Το Smart Travel Project στο Διεθνές Αεροδρόμιο Zayed στο Άμπου Ντάμπι θα περιλαμβάνει βιομετρικούς αισθητήρες σε κάθε σημείο ελέγχου ταυτοποίησης του αεροδρομίου μέχρι το 2025.
Οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας αεροδρομίων και ταξιδιών έχουν γενικά επικροτήσει την κίνηση αυτή.
«Είναι μόνο η αρχή»
«Προχωρούν με τόλμη στην υιοθέτηση της αναγνώρισης προσώπου ως μέσο για να αφήσουν τους ταξιδιώτες να μπουν στο σύστημά τους, και τους συγχαίρω που το κάνουν», δήλωσε ο Sheldon Jacobson, καθηγητής μηχανικής και πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις.
«Η αναγνώριση προσώπου είναι το μέλλον και θα αρχίσουμε να γινόμαστε έξυπνοι με την ασφάλεια των αεροδρομίων και να εστιάζουμε στον ταξιδιώτη και όχι στα αντικείμενα που φέρνει. Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργείται ένα διαφορετικό παράδειγμα», δήλωσε ο Jacobson. «Αυτό που κάνουν στο Άμπου Ντάμπι είναι μόνο η αρχή, αλλά από κάπου πρέπει να ξεκινήσει».
Η πλήρης κατάργηση του χαρτιού από το πάρκινγκ μέχρι το τραπέζι του καθίσματος σας είναι εκνευριστική για ορισμένους που αναρωτιούνται αν μια βλάβη τύπου Crowdstrike θα μπορούσε να ρίξει τα πλήρως ηλεκτρονικά συστήματα επιβίβασης και να ακινητοποιήσει τα ταξίδια. Αλλά ο Jacobson λέει ότι αυτά είναι πολύ σπάνια γεγονότα, και ακόμη και αν το σύστημα σταματήσει εντελώς λόγω μιας διακοπής λειτουργίας, τα καθαρά οφέλη μιας βιομετρικής ταξιδιωτικής εμπειρίας με την πάροδο του χρόνου θα αντισταθμίσουν το κόστος.
Πώς λειτουργεί
Το πρόγραμμα του Διεθνούς Αεροδρομίου Zayed είναι προϊόν συνεργασίας με την κυβέρνηση. Η Ομοσπονδιακή Αρχή Ταυτότητας, Ιθαγένειας, Τελωνείων και Ασφάλειας Λιμένων των ΗΑΕ συλλέγει βιομετρικά στοιχεία από κάθε ταξιδιώτη που φτάνει στα ΗΑΕ για πρώτη φορά. Στη συνέχεια, το αεροδρόμιο χρησιμοποιεί αυτή τη βάση δεδομένων για να επαληθεύει τους επιβάτες που περνούν από τα σημεία ελέγχου.
Ο Saeed Saif Al Khaili, Γενικός Διευθυντής στην Ομοσπονδιακή Αρχή Ταυτότητας, Ιθαγένειας, Τελωνείων και Ασφάλειας Λιμένων των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, δήλωσε σε πρόσφατο δελτίο τύπου ότι το έργο Biometric Smart Travel «στοχεύει στη βελτίωση της ταξιδιωτικής εμπειρίας στο Διεθνές Αεροδρόμιο Zayed από το κράσπεδο μέχρι την πύλη, εξασφαλίζοντας υψηλά επίπεδα ασφάλειας και προστασίας».
Ανησυχίες
Μεταξύ των ανησυχιών που εκφράζονται είναι τι είδους δεδομένα θα πρέπει να δώσει κάποιος κατά τη διάρκεια της διαδικασίας βιομετρικής εγγραφής και αν οι βιομετρικές διαδικασίες ασφαλείας θα χρησιμοποιηθούν για την παρακολούθηση των κινήσεων σε όλο το αεροδρόμιο ή αν τα βιομετρικά δεδομένα θα χρησιμοποιηθούν εκτός του αεροδρομίου.
«Για να γίνει η τεχνολογία πιο διαδεδομένη και να μπορέσουν τα αεροδρόμια και οι ταξιδιώτες να την εκμεταλλευτούν, τα αεροδρόμια θα πρέπει να θεσπίσουν σαφείς κατευθυντήριες γραμμές και διαδικασίες και να ενημερώσουν τους ταξιδιώτες για τις πιθανές χρήσεις. Η αποδοχή από τους ταξιδιώτες είναι απαραίτητη», λέει ο Mike Taylor, ανώτερος διευθύνων σύμβουλος της J.D. Power για τα ταξίδια, τη φιλοξενία και το λιανικό εμπόριο.
Οι βετεράνοι του ταξιδιού συμφωνούν γενικά ότι ορισμένες πτυχές της βιομετρίας θα εμπλέκονται στις μελλοντικές επισκέψεις στα αεροδρόμια, αν δεν το κάνουν ήδη.
«Οι ΗΠΑ πρέπει να προλάβουν»
Ο δισεκατομμυριούχος Elon Musk εξήρε την καινοτομία του Zayed, σχολιάζοντας στο X με αφορμή ένα βίντεο που έδειχνε έναν ταξιδιώτη να περνάει με άνεση από το check-in στο αεροδρόμιο του Άμπου Ντάμπι ότι οι ΗΠΑ πρέπει να «προλάβουν».
«Τα σχόλια του Μασκ είναι κοντά στον ευσεβή πόθο», δήλωσε η Ιρίνα Τσούκερμαν, δικηγόρος εθνικής ασφάλειας και συνεργάτης στο Ινστιτούτο Αραβικής Χερσονήσου. Σημείωσε ότι οι ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής και το κόστος θα εμπόδιζαν πιθανότατα την εφαρμογή μιας ολόκληρης βιομετρικής εμπειρίας αεροδρομίου στις ΗΠΑ.
«Αυτό λειτούργησε στο Άμπου Ντάμπι επειδή τα ΗΑΕ είναι μια μικρή, πλούσια μοναρχία με υψηλό βαθμό εμπιστοσύνης του πληθυσμού στην κυβέρνηση και επαρκείς πόρους για να αφιερώσει στην τεχνική καινοτομία», δήλωσε η Τσούκερμαν. Τα ίδια συστατικά δεν υπάρχουν στις Η.Π.Α. «Η μετάβαση στην πλήρη αυτοματοποίηση για όλους τους επιλέξιμους ταξιδιώτες θα είναι χρονοβόρα, επαχθής, δαπανηρή και θα συναντήσει την αντίσταση των συνδικάτων των εργαζομένων στα αεροδρόμια», είπε.
Παρά το γεγονός ότι ο Μασκ κατηγορεί τα αμερικανικά αεροδρόμια, δεν είναι ότι δεν υπάρχει βιομετρική παρουσία στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το 2018, το LAX έγινε ένα από τα πρώτα αεροδρόμια στις Ηνωμένες Πολιτείες που έκαναν πιλοτική βιομετρική επιβίβαση και σήμερα χρησιμοποιείται ως επιλογή για τους επιβάτες που πληρούν τις προϋποθέσεις.
«Στο LAX, χρησιμοποιούμε τα βιομετρικά για να υποστηρίξουμε τους εταίρους μας στις αεροπορικές εταιρείες και τις ομοσπονδιακές αρχές για να επιταχύνουμε τη διαδικασία επιβίβασης σε διεθνείς αναχωρούσες πτήσεις», δήλωσε ο Ian Law, επικεφαλής ψηφιακού μετασχηματισμού των Παγκόσμιων Αερολιμένων του Λος Άντζελες, στους οποίους ανήκει το LAX. Υπάρχουν έως και τέσσερις βιομετρικές λωρίδες σε κάθε πύλη αναχώρησης διεθνών πτήσεων και η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να γίνει έλεγχος των ταξιδιωτών χωρίς επαφή και χωρίς χαρτιά.
Αν και κανένα αεροδρόμιο των ΗΠΑ δεν πλησιάζει τον στόχο του Αμπού Ντάμπι για ένα πλήρως βιομετρικό αεροδρόμιο, πολλά αεροδρόμια στις Ηνωμένες Πολιτείες χρησιμοποιούν τουλάχιστον κάποια βιομετρικά στοιχεία. Σύμφωνα με την TSA, η επιλογή PreCheck είναι επί του παρόντος διαθέσιμη σε περισσότερα από 200 αεροδρόμια με περισσότερες από 90 συμμετέχουσες αεροπορικές εταιρείες σε εθνικό επίπεδο και έχει ένα εθελοντικό στοιχείο αναγνώρισης προσώπου. Για να εγκριθούν για το PreCheck, οι συμμετέχοντες συμπληρώνουν ένα ηλεκτρονικό έντυπο, πληρώνουν ένα τέλος, υποβάλλονται σε έλεγχο ιστορικού, σε προσωπική συνέντευξη και μπορούν να επιλέξουν τη σάρωση αναγνώρισης προσώπου.
Πηγή: CNBC