noche d’Or)», ώστε η Μαϊάμι να παίξει εναντίον της ποδοσφαιρικής ομάδας της Νέας Υόρκης, μόνο και μόνο για να δώσουν το τρόπαιο στον Μέσι και να τον δουν από κοντά οι νέοι του θαυμαστές.
«Όταν φέρνεις τον καλύτερο παίκτη στον κόσμο, και όλα όσα αντιπροσωπεύει εντός και εκτός γηπέδου, κάποιον που έχει κερδίσει τα πάντα, έναν σούπερ σταρ, για να έρθει και να κατακτήσει την Αμερική, δεν είναι απλώς ένα δώρο για τους οπαδούς του Μαϊάμι, είναι ένα δώρο για την Αμερική», αναφέρει ο Μπέκαμ. «Διότι θα ανεβάσει το άθλημα σε άλλο επίπεδο».
Ασταμάτητη ανάπτυξη
Είναι μια ιστορία για τον Μέσι, τον Μπέκαμ και το Μαϊάμι, αλλά και για την ασταμάτητη ανάπτυξη του ποδοσφαίρου. Είναι εδώ και καιρό το πιο δημοφιλές άθλημα στον κόσμο, αλλά η παγκόσμια εμβέλεια, η πολιτιστική γοητεία, ακόμη και η γεωπολιτική ισχύς του εξαπλώνεται ακατάπαυστα. Από την Κίνα μέχρι την Αυστραλία και την ινδική υποήπειρο, όλοι θέλουν κομμάτι από τη δράση, από τη διασημότητα. Οι δύο πιο δημοφιλείς λογαριασμοί στο Instagram στον κόσμο; Αυτοί του Κριστιάνο Ρονάλντο και του Μέσι, που μαζί συγκεντρώνουν περισσότερους από 1 δισεκατομμύριο ακολούθους.
Η Μέση Ανατολή βρίσκεται σε ιδιαίτερα ανταγωνιστική φάση, με το περσινό Παγκόσμιο Κύπελλο του Κατάρ να αναμένεται ότι θα ξεπεραστεί το 2034 από την πιο εξωφρενική διοργάνωση που θα έχει γίνει ποτέ, στη Σαουδική Αραβία. Το αραβικό βασίλειο διαθέτει δισεκατομμύρια για την οικοδόμηση ενός πρωταθλήματος και την προσέλκυση σούπερ σταρ παικτών, όπως ο Ρονάλντο. Αλλά, με τον Μέσι, οι Ηνωμένες Πολιτείες άρπαξαν τον πιο καταξιωμένο από όλους.
Η Αμερική έχει τη δική της ιδιαίτερα ανεπτυγμένη αθλητική αγορά, αλλά το ποδόσφαιρο συνεχίζει να την πολιορκεί, αρνούμενο να δεχτεί το «όχι» ως απάντηση. Οι ΗΠΑ θα είναι η βασική από τις τρεις χώρες (οι άλλες δύο είναι το Μεξικό και ο Καναδάς) που θα διοργανώσουν το επόμενο Παγκόσμιο Κύπελλο, το 2026, και υπάρχει η προσδοκία ότι το τουρνουά θα σηματοδοτήσει την ωρίμανσή της σε ένα αυθεντικά ποδοσφαιρικό έθνος.
Ξεπερνώντας το μπέιζμπολ
Ήταν μια μακρά, και κάποιες φορές ταραχώδης, περίοδος εξέλιξης. Η απόπειρα προώθησης του ποδοσφαίρου μέσω της προσέλκυσης ενός γερασμένου Πελέ στην ομάδα New York Cosmos τη δεκαετία του ’70 ξεπεράστηκε πιο γρήγορα και από τη μόδα με τα παντελόνια καμπάνες της εποχής. Το πρωτάθλημα ποδοσφαίρου της Βόρειας Αμερικής ήταν ένα μάθημα υπερβολής και ύβρεως – μια σύγκρουση πολιτισμών που συνοψίστηκε περίφημα όταν ο Στιβ Ρος, ο μεγιστάνας της τηλεόρασης και επενδυτής της Cosmos, είδε τον Φραντς Μπεκενμπάουερ, τον Γερμανό θρύλο, να αναλαμβάνει το γνωστό του πόστο στα μετόπισθεν, μόνο και μόνο για να πει στο προπονητικό του επιτελείο: «Βάλτε τον Γερμαναρά στο κέντρο! Δεν τον πληρώνουμε τόσα λεφτά για να παίζει άμυνα!».
Την τελευταία φορά που το Παγκόσμιο Κύπελλο ήρθε στην Αμερική, το 1994, δεν υπήρχε επαγγελματικό πρωτάθλημα. Αλλά εκείνο το τουρνουά έδωσε ώθηση στην ίδρυση του πρωταθλήματος MLS το 1996 και, αυτή τη φορά, το άθλημα είχε έρθει για να μείνει. Από 10 συλλόγους στην αρχή, θα υπάρχουν 30 μέχρι το 2025. Από όπου και να το κοιτάξεις, το ποδόσφαιρο εξακολουθεί να υστερεί σε μέγεθος σε σχέση με τα κυριότερα αμερικανικά αθλήματα. Τα μέσα έσοδα για μια ομάδα του MLS είναι περίπου 60 εκατομμύρια δολάρια – το αντίστοιχο ποσό για τις ομάδες του μπέιζμπολ είναι 313 εκατομμύρια δολάρια και για το NFL 581 εκατομμύρια δολάρια.
Όμως, στην ηλικιακή ομάδα 18-29 ετών το ποδόσφαιρο ξεπερνά σε δημοφιλία το μπέιζμπολ ως το αγαπημένο άθλημα, σύμφωνα με μία δημοσκόπηση. Τα πλήθη που παρακολουθούν το MLS είναι νεότερα, πιο ποικιλόμορφα και αυξάνονται. Και, με τον Μέσι, έχουν μία από τις πιο εντυπωσιακές μεταγραφές στην ιστορία του αμερικανικού αθλητισμού.
Στα 36 του, ο Αργεντίνος θεωρητικά «κουμπώνει» στο αφήγημα ότι οι οπαδοί στην Αμερική έχουν την ευκαιρία να δουν τα μεγαλύτερα αστέρια του ποδοσφαίρου μόνο όταν έχουν περάσει τις ένδοξες μέρες τους. Ο Στίβεν Τζέραρντ, ο Γκάρεθ Μπέιλ και ο Γουέιν Ρούνεϊ είναι ανάμεσα σε εκείνους που διέσχισαν τον Ατλαντικό όταν πια είχαν πάρει σύνταξη στην Ευρώπη. Όμως, στην περίπτωση του Μέσι, κανείς δεν τον λέει ξεπεσμένο και κανείς δεν αμφισβητεί την επιρροή που έχει – μια επιρροή που, όπως παραδέχεται ο Μπέκαμ χαρωπά, ξεπερνά την αίσθηση που είχε προκαλέσει η δική του μεταγραφή από τη Ρεάλ Μαδρίτης στους Λος Άντζελες Γκάλαξι το 2007.
- Εκλογές στις ΗΠΑ: Η αντίστροφη μέτρηση – Όλες οι εξελίξεις
- Εκλογές στις ΗΠΑ: Η Αμερική βαδίζει σε τεντωμένο σκοινί στο εξώφυλλο του New Yorker
- Η εκστρατεία της Χάρις συνιστά ψυχραιμία – «Ίσως χρειαστούν μέρες για να γίνει σαφές το αποτέλεσμα»
- Θεσσαλονίκη: Παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής η αυτοβιογραφία του Παναγιώτη Γιαννάκη
- Η Βόρεια Κορέα εκτόξευσε πυραύλους ώρες πριν από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ