Στο έλεος της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας βρίσκονται οι καταναλωτές και σε απόγνωση οι παραγωγοί καθώς βλέπουν τα προϊόντα τους να φεύγουν από τα χέρια τους σε πολύ χαμηλές τιμές, οι οποίες όμως εκτινάσσονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Όπως φαίνεται σε τιμολόγια που παρουσίασε η εκπομπή «Ανοιχτή Επικοινωνία» στο OPEN, αγελαδινό γάλα πωλείται από κτηνοτρόφο στα 0,53 ευρώ, ενώ παραγωγός πιπεριάς Φλωρίνης πουλά τα προϊόντα του στο 1 ευρώ το κιλό και στο ράφι των λιανεμπορικών αλυσίδων τροφίμων φτάνουν στα 2,80 με 3 ευρώ το κιλό.
Όπως είπε ο κτηνοτρόφος από τον Τύρναβο, Αντώνης Τσίτσας σχετικά με το γάλα, «τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο το αγελαδινό γάλα είχε μια πτώση στην τιμή πώλησης από τον παραγωγό κατά 7-8 λεπτά. Στο ράφι τους τελευταίους δύο μήνες έχει ανέβει κατά 0,35 ευρώ».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «όλοι επικαλούνται αύξηση των λειτουργικών εξόδων, το μεταφορικό κόστος κ.α. λες και ο παραγωγός δεν έχει λειτουργικά έξοδα».
Μάλιστα, έφερε ως παράδειγμα και ένα άλλο αγροτικό προϊόν, τα μήλα, περιγράφοντας ότι η τιμή πώλησης του μήλου είναι στα 0,20 ευρώ και με την καλύτερη συσκευασία μπορεί να φτάσει στα 0,52 ευρώ. Ωστόσο στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν υπάρχει μήλο που να κοστίζει φθηνότερα από 1,5 ευρώ.
Ο κ. Τσίτσας τόνισε ότι «δεν υπάρχουν έλεγχοι. Ας πάρουν οι αρμόδιες υπηρεσίες τα τιμολόγια των παραγωγών και των κτηνοτρόφων και να πάνε στα σούπερ μάρκετ. Αν δεν υπάρξουν πρόστιμα και όταν λέμε πρόστιμα, όχι στα λόγια, ο παραγωγός θα φτωχαίνει και ο καταναλωτής δεν θα μπορεί να τα αγοράσει».
Ο καθηγητής Εργατικού Δικαίου, Αλέξης Μητρόπουλος με τη σειρά του τόνισε ότι πρόκειται για στρέβλωση στην αγορά.
Οι καταναλωτές είναι «όμηροι» των ανατιμήσεων ή του «shrinkflation», ενώ πλέον οι περισσότεροι έχουν γίνει πιο υποψιασμένοι όταν πηγαίνουν για ψώνια στο σούπερ μάρκετ.
Η αισχροκέρδεια και τα τρικ της ακριβείας
Σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ η οποία παρουσιάστηκε στις 22/9/2022 στη Θεσσαλονίκη:
- 7 στους 10 καταναλωτές έχουν μειώσει τις ποσότητες για αγορές ειδών διατροφής και πρώτης ανάγκης.
- 4 στους 10 καταναλωτές βρίσκονται σε κοινωνικό αποκλεισμό.
- Ένας εργαζόμενος ή χαμηλοσυνταξιούχος που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό αντίστοιχα με σύνταξη που φτάνει στα 700 ευρώ έχει χάσει το 40% της αγοραστικής δύναμης.
- Ένας εργαζόμενος ή συνταξιούχος που αμείβεται από 1000 ευρώ έως 1.150 ευρώ έχει χάσει το 25% της αγοραστικής δύναμης του μισθού ή της σύνταξης του.
- Ένας καταναλωτής δαπανά το 40% έως 50% του μισθού του ΜΟΝΟ για σούπερ μάρκετ.
Οι αυξήσεις τροφίμων τον Δεκέμβριο του 2022 κυμάνθηκαν από 12,6 μέχρι 25,3%:
- Γαλακτοκομικά 25,3%
- Λάδια 20,4%
- Ψωμί 18,7%
- Κρέατα 16,7%
- Λαχανικά 12,6%
Η ΕΣΤΑΤ ακόμα δεν έχει βγάλει τα στοιχεία του Ιανουαρίου, ενώ σύμφωνα με την Eurostat θα είναι ακόμα πιο αυξημένος ο πληθωρισμός και στα τρόφιμα και στα είδη πρώτης ανάγκης.
Αισχροκέρδεια
Οι τιμές από το χωράφι στο ράφι οι τιμές έχουν πάει στο Θεό:
- Τα μήλα φεύγουν από το χωράφι 0,17 ευρώ έως 0,24 ευρώ και στο ράφι πωλούνται 1,70 ευρώ έως 2,20 ευρώ.
- Τα λεμόνια φεύγουν από το χωράφι 0,20 ευρώέως 0,28 ευρώ και στο ράφι φτάνουν 1,10 ευρώ έως 1,28 ευρώ.
- Τα πορτοκάλια φεύγουν από το χωράφι 0,18 ευρώ έως 0,20 ευρώ και στο ράφι φτάνουν 0,90 ευρώ έως 0,96 ευρώ.
- Η φέτα από τον κτηνοτρόφο φεύγει 6,90 ευρώ και φτάνει στο σούπερ μάρκετ η βιολογική στα 20 ευρώ.
Τεχνάσματα κλοπής με προσφορές και συσκευασίες
Από τις πρώτες μέρες του Ιανουαρίου του 2023 στις συσκευασίες με τις σκόνες πλυντηρίου, τα υγρά απορρυπαντικά πλυντηρίου, αφρόλουτρα, σαμπουάν, μαλακτικά έχουν μειωθεί οι ποσότητες του περιεχομένου των συσκευασιών και έχουν αυξηθεί οι τιμές σε διψήφιο ποσοστό.
Παρατηρούνται τεχνάσματα με τις ποσότητες και τα δώρα. Για παράδειγμα, 1+1 ή -50%.Η προσφορά του μαλακτικού είναι ενδεικτική.
Διαπίστωση κλοπής:
- Η προσφορά 1+1 δώρο είναι 1.950 γρ Χ 2 = 3900γρ και κοστίζουν 8,58 ευρώ.
- Το μαλακτικό χωρίς «προσφορά» είναι 4095 γρ. δηλαδή 195 γρ περισσότερα από το σύνολο της «προσφοράς» και κοστίζει ίδια τιμή 8,58 ευρώ!
Το ΙΝΚΑ καλεί σε 7ημερο μποϊκοτάζ σε τυροκομικά και γαλακτοκομικά
Μποϊκοτάζ στα τυροκομικά, γαλακτοκομικά, γάλατα, γιαούρτια, ανακοίνωσε η Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας (ΙΝΚΑ ), αντιδρώντας στην ακρίβεια που υπάρχει στην αγορά τροφίμων.
Συγκεκριμένα, το ΙΝΚΑ ανακοίνωσε σήμερα πως, έπειτα από απαίτηση των καταναλωτών, ξεκινάει μποϊκοτάζ στα τυροκομικά, γαλακτοκομικά, γάλατα, γιαούρτια από 13 Φεβρουαρίου έως 20 Φεβρουαρίου 2023. Σε σχετική ανακοίνωση το ΙΝΚΑ αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Ζητάμε από τους πολίτες καταναλωτές να μην αγοράζουν για μια εβδομάδα αυτά τα προϊόντα. Η δύναμη της αγοράς είμαστε εμείς οι πολίτες καταναλωτές. Ας φροντίσουμε το πορτοφόλι μας την τσέπη μας ας προστατέψουμε το εισόδημα που κάποιοι θέλουν να κλέψουν χωρίς ίχνος λογικής αλλά και ηθικής αφού παράλληλα μειώνουν τις ποσότητες στις ίδιες συσκευασίες προϊόντων. Από 13 Φεβρουαρίου ημέρα Δευτέρα έως 20 Φεβρουαρίου ημέρα Κυριακή 2023 δεν αγοράζουμε προϊόντα γαλακτοκομικά γάλατα γιαούρτια τυροκομικά εγχώρια ή εισαγωγής».
Υπενθυμίζεται ότι το ΙΝΚΑ είχε προειδοποιήσει από τις 31 Ιανουαρίου με μποϊκοτάζ σε δέκα κατηγορίες προϊόντων, δίνοντας περιθώριο 15 ημερών στην αγορά. Σε πρώτη φάση καλούσε τους καταναλωτές να μην αγοράζουν τις μειωμένες συσκευασίες, τονίζοντας ότι αν δεν επανέλθει μια σχετική κανονικότητα στις τιμές θα προχωρήσει σε κάλεσμα για μποϊκοτάζ σε κατηγορίες προϊόντων όπως: τυροκομικά, γαλακτοκομικά, γιαούρτια, αλλαντικά, όσπρια, ζυμαρικά, μαργαρίνες, απορρυπαντικά, καθαριστικά και χαρτικά.
«Το περιθώριο που δίνουμε είναι αυτό να γίνει εντός 15 ημερών. Δηλαδή από τις 13 Φεβρουαρίου θα ξεκινήσουμε εβδομαδιαία μποϊκοτάζ σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, αρχίζοντας από τα τυροκομικά, τα γαλακτοκομικά και τα γιαούρτια. Κάθε εβδομάδα θα βγαίνει και μια κατηγορία προϊόντων, τα οποία οι καταναλωτές θα καλούνται να μποϊκοτάρουν για να πέσουν οι τιμές», είχε δηλώσει ο Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος του ΙΝΚΑ, δίνοντας συγκεκριμένα παραδείγματα με αυξήσεις στις τιμές προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Όπως ήταν αναμενόμενο, ο Αδ. Γεωργιάδης ούτε να ακούσει δεν ήθελε για μποϊκοτάζ, ενώ για άλλη μια φορά επιχείρησε να δικαιολογήσει την ακρίβεια στο σούπερ μάρκετ, αποδίδοντάς την στον «παγκόσμιο νόμο της προσφοράς και της ζήτησης».
«Το καλάθι που δημιουργήσατε πέτυχε μόνο ως επικοινωνιακό τέχνασμα. Εξυπηρετεί τις αλυσίδες και όχι τον καταναλωτή» τόνισε ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, αναγκάζοντας τον υπουργό να ομολογήσει ότι πράγματι δεν αρκεί το «καλάθι του νοικοκυριού».
«Εμένα, τον δημιουργό του “καλαθιού”, αν με ρωτήσεις θα σου πω ότι δεν είμαι ικανοποιημένος και ότι δεν φθάνει για την αντιμετώπιση της ακρίβειας» είπε ο Αδ. Γεωργιάδης. Επέμεινε πάντως ότι «σαν αυτόνομο μέτρο είχε επιτυχία».
«Δεν είναι δυνατόν να ξεκινάει το προϊόν από το χωράφι στα 20 λεπτά και να φθάνει στην αγορά σε τιμή 1,80 ευρώ και να λέτε ότι φυσιολογική είναι η αύξηση 800%; Σας λέμε ότι υπάρχει αισχροκέρδεια», αντέτεινε ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, ο οποίος υπογράμμισε ότι πολλά προϊόντα είναι πιο φτηνά σε χώρες όπου οι πολίτες έχουν μεγαλύτερους μισθούς από την Ελλάδα.
Μη μπορώντας να δώσει απαντήσεις, ο Αδ. Γεωργιάδης κραύγαζε «ψέματα» προσπαθώντας να πείσει ότι η κυβέρνηση κάνει ό,τι μπορεί για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Τέλος, για άλλη μια φορά απέρριψε το αίτημα που προβάλλει η πλειονότητα των καταναλωτών για μείωση του ΦΠΑ σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. «Το κοινό σε αυτό κάνει λάθος. Δεν είναι λύση η μείωση του ΦΠΑ» επανέλαβε.