Στη νέα εποχή που διαμορφώνεται από τις διεθνείς ανακατατάξεις, η ελληνική επιχειρηματικότητα καλείται να προσαρμοστεί γρήγορα και αποφασιστικά. Η πανδημία της COVID-19, η τεχνολογική εξέλιξη και τα νέα δεδομένα της παγκοσμιοποίησης επηρεάζουν άμεσα την ελληνική οικονομία και δημιουργούν νέα πεδία δράσης για τους μεγάλους πρωταγωνιστές.
Του Κωνσταντίνου Β. Κόλλια*
Καινοτομία και νέο παραγωγικό μοντέλο
Η επιχειρηματική κοινότητα πρέπει πλέον να εστιάσει στην αναδιάρθρωση των παραδοσιακών μοντέλων λειτουργίας και να εγκαινιάσει μια νέα εποχή καινοτομίας. Η ψηφιοποίηση και η τεχνολογική ένταξη αποτελούν πλέον βασικούς πυλώνες για την ανάπτυξη, ειδικά σε ένα περιβάλλον όπου η προσαρμοστικότητα είναι καθοριστική.
Οι επιχειρήσεις που θα καταφέρουν να ενσωματώσουν τις νέες τεχνολογίες στις διαδικασίες τους θα βρουν ευκαιρίες να αυξήσουν τον ανταγωνισμό τους, τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Παράλληλα, απαιτείται ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα στην κατεύθυνση της εφαρμογής του νέου παραγωγικού μοντέλου, μακριά από παλαιομοδίτικες και κρατικοδίαιτες λογικές.
Βιώσιμη Ανάπτυξη και Περιβάλλον
Ο σεβασμός στο περιβάλλον και οι βιώσιμες επιχειρηματικές πρακτικές έχουν εξελιχθεί σε προαπαιτούμενα. Η εφαρμογή πράσινων τεχνολογιών και η ανάπτυξη έργων, που υποστηρίζουν την κυκλική οικονομία, μπορούν να αποτελέσουν διακριτικά στοιχεία για τις επιχειρήσεις, οι οποίες επιδιώκουν πρωτοπορία.
Η προσέγγιση, που εστιάζει στη βιωσιμότητα, δεν είναι μόνο μια εταιρική ευθύνη, αλλά και μια στρατηγική, η οποία μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους προς την ευημερία.
Εκπαίδευση και Δεξιότητες
Η δια βίου μάθηση και η απόκτηση νέων δεξιοτήτων αποτελούν ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Σε μια εποχή διαρκών αλλαγών, η επένδυση στην εκπαίδευση και την κατάρτιση των υπαλλήλων είναι πολύτιμη. Οι επιχειρήσεις, που αναγνωρίζουν τη σημασία της εξέλιξης του ανθρωπίνου δυναμικού τους, δημιουργούν μια δυναμικά αναπτυσσόμενη εργασιακή κουλτούρα, με συνεχή βελτίωση και καινοτομία.
Διεθνείς Ανακατατάξεις και Στρατηγικές Συνεργασίες
Η παγκόσμια οικονομική σκηνή βιώνει συνεχείς ανακατατάξεις, που επηρεάζουν τις αγορές. Οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να αναπτύξουν στρατηγικές συνεργασίες και να επεκτείνουν το δίκτυό τους διεθνώς. Οι συνεργασίες αυτές προάγουν την κοινή ανάπτυξη, την κοινή καινοτομία και την αμοιβαία επιτυχία. Είναι, λοιπόν, κάτι παραπάνω από αυτονόητη η ανάγκη για συγχωνεύσεις, που θα οδηγήσουν σε οικονομίες κλίμακας, σε αναπτυξιακές συνέργειες και σε ισχυρότερη παρουσία στο έντονα ανταγωνιστικό και απαιτητικό διεθνές περιβάλλον.
Στην καινούρια εποχή, που διαμορφώνεται, η ελληνική επιχειρηματικότητα καλείται να αναλάβει δράση, να εκσυγχρονίσει και να βελτιώσει τις δομές και τις πρακτικές της. Οι επιχειρήσεις, που θα επενδύσουν σε βιώσιμες αναπτυξιακές στρατηγικές και θα βάλουν τον άνθρωπο στο κέντρο τους, θα είναι εκείνες που θα διακριθούν σε ένα δυναμικό και διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
*Ο Κωνσταντίνος Β. Κόλλιας είναι Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.