Το 2023 προμηνύεται μία εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για εκείνους που κάνουν φοροδιαφυγή, ενώ παράλληλα το ίδιο ισχύει και για όλους εκείνους του οφειλέτες του δημοσίου που ενώ έχουν την οικονομική δυνατότητα δεν προχωρούν σε εξόφληση ή ρύθμιση των χρεών τους.
Το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ γεμίζουν τον «οπλοστάσιο» του ελεγκτικού μηχανισμού, έτσι ώστε να επιτευχθεί ο στόχος που δεν είναι άλλος από την αύξηση των δημοσίων εσόδων, αλλά και την διεύρυνση των φορολογικής βάσης.
Μεγάλο βάρος στην προσπάθεια ελέγχου της φοροδιαφυγής δίνεται στον τουρισμό και όπως φαίνεται από τα περυσινά στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, η προσπάθεια έφερε κάποια αποτελέσματα. Συγκεκριμένα, ενώ δεν έχουν μεταβληθεί οι συντελεστές, εντούτοις το ποσό από ΦΠΑ (από όλες τις κατηγορίες) ήταν αυξημένο κατά 4 δις ευρώ. Η ερμηνεία που δίνεται από το υπουργείο Οικονομικών είναι ότι απέδωσαν οι έλεγχοι, αλλά και το γενικότερο κλίμα που έχει διαμορφωθεί (χρήση πιστωτικών καρτών κ.λπ.).
Σημειώνουν βέβαια ότι ένα μικρό μέρος του ποσού αυτού οφείλεται και στον πληθωρισμό, αλλά επισημαίνουν ότι η συντριπτική πλειονότητα του επιπλέον ΦΠΑ, είναι ότι καταγράφηκε μεγαλύτερο εισόδημα. Και πάνε και ένα βήμα πιο πέρα, σημειώνοντας ότι η εξέλιξη αυτή θα φέρει μεγαλύτερη φορολογητέα ύλη και αυτή θα εμφανιστεί με τις φορολογικές δηλώσεις για φυσικά και νομικά πρόσωπα που θα γίνουν τους επόμενους μήνες.
Όπως αναφέρουν πηγές από το υπουργείο Οικονομικών, το γεγονός ότι το 2023 είναι εκλογική χρονιά, δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι θα ατονήσουν οι έλεγχοι , αφού οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ έχουν τέτοια δομή και συγκρότηση που δεν επηρεάζονται από ανάλογα γεγονότα.
Από κόσκινο υποθέσεις που λιμνάζουν
Ήδη η ΑΑΔΕ έχει ξεκινήσει ελέγχους για χιλιάδες φορολογικές υποθέσεις που υπήρχαν στα συρτάρια των εφοριών της Αττικής και της Θεσσαλονίκης και έχουν μεταφερθεί πλέον στα έξι νέα Ελεγκτικά Κέντρα που λειτουργούν ήδη σε Αττική (4) και Θεσσαλονίκη (2).
Ο πήχης των φορολογικών εσόδων έχει ανάβει για το 2023, σε πάνω από τα 58 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο βάρος για την αύξηση των εσόδων πέφτει στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής και, γενικώς, κάθε μορφής απάτης σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος.
Οι έλεγχοι των εν λόγω κέντρων θα επικεντρωθούν:
- Στη συμμόρφωση των φορολογούμενων.
- Στον εντοπισμό εισοδημάτων και περιουσιακών στοιχείων που δεν έχουν δηλωθεί.
- Στη βεβαίωση φόρων, τελών, εισφορών και προστίμων με βάση τις πράξεις που εκδίδονται από το ΕΛΚΕ αλλά και στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων.
- Σε φυσικά πρόσωπα που ασκούν ή δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα εφόσον πληρούν οποιοδήποτε από τα παρακάτω κριτήρια:
- Η αξία ακίνητης περιουσίας του φορολογουμένου, του/της συζύγου και των προστατευόμενων τέκνων αυτού, όπως υπολογίζεται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του Περιουσιολογίου της ΑΑΔΕ ανέρχεται αθροιστικά, από την 1η-1-2015 και μετά τουλάχιστον σε ένα έτος, στο ποσό του 1.000.000 ευρώ και έως του ποσού του 1.500.000 ευρώ.
- Η ετήσια τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης, που προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος είναι ποσού 100.000 έως 150.000 ευρώ.
- Τα ποσά δαπανών (τεκμηρίων) απόκτησης περιουσιακών στοιχείων ανέρχονται σε 200.000 έως 400.000 ευρώ.
- Απέστειλαν στο εξωτερικό χρηματικά εμβάσματα συνολικού ύψους από 100.000 έως 200.000 ευρώ, σε τουλάχιστον ένα έτος όπως εντοπίζονται από τα στοιχεία που διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ, από πιστωτικά, χρηματοδοτικά ιδρύματα, ιδρύματα πληρωμών και εταιρίες παροχής επενδυτικών υπηρεσιών και από τα στοιχεία των συνδικαιούχων των λογαριασμών χρέωσης για την αποστολή του εμβάσματος.
- Σε υποθέσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων, φορολογίας κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών και κερδών από τυχερά παίγνια, οι οποίες εξειδικεύονται με αποφάσεις της ΑΑΔΕ. Στην μάχη και με νέα εργαλεία Το σημαντικότερο ίσως εργαλείο που έχει μπει στην καθημερινότητα επιχειρήσεων και επαγγελματιών είναι τα ηλεκτρονικά βιβλία. Το myDATA όπως είναι ευρύτατα γνωστό, καταργεί στην πράξη και σταδιακά την χειρόγραφη έκδοση παραστατικών και την αντικαθιστά με την ηλεκτρονική. Τα παραστατικά αυτά στέλνονται σε πραγματικό χρόνο ή έστω με μία μικρή χρονική υστέρηση στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, η οποία και μπορεί ανά πάσα στιγμή να προχωρήσει σε ηλεκτρονικές διασταυρώσεις. Το σύστημα εμπλουτίζεται συνεχώς και στην πλήρη του ανάπτυξή του θα μπορεί να έχει ουσιαστικά και το κυριότερο, άμεσα αποτελέσματα στην διασταύρωση και στην αξιολόγηση των φορολογικών στοιχείων που θα έχει η ΑΑΔΕ στην διάθεσή της. Το τελευταίο όμως χρονικό διάστημα χρησιμοποιεί και άλλα πολύτιμα εργαλεία, όπως το Appodixi, το ElenxisLive, η επέκταση των POS σε όλη την οικονομική δραστηριότητα και η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με το Taxis. Όλα τα παραπάνω, καθώς και αυτά που ετοιμάζονται για το επόμενο χρονικό διάστημα, εκτιμάται ότι θα σφίξουν ακόμη περισσότερο τον κλοιό γύρω από όλους εκείνους που επιδιώκουν να αποκρύψουν εισόδημα ή ακόμη χειρότερα να μην αποδώσουν ΦΠΑ, αδίκημα που είναι φοροκλοπή.
- ElenxisLive: Με τη βοήθεια της νέας ηλεκτρονικής εφαρμογής «ElenxisLive» και μέσω των tablet οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ την ώρα που θα διενεργούν το φορολογικό έλεγχο θα έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν το οικονομικό προφίλ και το «φορολογικό παρελθόν» του επαγγελματία ή της επιχείρησης, να προχωρούν επί τόπου και με ταχείς διαδικασίες σε διασταυρώσεις στοιχείων, να ελέγχουν τη γνησιότητα ή μη των αποδείξεων από τις ταμειακές μηχανές, να εκδίδουν φύλλα και αναφορές για τα αποτελέσματα του ελέγχου.
- Διασύνδεση ταμειακών μηχανών: Επέκταση της υποχρεωτικής εγκατάστασης των συσκευών ηλεκτρονικών χρεώσεων POS σχεδόν σε όλους του κλάδους ελευθέρων επαγγελματιών και επιχειρήσεων. Παράλληλα προβλέπεται η Οnline διασύνδεση των ταμειακών με τα POS. Με το νέο σύστημα οι φορολογικές αρχές θα έχουν πλήρη εικόνα για το ύψος και το χρόνο έκδοσης των αποδείξεων λιανικής πώλησης και τον τρόπο πληρωμής από το πελάτη και έτσι θα μπορούν να εντοπίζουν κρούσματα απόκρυψης εισοδήματος και κλοπής ΦΠΑ από όσους δεν εκδίδουν απόδειξη.
- Κατασχέσεις: Το έσχατο «όπλο» για την ΑΑΔΕ, ώστε να πείσει εκείνους που μπορούν να εξοφλήσουν τις οφειλές τους και δεν το κάνουν, είναι οι κατασχέσεις και οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί. Στο στόχαστρο βρίσκονται κυρίως οι μεγαλοοφειλέτες ενώ στο σφυρί βγαίνουν ακίνητα όλων των κατηγοριών. Από κατοικίες, αποθήκες, επαγγελματικά κτίρια, καταστήματα, οικόπεδα μέχρι αγροτεμάχια.
Αυξήθηκε κατά 12 δισ. ευρώ, σε σχέση με το 2021 και κατά 8 δισ. ευρώ, πάνω από το στόχο του υπ. Οικονομικών.
Το φράγμα των 400 δισ. ευρώ, έσπασε τον Δεκέμβριο του 2022 το συνολικό δημόσιο χρέος της χώρας, ξεφεύγοντας κατά περίπου 8 δισ. ευρώ, από το στόχο του υπουργείου Οικονομικών που τέθηκε μόλις τον περασμένο Νοέμβριο.
Συγχρόνως, πηγή ανησυχίας αποτελούν και οι κρατικές εγγυήσεις προς τράπεζες, επιχειρήσεις, φυσικά πρόσωπα και δημόσιους φορείς το ύψος των οποίων προσεγγίζει τα 30 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών το συνολικό δημόσιο χρέος της χώρας, στο τέλος του περασμένου Δεκεμβρίου εκτινάχθηκε στο ποσό των 400,28 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 11,94 δισ. ευρώ, σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021 που είχε διαμορφωθεί σε 388,34 δισ. ευρώ.
Ακόμη, το ακαθάριστο χρέος της χώρας ανήλθε τον Δεκέμβριο του 2022, στο 190,5% του ΑΕΠ, από 194,5% του ΑΕΠ το 2021, με τη βελτίωση να οφείλεται καθαρά στην ποσοτική αύξηση του ΑΕΠ στη διάρκεια του προηγούμενου έτους.
Πηγή ανησυχίας συνιστά το γεγονός ότι, το ύψος στο οποίο διαμορφώθηκε το ακαθάριστο χρέος του Κράτους, είναι κατά 8 δισ. ευρώ, υψηλότερο, σε σχέση με τον στόχο που έθεσε το υπουργείο Οικονομικών και αποτυπώνεται στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού του 2023.
Ειδικότερα ο στόχος του ΥΠΟΙΚ ήταν το συνολικό χρέος να συγκρατηθεί στο τέλος του 2022, στο ποσό των 392,3 δισ. ευρώ, αλλά τελικά διαμορφώθηκε σε επίπεδα υψηλότερα κατά 7,98 δισ. ευρώ.
Η διαφορά με το Χρέος Γενικής Κυβέρνησης
Πρέπει να σημειωθεί, πως τα συγκεκριμένα στοιχεία αφορούν στο ακαθάριστο δημόσιο χρέος ή Χρέος Κεντρικής Διοίκησης, το οποίο διαφέρει από το Χρέος Γενικής Κυβέρνησης, το οποίο αποτελεί τον δείκτη παρακολούθησης των δημοσιονομικών επιδόσεων των κρατών.
Σύμφωνα με τον ορισμό της Eurostat, από το συνολικό ακαθάριστο χρέος των κρατών αφαιρούνται:
Τα κρατικά ομόλογα που κατέχουν ασφαλιστικά ταμεία και οι ΟΤΑ και άλλοι δημόσιοι φορείς, το αποκαλούμενο ενδοκυβερνητικό χρέος, το οποίο σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού το 2022 υπολογίζονται σε 21,2 δισ. ευρώ.
Τα κέρματα και οι επενδύσεις σε κρατικά ομόλογα των νομικών προσώπων, το ύψος των οποίων για το 2022, υπολογίζεται από το ΥΠΟΙΚ σε 16,1 δισ. ευρώ.
Με την αφαίρεση του ενδοκυβερνητικού χρέους, προκύπτει το χρέος Γενικής Κυβέρνησης, το οποίο σύμφωνα με τον στόχο του ΥΠΟΙΚ και με την προϋπόθεση ότι το Χρέος Κεντρικής Διοίκησης θα συγκρατείτο στα επίπεδα των 392,3 δις. ευρώ, θα διαμορφωνόταν στο ποσό των 355 δισ. ευρώ ή στο 168,9% του ΑΕΠ.
Ωστόσο μετά την απροσδόκητη αύξηση του συνολικού χρέους κατά 8 δισ. ευρώ, λογικά έχει επηρεαστεί και το Χρέος Γενικής Κυβέρνησης, αλλά τα οριστικά στοιχεία θα εκδοθούν στο προσεχές δίμηνο.
Μια άλλη σημαντική παράμετρος είναι, πως οι τόκοι και τα χρεολύσια που καταβάλλονται ετησίως, υπολογίζονται στο συνολικό χρέος και όχι μόνο στο χρέος Γενικής Κυβέρνησης.
Από τα αναλυτικά στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους προκύπτει πως η αύξηση του δημοσίου χρέους προήλθε από τον νέο δανεισμό, το ύψος του οποίου ήταν υψηλότερο από τις εξοφλήσεις τίτλων που έληξαν.
Ειδικότερα στη διάρκεια του 2022 εκδόθηκαν μακροπρόθεσμοι τίτλοι αξίας 8.202 εκατ. ευρώ, και εξοφλήθηκαν ομόλογα αξίας 4.352 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να προστεθούν στο χρέος 3.850 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα το χρέος επιβαρύνθηκε από το “ισοζύγιο” νέων εκδόσεων και εξοφλήσεων, δανείων, εντόκων γραμματίων και repos, συν αλλαγές στην ισοτιμία με αποτέλεσμα η συνολική επιβάρυνση στο χρέος να φτάσει σε 11,94 δισ. ευρώ, σε σύγκριση με το 2021.
Από το συνολικό ποσό του χρέους των 400,28 δισ. ευρώ, τα 303,54 δισ. ευρώ, αποτελούνται από δάνεια και τα υπόλοιπα, περίπου 97 δισ. ευρώ, είναι ομόλογα και έντοκα γραμμάτια.
Το υπόλοιπο των δανείων του Μηχανισμού Στήριξης, ανέρχονταν στο τέλος του Δεκεμβρίου σε 235,57 εκατ. ευρώ, μειωμένο σε σχέση με το τέλος του 2021, που ήταν 242,62 δισ. ευρώ
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το ποσό των κρατικών εγγυήσεων στο τέλος του Δεκεμβρίου 2022 ανήλθε σε 29,63 δις. ευρώ, μειωμένο σε σχέση με το ποσό των 30,66 δις. ευρώ, που ήταν τον Δεκέμβριο του 2021.
Από το συνολικό ποσό των 29,63 δισ. ευρώ, τα 17,91 δισ. ευρώ, αφορούν στις εγγυήσεις που δόθηκαν στις τράπεζες, στο πλαίσιο του προγράμματος Ηρακλής.
Το υπόλοιπο ποσό προέρχεται από κρατικές εγγυήσεις προς φορείς εντός και εκτός γενικής κυβέρνησης, ιδιωτικές επιχειρήσεις, εγγυήσεις στο πλαίσιο των μέτρων αντιμετώπισης των συνεπειών της πανδημίας, εγγυήσεις της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας κ.λπ.
Οι αλλεπάλληλες αυξήσεις των βασικών επιτοκίων ανεβάζουν έως και 100% τις δόσεις των σταγαστικών δανείων. Η άνοδος του βασικού επιτοκίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας έχει συμπαρασύρει στην εκτίναξη το euribor στα επίπεδα του 2.5% τους τελευταίους μήνες.
Οι αυξήσεις επιβαρύνουν ιδιαίτερα τον οικογενειακό προϋπολογισμό αλλά και το κόστος των επιχειρήσεων ενώ επίκειται νέα αύξηση των επιτοκίων τον Μάρτιο, κάτι που θα αποτυπώνεται καθημερινά και στο euribor συμπαρασύροντας σε διαδοχικές αυξήσεις και τους επόμενους μήνες.
- Ενδεικτικά, ένα στεγαστικό δάνειο κυμαινόμενου επιτοκίου 100.000 ευρώ διάρκειας 20 ετών, όταν το euribor 3μήνου ήταν μηδενικό και το επιτόκιο 3% η μηναία δόση ήταν 560,62 ευρώ. Πλέον, με το euribor 3m στο 3% και το επιτόκιο στο 6% η δόση του δανείου θα ξεπεράσει τα 700 ευρώ (περίπου 720 ευρώ). Σημειώνεται ότι την 1 Ιουνίου 2023 το euribor 3m ήταν αρνητικό, στο -0.176 % και γύρισε σε θετικό λίγες μέρες αργότερα για πρώτη φορά μετά τον Μάιο του 2015.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΚΤ για τον μήνα Δεκέμβριο το μέσο επιτόκιο στεγαστικού δανείου στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 52 μονάδες βάσης (0,52% ) και διαμορφώθηκε στο 3,61% (συν spread) από 3,09% τον περασμένο Ιούνιο ενώ αντίστοιχα στην Γερμανία η αύξηση ήταν 97 μονάδες βάσης και από 2,57% (συν spread) τον Ιούνιο έφτασε στο 3,51%. Σε επίπεδο ΕΕ, όπου η Ελλάδα είναι η 5η ακριβότερη και η Λιθουανία «πρωταθλήτρια» με 4,34% (από 2,17% ) επιτόκιο των στεγαστικών δανείων μεταξύ Ιουνίου – Δεκεμβρίου 2022 αυξήθηκε κατά 96 μ.β και από 1,92% έφτασε το 2,88%.
Στην κοινή ανακοίνωση τους την περασμένη Τρίτη με αφορμή το άνοιγμα της πλατφόρμας για την επιδότησης κατά 50% της αύξησης στις δόσεις των στεγαστικών δανείων που θα αποτελέσει ανάχωμα για χιλιάδες δανειολήπτες υπογράμμιζαν ότι :
- «το κόστος δανεισμού στην Ελλάδα αυξάνεται με χαμηλότερους ρυθμούς σε σχέση με την Ευρωζώνη, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις, κι αυτό παρά το συγκριτικά υψηλότερο κόστος δανεισμού των ελληνικών τραπεζών και του ελληνικού Δημοσίου. Είναι χαρακτηριστικό πως από τον Οκτώβριο έως τον Νοέμβριο του 2022, σε αντίθεση με τις τάσεις στην Ευρωζώνη, στην Ελλάδα καταγράφηκε καθαρή μείωση στο κόστος των νέων δανείων για τα νοικοκυριά».
Και ενώ η άνοδος του euribor περνάει στο σύνολο της στους ιδιώτες σε ότι αφορά τα επιτόκια χορηγήσεων, τα επιτόκια καταθέσεων αυξάνονται με το σταγονόμετρο, με τις μη συστημικές τράπεζες να είναι πιο γενναιόδωρες στην προσπάθεια τους να προσελκύσουν καταθέσεις. Οι συστημικές για οι καταθέσεις 2 -3 μηνών και για ποσά άνω των 100.000 ευρώ δίνουν αποδόσεις 0,30% – 0,40% και υπό προϋποθέσεις κινούνται πέριξ του 1% στο έτος.
Έτσι, στις ελληνικές τράπεζες το περιθώριο επιτοκίου μεταξύ νέων καταθέσεων και δανείων αυξήθηκε το Δεκέμβριο στο 4,96%
Την ίδια στιγμή ο πληθωρισμός, τον οποίο θέλει να τιθασεύσει η ΕΚΤ, κατατρώει τα εισοδήματα και η ακρίβεια σε συνδυασμό με τα υψηλά επιτόκια δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ.
Όπως έχει επισημάνει ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή οι υψηλότερες τιμές ενέργειας και τροφίμων ενδέχεται να θέσουν σε κίνδυνο την ικανότητα εξυπηρέτησης του χρέους των δανειοληπτών σε υφιστάμενα στεγαστικά δάνεια, κυρίως κυμαινόμενου επιτοκίου που θα δουν αύξηση των δόσεων τους. Ειδικά για τους υπερχρεωμένους δανειολήπτες σε σχέση με το επίπεδο εισοδήματός τους, το αυξανόμενο κόστος ζωής θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυξανόμενες δυσκολίες αποπληρωμής.
Οι αυξημένες τιμές των κρεάτων έφεραν μείωση στην κατανάλωση, καθώς ο οικογενειακός προϋπολογισμός έχει από καιρό συρρικνωθεί.
Ενδεικτικά οι τιμές:
– Χοιρινό φιλέτο νωπό ελληνικό: 15€/κιλό
– Χοιρινό σνίτσελ ελληνικό: 10€/κιλό
– Χοιρινή σεφταλιά: 8€/κιλό
– Χοιρινός λαιμός: 7€/κιλό
– Χοιρινή μπριζόλα άνευ οστού: 12€/κιλό
– Φιλέτο στήθος κοτόπουλο: 18€/κιλό
– Κοπανάκι κοτόπουλο: 9€/κιλό
– Μπριζόλα Tbone μοσχάρι γάλακτος: 26€/κιλό
Στην Πάτρα εντοπίστηκαν μοσχάρι στα 12.50€, χοιρινό μπούτι στα 7.50€, σπάλα στα 6.90€, μπριζόλα στα 7.30€, στα 11.50€ ελιά μοσχάρι.
Οι τιμές λιανικής ακολουθούν τις αυξήσεις στις τιμές χονδρικής που και αυτές έχουν αυξηθεί λόγο της μεγάλης ενεργειακής κρίσης που έχει εκτοξεύσει τα κόστη παραγωγής.
Είναι χαρακτηριστικό πως στη χονδρική:
Αρνί: 2023 7.50€, 2022 5.50€, 2021 4.90€
Μοσχάρια (εισαγ.): 2023 6.85€, 2022 5.75€, 2021 5.05€
Χοιρινά (εισαγ.): 2023 3.65€, 2022 2.65€, 2021 2.65€
Την ίδια ώρα, οι καταναλωτές αφού εξάντλησαν την επιλογή τού να αγοράζουν φτηνότερα εισαγόμενα κρέατα, περνάνε σε νέα στρατηγική επιβίωσης με μείωση ποσοτήτων και εναλλακτικές αγορές, δηλαδή με αγορές φτηνότερων κρεάτων που θα καλύψουν τις διατροφικές τους ανάγκες.
Κεφάλια αρνιών: 1.50€/κιλό
Φτερούγες κοτόπουλο: 2.70€/κιλό
Στομάχια κοτόπουλου: 3€/κιλό
Οι αυξήσεις μέσα σε έναν χρόνο στον πάγκο είναι ρεκόρ και το κόστος ανά μήνα στον οικογενειακό προϋπολογισμό διόλου ευκαταφρόνητο.
Βόεια ελιά ή σπάλα: 2022 8.95€, 2023 10.88€, Αύξηση 21%
Χοιρινή μπριζόλα με οστό (εισάγ.): 2022 4.49€, 2023 7€, Αύξηση 56%
Χοιρινός λαιμός ελληνικός: 2022 5.65€, 2023 7.20€, Αύξηση 27%