Αρκετές χώρες στην Ευρώπη, ειδικά οι μικρότερες σε πληθυσμό ή έκταση, δεν διαθέτουν σύστημα μετρό.
Οι περισσότερες βέβαια από αυτές τις χώρες διαθέτουν εκτεταμμένα και σύγχρονα δίκτυα μέσων μαζικής μεταφοράς, όπως λεωφορεία, τραμ ή τοπικούς σιδηροδρόμους. Οι κυριότερες ευρωπαϊκές χώρες που δεν έχουν μετρό είναι:
- Αλβανία – Η χώρα βασίζεται κυρίως σε λεωφορεία.
- Ανδόρα – Δεν διαθέτει μετρό, λόγω μικρού μεγέθους και πληθυσμού.
- Βοσνία-Ερζεγοβίνη – Διαθέτει τραμ στο Σαράγεβο, αλλά όχι μετρό.
- Εσθονία – Το Ταλίν εξυπηρετείται από λεωφορεία, τραμ και τρόλεϊ. Μάλιστα, το Ταλίν ήταν από τις πρώτες πρωτεύουσες στην Ευρώπη που καθιέρωσε δωρεάν τις δημόσιες συγκοινωνίες για τους μόνιμους κατοίκους, μια πολιτική που εφαρμόζεται από το 2013, για να ενθαρρύνει τη χρήση των δημόσιων μέσων και να μειώσει την κίνηση αυτοκινήτων.
- Ιρλανδία – Χρησιμοποιεί λεωφορεία, το τραμ LUAS, και τον προαστιακό DART, αλλά δεν έχει μετρό. Υπάρχει ωστόσο σχέδιο για την ανάπτυξη ενός υπόγειου δικτύου μετρό στο Δουβλίνο, το MetroLink, το οποίο θα συνδέει το αεροδρόμιο με το κέντρο της πόλης και άλλες περιοχές. Το έργο αυτό βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού και οι πρώτες εκτιμήσεις προβλέπουν ολοκλήρωσή του στα τέλη της δεκαετίας του 2020 ή στις αρχές του 2030.
- Ισλανδία – Η πρωτεύουσα Ρέικιαβικ δεν διαθέτει μετρό, μόνο λεωφορεία.
- Κόσοβο – Η χώρα δεν έχει μετρό και βασίζεται σε λεωφορεία.
- Κύπρος – Δεν υπάρχει μετρό, και η χώρα εξυπηρετείται μόνο από λεωφορεία.
- Λετονία – Η Ρίγα διαθέτει δίκτυο τραμ, λεωφορείων και τρόλεϊ.
- Λιθουανία – Το Βίλνιους χρησιμοποιεί λεωφορεία και τραμ.
- Λουξεμβούργο – Υπάρχει εκτεταμένο δίκτυο τραμ και λεωφορείων αλλά όχι μετρό.
- Μάλτα – Διαθέτει μόνο λεωφορεία.
- Μαυροβούνιο – Βασίζεται σε λεωφορεία και τρένα.
- Μολδαβία – Στην πρωτεύουσα Κισινάου δεν υπάρχει μετρό, μόνο λεωφορεία και τρόλεϊ.
- Σλοβενία – Η Λιουμπλιάνα διαθέτει λεωφορεία και ποδηλατοδρόμους αλλά όχι μετρό. Η πόλη είναι αρκετά συμπαγής, και πολλοί κάτοικοι και επισκέπτες προτιμούν το περπάτημα ή τη χρήση ποδηλάτων για τις μετακινήσεις τους. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει ουσιαστικός σχεδιασμός για μετρό, καθώς το κόστος του θα ήταν δυσανάλογα υψηλό για τις ανάγκες της πόλης.
- Σερβία – Το Βελιγράδι έχει σχέδια για μετρό, αλλά προς το παρόν δεν διαθέτει.
Αυτές οι χώρες, λόγω πληθυσμιακού μεγέθους και οικονομικών παραγόντων, δεν έχουν κρίνει αναγκαία την ανάπτυξη μετρό, επιλέγοντας αντ’ αυτού άλλες μορφές συγκοινωνίας.