Το αεροδρόμιο του Χίθροου στο Λονδίνο είναι αντιμέτωπο με σοβαρές διαταραχές στη λειτουργία του αυτό το καλοκαίρι καθώς το προσωπικό εδάφους της British Airways ψήφισε υπέρ της πραγματοποίησης απεργιακών κινητοποιήσεων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Εργατικά συνδικάτα που εκπροσωπούν τους εργαζομένους δήλωσαν ότι η βρετανική αεροπορική εταιρεία δεν ικανοποίησε το αίτημα τους να ανασταλεί περικοπή 10% στους μισθούς που επιβλήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Την ίδια ώρα η Lufthansa θα ακυρώσει περισσότερες από 3.000 πτήσεις αυτό το καλοκαίρι εξαιτίας έλλειψης προσωπικού, απεργιών και της Covid-19, γνωστοποίησε σήμερα ο κολοσσός των αεροπορικών εταιρειών ανακοινώνοντας ένα δεύτερο κύμα ακυρώσεων. Η νέα ανακοίνωση αφορά την ακύρωση 2.200 πτήσεων ή περίπου το 3% του προγράμματός της.
Η εταιρεία είχε ήδη πρόσφατα περικόψει το 5% των καλοκαιρινών πτήσεων τις Παρασκευές και τα Σαββατοκύριακα, δηλαδή 900 συνδέσεις, επικαλούμενη «συμφόρηση και έλλειψη προσωπικού από την οποία υποφέρει ολόκληρος ο κλάδος των ευρωπαϊκών αερομεταφορών». Η χαμηλού κόστους θυγατρική της, Eurowings, είχε επίσης ανακοινώσει «πολλές εκατοντάδες λιγότερες πτήσεις» τον Ιούλιο.
Αυτές οι ελλείψεις προσωπικού αφορούν «αεροδρόμια, επίγειες υπηρεσίες, αεροπορική ασφάλεια και επομένως και εταιρείες», αναφέρει σε ανακοίνωσή της που εστάλη στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Τώρα, «οι απεργίες ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, ο καιρός και κυρίως η αύξηση των κρουσμάτων της Covid-19 προκαλούν μεγαλύτερη επιβάρυνση», εξηγεί η Lufthansa, η οποία αναφέρει μια αύξηση των αναρρωτικών αδειών «τις τελευταίες ημέρες».
Ως αποτέλεσμα, ο όμιλος ακυρώνει 2.200 πτήσεις από τις 80.000 προς και από τους «κόμβους» της Φρανκφούρτης και του Μονάχου, κυρίως πτήσεις εντός Ευρώπης. Οι ακυρώσεις δεν αφορούν πλέον μόνο τα Σαββατοκύριακα αλλά και τις καθημερινές.
Η απότομη αύξηση της ζήτησης έφερε το “έμφραγμα”
Μετά την άρση των περιορισμών υγείας σε πολλές χώρες, ιδίως στο Ηνωμένο Βασίλειο, στις αρχές του έτους, οι εταιρείες μεταφορεών αντιμετωπίζουν δυσκολίες να αντιμετωπίσουν την απότομη αύξηση της ζήτησης, κυρίως λόγω των σοβαρών ελλείψεων προσωπικού.
Στη Μεγάλη Βρετανία, τα αεροδρόμια έχουν διαταραχθεί σοβαρά εδώ και εβδομάδες, με μεγάλες ουρές και σειρές ακυρώσεων από την Easyjet, την British Airways, την Tui ή τη Wizz Air.
Το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα περιορίσει τον αριθμό των καθημερινών πτήσεων τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, για να αποφευχθεί περαιτέρω χάος. Η Easyjet ανακοίνωσε επίσης την περασμένη Δευτέρα μείωση της μεταφορικής της ικανότητας αυτό το καλοκαίρι λόγω ελλείψεων προσωπικού, τόσο στα αεροδρόμια και τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας όσο και σε εταιρείες.
Πόσο κινδυνεύει ο ελληνικός τουρισμός;
Μπορεί ο ελληνικός τουρισμός, με βάση τα επίσημα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, να προσεγγίζει για το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου τα νούμερα του 2019, επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις για μία «δυνατή» σεζόν, ωστόσο, οι εικόνες ταξιδιωτικού χάους στα αεροδρόμια του εξωτερικού που κάνουν τον γύρο του κόσμου μία ανάσα πριν από την έναρξη της περιόδου υψηλής ζήτησης έχουν προκαλέσει προβληματισμό.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Eur2day οι πρώτες ακυρώσεις πτήσεων έχουν ήδη καταγραφεί σε αρκετά ελληνικά δημοφιλή νησιά όπως η Κρήτη, η Σαντορίνη, η Κως και η Ζάκυνθος, με την πλειονότητα των ταξιδιωτών, πάντως, να εξυπηρετείται μέσω άλλων πτήσεων και τελικά να φτάνει στον τελικό προορισμό. Εξέλιξη που πρακτικά σημαίνει ότι για την ώρα δεν επηρεάζονται οι κρατήσεις στα ξενοδοχεία, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.
Οι επιχειρηματίες του ξενοδοχειακού κλάδου, την ίδια στιγμή, ευελπιστούν ότι οι «αρρυθμίες» που θα προκληθούν το επόμενο διάστημα στην αγορά, ως απόρροια των αναταράξεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θα είναι διαχειρίσιμες και δεν θα οδηγήσουν σε ακυρώσεις από την πλευρά των ταξιδιωτών, κάτι το οποίο θα υπονόμευε την πορεία του ελληνικού τουρισμού.
Ενδεικτική της δεινής κατάστασης που διαμορφώνεται παγκοσμίως και στην οποία έχουν περιέλθει αρκετοί αερομεταφορείς είναι η ακύρωση 900 πτήσεων, εσωτερικού και εξωτερικού (σ.σ. σε ευρωπαϊκούς προορισμούς) για τον Ιούλιο από τη Lufthansa.
Πάντως, όπως επισημαίνουν οι επιχειρηματίες του τουρισμού, οι καθυστερήσεις και οι αλλεπάλληλες ακυρώσεις πτήσεων ενδεχομένως να επηρεάσουν αρνητικά τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, αποθαρρύνοντας τους δυνάμει ταξιδιώτες να προχωρήσουν σε προγραμματισμό των διακοπών τους κυρίως για το διάστημα Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου. Το ενδεχόμενο αυτό προκαλεί πονοκέφαλο, με δεδομένο ότι ένα σημαντικό ποσοστό των κρατήσεων και για τη φετινή σεζόν είναι της τελευταίας στιγμής, κατά κύριο λόγο εξαιτίας της πανδημίας, η οποία και ενέτεινε τη συγκεκριμένη τάση πέρυσι.
«Το πρόβλημα είναι μπροστά μας. Για την ώρα, οι ακυρώσεις των πτήσεων δεν έχουν επηρεάσει τον ελληνικό τουρισμό, ωστόσο, εάν δεν εξομαλυνθεί η κατάσταση, ενδεχομένως να δημιουργηθεί πρόβλημα στις νέες κρατήσεις και δη στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής που αφορούν κυρίως το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου. Είναι βέβαιο, πάντως, πως ολόκληρο το σύστημα του τουρισμού δέχεται πιέσεις», εξηγούν παράγοντες της αγοράς.
Οι μεγάλοι tour operators από την πλευρά τους προσφέρουν extra υπηρεσίες στους ταξιδιώτες που έρχονται αντιμέτωποι με πολύωρες καθυστερήσεις, παρέχοντάς τους επιπρόσθετες εκδρομές και γεύματα μέχρι την αναχώρησή τους.
Για «φαινόμενο της πεταλούδας» κάνουν λόγο στελέχη του κλάδου των αερομεταφορών, επισημαίνοντας ότι οι αναταράξεις που παρατηρούνται σε διεθνές επίπεδο δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστη την ελληνική αγορά. «Το φετινό θα είναι ένα δύσκολο καλοκαίρι, με αναταράξεις. Θα έρθουμε αντιμέτωποι με επιχειρησιακές προκλήσεις. Δεν είναι δυνατόν τα προβλήματα που καταγράφονται σε διεθνές επίπεδο να μην έχουν κάποια επίδραση και στην Ελλάδα, σε μία σεζόν που καταγράφεται αύξηση της ζήτησης. “Κλυδωνισμοί” θα υπάρχουν, αλλά όχι με την ίδια ένταση σε όλες τις χώρες. Το στοίχημά μας είναι να καλύψουμε το κενό που δημιουργείται και να απορροφήσουμε τους κραδασμούς, ευελπιστώντας ότι θα ομαλοποιηθεί όλο το σύστημα», τονίζουν.
Επισημαίνουν δε πως ακόμη κι όταν υπάρχουν ακυρώσεις πτήσεων, το κύριο μέλημα των αεροπορικών εταιρειών είναι η εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών μέσω άλλων πτήσεων, κάτι που περιορίζει το ενδεχόμενο επιπρόσθετης αναταραχής.
Στις «αρρυθμίες» της φετινής σεζόν αναφέρθηκε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου IOGR, στον οποίο ανήκει η SKY express, Γιάννης Γρύλος, ο οποίος εστίασε στις καθυστερήσεις και τις ακυρώσεις πτήσεων που παρατηρούνται σε μεγάλα αεροδρόμια του εξωτερικού, εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού, επισημαίνοντας ότι «ταξιδιώτες με ανταποκρίσεις αντιμετωπίζουν πρόβλημα μέχρι να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους».
Τα ελληνικά αεροδρόμια
Μείζονος σημασίας ζήτημα είναι και εκείνο της επαρκούς στελέχωσης των ελληνικών αεροδρομίων, τα οποία, ειδικά στο peak της τουριστικής σεζόν θα κληθούν να επιδείξουν ισχυρά αντανακλαστικά και να διαχειριστούν τις αναταράξεις που προέρχονται από το εξωτερικό, αποτρέποντας ενδεχόμενο ντόμινο.
Για την έλλειψη προσωπικού εδάφους και αεροσυνοδών που καταγράφεται παγκοσμίως μίλησε πρόσφατα, στο πλαίσιο του νέου κύκλου του προγράμματος καινοτομίας «The Digital Gate IV: The Airport Innovation Challenge», και ο Γιάννης Κόλλας, διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). «Αυτό το φαινόμενο υπάρχει και μας έχει φέρει και σε μια εγρήγορση», τόνισε, μεταξύ άλλων, επισημαίνοντας ότι ο ΔΑΑ αριθμεί περισσότερες από 15.000 θέσεις εργασίας (άμεσες και έμμεσες). «Θα πρέπει να βρίσκουμε λύσεις που θα συνδυάζουν τεχνολογία και ανθρώπους, για να είμαστε πιο ευέλικτοι», συμπλήρωσε, λέγοντας πως οι εταιρείες που έχουν αναλάβει εργολαβικά υπηρεσίες εντός του ΔΑΑ έχουν εξασφαλίσει ότι θα έχουν στη διάθεσή τους προσωπικό.
Τα αιτήματα στην Μ. Βρετανία
«Αυτό που ζητούν τα μέλη μας – τα οποία κατά κύριο λόγο χαμηλόμισθες γυναίκες – είναι η British Airways να επαναφέρει το 10% που τους πήρες κατά τη διάρκεια της πανδημίας» ανέφερε εκπρόσωπος του συνδικάτου GMB.
«Είμαστε ιδιαίτερα απογοητευμένοι με το αποτέλεσμα και με το ότι τα συνδικάτα επέλεξαν να ακολουθήσουν αυτόν τον δρόμο» ανακοίνωσε από την πλευρά της η British Airways.
Η ισχυρή ζήτηση για αεροπορικά ταξίδα και η έλλειψη εκπαιδευμένου προσωπικού έχει προκαλέσει καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων σε πολλά ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
Το συνδικάτο GMB ανακοίνωσε ότι το 95% του προσωπικού της British Airways (BA) στο αεροδρόμιο του Χίθροου που ψήφισε, στήριξε την απεργία, αφού η ΒΑ δεν απέσυρε τη μείωση μισθού ύψους 10% που έγινε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Η απεργία πιθανότατα θα πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής των καλοκαιρινών διακοπών μέσα στους επόμενους δύο μήνες, ανέφερε το GMB, προειδοποιώντας ότι το Χίθροου πιθανότατα θα αντιμετωπίσει ένα «καλοκαίρι απεργιών». Οι εργαζόμενοι πρέπει να δώσουν προειδοποίηση δύο εβδομάδων στη ΒΑ πριν πραγματοποιήσουν οποιαδήποτε απεργία.
Η είδηση έρχεται επίσης μέσα σε μια εβδομάδα που μεγάλο μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου της Βρετανίας αντιμετωπίζει αναστάτωση στη λειτουργία του, εξαιτίας μιας αντιπαράθεσης μεταξύ των συνδικάτων και των σιδηροδρομικών εταιρειών για τους μισθούς και τις θέσεις εργασίας, με τους εργαζομένους στους σιδηροδρόμους να ζητούν μισθολογικές αυξήσεις αντίστοιχες με τον ραγδαία αυξανόμενο πληθωρισμό.
«Είμαστε εξαιρετικά απογοητευμένοι με το αποτέλεσμα», τόνισε η British Airways, που ανήκει στην Εταιρεία Διεθνών Αερογραμμών (IAG), σε ανακοίνωση που εστάλη μέσω email.
«Παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε σε ένα περιβάλλον γεμάτο μεγάλες προκλήσεις… κάναμε μια προσφορά πληρωμής 10%, η οποία έγινε αποδεκτή από την πλειοψηφία άλλων συναδέλφων. Είμαστε πλήρως δεσμευμένοι να εργαστούμε μαζί για να βρούμε μια λύση».
Ο εκπρόσωπος του πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον τόνισε ότι η British Airways θα πρέπει να καταρτίσει σχέδια έκτακτης ανάγκης για να ελαχιστοποιήσει την αναστάτωση που ενδεχομένως θα προκύψει.
Το GMB τόνισε ότι τα ανώτερα στελέχη της British Airways επανέφεραν τους μισθούς τους σε επίπεδο προ πανδημίας, ενώ στο προσωπικό εδάφους όχι. Ο διευθύνων σύμβουλος της IAG, Λουίς Γκαλέγκο, έλαβε συνολική αμοιβή 1,1 εκατομμυρίων λιρών το 2021, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη ετήσια έκθεση της εταιρείας.
«Η BA προσπάθησε να προσφέρει στα μέλη μας ψίχουλα από το τραπέζι με τη μορφή εφάπαξ πληρωμής μπόνους 10%, αλλά αυτό δεν αρκεί», δήλωσε η αξιωματούχος του GMB, Ναντίν Χάφτον σε ανακοίνωσή της.
Ένας εκπρόσωπος της διοίκησης του αεροδρομίου Χίθροου σημείωσε ότι το αεροδρόμιο θα «υποστηρίξει την British Airways για να ελαχιστοποιήσει οποιαδήποτε πιθανή αναστάτωση στους επιβάτες».
Η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια είναι μεγαλύτερη από ό,τι αναμενόταν, καθώς το Χίθροου αύξησε ξεχωριστά σήμερα τις προβλέψεις του για τον αριθμό των επιβατών φέτος σε 54,4 εκατομμύρια από 53 εκατομμύρια προηγουμένως.