Η Κομισιόν διερευνά εάν Apple και Alphabet απαγορεύουν σε άλλες εφαρμογές να συνάπτουν απευθείας συμβάσεις με τους χρήστες, εάν η Meta ζητά άδικα από τους χρήστες να πληρώνουν προκειμένου να αποφύγουν τη χρήση των δεδομένων τους για διαφημίσεις και εάν η Google ευνοεί τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της έναντι των ανταγωνιστών στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Στο μικροσκόπιό της βάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τρεις από τις μεγαλύτερες εταιρείες υψηλής τεχνολογίας του κόσμου για τις πρακτικές που ακολουθούν έναντι των ανταγωνιστών τους.
Η Metα, μητρική εταιρεία τoυ Facebook, η Apple και η Alphabet, στην οποία ανήκει η Google, ερευνώνται για πιθανές παραβιάσεις κοινοτικού νόμου για τις ψηφιακές αγορές (Digital Markets Act – DMA) ο οποίος εισήχθη το 2022. Αν διαπιστωθεί ότι έχουν παραβιάσει τους κανόνες, τότε οι 3 εταιρείες θα βρεθούν αντιμέτωπες με πρόστιμα τα οποία θα μπορούσαν να αγγίξουν έως και το 10% του ετήσιου κύκλου εργασιών τους. Την έρευνα ανακοίνωσαν χθες η Δανή επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ και ο Γάλλος επίτροπος Βιομηχανίας Tιερί Μπρετόν.
Βάσει των κριτηρίων του DMA, μόλις 6 εταιρείες υπόκεινται σε έλεγχο. Είναι οι μεγαλύτερες εταιρείες υψηλής τεχνολογίας στον κόσμο, οι Alphabet, Apple, Meta, Amazon, Microsoft και ByteDance. Οι πέντε πρώτες είναι αμερικανικές, ενώ η ByteDance έχει έδρα το Πεκίνο. Τρεις εξ αυτών καλούνται σε έλεγχο μόλις δύο εβδομάδες από την υποβολή των εκθέσεων συμμόρφωσής τους. Η έρευνα έρχεται 3 εβδομάδες μετά την ανακοίνωση προστίμου 1,8 δισ. ευρώ από την Κομισιόν στην Apple (για παραβίαση των νόμων περί ανταγωνισμού σχετικά με τη ροή μουσικής) και λίγο μετά την αγωγή της αμερικανικής κυβέρνησης επίσης κατά της Apple την προηγούμενη εβδομάδα για μονοπώλιο στην αγορά smartphones.
Σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωσή της, η Κομισιόν θα διερευνήσει πέντε διαφορετικές πιθανές πράξεις μη συμμόρφωσης των εταιρειών με τη νομοθεσία, δηλαδή εάν Apple και Alphabet δεν επιτρέπουν σε άλλες εφαρμογές να επικοινωνούν ελεύθερα με τους χρήστες και να συνάπτουν συμβάσεις μαζί τους, εάν η Apple δεν δίνει στους χρήστες αρκετές επιλογές, εάν η Meta ζητά άδικα από τους χρήστες να πληρώνουν προκειμένου να αποφύγουν τη χρήση των δεδομένων τους για διαφημίσεις και εάν η Google ευνοεί περισσότερο τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της έναντι των ανταγωνιστικών στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Οι δύο πρώτες από αυτές τις έρευνες αφορούν το επονομαζόμενο «anti-steering», μια μεθοδολογία που ακολουθούν οι εταιρείες και η οποία όπως λέει η Επιτροπή καθιστά δύσκολη την ενημέρωση των χρηστών από ανεξάρτητες εφαρμογές για φτηνότερους τρόπους πληρωμής των υπηρεσιών που παρέχουν σε αυτούς, πέρα από τις μεθόδους πληρωμής που προτείνουν τα καταστήματα εφαρμογών των Apple και Google.
Στην τρίτη περίπτωση, η Επιτροπή λέει ότι η Apple είναι υποχρεωμένη να επιτρέπει στους χρήστες να απεγκαθιστούν εύκολα εφαρμογές στις συσκευές τους, να αλλάζουν τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις και να τους δίνονται «οθόνες επιλογής» που να τους επιτρέπουν να χρησιμοποιούν διαφορετικά προγράμματα περιήγησης ή μηχανές αναζήτησης. Σύμφωνα με την Κομισιόν, η «οθόνη επιλογής» του προγράμματος περιήγησης της Apple δεν δίνει στους χρήστες αρκετές επιλογές, ενώ ορισμένες εφαρμογές της, όπως το Apple Photos, δεν μπορούν να διαγραφούν καθόλου.
Η έρευνα της Επιτροπή αναμένεται σύμφωνα με τη Βεστάγκερ να ολοκληρωθεί σε περίπου 12 μήνες, ενώ ο Μπρετόν είπε ότι θα πάρει λίγο περισσότερο χρόνο.