Οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας και της τρέχουσας ενεργειακής κρίσης, οι συνεχείς ανατιμήσεις προϊόντων καθώς και οι μεγάλες αυξήσεις στα ανταλλακτικά αυτοκινήτων έχουν οδηγήσει σε ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική κατάσταση πολλούς ιδιοκτήτες οχημάτων με αποτέλεσμα να δημιουργείται σοβαρό ζήτημα οδικής ασφάλειας που προκύπτει από τον μη έλεγχο των αυτοκινήτων και την αναβολή των service.
Την ίδια στιγμή, αυξάνονται τα περιστατικά ανάφλεξης και ολικής καταστροφής αυτοκινήτων λόγω βλάβης στους κινητήρες τους ακόμη και μέσα στο κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης με όποιους κινδύνους συνεπάγονται αυτές οι κινούμενες «βόμβες».
«2,7εκ. οχήματα χρειάζεται άμεσα να επισκευαστούν ή συντηρηθούν σωστά, σημειώνοντας ότι τα 1.8εκ. από αυτά δεν προσλερχονται καν στα ΚΤΕΟ»
Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, Κωνσταντίνος Βήκας κρούει τον κώδωνα του κινδύνου αναφορικά με την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα αυτοκίνητα των Ελλήνων οδηγών και αναφέρει χαρακτηριστικά στο AnatropiNews ότι «Αποτελεί γεγονός το ότι μεγάλη μερίδα οδηγών δεν συντηρούν ή επισκευάζουν τα οχήματά τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι τεχνικοί έλεγχοι ΚΤΕΟ στην χώρα μας όπου διαφαίνεται ξεκάθαρα πλέον ότι αγνοείται κάθε χρόνο το 40% του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων. Το φαινόμενο αυτό διακρίθηκε αρχικώς το 2007 και εξελίσσεται έως και σήμερα με αποτέλεσμα περίπου 1.8εκ οχήματα, (κυρίως ΙΧΕ, ελαφρά φορτηγά και Μοτοσικλέτες) να κυκλοφορούν στους δρόμους σε επικίνδυνη κατάσταση, η οποία δυστυχώς δεν διακρίνεται απαραίτητα από τρίτους οδηγούς».
Παράλληλα ο κ. Βήκας τονίζει ότι «διακρίνεται επίσης ένα ποσοστό οδηγών να δηλώνει τα τελευταία χρόνια στα ΚΤΕΟ ότι επιθυμεί μεν αντικειμενικό έλεγχο του οχήματός του ώστε να γνωρίζει την πραγματική κατάσταση, ωστόσο όμως αρνείται να καταγραφεί το αποτέλεσμα σοβαρών ελλέιψεων στο δελτίο ΚΤΕΟ. Ο λόγος είναι προφανής, για να μην αναγκαστούν να δαπανήσουν άμεσα απαραίτητα ποσά σε απαραίτητες επισκευές ή συντηρήσεις. Δυστυχώς ακούγονται στον κλάδο μας περιπτώσεις όπου ορισμένα ΚΤΕΟ αντιμετωπίζουν «στα τυφλά» ορισμένους οδηγούς πιστοποιώντας τα ακατάλληλα για ασφαλή κυκλοφορία οχήματά τους.
Συμπερασματικά και βάσει των παραπάνω δεδομένων, θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι 2,7εκ. οχήματα χρειάζεται άμεσα να επισκευαστούν ή συντηρηθούν σωστά, σημειώνοντας ότι τα 1.8εκ. από αυτά δεν προσκομίζονται καν στα ΚΤΕΟ».
Τι συστήνεται στους οδηγούς
«Θα πρέπει να αντιληφθούν πρωτίστως ότι η τακτική συντήρηση και ο έγκαιρος σωστός έλεγχος ΚΤΕΟ των οχημάτων τους τούς διασφαλίζουν αφενός κατ΄ ελάχιστο στην οδική ασφάλεια στους δρόμους και ένα πιο καθαρό περιβάλλον για όλους, αφετέρου ευνοούνται σημαντικά στα κόστη ετήσιας συντήρησης και κυκλοφορίας, καθώς η έγκαιρη διάγνωση βλαβών και η επισκευή τους κοστίζουν σημαντικά λιγότερο από όταν οι βλάβες αυτές εξελιχθούν σε σοβαρές και με ότι συνεπάγεται παράλληλα και στην υπερβολική κατανάλωση καυσίμων. Κοινώς τα χρήματα δαπανούνται έτσι και αλλιώς, ας δαπανηθούν έξυπνα προς το συμφέρον τους», επισημαίνει ο κ. Βήκας.
Τι οφείλει να πράξει το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών:
Σχετικά με τις ενέργειες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, υπογραμμίζει:
«Να ενεργοποιήσει άμεσα την ισχύουσα νομοθεσία ώστε να πραγματοποιηθεί η ηλεκτρονική διασταύρωση για τον εντοπισμό των ανέλεγκτων οχημάτων. Υπάρχει σχετική νομοθεσία από το 2015 η οποία δεν ενεργοποιείται, προφανώς ελλείψει πολιτικής βούλησής καθώς τα συστήματα παρακολούθησης από τεχνικής απόψεως είναι έτοιμα. Παράλληλα, να θεσπίσει επιτέλους ένα αποτελεσματικό σύστημα εποπτείας της λειτουργίας δημοσίων & ιδιωτικών ΚΤΕΟ, εντοπίζοντας τα ΚΤΕΟ που δεν εκτελούν σωστά τον ρόλο τους. Η οδική ασφάλεια μας αφορά όλους είτε είμαστε οδηγοί & αναβάτες είτε πεζοί και μη χρήστες οχημάτων».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Νίκος Λουπάκης / H ακρίβεια κάνει κακό – και – στο αυτοκίνητο
«Ένα καλά συντηρημένο αυτοκίνητο έχει λιγότερες πιθανότητες να πιάσει φωτιά»
Από την πλευρά του, ο πραγματογνώμονας τροχαίων ατυχημάτων, Παναγιώτης Μαδιάς παρέχει στους αναγνώστες του AnatropiNews την δίκη του εκτίμηση γι’ αυτή την επικίνδυνη κατάσταση που εξελίσσεται στο πεδίο της αυτοκίνησης.
Τονίζει χαρακτηριστικά ότι «στα χρόνια της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης πολλοί ιδιοκτήτες οχημάτων λόγω ανέχειας ήρθαν στη δύσκολη θέση να μην μπορούν να συντηρήσουν τα αυτοκίνητά τους, ακόμη και σε κρίσιμους μηχανισμούς που υποστηρίζουν τη συμπεριφορά των αυτοκινήτων σε θέματα οδικής ασφάλειας, όπως σωστή συντήρηση δίσκων και τακάκια φρένων, έγκαιρη αντικατάσταση αναλώσιμων ανταλλακτικών μέσα στις προκαθορισμένες ημερομηνίες και σε συνάρτηση με τα διανυθέντα χιλιόμετρα, να κυκλοφορούν με σπασμένους καθρέπτες, ελλιπή φωτισμό και πάνω απ’ όλα να κυκλοφορούν με φθαρμένα ελαστικά με ελλιπές πέλμα και «πολυκαιρισμένα», ξηρά και καμένα, με την επισήμανση ότι τα ελαστικά είναι το ΑΛΦΑ και το ΩΜΕΓΑ σε ότι αφορά την οδική ασφάλεια του αυτοκινήτου».
«Επίσης, κυκλοφορούν με παλαιά, κατεστραμμένα και εντελώς ακατάλληλα αμορτισέρ που τα καθιστούν ανασφαλή στην πρόσφυσή τους με την επιφάνεια κύλισης του οδοστρώματος, οδηγώντας κατευθείαν στην εκτροπή τους εκτός δρόμου.
Σαν να μην έφτανε αυτό σε ότι αφορά την πολυετή οικονομική κρίση, τελευταία έρχονται και οι υπέρογκες αυξήσεις στα καύσιμα δίνοντας τη χαριστική βολή στους χρήστες των οχημάτων.
Εδώ λοιπόν είναι και το παράξενο και πλέον οξύμωρο: πώς είναι δυνατόν στη χώρα μας να παραδίδονται όλο και περισσότερες χιλιομετρικές αποστάσεις ασφαλών και σύγχρονων κλειστών αυτοκινητοδρόμων, να μειώνεται ταυτόχρονα η κυκλοφοριακή ζήτηση σε μεγάλο βαθμό, τουλάχιστον κατά 30%-35% και η συχνότητα των τροχαίων ατυχημάτων να αυξάνεται αντί να μειώνεται, με αποτέλεσμα να έχουμε πολλούς νεκρούς αλλά και μονίμως αναπήρους.
Εκτίμησή μου είναι ότι για την κατάσταση αυτή ευθύνεται και η πολιτεία που δεν προσπάθησε τις τελευταίες δεκαετίες να εκπαιδεύσει με σωστό τρόπο τους νέους οδηγούς, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσής τους, αλλά ακόμη και από προσχολική ηλικία στα πάρκα οδικής συμπεριφοράς, προκειμένου να αποκτήσουν και έγκαιρη γνώση αλλά και ευγενική συμπεριφορά και ειρηνική συνύπαρξη στο συγκοινωνιακό γίγνεσθαι»,επισημαίνει στο AnatropiNews, και συμπληρώνει:
«Η έλλειψη, λοιπόν, εκπαίδευσης – μόρφωσης και παιδείας σε θέματα οδικής ασφάλειας και συμπεριφοράς των οδηγών ευθύνονται για την κατάταξη της χώρας μας μεταξύ των πρώτων χωρών στα τροχαία ατυχήματα, έχοντας ταυτόχρονα τη θλιβερή πρωτιά σε θανάτους. Αυτή η έλλειψη μόρφωσης και η αντικοινωνική συμπεριφορά ορισμένων οδηγών έχει «καταντήσει» την καθημερινή μας μετακίνηση σε επίπεδο ρουτίνας να μετατρέπεται σε επικίνδυνους δρόμους πίστας αγώνων και να κινδυνεύουμε ανά πάσα στιγμή.
Μια άλλη αιτία που συμβάλλει στην επέλευση των τροχαίων ατυχημάτων, ιδίως στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, είναι η μη έγκαιρη και σχεδόν ανύπαρκτη μέριμνα από τις αρμόδιες για τη συντήρηση των οδών υπηρεσίες, κυρίως περιφέρειας και δήμων, που σύμφωνα με το Ν.3481/2006 ΦΕΚ Α’ 162/2-8-2006, είναι υποχρεωμένες να ελέγχουν τουλάχιστον ανά δεκαπενθήμερο τις οδούς της αρμοδιότητάς τους, για τη διαπίστωση βλαβών του οδοστρώματος και των λοιπών στοιχείων ασφαλείας της οδού και να καταγράφουν τα ευρήματα σε ειδικό βιβλίο που τηρείται με ευθύνη του προϊσταμένου τους.
Τα όργανα της Ελληνικής Αστυνομίας υποχρεούνται να ειδοποιούν αμέσως και εγγράφως τις αρμόδιες για τη συντήρηση των οδών υπηρεσίες για την ύπαρξη βλαβών του οδοστρώματος και των στοιχείων ασφαλείας των οδών που υποπίπτουν στην αντίληψή τους και εκθέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των χρηστών της οδού.
Η αρμόδια προς συντήρηση της οδού υπηρεσία υποχρεούται να πραγματοποιήσει με όργανά της αυτοψία της βλάβης, μέσα σε δύο (2) εργάσιμες ημέρες αφότου λάβει με οποιονδήποτε τρόπο γνώση αυτής και να συντάξει συνοπτική έκθεση περί της έκτασης και του είδους της και της ύπαρξης ή μη ανάγκης άμεσης αντιμετώπισης.
Εφόσον κατά την αυτοψία διαπιστωθεί επικινδυνότητα της βλάβης για την οδική ασφάλεια, λαμβάνονται άμεσα από τους διενεργούντες την αυτοψία τα απαραίτητα μέτρα για την προσωρινή της αποκατάσταση, εφόσον αυτή είναι δυνατή, άλλως για την οριοθέτηση και την κατάλληλη σήμανσή της, προς αποφυγή ατυχημάτων. Η αποκατάσταση των βλαβών που κρίνονται επικίνδυνες για την οδική ασφάλεια ολοκληρώνεται υποχρεωτικά εντός δέκα (10) ημερών από τη διενέργεια της αυτοψίας».
Μέχρι πού φθάνουν οι ευθύνες της πολιτείας;
«Με βάση τα παραπάνω, το ερώτημά μου είναι μέχρι πού φθάνουν οι ευθύνες της πολιτείας σε σχέση με την οδική ασφάλεια των Ελλήνων πολιτών. Μήπως φθάνουν μέχρι την είσπραξη των διοδίων και των τελών κυκλοφορίας και σταματούν εκεί;
Τέλος, η οδήγηση μετά περισπασμών (απόσπαση προσοχής) τελευταία φαίνεται να είναι η μεγαλύτερη μόνιμη απειλή για την επέλευση πολλών τροχαίων ατυχημάτων, γιατί πολλοί οδηγοί κινούνται έχοντας το ένα χέρι στο τιμόνι και κρατούν στο άλλο μόνιμα το κινητό τους τηλέφωνο. Η οδήγηση με ταυτόχρονη χρήση κινητού αποτελεί ένα μεγάλο και διαρκή μόνιμο κίνδυνο και ισοδυναμεί με οδήγηση υπό την επήρεια μέθης. Δύο δευτερόλεπτα απόσπασης της προσοχής αυξάνουν τον κίνδυνο 25 φορές.
Π.χ. η απόσπαση προσοχής για 2 δευτερόλεπτα ενός οδηγού που κινείται έστω με 70χλμ./ώρα ισοδυναμεί με απώλεια ελέγχου και της εποπτείας του οχήματός του για απόσταση τουλάχιστον 38,8 μέτρων.
Από την έρευνα ομάδας μελετών του Πανεπιστημίου Oregon State University προέκυψε ότι η οδήγηση μετά περισπασμών αποτελεί ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα για την οδική ασφάλεια, ίσως το μεγαλύτερο από κάθε άλλη εποχή. Πρόκειται για μια δραματική αύξηση της επικίνδυνης οδήγησης, ιδιαίτερα σε ότι αφορά τους νέους και μη έμπειρους οδηγούς. Ιδιαιτέρως δε, στέλνει κανείς γραπτά μηνύματα μέσω του κινητού του τηλεφώνου ενώ οδηγεί, που συνάδει με την οδήγηση υπό την επήρεια μέθης.
Επίσης, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες από ελλιπή συντήρηση στο σύστημα ψύξης του κινητήρα, ειδικά στη συναρμολόγηση – στεγανοποίηση των αγωγών σωλήνων τρόμπας νερού και καθαρισμού ψυγείων παρατηρείται, να ξεσπούν φωτιές στα οχήματα.
Αναφορικά με τις πιθανές αιτίες που μπορεί να προκαλέσουν πυρκαγιά, το πιο βασικό είναι τα λάστιχα του αυτοκινήτου, κάποιες διαρροές με λάδια, με το σέρβις να είναι σε τρίτη μοίρα πλέον.
Σε αρκετές περιπτώσεις, οι πυρκαγιές προέρχονται από νοθευμένη βενζίνη που καταστρέφει τον καταλύτη, αλλά και την εγκατάσταση καλωδίων και ηλεκτρονικών από μη εξειδικευμένο συνεργείο. Το «μπέρδεμα» των καλωδίων που προκαλεί βραχυκύκλωμα και φωτιά, αρκετές φορές γίνεται και από τους ίδιους τους ιδιοκτήτες προκειμένου να αποφύγουν την δαπάνη επισκευής.
Ένα καλά συντηρημένο αυτοκίνητο έχει λιγότερες πιθανότητες να πιάσει φωτιά», αναφέρει εν κατακλείδι ο κ. Μαδιάς.