99 χρόνια συμπληρώνονται από τη γέννηση της σπουδαιότερης και δημοφιλέστερης υψιφώνου στην ιστορία του λυρικού θεάτρου και το ΥΠΠΟΑ ανακοίνωσε την επίσημη ένταξη του εορτασμού των 100 ετών από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας στον κατάλογο συνεορτασμού επετείων της UNESCO για το 2023.
Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε συνεργασία με την Εθνική Επιτροπή UNESCO και την Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδος στην UNESCO, αναλαμβάνει να συντονίσει τις δράσεις για το επετειακό έτος UNESCO Μαρία Κάλλας 2023.
Οι εκδηλώσεις και πού θα πραγματοποιηθούν
Στο εκτενές πρόγραμμα συμμετέχει το σύνολο των εποπτευόμενων οργανισμών του ΥΠΠΟΑ, με εκδηλώσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται παραστάσεις, γκαλά όπερας, εκθέσεις, αφιερώματα, εκδόσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, τα οποία σύντομα πρόκειται να ανακοινωθούν λεπτομερώς. Στον προγραμματισμό των εκδηλώσεων συμμετέχουν, η Εθνική Λυρική Σκηνή, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Φεστιβάλ Αθηνών, το Ωδείο Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το ΜΟΜus.
Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε
«Η μαγική φωνή και, κυρίως, η συναρπαστική προσωπικότητα της Μαρίας Κάλλας τη μετέτρεψαν σε έναν ανυπέρβλητο μύθο, ο οποίος, όχι μόνο δεν έχει ξεθωριάσει στο ελάχιστο, ακόμη και 45 χρόνια μετά από τον θάνατό της, αλλά την έχει τοποθετήσει στο Πάνθεο των προσωπικοτήτων που επηρέασαν καθοριστικά τον κόσμο, την τέχνη, την αισθητική. Η συμβολή της Κάλλας στο παγκόσμιο λυρικό θέατρο υπήρξε επαναστατική, όχι απλώς εξαιτίας της φωνητικής της τελειότητας, αλλά επειδή ήταν εκείνη που έδωσε σημασία πέρα από την τραγουδιστική επάρκεια, στην ακρίβεια και στο πάθος της ερμηνείας. Για αυτόν τον λόγο τα ρεσιτάλ, οι παραστάσεις της, κάθε της εμφάνιση, έχουν μείνει ιστορικά.
Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, υπέβαλε στη Γενική Διάσκεψη της Επιτροπής της UNESCO στο Παρίσι, την ένταξη του εορτασμού των 100 ετών από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας στον κατάλογο συνεορτασμού επετείων της UNESCO για το 2023, πρόταση που είχε ιδιαίτερα θερμή υποδοχή. Το ΥΠΠΟΑ, με τις υπηρεσίες του και με τους εποπτευόμενους οργανισμούς του, σχεδιάζει ένα πρόγραμμα εκδηλώσεων για την επόμενη χρονιά, το οποίο θα τιμήσει το έργο και το παγκόσμιο αποτύπωμα αυτής της σπουδαίας Ελληνίδας στην παγκόσμια τέχνη».
Η Μαρία Κάλλας γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη στις 2/12/23. Έκανε το επαγγελματικό της ντεμπούτο στην Ελλάδα, στην Εθνική Λυρική Σκηνή με τον «Boccaccio» και πήρε πρωταγωνιστικό ρόλο με την «Tosca».
Το ιταλικό της ντεμπούτο έγινε στην Αρένα της Βερόνας, Ιταλία το 1947. Το 1954 έκανε το αμερικάνικο ντεμπούτο της με τη NORMA. To 1960 και μετά η ποιότητα της φωνής της και η συχνότητα των εμφανίσεων της ελαττώθηκαν. Στις 16/9/77 η Μαρία Κάλλας πέθανε στο Παρίσι .
Τα πρώτα χρόνια
Η Μαρία Κάλλας γεννήθηκε με το όνομα Cecilia Sofia Anna Maria Καλογεροπούλου στη Νέα Υόρκη. Οι γονείς της Ευαγγελία και Γιώργος ήταν Έλληνες μετανάστες και άλλαξαν το επίθετό τους σε Κάλλας όταν η Μαρία πήγαινε στο δημοτικό.
Η Κάλλας έπαιρνε μαθήματα πιάνου από 7 ετών και σύντομα της άρεσε να τραγουδά την μουσική παρά να την παίζει. Το 1937 οι γονείς της χώρισαν και η μητέρα με τα δύο κορίτσια γύρισαν στην Ελλάδα.
Η Μαρία συνέχισε τις σπουδές της στο δραματικό τραγούδι με την Elvira de Hidalgo στην Βασιλική Ακαδημία Μουσικής. Παρόλο που η σχολή δεχόταν σπουδαστές άνω των 16 ετών, έκαναν εξαίρεση για τη Μαρία λόγω του μεγάλου ταλέντου της.
Ως μαθήτρια, η Μαρία Κάλλας τραγούδησε σε σχολική παραγωγή την Cavalleria Rusticana. Για τον ρόλο της Santuzza βραβεύτηκε από την Ακαδημία.
Καριέρα στην Όπερα
Σε ηλικία 16 ετών η Μαρία έπαιξε στην Εθνική Λυρική Σκηνή σ’ ένα μικρό ρόλο της Όπερας «Boccaccio». Στα 20 πήρε πρωταγωνιστικό ρόλο στην Tosca.
Μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, δυσκολεύτηκε να βρει δουλειά και γύρισε στη Νέα Υόρκη κοντά στον πατέρα της. H Metropolitan Opera δεν τη δέχτηκε οπότε έφυγε για Ιταλία. Στη Βερόνα γνώρισε τον πλούσιο επιχειρηματία Giovanni Meneghini και παντρεύτηκαν.
Το ιταλικό της ντεμπούτο στην Όπερα έγινε στην Αρένα της Βερόνας το 1947 με την Gioconda. Με μάνατζερ τον σύζυγό της συνέχισε να τραγουδά στη Φλωρεντία και στη Βερόνα. Όσο γινόταν διάσημη οι απαιτήσεις της αυξάνονταν.
Συχνά έλεγε: «Η αποδοκιμασία του κοινού είναι μέρος του σκηνικού. Είναι ο κίνδυνος στο πεδίο μάχης. Η όπερα είναι ένα πεδίο μάχης που πρέπει να αποδεχτούμε».
Το 1954 έκανε το Αμερικάνικο ντεμπούτο της στο Σικάγο με την Norma, όπου θριάμβευσε. Το 1956 τραγούδησε στη Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης. Η φωνή της είχε πρόβλημα καθώς και ο γάμος της και τελικά χώρισε, καθώς είχε δημιουργήσει δεσμό με τον Έλληνα εφοπλιστή Αριστοτέλη Ωνάση.
Ώριμα χρόνια και Θάνατος
Στη δεκαετία του ’60 η υπέροχη φωνή της Μαρίας Κάλλας παρουσίασε αισθητή φθορά. Οι εμφανίσεις της μειώθηκαν σιγά – σιγά στο ελάχιστο λόγω συχνών ακυρώσεων.
Παρόλο που αποσύρθηκε επίσημα από την σκηνή στις αρχές της δεκαετίας του ’60 συνέχισε να τραγουδά στην Metropolitan Opera από τον Ιανουάριο του 1964 έως Ιούλιο 1965. Η τελευταία της εμφάνιση ήταν στο Covent Garden στις 5 Ιουλίου με την Tosca.
Τα νέα από το γάμο του Ωνάση με την Jacqueline Kennedy το 1968 είχαν τόση επίδραση στον ψυχισμό της ντίβα που απομονώθηκε στο σπίτι της στο Παρίσι.
Το 1971 και 72 δίδαξε Masteclasses στη Σχολή Julliard της Νέας Υόρκης. Παρά την φθίνουσα υγεία της, η Κάλλας συνόδευσε τον φίλο της Di Stefano σε μία διεθνή τουρνέ για να τον βοηθήσει οικονομικά να θεραπεύσει την άρρωστη κόρη του.
Στις 16 Σεπτεμβρίου 1977 σε ηλικία 55 ετών η Μαρία Κάλλας ξαφνικά και μυστηριωδώς πέθανε (από καρδιά) στο σπίτι της στο Παρίσι, σύμφωνα με το mariacallasgreeksociety.com.