Οι δύο δημοφιλείς κινεζικές πλατφόρμες ανακοίνωσαν σήμερα πως από τις 25 Απριλίου 2025 οι τιμές των προϊόντων τους θα αλλάξουν, εξαιτίας του κλεισίματος ενός φορολογικού “παραθύρου” που μέχρι σήμερα κρατούσε χαμηλά τις τιμές.
Η αλλαγή αυτή έρχεται ως άμεση συνέπεια της πρόσφατης ανακοίνωσης του Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, για επιβολή δασμού 145% σε όλες τις εισαγωγές από την Κίνα — μία κίνηση που κλιμακώνει τον συνεχιζόμενο εμπορικό πόλεμο μεταξύ των δύο χωρών.
Πιο συγκεκριμένα, από τις 2 Μαΐου καταργείται η λεγόμενη “de minimis” εξαίρεση, που μέχρι τώρα επέτρεπε σε αποστολές αξίας έως 800 δολαρίων να εισέρχονται στις Ηνωμένες Πολιτείες χωρίς δασμούς. Η κατάργηση αυτής της εξαίρεσης αλλάζει δραστικά τους όρους παιχνιδιού για εταιρείες όπως η Temu και η Shein, οι οποίες έχουν «χτίσει» το επιχειρηματικό τους μοντέλο πάνω σε μαζικές, χαμηλού κόστους αποστολές απευθείας από την Κίνα.
Σε ανακοινώσεις τους, που αναρτήθηκαν στις επίσημες ιστοσελίδες τους, οι δύο εταιρείες ενημέρωσαν τους πελάτες ότι οι λειτουργικές τους δαπάνες έχουν αυξηθεί «λόγω των πρόσφατων αλλαγών στους παγκόσμιους εμπορικούς κανονισμούς και δασμούς». Όπως τονίζουν: «Για να συνεχίσουμε να προσφέρουμε τα προϊόντα που αγαπάτε χωρίς συμβιβασμούς στην ποιότητα, θα προχωρήσουμε σε προσαρμογές τιμών από τις 25 Απριλίου 2025.»
Για την Temu, οι εξελίξεις αυτές έρχονται σε μία ήδη δύσκολη περίοδο, καθώς οι πωλήσεις στις ΗΠΑ καταγράφουν πτωτική πορεία, λόγω σειράς παραγόντων, από τον έντονο ανταγωνισμό μέχρι και τις μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες.
Σύμφωνα με τον David Warrick, εκτελεστικό αντιπρόεδρο της εταιρείας Overhaul, που ειδικεύεται στη διαχείριση κινδύνων εφοδιαστικής αλυσίδας, η Temu πιθανότατα θα στραφεί σε άλλες αγορές για να καλύψει τη χασούρα από την αμερικανική αγορά. Όπως εκτίμησε: «Η Temu αναπτύσσει ήδη δυναμικά την παρουσία της στην Ευρώπη, κάτι που θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής εξισορρόπησης.»
Ωστόσο, εάν οι δασμοί παραμείνουν σε ισχύ, τόσο η Temu όσο και η Shein θα χρειαστεί να αναπροσαρμόσουν τη στρατηγική εφοδιασμού τους ή να περάσουν το αυξημένο κόστος απευθείας στους καταναλωτές — κάτι που ενδέχεται να πλήξει το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.
«Η συντριπτική πλειονότητα των αποθεμάτων της Temu προέρχεται από την Κίνα, οπότε αυτοί οι νέοι δασμοί είναι καταστροφικοί για το υπάρχον μοντέλο τιμολόγησης τους,» σχολίασε ο Warrick. «Μπορεί να απορροφήσει κανείς μικρές διακυμάνσεις κόστους, αλλά σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για ένα θεμελιώδες πλήγμα στο περιθώριο κέρδους, που δύσκολα αντιμετωπίζεται χωρίς να μετακυληθεί η αύξηση στους καταναλωτές.»
Η επόμενη μέρα για το «γρήγορο και φθηνό» shopping που προσέφεραν οι συγκεκριμένες πλατφόρμες φαίνεται, λοιπόν, πιο ακριβή και… λιγότερο ανέμελη.