Η Μαλαισία συμφώνησε επί της αρχής να ξεκινήσει και πάλι τις έρευνες για την εξαφάνιση της πτήσης MH370 της Malaysia Airlines, δήλωσε σήμερα ο υπουργός Μεταφορών της χώρας, 10 και πλέον χρόνια από τότε που χάθηκε από τα ραντάρ σε ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της παγκόσμιας αεροπλοΐας.
Η πτήση MH370 της Malaysia Airlines ήταν μία διεθνής εμπορική πτήση από την Κουάλα Λουμπούρ στη Μαλαισία προς το Πεκίνο της Κίνας. Στις 8 Μαρτίου 2014, το αεροσκάφος, ένα Boeing 777-200ER, εξαφανίστηκε μυστηριωδώς, μεταφέροντας 239 άτομα (227 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος).
Το αεροσκάφος απογειώθηκε στις 00:41 τοπική ώρα. Η τελευταία επαφή με τον πύργο ελέγχου έγινε στις 01:19, με μια φαινομενικά φυσιολογική συνομιλία: “Good night, Malaysian three-seven-zero.”. Περίπου στις 01:22, το αεροσκάφος εξαφανίστηκε από τα ραντάρ της πολιτικής αεροπορίας.
Από το 2015 και μετά, ξεβράστηκαν διάφορα θραύσματα στις ακτές της Μαδαγασκάρης, του Μαυρικίου, και της Ρεουνιόν. Ένα από τα σημαντικότερα ήταν το flaperon, το οποίο επιβεβαιώθηκε ότι ανήκε στο MH370.
Ο υπουργός Μεταφορών Άντονι Λόκε δήλωσε ότι η πρόταση για έρευνες σε νέα περιοχή στον νότιο Ινδικό Ωκεανό ήρθε από την εταιρία θαλάσσιων ερευνών Ocean Infinity, που είχε επίσης διενεργήσει την τελευταία αναζήτηση για το αεροσκάφος η οποία τερματίστηκε το 2018.
Η εταιρία θα λάβει 70 εκατ. δολάρια εάν εντοπιστούν συντρίμμια που θα θεωρηθούν σημαντικά, δήλωσε ο Λόκε σε συνέντευξη Τύπου.
«Η ευθύνη, η υποχρέωση και η δέσμευσή μας είναι στους συγγενείς», δήλωσε ο ίδιος.
«Ελπίζουμε ότι αυτή η φορά θα είναι θετική, ότι θα βρεθούν συντρίμμια και θα προσφέρουμε έναν ‘επίλογο’ στις οικογένειες».
Ερευνητές από τη Μαλαισία δεν είχαν αποκλείσει αρχικά την πιθανότητα το αεροσκάφος να είχε παρεκτραπεί εσκεμμένα από την πορεία του.
Συντρίμμια, κάποια εκ των οποίων επιβεβαιώθηκαν ότι προέρχονταν από το αεροσκάφος ενώ για κάποια υπάρχουν εκτιμήσεις ότι ήταν κομμάτια του, ξεβράστηκαν κατά μήκος των ακτών της Αφρικής και σε νησιά του Ινδικού Ωκεανού.
Πάνω από 150 Κινέζοι επιβάτες ήταν στην πτήση αυτή, με τους συγγενείς τους να ζητούν αποζημίωση μεταξύ άλλων από την Malaysia Airlines, την Boeing, την εταιρία κατασκευής κινητήρων αεροσκαφών Rolls-Royce και την ασφαλιστική εταιρία Allianz.
Η Μαλαισία ανέθεσε στην Ocean Infinity το 2018 να κάνει έρευνες στον νότιο Ινδικό Ωκεανό, προσφέροντας έως 70 εκατ. δολάρια εάν βρισκόταν το αεροπλάνο, αλλά δύο προσπάθειες απέβησαν άκαρπες.
Είχε προηγηθεί υποβρύχια έρευνα από τη Μαλαισία, την Αυστραλία και την Κίνα σε μια περιοχή 120.000 τετραγ. χιλιομέτρων στον νότιο Ινδικό, με βάση στοιχεία από αυτόματες συνδέσεις μεταξύ δορυφόρου της Inmarsat και του αεροσκάφους.
Παρά τη διεξοδική έρευνα, οι αιτίες της εξαφάνισης παραμένουν άγνωστες. Έχουν προταθεί διάφορες θεωρίες:
- Ανθρώπινη παρέμβαση:
- Εσκεμμένη ενέργεια του πιλότου ή του συγκυβερνήτη.
- Μηχανική βλάβη:
- Απώλεια πίεσης καμπίνας ή άλλη κρίσιμη βλάβη.
- Τρομοκρατική ενέργεια:
- Αν και δεν υπάρχουν σαφείς αποδείξεις, το σενάριο έχει εξεταστεί.
- Υποξία:
- Το πλήρωμα και οι επιβάτες μπορεί να έχασαν τις αισθήσεις τους λόγω έλλειψης οξυγόνου.