Τα τελευταία χρόνια έχω συνειδητοποιήσει ότι εορτασμός για την Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου, αφορά μια πολύ συγκεκριμένη δημογραφική γενιά: Τους Baby Boomers! Τους νέους; Ούτε κατά διάνοια! Κι εγώ ανήκω σε αυτή τη γενιά, αλλά θέλω να ζω ανάμεσα σε αυτά που παράγονται σήμερα, με όλα τα στραβά και τα καλά. Κι εφ’ όσον ζω στο παρόν αποσυνδεδεμένος από το παρελθόν, τα μόνα μέσα που με στέλνουν χρονικά πίσω παρά την θέληση μου, είναι οι ραδιοφωνικοί και οι τηλεοπτικοί σταθμοί με τη γερασμένη μιντιακή νοοτροπία. Καμία φρεσκάδα.

Το θέμα είναι απλό: Η σύνδεση μου με τα ακούσματα του παρελθόντος, θέλω να είναι επιλογή μου κι όχι να τα συναντώ διαρκώς ως πλειονότητα μπροστά μου κατά τη σάρωση στη μπάντα των FM. Αυτός είναι ένας λόγος που έχω κολλήσει με το Τρίτο Πρόγραμμα. Κάνει τη διαφορά επειδή παίζει σε πολλά μουσικά επίπεδα, με φρέσκες ιδέες, με σταθερό επιμορφωτικό ύφος δίχως να σε βαραίνει επειδή παράλληλα σε ενημερώνει, σε ψυχαγωγεί και επιπροσθέτως, επειδή προωθεί ολοένα και περισσότερο τις νέες και διαφορετικές τάσεις της ελληνικής μουσικής παραγωγής σε είδη που δεν ακουμπούν καν οι άλλοι ραδιοσταθμοί. Φερ’ ειπείν: να ακούσεις ένα έργο με Κρητική ή Ποντιακή λύρα πλαισιωμένη από ένα κουαρτέτο εγχόρδων ή ένα πιάνο. Όμως, περισσότερα για το τρέχον πρόγραμμα του Τρίτου και την ιστορία του, σε ειδικό αφιέρωμα που ετοιμάζω.
Παρακολουθώντας, λοιπόν, το περιορισμένο εύρος στα είδη παραγωγής ραδιοφωνικού προγράμματος αντιλαμβάνομαι την αδιαφορία των νέων για το παραδοσιακό ραδιόφωνο και συνειδητοποιώ το γιατί δεν τους αφορά:
α) Δεν έχουν ραδιοφωνικές συσκευές στα δωμάτια τους. Οι νέοι δεν γνωρίζουν καν ότι υπάρχει συσκευή που μεταδίδει μουσικά προγράμματα στα FM.
β) Επειδή οι περισσότεροι αρμόδιοι, δεν έχουν αντιληφθεί ότι η νεότερη γενιά είναι ένα κοινό που το παραδοσιακό ραδιόφωνο δεν κατάφερε να προσελκύσει, παρόλο που το μέλλον του εξαρτάται από αυτήν.
δ) Στις λίστες μουσικής ροής των Ραδιοφωνικών καναλιών διαπιστώνεται μεγάλη έλλειψη επιλογής περιεχομένου και οι μουσικές επιλογές δεν ενδιαφέρουν το κοινό τους
ε) Επειδή ούτε ένας Ρ/Σ λειτουργεί, εξειδικευμένος στη HIP HOP/RAP μουσική σκηνή δίνοντας βήμα στους Έλληνες καλλιτέχνες του είδους. Αν είχε στηθεί από γνώστες του είδους -υπάρχουν και είναι αξιόλογοι- η TRAP θα πέρναγε στην αφάνεια.
Έχετε ρωτήσει ποτέ ένα παιδί της 5ης – 6ης Δημοτικού και παραπάνω, το είδος μουσικής που ακούει μέσω Smartphone; Γνωρίζετε τι είναι τα μουσικά υποείδη Phonk – Dirty Phonk; Ένα εντεκάχρονο παιδί θα σας απαντήσει ακριβώς. Ωστόσο, μη κάνετε το λάθος να τα κατηγορήσετε ως μουσικά είδη στο παιδί σας. Θα κάνετε το πρώτο λάθος βήμα που θα μεγαλώσει την απόσταση σας από τον υποψήφιο έφηβο σας.
Επειδή οι νέοι κάνουν ακρόαση μέσω Smartphone κι όχι από ραδιοφωνική συσκευή, ας καταλάβουμε ότι πρέπει να γίνουν συντονισμένες προσπάθειες για την προσέλκυση νέων ακροατών/θεατών.
Θεωρώ πολύ πιθανό το παραδοσιακό ραδιόφωνο να μην είναι χρήσιμο για τις νεότερες γενιές. Χρειάζονται κάποιες ενδείξεις για να πείσουμε αυτό το ακροατήριο: Θα πρέπει να μιλάμε όπως αυτοί, να ντυνόμαστε όπως αυτοί και να νιώθουμε τις ίδιες ανησυχίες για τη ζωή. Το κλειδί για το μέλλον είναι η ευελιξία και η παρακολούθηση των απαιτήσεων αυτού του νεότερου ακροατηρίου.
Έτσι λοιπόν, λόγω της ημέρας χαιρετίζουμε την σοβαρή προσπάθεια του Τρίτου Προγράμματος το οποίο με αφορμή την παγκόσμια ημέρα Ραδιοφώνου 2025, συστήνεται στη νέα γενιά ακροατών!
Επιστροφή στο μέλλον του Ραδιοφώνου: Η Φαντασία στον αέρα
Τρίτο Πρόγραμμα 90.9FM & 95.6FM

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα Ραδιοφώνου 2025, το Τρίτο Πρόγραμμα συστήνεται στη νέα γενιά ακροατών προσκαλώντας την σε ένα μουσικό παιχνίδι ακρόασης και ανακάλυψης. Στα μικρόφωνα του Τρίτου θα ηχήσουν οι ζωηρές φωνές νέων για να μας επανασυστήσουν τη μουσική με τις δικές τους ιστορίες, προτείνοντας το ραδιόφωνο ως τόπο φαντασίας.
Generation Alpha: Ιστορίες μετά μουσικής (10:00-12:00) => ακούγεται μέσω της πλατφόρμας ERTecho οποιαδήποτε ώρα και στιγμή!
Το Τρίτο επισκέπτεται το Β’ Δημοτικό Σχολείο Βριλησσίων, με μουσικές που επέλεξε η ραδιοφωνική παραγωγός Τζουλιέττα Καρόρη, προτείνοντας στους μαθητές να διαλέξουν τα έργα που τους αρέσουν, να τους αλλάξουν τίτλους και να γράψουν μια σύντομη ιστορία με όσα ένιωσαν καθώς τα άκουγαν. Με την καθοδήγηση του δασκάλου της μουσικής του σχολείου, Χρήστου Σταματίου, οι μαθητές ανακαλύπτουν τη χαρά της ακρόασης αλλά και τις κρυμμένες ιστορίες πίσω από τις νότες που μας τις αφηγούνται στο μικρόφωνο. Την εκπομπή θα ανοίξει μαθητική ορχήστρα και χορωδία «Πεισματάρηδες».
Generation Z: Πώς ακούμε τη μουσική σήμερα; (16:00-17:00)
Μέσα από την εκπομπή «Οδηγός Ορχήστρας για νέους», ο συνθέτης και ραδιοφωνικός παραγωγός Νίκος Ξανθούλης συναντά τρεις φοιτητές για να συζητήσουν, μετά μουσικής, τον ρόλο της μουσικής και του ραδιοφώνου στον τρόπο ζωής μιας γενιάς που χαρακτηρίζεται ως οι «ψηφιακοί αυτόχθονες» της εποχής μας.
Η τέχνη της ακρόασης: Ο Víkingur Ólafsson ερμηνεύει το νέο κοντσέρτο του John Adams (20:00-22:00)
Η Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου στο Τρίτο ολοκληρώνεται με μια μοναδική πρεμιέρα, γιορτάζοντας τη δύναμη του ήχου με μια συναυλία η οποία πραγματοποιήθηκε στις 24 Ιανουαρίου του 2025 και άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα: την ευρωπαϊκή πρεμιέρα του After the Fall, του νέου κοντσέρτου για πιάνο του John Adams, γραμμένο για τον Víkingur Ólafsson. Ο συνθέτης και ο πιανίστας μοιράζονται μια ιδιαίτερη μουσική συγγένεια – μια συνομιλία όπου η φαντασία, ο αυτοσχεδιασμός και ο ρυθμός πρωταγωνιστούν.
Υπό τη διεύθυνση του Paavo Järvi, η Ορχήστρα Tonhalle της Ζυρίχης αναδεικνύει τον ηχητικό κόσμο του Adams, ενώ η 1η Συμφωνία του Gustav Mahler συμπληρώνει ιδανικά τη βραδιά.
Επιμέλεια – παρουσίαση: Αλεξάνδρα Γιαλίνη