Δύο χρόνια μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, την 28η Φεβρουαρίου 2023, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, νέες αποκαλύψεις βλέπουν το φως της δημοσιότητας.
Όπως αποκαλύπτει το MEGA, τον Μάιο του 2024 έγιναν δειγματοληψίες από τις φορτάμαξες και τις λαμαρίνες και 25 δείγματα απεστάλησαν στο Χημείο του Κράτους για ανάλυση.
Κατόπιν αποκαλύφθηκε πως έχει βρεθεί ξυλόλιο σε επτά από αυτά τα 25 δείγματα:
- Στο υλικό από το εξωτερικό της 2ης ηλεκτράμαξας του εμπορικού τρένου,
- Στο υλικό από το εξωτερικό της 1ης ηλεκτράμαξας του εμπορικού τρένου,
- Σε υαλοβάμβακα από την 1η ηλεκτράμαξα του εμπορικού τρένου,
- Σε υλικό από τον κινητήρα της ηλεκτράμαξας του επιβατικού τρένου,
- Στο έδαφος βόρεια στη βάση του τοίχου αντιστήριξης,
- Στο έδαφος νότια στη βάση του τοίχου αντιστήριξης και
- Στο έδαφος στη βάση του ανατολικού επικλινούς των ραγών.
Όπως αποκαλύπτει το MEGA, ένα σημαντικό στοιχείο που είχε προκύψει από το Χημείο του Κράτους σε σχέση με το τι εντοπίστηκε στα συντρίμμια τους δυστυχήματος από τον Μάρτιο του 2024, δεν είχε συμπεριληφθεί στη δικογραφία, κάτι που τελικά έγινε το 2025.
«Έχουν γίνει δειγματοληψίες από τις φορτάμαξες και τις λαμαρίνες τον Μάιο του 2024 και έχουν αποσταλεί στο Χημείο του Κράτους 25 δείγματα για ανάλυση. Μετά από 9 μήνες ανακαλύπτουμε ότι έχει βρεθεί ξυλόλιο και τολουόλιο πάνω στις λαμαρίνες στο πρώτη φορτάμαξα, στα ξύλα πάνω στις πρώτες δύο φορτάμαξες και σε ένα σημείο της τέταρτης και έξι διαφορετικά σημεία με ξυλόλιο και τολουόλιο στο μπροστινό μέρος της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Εμείς τα ανακαλύψαμε με 9 μήνες καθυστέρησης. Συνολικά βρέθηκαν σε 13 σημεία και κάποια από αυτά είναι και στις 3 μηχανές. Τα τελευταία 6 σημεία μπήκαν τώρα στη δικογραφία», είπε ο ειδικός πραγματογνώμονας, Κώστας Λακαφώσης.
Ο Αντώνης Ψαρόπουλος, πατέρας της Μάρθης η οποία έχασε τη ζωή της στο δυστύχημα, σχολίασε:«Με αυτό επιβεβαιώνεται αυτό που λέμε από την πρώτη μέρα. Πως τα αίτια της φωτιάς δεν προέρχονται από τα έλαια σιλικόνης. Έχω πει πάρα πολλές φορές ότι είναι προβληματική η διαχείριση της ανάκρισης, και εμμονική η στάση του συγκεκριμένου ανακριτή να μην θέλει να ερευνήσει στον σωστό χρόνο αυτά που είχε στα χέρια του. Δυστυχώς δεν βλέπω να αλλάζει τακτική στη διαχείριση».
Ο Λουκάς Αποστολίδης, δικηγόρος οικογενειών των θυμάτων των Τεμπών, σχολίασε πως από το ξεκίνημα της τραγωδίας έγιναν παραλείψεις.«Η άποψή μου είναι ότι για το έγκλημα κύριοι υπεύθυνοι είναι το τρίγωνο της ενοχής και της διαπλοκής, πολιτική ηγεσία, οργανισμοί και εργολαβικά συμφέροντα. Εάν στον χώρο του εγκλήματος είχαν παραμείνει αναλλοίωτες οι συνθήκες, τότε θα είχαμε βεβαιότητες».
Η Μαίρη Χατζηκωνσταντίνου, δικηγόρος των οικογενειών των θυμάτων που εργάζονταν στο κυλικείο, δήλωσε πως η Hellenic Train θεωρεί πως οι άνθρωποι αυτοί με μία σύμβαση εργάζονταν σε μία τρίτη εταιρεία, δεν ήταν επιβάτες.«Οι άνθρωποι απανθρακώθηκαν, την κύρια ευθύνη σε αυτήν την υπόθεση την έχουν οι ανακριτικές αρχές. Ο ανακριτής δεν καλεί τους τεχνικούς μας συμβούλους;».
Το MEGA έφερε στο φως της δημοσιότητας νέες συνομιλίες μεταξύ σταθμαρχών που αποτυπώνουν το μέγεθος των προβλημάτων που υπήρχαν λίγο πριν την τραγωδία στα Τέμπη.
Το LIVE News παρουσίασε νέα ηχητικά τα οποία αφορούν επικοινωνίες ανάμεσα σε σταθμάρχες, οι οποίοι δίχως υπερβολή προσπαθούσαν στα τυφλά να κάνουν τη δουλειά τους.
- Σταθμάρχης: Το 63 το άκουσες πουθενά;
- Σταθμάρχης: Είναι στη Σίνδο.
- Σταθμάρχης: Στη Σίνδο; Εντάξει, ωραία θα το στείλω κι αυτό.
- Σταθμάρχης: Έγινε.
- Σταθμάρχης: Ντάξει; Την ίδια διαδικασία, το νου μας.
- Σταθμάρχης: Ναι.
Η επιβατική αμαξοστοιχία 63 ταξιδεύει αλλά οι σταθμάρχες λειτουργούν στα «τυφλά», υπολογίζοντας, στο περίπου, πού μπορεί να βρίσκεται.
- Σταθμάρχης: Το 63 λέω που είναι;
- Σταθμάρχης: Το 63 δεν ξέρω, ούτε στο Πλατύ δεν πρέπει να είναι ακόμα.
- Σταθμάρχης: Α δεν έφτασε διασταύρωση εκεί;
- Σταθμάρχης: Όχι, όχι, όχι
«Το 63 το μουλαρώνεις εκεί»
Η επικοινωνία ανάμεσα στους σταθμάρχες συνεχίζεται. Το τρένο γεμάτο επιβάτες βρίσκεται στις γραμμές και ο σταθμάρχης της Λάρισας επικοινωνεί με άλλο συνάδελφό του για να μάθει πού βρίσκεται.
Ταυτόχρονα όμως, έχει να διαχειριστεί άλλα δύο υπεραστικά, το ένα εκ των οποίων έχει μείνει στη Ζάχαρη και στέλνει μηχανή για να το παραλάβει.
- Σταθμάρχης: Έλα, έρχεται σε εσένα το 63;
- Σταθμάρχης: Ναι έρχεται.
- Σταθμάρχης: Α, ωραία, το σταματάς έτσι;
- Σταθμάρχης: Ναι, ναι, ναι.
- Σταθμάρχης: Το 2594 τι κάνει;
- Σταθμάρχης: Ε θα το τραβήξω πίσω εγώ.
- Σταθμάρχης: Εντάξει.
- Σταθμάρχης: Πάει μηχανή. Άστο αυτό μη σε απασχολεί. Εσύ κοίτα το 2696, όπως πέρασε το 60. Το 63 το μουλαρώνεις εκεί.
- Σταθμάρχης: Ναι, ναι , ναι.
Σκόρπιες εντολές
Οι επικοινωνίες μεταξύ των σταθμαρχών δεν έχουν τέλος. Ταυτόχρονα μάλιστα, φαίνεται πως παίρνουν και εντολές από προϊστάμενο, οι οποίες, όμως, είναι ανεφάρμοστες.
- Σταθμάρχης: Πήρε τηλέφωνο το Λιτόχωρο και μου είπε να σας δώσω γραμμή της καθόδου ελεύθερη για να στείλετε το τρένο.
- Σταθμάρχης: Έτσι, από μόνος του πήρε τέτοια πρωτοβουλία;
- Σταθμάρχης: Δε νομίζω, είπε θα επικοινωνήσει με τον προϊστάμενο.
- Σταθμάρχης: Ποιον προϊστάμενο;
- Σταθμάρχης: Έτσι, είχε πει ο Μ…
- Σταθμάρχης: Γιατί ο προϊστάμενος από το σπίτι του κάνει κυκλοφορία;
«Θα μπλοκάρουμε εδώ πέρα. Να ψάξουν να βρουν μηχανοδηγό»
Το χάος που κυριαρχεί στη διαχείριση των γραμμών είναι απερίγραπτο. Το παραδέχονται και οι ίδιοι οι υπάλληλοι. Τα τρένα ταξιδεύουν αλλά ο κλειδούχος έχει σχολάσει. Έτσι, σκέφτονται να φέρουν κάποιον, απ’ το σπίτι του.
- Σταθμάρχης: Θα τον πάρει τηλέφωνο, σκέψου ότι αυτός μένει στην Κατερίνη.
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Ποιον θα πάρει τηλέφωνο, Κατερίνη;
- Σταθμάρχης: Τον κλειδούχο.
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Α, γιατί ο μικρός μου είπε σε κανένα μισάωρο το πολύ θα είναι εδώ ο κλειδούχος, άμα πούμε.
- Σταθμάρχης: Ναι, ωραία, εντάξει, μακάρι να είναι.
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Μμ, καλά.
- Σταθμάρχης: Μακάρι να είναι.
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Το χάος.
- Σταθμάρχης: Το χάος.
Είναι αδιανόητο το πώς, ενώ ο σιδηρόδρομος βρίσκεται σε λειτουργία και τα τρένα είναι στις γραμμές, δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός, κανένας προγραμματισμός εξ αρχής, αλλά βρίσκονται λύσεις στο «πόδι», με τα προβλήματα στην κυκλοφορία να είναι αδιάκοπα.
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Με το 2596 σου έρχονται οι μηχανοδηγοί.
- Σταθμάρχης: Με το 2596;
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Έτσι μου είπε. Θα τρελαθώ τελείως.
- Σταθμάρχης: Είναι καλά; Αφού έχει μπροστά το 60.
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Έλα ντε τώρα. Πες μου εσύ. Πες μου εσύ.
- Σταθμάρχης: Δε γίνεται. Θα μπλοκάρουμε εδώ πέρα. Θα μας γράψουν οι εφημερίδες. Στο λέω. Να ψάξουν να βρουν μηχανοδηγό.
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Εγώ είπα στο Λιτόχωρο αν είναι, να διώξεις ανάποδα το… να βρει κλειδούχο. Να διώξεις ανάποδα το 60.
- Σταθμάρχης: Στον σταθμάρχη του Λιτοχώρου; Το παιδάκι που ήρθε χθες;
- Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Να πάρει την επιθεώρησή του του είπα.
«Αυτοί οι επιβάτες, τι θα απογίνουν εκεί;»
Και σαν να μην έφταναν αυτά, πρέπει να βρεθεί και τρόπος να μεταφερθούν οι επιβάτες του προαστιακού που εγκλωβίστηκαν στη Ζάχαρη όταν άγνωστοι έκοψαν τα καλώδια.
- Σταθμάρχης: Αυτοί οι επιβάτες, τι θα απογίνουν εκεί;
- Σταθμάρχης: Με λεωφορεία. Έχει δέκα λεωφορεία τώρα εδώ.
- Σταθμάρχης: Α, ήρθαν λεωφορεία;
- Σταθμάρχης: Ναι, ήρθαν λεωφορεία.
- Σταθμάρχης: Α, με ρωτάει κόσμος εδώ και δεν ξέρω.
- Σταθμάρχης: 10 λεωφορεία έχει. 470 άτομα.
- Σταθμάρχης: Πόσα;
- Σταθμάρχης: 470 άτομα.
- Σταθμάρχης: Ω, ω, ω, ω
- Σταθμάρχης: 10 λεωφορεία.
- Σταθμάρχης: Γέμισε λεωφορεία.
- Σταθμάρχης: Γέμισε λεωφορεία εκεί έξω. Πανηγύρι.
Σε άλλη συνομιλία αναφέρονται στο «Βέλος» με τον εξής χαρακτηριστικό διάλογο:
- Σταθμάρχης: Το «Βέλος» θα το διώξω ανάποδα εγώ από τον Βόλο εγώ. Να ξέρεις.
- Σταθμάρχης: Άιντε πάλι. Καινούργιο κι αυτό.
- Σταθμάρχης: Ε, ναι, αφού είναι κομμένη η γραμμή πάλι.
- Σταθμάρχης: Πού είναι το «Βέλος» τώρα; 19… θα φτάσει. Ε, ρε …. Τι με έκανες τώρα.
- Σταθμάρχης: Έχει θέμα η άνοδος. Τι σου έκανα ρε; Χάλασε το 2596, εγώ σου φταίω;
- Σταθμάρχης: Τώρα πρέπει να το παλινδρομήσω αυτό.
- Σταθμάρχης: Ποιο;
- Σταθμάρχης: Το… κενό υλικού.
- Σταθμάρχης: Ε, παλινδρόμησέ το, τι να κάνεις.
- Σταθμάρχης: Πού να στείλω τώρα. Πρέπει… και πού να πάει; Θα ‘ρθει να μείνει και το άλλο εδώ;
- Σταθμάρχης: Ποιο;
- Σταθμάρχης: Πρέπει να το στείλω όλο μονή καθόδου μέχρι το Λιτόχωρο τώρα.
- Σταθμάρχης: Στείλ’ το. Ναι. Τι θα πάθει; Έρχεται τίποτα από εκεί;
- Σταθμάρχης: Πού να ξέρω; Πού να ξέρω; Και με ποιο… Έ, ρε Γιώργο. Ξέρω εγώ τι έρχεται τώρα από εκεί; Ξέρεις με ποιον δουλεύεις από εκεί;
- Σταθμάρχης: (γέλια) Ποιος είναι; Λέγε, έρχεται κανά τρένο από εκεί, δεν έρχεται.
- Σταθμάρχης: Καλά, θα δω, θα δω… θα δω τι θα κάνω.
Και αυτά, είναι μόνο, ένα μικρό δείγμα των όσων διαδραματίζονταν στις γραμμές του σιδηρόδρομου εκείνη την μοιραία ημέρα πριν από την τραγωδία στα Τέμπη.
Είναι όμως, χαρακτηριστικά, του πόσο τυχαία και χωρίς κανένα σύγχρονο μέσο, γινόταν, έως τότε, η κυκλοφορία.