Νέα στοιχεία για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που προκαλούν εκ νέου σοβαρά ερωτήματα και καταδεικνύουν εγκληματικά λάθη και παραλείψεις, βλέπουν το φως της δημοσιότητας από το Mega.
Ειδικότερα όταν η ομάδα Anubis που ειδικεύεται στις έρευνες με εκπαιδευμένους σκύλους και η οποία έκανε έλεγχο τον Απρίλιο του 2024, διαπίστωσε πως είχαν πετάξει απόβλητα από ελαιοτριβείο στο σημείο με τα χώματα από τα Τέμπη, στα οποία σημειώνεται ότι υπήρχε βιολογικό υλικό.
«Το μέρος – τοποθεσία δεν έχει οριοθετημένη ζώνη φύλαξης με αποτέλεσμα να είναι εκτεθειμένο σε φυσικούς θηρευτές που αναζητούν τροφή, στη γενική περιοχή. Ο χώρος ήταν εκτεθειμένα σε κοντινή τοποθεσία στην κοίτη του ποταμού, η οποία υπερχείλισε κατά τις πλημμύρες της οποίες ακολούθησαν μετά το ατύχημα» ανέφερε το πόρισμα της ομάδας σύμφωνα με το Mega.
«Πολλά καμένα υλικά συμπεριλαμβανομένων και συντριμμιών, μας δείχνουν ότι έγινε επέμβαση εντός της περιοχής που υπήρξε πυρκαγιά, αλλά δε μας προσδιορίστηκε το πότε έγινε».
Σημειώνεται ότι τα χώματα απομακρύνθηκαν και κατέληξαν σε δύο οικόπεδα: στο Κουλούρι και στη θέση «Πηγάδια» του Ευαγγελισμού στη Λάρισα. Ο έλεγχος που έγινε μετά από 14 ολόκληρους μήνες, έδειξε πως μέσα στα μπάζα που είχαν μεταφερθεί τότε, υπήρχαν από ανθρώπινα οστά μέχρι προσωπικά αντικείμενα επιβατών του μοιραίου Intercity.
Στις εικόνες που πρόβαλε ο τηλεοπτικός σταθμός διακρίνονται συντρίμμια που θάφτηκαν στο χωράφι, παπούτσια και άλλα αντικείμενα που ανήκαν στους επιβάτες, ένα καμένο ξύλο και τα σημεία που μπήκαν στο μικροσκόπιο της έρευνας.
Το χωράφι ανήκε στον εργολάβο Αθανάσιο Πανδρεμμένο που κλήθηκε να δώσει απαντήσεις τόσο για τα όσα έκαναν τα συνεργεία του, όσο και για τις συνθήκες φύλαξης αμέσως μετά την εναπόθεση των χωμάτων.
Το πόρισμα της Anubis
Την Άνοιξη του 2024 στελέχη της ομάδας Anubis επισκέφθηκαν το οικόπεδο του Αθανάσιου Πανδρεμμένου για έρευνα. Το πιο σοκαριστικό από τα ευρήματα είχε να κάνει με τον εντοπισμό βιολογικού υλικού, που εντόπισαν ειδικά εκπαιδευμένα σκυλιά της ομάδας Anubis.
Ο σκύλος το τοποθέτησε ανάμεσα στα πόδια του, ξάπλωσε στο δείγμα και με γαύγισμα καθώς και βλεμματική επαφή έδωσε την ένδειξη πως σύμφωνα με την εκπαίδευσή του, είναι ανθρώπινο υπόλειμμα. «Επειδή όλα τα οστά εκτός του πειστηρίου 104 (ανθρώπινο οστό), παρουσιάζουν κάποια ανατομικά στοιχεία, τα οποία έχουν αποκοπεί για λόγους που δεν γνωρίζουμε, προτείναμε στον ανακριτή να εξεταστούν και από τον ιατροδικαστικό ανθρωπολόγο».
Κάτω από τα χώματα που μεταφέρθηκαν, εντοπίστηκαν συντρίμμια των δύο τρένων, αλλά και δύο παλέτες, που έβαλαν τους ειδικούς σε σκέψεις.
«Εντός των αδρανών υλικών ανευρέθησαν δύο παλέτες πράγμα το οποίο δε μας έχει αναφερθεί ότι μπορεί να μεταφερόταν με το τρένο, γιατί το τρένο μετέφερε κλειστά ερμητικά κοντέινερ, καθώς και βαγόνια που μετέφεραν λαμαρίνες. Ύποπτο δε είναι ότι ανευρέθηκε δίπλα στην παλέτα που σας έχω περιγράψει στην έκθεση, πλαστικό τσέρκι 40cm γκρι χρώματος που χρησιμοποιείται για την περίσφιξη αντικειμένων με κάποια σταθερή επιφάνεια».
Οι έρευνες στο οικόπεδο κράτησαν 24 μέρες αρχικά. Ξεκίνησαν στο τμήμα που υπέδειξε ο εργολάβος, επεκτάθηκαν όμως και στις άλλες ζώνες, μέσα στις οποίες εντοπίστηκαν μια σειρά από ευρήματα. «Υπάρχουν χρήσιμα ύποπτα πειστήρια που δεν γνωρίζουμε εάν έχει γίνει η καταγραφή τους και για πάνω από ένα χρόνο βρισκόντουσαν εκεί, χωρίς να γνωρίζει κανένας».
Το «μαύρο κουτί»
Βάσει του ίδιου ρεπορτάζ στο πόρισμα η ομάδα Anubis περιγράφει και το πώς βρήκε το «μαύρο κουτί» της επιβατικής αμαξοστοιχίας εννέα μήνες μετά το δυστύχημα. Σημειώνεται πως αρχικά είχαν αρνηθεί στην Anubis να συνδράμει στις έρευνες.
«Οι σκύλοι, μας έδωσαν ένδειξη σε ένα σημείο πλησίον του κυλικείου, το οποίο μας αναφέρεται σαν τμήμα με θέση μηχανοδηγού επιβατικής αμαξοστοιχίας, που είχε υποστεί σε μεγάλο βαθμό συμπίεση. Ανέλαβαν τα συνεργεία κοπής. Ακολούθησε διάνοιξη, γιατί το σημείο ήταν συμπιεσμένο και καμένο. Κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της εργασίας μας, μας πλησίασε ομάδα τεχνικών συμβούλων και μας ανέφερε, ότι στο συγκεκριμένο σημείο να έχουμε υπόψη μας ότι βρίσκεται το μαύρο κουτί και ότι αυτό το κομμάτι αποτελεί τμήμα της ηλεκτράμαξας της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Όταν δημιουργήθηκε ικανός χώρος σε ένα συγκεκριμένο σημείο, προσδιορίστηκε η θέση του μαύρου κουτιού».
«Σχεδόν τελειώσαμε» – Η απάντηση που έλαβε η Anubis
Η Anubis σχεδόν 48 ώρες μετά την σύγκρουση της επιβατικής και της εμπορικής αμαξοστοιχίας έστειλε email στο κέντρο επιχειρήσεων, το 112 και την πυροσβεστική στο οποίο ανέφερε «διαθέτουμε άμεσα συνεργείο εντοπισμού με 2 σκύλους για ανίχνευση πτωμάτων και ανθρωπίνων υπολειμμάτων. Είμαστε στην επιχειρησιακή σας διάθεση για το συμβάν που έλαβε χώρα στις 1/3/2023 στα Τέμπη και αφορά τη σύγκρουση των δύο τρένων».
Ωστόσο σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ δεν ενημέρωσαν ποτέ την ομάδα, η οποία λίγο καιρό αργότερα έλαβε απλά την απάντηση «εμείς έχουμε σχεδόν τελειώσαμε».