Ο ρυθμός πληθωρισμού της ευρωζώνης μειώθηκε στην αρχή του έτους, αφήνοντάς ωστόσο τους καταναλωτές αντιμέτωπους με υψηλότερες τιμές.
Ο δείκτης τιμών καταναλωτή για τις 20 χώρες που χρησιμοποιούν το νόμισμα του ευρώ υποχώρησε στο 8,5% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ανακοίνωσε την Τετάρτη η στατιστική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Eurostat. Αυτό συμβαίνει αφού ο ετήσιος πληθωρισμός έφτασε στο 9,2% τον Δεκέμβριο.
Ο πληθωρισμός στην Ευρώπη έχει πλέον επιβραδυνθεί για τρίτο συνεχόμενο μήνα, υποχωρώντας από το υψηλό ρεκόρ του 10,6% τον Οκτώβριο.
Οι τιμές των τροφίμων και της ενέργειας, που υπήρξαν σημαντικοί παράγοντες αύξησης του πληθωρισμού στην Ευρώπη, συνέχισαν να τροφοδοτούν το υψηλότερο κόστος ζωής.
Οι τιμές του φυσικού αερίου μειώθηκαν από τα υψηλά όλων των εποχών το περασμένο καλοκαίρι, χάρη στον αγώνα για εύρεση προμηθειών εκτός Ρωσίας και στον ήπιο χειμώνα που μείωσε την πίεση από τη ζήτηση ενέργειας για θέρμανση. Ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει ταράξει τις αγορές τροφίμων και ενέργειας και ενώ οι τιμές των βασικών εμπορευμάτων έχουν πέσει από τα υψηλά όλων των εποχών πέρυσι, οι καταναλωτές δεν βλέπουν ακόμη ανακούφιση στους λογαριασμούς κοινής ωφελείας και παντοπωλείου.
Η ενεργειακή αναταραχή έχει κάνει τη συμπίεση του κόστους ζωής πιο επώδυνη στην ηπειρωτική Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο από ό,τι στις ΗΠΑ, οδηγώντας σε διαμαρτυρίες και απεργίες εργαζομένων σε πολλές χώρες που αναζητούν αμοιβή που συμβαδίζει με τον πληθωρισμό. Οι τιμές των τροφίμων, του αλκοόλ και του καπνού αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό 14,1%, ενώ οι τιμές της ενέργειας αυξήθηκαν 17,2%.
Ο λεγόμενος βασικός πληθωρισμός, ο οποίος δεν περιλαμβάνει το ασταθές κόστος των τροφίμων και της ενέργειας, παρέμεινε σταθερός στο 5,2% τον περασμένο μήνα, υπογραμμίζοντας ότι οι τιμές αυξάνονται επίσης τόσο για υπηρεσίες όσο και για αγαθά όπως ρούχα, συσκευές, αυτοκίνητα και υπολογιστές.
Ο αυξανόμενος πληθωρισμός επιβάρυνε την οικονομία της Ευρώπης, η οποία σημείωσε ανάπτυξη 0,1% τους τελευταίους τρεις μήνες του περασμένου έτους και 3,5% για όλο το 2022. Αυτό στην πραγματικότητα ξεπέρασε την ανάπτυξη 2,1% στις ΗΠΑ και την ανάπτυξη 3% της Κίνας πέρυσι.
Αλλά με τον πληθωρισμό πολύ πάνω από τον στόχο του 2%, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα συνεχίσει να αυξάνει τα επιτόκια που καθιστούν ακριβότερο για τους καταναλωτές το δανεισμό χρημάτων. Με στόχο να θέσει υπό έλεγχο τις αυξήσεις των τιμών, η κεντρική τράπεζα αναμένεται να αυξήσει τα επιτόκια κατά μισή μονάδα την Πέμπτη.
Σε καθημερινό Γολγοθά εξελίσσονται για τους καταναλωτές οι τιμές των καυσίμων, καθώς η τιμή στην αντλία βενζίνης καθημερινά αλλάζει προς τα πάνω.
Σύμφωνα με πληροφορίες της τηλεόρασης του Mega, το κόστος των υγρών καυσίμων στην Ελλάδα, από αύριο αναμένεται να έχει αποκλιμάκωση στις τιμές.
Μέση τιμή της αμόλυβδης
03/01/2023 1,842€
10/01/2023 1,853€
20/01/2023 1,881€
29/01/2023 1,918€
Μέση τιμή του ντίζελ κίνησης
03/01/2023 1,795€
10/01/2023 1,787€
20/01/2023 1,796€
29/01/2023 1,821€
Μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης
03/01/2023 1,138€
10/01/2023 1,247€
20/01/2023 1,276€
29/01/2023 1,301€
Σε αρκετά νησιά οι τιμές της αμόλυβδης ξεπέρασε τα 2 ευρώ όμως το παράδοξο των τελευταίων ημερών είναι οι μεγάλες διακυμάνσεις με αυξήσεις και αμέσως μετά μειώσεις, με αποτέλεσμα ουδείς να μπορεί να προβλέψει τι θα γίνει το επόμενο διάστημα. Στην αγορά των πετρελαιοειδών μιλούν για έντονη μεταβλητότητα στις διεθνείς αγορές.
Την Πέμπτη η τιμή της βενζίνης υποχωρεί κατά 9,5 δολάρια ανά τόνο, το ντίζελ κατά 23,5 δολάρια και το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 38 δολάρια τον τόνο. Τα διυλιστήρια έχουν αρχίσει να μειώνουν τις τιμές χονδρικής των καυσίμων ως αποτέλεσμα της αντίστοιχης αποκλιμάκωσης στις διεθνείς αγορές. Στην αντλία οι μειώσεις θα αρχίσουν να φαίνονται τις επόμενες μέρες.
Δύο γεγονότα είναι αυτά που προκαλούν αναστάτωση και σύγχυση στους αγοραστές και πωλητές:
- Το πρώτο αφορά στις κυρώσεις που τίθενται σε ισχύ από τις 8 Φεβρουαρίου για τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου. Αφενός απαγορεύονται οι εξαγωγές από τη Ρωσία προς χώρες της Ευρώπης και αφετέρου οι Βρυξέλλες εξετάζουν την επιβολή ανώτατης τιμής σε προϊόντα πετρελαίου που θα πωλούνται προς τρίτες χώρες.
- Το δεύτερο γεγονός έχει να κάνει με το κατά πόσο η επανάκαμψη της Κίνας στις αγορές θα επηρεάσει τη ζήτηση καυσίμων, δηλαδή αν η ζήτηση που θα εκδηλώσει, θα προκαλέψει ελλείψεις ή δεν θα υπάρχει καμία επίπτωση στην προσφορά ποσοτήτων.
Είναι χαρακτηριστικό πως συνολικά από τις αρχές του μήνα μέχρι σήμερα στις διεθνείς αγορές οι βενζίνες ανέβηκαν κατά 52 δολάρια τον τόνο, το πετρέλαιο κίνησης 18,5 δολάρια και η θέρμανση κατά 16,5 δολάρια τον τόνο. Στο διάστημα 20 με 30 Ιανουαρίου οι αυξήσεις αυτές ψαλιδίστηκαν στα 18,5 δολάρια το βαρέλι για τη βενζίνη, στα 4,5 δολάρια και το ντίζελ και στα 16,5 δολάρια στο θέρμανσης.
Στην ελληνική αγορά, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στις 29 Ιανουαρίου είχε ανέβει κατά 0,076 ευρώ ανά λίτρο από την 1η Ιανουαρίου με αποτέλεσμα να έχει διαμορφωθεί στα 1,918 ευρώ ανά λίτρο.
Μεγαλύτερη ήταν η αύξηση, κατά 0,162 ευρώ ανά λίτρο, του πετρελαίου θέρμανσης. Σε διάστημα ενός μήνα η τιμή του καυσίμου σκαρφάλωσε στα 1,301 ευρώ ανά λίτρο. Ο βασικότερος λόγος της ανατίμησης ήταν ως γνωστό το «ψαλίδισμα» της επιδότησης που έδινε στην αντλία η κυβέρνηση για να διατηρείται το κόστος της θέρμανσης χαμηλά.
- Πολύ χαμηλότερη ήταν η αύξηση του πετρελαίου κίνησης. Η μέση τιμή ανέβηκε μόλις κατά 0,026 ευρώ ανά λίτρο και διαμορφώθηκε στα 1,821 από 1,795 ευρώ ανά λίτρο.
Μπλόκα στήνονται στη χώρα από αγρότες και παραγωγούς, οι οποίοι διαμαρτύρονται και κατεβάζουν στους δρόμους τα τρακτέρ τους.
Αγροτικοί σύλλογοι και ομοσπονδίες των αγροτών στη Δυτική Μακεδονία, τη Θράκη, την Πέλλα, τη Λακωνία, την Αιτωλοακαρνανία, την Κέρκυρα, την Πρέβεζα, την Ημαθία, τη Μεσσηνία, τη Λιβαδειά, τη Στερεά Ελλάδα, την Εύβοια, αναφέρουν ότι δεν έχουν ικανοποιηθεί τα αιτήματά τους γι αυτό και κινητοποιούνται.
Τα βασικά αιτήματά τους, μεταξύ άλλων είναι:
-Η αναπλήρωση του χαμένου εισοδήματος για όσα προϊόντα πωλήθηκαν κάτω του κόστους.
-Η μείωση του κόστους παραγωγής και κατώτατες εγγυημένες τιμές
-Η προστασία από φυσικές καταστροφές, με υλοποίηση όλων των απαραίτητων έργων υποδομής και αλλαγή του κανονισμού ΕΛΓΑ.