Η Εθνική Πινακοθήκη του Όσλο το επέλεξε για μια εξειδικευμένη στρωματογραφία σε πίνακές της με τη χρήση υπερήχων πολύ υψηλών συχνοτήτων.
To Smithsonian Institute της Ουάσιγκτον ετοιμάζεται να το επισκεφθεί, για να γνωρίσει από κοντά τις τεχνικές του, ενώ δεκάδες μουσεία, μνημεία και ανασκαφές ανά τον κόσμο εμπιστεύονται τις υπηρεσίες του. Ο λόγος για το Διαγνωστικό Κέντρο Έργων Τέχνης του Ιδρύματος ΟΡΜΥΛΙΑ, στην Ορμύλια Χαλκιδικής, που εδώ και 27 χρόνια αναπτύσσει τεχνολογική έρευνα για τη μελέτη και τεκμηρίωση των στοιχείων πολιτιστικής κληρονομιάς σε όλο της το εύρος.
Πρόκειται για ένα Κέντρο που πριν από μερικά χρόνια πραγματοποίησε τομογραφία στο ξύλινο τέμπλο του ναού της Γεννήσεως στη Βηθλεέμ, που αξιοποίησε το σύνολο των τεχνικών του στην κλίνη του Φιλίππου Β’ στις Αιγές, ενώ διαθέτει τέσσερις πατέντες, εκ των οποίων η πιο πρόσφατη αφορά συνδυαστική τεχνική ανάλυσης κοσμημάτων που εκτιμά την περιεκτικότητά τους σε πολύτιμα μέταλλα σε όλη την τρισδιάστατη δομή τους.
Η φήμη του Διαγνωστικού Κέντρου Έργων Τέχνης από την Ορμύλια ταξιδεύει ταχύτατα, με αποτέλεσμα να υποδέχεται πλέον έργα τέχνης στο εργαστήριό του από όλο τον κόσμο. Από βυζαντινές εικόνες και ζωγραφικούς πίνακες μέχρι γραμματόσημα από την Κίνα, τις ΗΠΑ και τον Καναδά, η ποικιλία των στοιχείων πολιτιστικής κληρονομιάς που φτάνουν στις εγκαταστάσεις του στην Ορμύλια καλύπτει ένα ευρύτατο φάσμα. Αλεξάνδρεια, Ιορδανία, Βηθλεέμ, Ισραήλ, Σερβία, Ελβετία, Ολλανδία, Πορτογαλία είναι μόνο μερικές από τις πόλεις και χώρες όπου έχει δώσει τα διαπιστευτήριά του και μάλιστα σε πρότζεκτ υψηλών απαιτήσεων.
Μη καταστρεπτικές τεχνικές που «λένε» τα πάντα για τα έργα
Με τις μη καταστρεπτικές τεχνικές του -απεικονιστικές υψηλής ανάλυσης, τομογραφικές με χρήση διαφόρων κυμάτων, φασματοσκοπικές, αλλά και συνδυαστικές όλων αυτών- καλείται να αποφανθεί για την αυθεντικότητα έργων τέχνης, για την παθολογία, τα προβλήματα, τις φθορές, τα υλικά και την τεχνολογία κατασκευής, ώστε να πετύχει τη βέλτιστη προσομείωση, άρα και την εγγύτερη προς το αρχικό αποκατάσταση, ενώ εκτιμά και το χρονικό πλαίσιο στο οποίο ανήκουν. Όλο και περισσότερο μάλιστα τελευταία υποδέχεται πίνακες ζωγραφικής για να ελέγξει τη γνησιότητά τους.
Παράλληλα, αναπτύσσει συνδυαστικές τεχνικές, αλλά και όργανα για την υλοποίησή τους. Μπορεί δε να εφαρμόσει τις διάφορες τεχνικές είτε σε επίπεδο μέτρων είτε μικρομέτρων, δηλαδή από ένα μνημείο μέχρι ένα μικρότερο έργο τέχνης (από γυαλί, κεραμικό, μέταλλο, ζωγραφικές εικόνες, οστέινα αντικείμενα κτλ).
Το πιο παλαιό χρονολογικά μνημείο στο οποίο έχει κληθεί να εργαστεί είναι στο Ακρωτήρι της Θήρας (17ος π.Χ. αιώνας), ενώ το πιο σαγηνευτικό, όπως λέει ο επιστημονικός διευθυντής του Κέντρου και του Ιδρύματος, διδάκτωρ ηλεκτρολόγος μηχανικός, Γιώργος Καραγιάννης, είναι αυτό της κλίνης του Φιλίππου Β’ στις Αιγές. Οι διαγνωστικές μέθοδοι του Κέντρου μάλιστα αξιοποιήθηκαν και στην εξέταση έργων τέχνης στο πλαίσιο της έκθεσης του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τέχνης ΑΠΘ «Η Κρυφή Γοητεία της Πλαστογραφίας», που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στη Θεσσαλονίκη.
Το Διαγνωστικό Κέντρο Έργων Τέχνης είναι αναπόσπαστο κομμάτι του Ιδρύματος ΟΡΜΥΛΙΑ, που ιδρύθηκε το 1982 στην Ορμύλια της Χαλκιδικής και αποτελεί έκφραση της βούλησης της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας του Αγίου Όρους και του Ιερού Κοινοβίου «Ευαγγελισμός της Θεοτόκου» να προσφέρουν στον άνθρωπο και στον πολιτισμό κατά την παράδοση του ορθόδοξου μοναχισμού.
Το Διαγνωστικό Κέντρο Έργων Τέχνης δημιουργήθηκε το 1997, με την πρώτη του εργασία μάλιστα να αφορά την τοιχογραφία του Πρωτάτου στις Καρυές του Αγίου Όρους. Σήμερα απασχολεί περί τα 10 άτομα, μεταξύ των οποίων διδάκτορες και μεταδιδάκτορες χημικούς, ηλεκτρολόγους μηχανικούς, μηχανολόγους μηχανικούς και άλλους επιστήμονες υψηλού ακαδημαϊκού υπόβαθρου.
«Η ομάδα μας έχει αποδείξει διαχρονικά την αξία της, γι’ αυτό και η δουλειά του Κέντρου είναι γνωστή ανά τον κόσμο. Αρχικά υπήρχε μια έκπληξη όταν οι συνεργάτες μας μάθαιναν την προέλευσή μας. Σήμερα όμως όχι πια. Μάλιστα, το Κέντρο είναι διαπιστευμένο από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης», λέει στη Voria.gr ο Γιώργος Καραγιάννης.
Πηγή: Voria.gr