Συνεχίζεται η πολιτική κόντρα σχετικά με τα πρώτα προβλήματα που εμφανίζονται στο Μετρό Θεσσαλονίκης, του “πιο σύγχρονου μετρό της Ευρώπης», με αποκορύφωμα την ακινητοποίηση συρμού χθες λίγο μετά τις 18.00 λόγω διακοπής της ηλεκτροδότησης της γραμμής.
Για «το πρώτο περιστατικό, ενώ ήδη έχουν διανυθεί… 15.000 χιλιόμετρα» έκανε λόγο, την Κυριακή (15/12), ο υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, αναφερόμενος στο μπλακ άουτ που σημειώθηκε, το απόγευμα του Σαββάτου (14/12), στο Μετρό Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριμένα, σε σχετική συνέντευξή του στον Ρ/Σ «Status 107,7 FM», ο Νίκος Ταχιάος ανέφερε για το χθεσινό (14/12) μπλακ άουτ στο Μετρό Θεσσαλονίκης το εξής: «Οι χθεσινές εικόνες οφείλονται σε διακοπή ηλεκτροδότησης σε τμήμα του συρμού. Έχουν ήδη διανυθεί 15.000 χιλιόμετρα και είναι το πρώτο ανάλογο περιστατικό».
Ακόμα, ο ίδιος υποστήριξε ότι δεν υπάρχει «κανένα θέμα ασφαλείας» και επεσήμανε: «Πάντα τα προβλήματα εμφανίζονται και αντιμετωπίζονται στην αρχή λειτουργίας ανάλογων έργων, δεν υπάρχει κανένα θέμα ασφάλειας. Αντιθέτως η αποβίβαση έγινε με απόλυτα ασφαλή τρόπο για τα 70 μέτρα που έπρεπε να διανύσουν οι επιβαίνοντες μέχρι τον επόμενο σταθμό».
Για το ενδεχόμενο ανθρώπινης αμέλειας ή λάθους, ο Νίκος Ταχιάος είπε: «Δεν υπάρχει εμπλοκή εργαζομένου, αλλά η διακοπή οφείλεται σε καθαρά τεχνικούς λόγους που αφορούν σε ένα ζεύγος διακοπτών που έδιναν εντολή να διακοπεί η ηλεκτροδότηση».
«Δεν μπορεί να υπάρχει και επιπλέον γραμμή ηλεκτροδότησης πλέον των τριών που λειτουργούν και τα συστήματα UPS δεν διαθέτουν την τεράστια ενέργεια για να κινήσουν τους συρμούς σε ανάλογες περιπτώσεις».
Η πρώτη αντίδραση εκ μέρους της κυβέρνησης ήλθε από τον υπουργό Επικρατείας Μ. Βορίδη, χθες στη Βουλή, μετά από σχετική παρέμβαση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σ. Φάμελλου. Όπως είπε ο κ. Βορίδης, υπήρξε μια βλάβη, ακολουθήθηκαν πλήρως τα πρωτόκολλα ασφαλείας, δεν υπάρχει οποιοσδήποτε κίνδυνος ή ζήτημα ασφαλείας, ενώ θα εκδοθεί αναλυτική ενημέρωση από την εταιρία, είπε ο κ. Βορίδης, αναφέροντας ότι ήταν σε επικοινωνία με τον αρμόδιο υφυπουργό, Νίκο Ταχιάο.
Προηγήθηκε παρέμβαση του Σ. Φάμελλου, ο οποίος, με αφορμή το σημερινό συμβάν, μίλησε για θέματα ασφάλειας στη λειτουργία των υποδομών, ζητώντας μάλιστα, να έρθει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρας στη Βουλή «να μας ενημερώσει τι ακριβώς γίνεται για τα θέματα ασφαλείας».
Για το ίδιο θέμα, ο πρόεδρος της Νέας Αριστεράς, Αλ. Χαρίτσης είπε πως το ότι τηρήθηκαν τα πρωτόκολλα ασφαλείας δεν συνιστά πειστική απάντηση.
Εκθέτει την αντιπολίτευση η επιχείρηση πολιτικής αξιοποίησης του συμβάντος στο μετρό Θεσσαλονίκης, δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας Μάκης Βορίδης, ο οποίος διάβασε στην ολομέλεια της Βουλής, την ανακοίνωση της εταιρείας, σύμφωνα με την οποία υπήρξε διακοπή ηλεκτροδότησης, εφαρμόστηκαν πλήρως τα πρωτόκολλα ασφαλείας, δεν υπήρξε το παραμικρό πρόβλημα, και δεν υπήρξε ο παραμικρός κίνδυνος (για τους επιβάτες).
Είπε επίσης ότι η σύγκριση της εφαρμογής του πρωτοκόλλου, από το οποίο δεν προέκυψε κανένα ζήτημα ασφαλείας, με το τραγικό συμβάν των Τεμπών, «δείχνει την δική σας πρόθεση και σας εκθέτει».
Η ανακοίνωση της εταιρείας ΤΗΕΜΑ που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό αναφέρει τα εξής:
«Σήμερα Σάββατο 14/12/2024 και ώρα 17.59, στο Μετρό Θεσσαλονίκης, μεταξύ των σταθμών «Φλέμινγκ» και «Ευκλείδη» ακινητοποιήθηκε συρμός στην κατεύθυνση προς Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, λόγω διακοπής της ηλεκτροδότησης της γραμμής. Καθώς δεν κατέστη εφικτή η επαναφορά της ηλεκτροδότησης από το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, σε εφαρμογή του σχετικού για την περίπτωση πρωτοκόλλου, ο συρμός εκκενώθηκε και οι επιβάτες μετέβησαν μέσω του υφιστάμενου πεζοδιαδρόμου της σήραγγας, συνοδεία του προσωπικού με απόλυτη ασφάλεια στον πλησιέστερο σταθμό. Στο σημείο μετέβησαν τεχνικοί της ΤΗΕΜΑ και του κατασκευαστή προκειμένου να διαπιστώσουν τα αίτια του συμβάντος και να προβούν στις απαιτούμενες ενέργειες για την επίλυση του. Λόγω του προβλήματος που ανέκυψε, οι συρμοί που ήταν στο δίκτυο ακινητοποιήθηκαν προσωρινά στους σταθμούς για διάστημα λίγων λεπτών έως ότου τεθεί σε εφαρμογή το εναλλακτικό σενάριο κυκλοφορίας μεταξύ των σταθμών «Πανεπιστήμιο» και «Ανάληψη». Η ηλεκτροδότηση επανήλθε στις 19.34, ο συρμός απομακρύνθηκε και πλέον έχει αποκατασταθεί η κυκλοφορία. Πρέπει να σημειωθεί ότι από το συμβάν δεν προέκυψε κανένα πρόβλημα ασφαλείας για τους επιβάτες και οι διαδικασίες οι οποίες ακολουθήθηκαν ήταν οι προβλεπόμενες από τα πρωτόκολλα τα οποία έχουν υποβληθεί σε αυστηρότατους ελέγχους και στην πιο έγκυρη πιστοποίηση. Η εταιρεία ΤΗΕΜΑ εγγυάται την ασφάλεια του συστήματος και τη μεγαλύτερη δυνατή διαθεσιμότητα του δικτύου».
Η Άννα Ευθυμίου, βουλευτής Θεσσαλονίκης της ΝΔ, αναφέρθηκε στη βλάβη που σημειώθηκε χθες, Σάββατο, στο μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και τις εικόνες που δείχνουν δεκάδες επιβάτες να προχωρούν στη σήραγγα μετά την ακινητοποίηση του συρμού.
«Ήταν μια διακοπή στην ηλεκτροδότηση της γραμμής, από εκεί και πέρα δεν υπήρξε κανένα θέμα ασφαλείας με τους επιβάτες. Κατέβηκαν από τους πεζοδιαδρόμους και εκεί υπήρχε προσωπικό για να τους οδηγήσει στην επόμενη έξοδο του Μετρό. Η κυκλοφορία συνεχίστηκε από την άλλη γραμμή, την τροχιά 1» είπε η κ. Ευθυμίου μιλώντας στο MEGA.
Και πρόσθεσε: «Ήταν ένα συμβάν που προφανώς δεν μας κάνει χαρούμενους, αλλά ήταν μια μηχανική βλάβη. Επειδή όλα είναι αυτοματοποιημένα στο Μετρό, σταματάνε. Οπότε έπρεπε να μπούνε σε μια διαδικασία διερεύνησης της βλάβης και γρήγορης αποκατάστασης. Αποκαταστάθηκε. Στις 9 η ώρα είχε αποκατασταθεί η βλάβη».
Η κ. Ευθυμίου στη συνέχεια αναφερόμενη στα ζητήματα ασφάλειας του Μετρό που έχουν τεθεί, τόνισε ότι «τηρήθηκαν όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας χθες, αλλά και γενικότερα τα πρωτόκολλα ασφαλείας έχουν υποβληθεί σε αυστηρότατους ελέγχους. Έγινε μία βλάβη, από αυτή τη βλάβη δεν μπορούμε να πάμε παρακάτω και να πούμε ότι υπάρχει θέμα ασφάλειας» και συμπλήρωσε παράλληλα ότι η ΝΔ δίνει περισσότερη βαρύτητα στο ζήτημα των μεταφορών.
Τι λένε ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ
Από την άλλη το ΠΑΣΟΚ υπογραμμίζει πως δεν έχουν γίνει συνταρακτικές, τεκτονικές αλλαγές στις μεταφορές μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών. «Η εικόνα αυτή μετά από 10 – 15 ημέρες των εγκαινίων του Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι μία εικόνα που μας ικανοποιεί. Είναι μία εικόνα που δεν έχει σχέση με πρωτόκολλα ασφαλείας», είπε ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ Απόστολος Πάνας.
«Θα μπορούσε ο πολιτικά προϊστάμενος ή κάποιος από την εταιρεία να αναλάβει την ευθύνη για τις εικόνες αυτές και να ζητήσει την παραίτηση του υπευθύνου. Το Μετρό λειτουργεί 15 μέρες, έχουν επανειλημμένα τεθεί από την αντιπολίτευση και ζητήματα όχι τόσο ασφαλείας αλλά λειτουργίας του Μετρό και η κ. Ευθυμίου περίπου μας λέει ότι έγιναν όλα σωστά, αυτό μπορεί να γίνει κανονικά, βλέπουμε ανθρώπους να περπατάνε κάτω από τη γη σε ένα στενό διάδρομο 70 εκατοστών για εκατοντάδες μέτρα και ούτε λίγο ούτε πολύ δεν φταίει κανείς γι’ αυτό και η ζωή συνεχίζεται», είπε ο Διονύσης Τεμπονέρας, στέλεχος ΣΥΡΙΖΑ.
Μετρό Θεσσαλονίκης: Το χρονικό
Μια βλάβη σε συρμό του Μετρό στη Θεσσαλονίκη προκάλεσε γενικό «μπλακ άουτ» και για περισσότερο από δέκα λεπτά ακινητοποιήθηκαν οι συρμοί σε όλο το δίκτυο.
Το πρόβλημα φαίνεται να δημιουργήθηκε σε συρμό που λόγω τεχνικών προβλημάτων ακινητοποιήθηκε περίπου 200 μέτρα πριν από τον σταθμό Φλέμινγκ. Επιβάτες ανέφεραν ότι προτού ακινητοποιηθεί ο συρμός ακούστηκε και ένα μπαμ.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης ανακοίνωσε ότι «λόγω τεχνικού προβλήματος, τα δρομολόγια από σταθμό Νέα Ελβετία μέχρι σταθμό Πανεπιστήμιο διεξάγονται μόνο μέσω της τροχιάς 1».
Σε βίντεο που αναρτήθηκε στο Facebook φαίνονται επιβάτες να περπατούν ο ένας πίσω στον άλλον στις γραμμές, σε σήραγγα, προκειμένου να φτάσουν στον σταθμό.