Ο Κυριάκος Μητσοτάκης παζάρευε χωρίς καμία ενημέρωση της Βουλής την τύχη όχι μόνο των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, αλλά και σημαντικότατων εκθεμάτων ελληνικών μουσείων, σε πολυτελείς σουίτες ξενοδοχείων στο Νάιτμπριτζ του Λονδίνου, δίπλα στο Μπάκιγχαμ και το Χάιντ Παρκ, όπως περιγράφουν με λεπτομερέστατο ρεπορτάζ τους οι Financial Times.
Συνομιλητής του Έλληνα πρωθυπουργού ήταν σύμφωνα με την εφημερίδα ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου Τζορτζ Όσμπορν, πρώην κορυφαίο στέλεχος κυβερνήσεων των Συντηρητικών, σε δύο διαφορετικές συναντήσεις, τον Νοέμβριο του 2021 και στα τέλη του 2022.
Ο πρώην «υπουργός Οικονομικών της λιτότητας» στη Βρετανία βρήκε στο πρόσωπο του Μητσοτάκη κάποιον με τον οποίο μπορούσε να συνεννοηθεί, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. Το τι συζήτησαν και πώς συνεννοήθηκαν, γίνεται σαφές από το ότι δεν έχει μιλήσει δημόσια για αυτές τις επαφές, καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθούν εις βάρος του Έλληνα πρωθυπουργού ενόψει των επικείμενων εκλογών.
Στο τραπέζι βρίσκεται η ιδέα περί «ανταλλαγής» εκθεμάτων, «δανεισμού», ακόμη και «ενεχυρίασης» άλλων σημαντικών εκθεμάτων ελληνικών μουσείων, που πρακτικά θα χρησιμοποιηθούν ως… όμηροι που θα παραδοθούν στο Βρετανικό Μουσείο όσο κλεμένα γλυπτά του Παρθενώνα θα βρίσκονται στην Ελλάδα.
Μάλιστα, στις ιδέες που φέρονται να συζήτησαν διεξοδικά Μητσοτάκης και Όσμπορν τα μοναδικά έργα τόσο του Παρθενώνα όπως άλλα (π.χ. τοιχογραφίες της Σαντορίνης, η Μάσκα του Αγαμέμνονα, κτλ.) θα καταλήξουν να είναι μόνιμα σε διαδικασία… περιοδείας μεταξύ Ελλάδας και Βρετανίας. Η προσβολή στον ελληνικό και παγκόσμιο Πολιτισμό δεν θα μπορούσε να περιγραφεί σαφέστερα από τον χαρακτηρισμό που περιλαμβάνει η ίδια η δήλωση του Βρετανικού Μουσείου, που μιλάει για «συζητήσεις με την Ελλάδα για μια εταιρική σχέση σχετικά με τα Γλυπτά του Παρθενώνα».
New York Times – Ο Μητσοτάκης ζητούσε δανεισμό
Στις μυστικές συνομιλίες μεταξύ της κυβέρνησης Μητσοτάκη και του Βρετανικού Μουσείου, αναφορικά με τα Γλυπτά του Παρθενώνα είχε αναφερθεί στα μέσα Ιανουαρίου εκτενές ρεπορτάζ των New York Times, σημειώνοντας ότι «σε απομονωμένα πολυτελή ξενοδοχεία και στο αρχοντικό του Έλληνα πρέσβη (σ.σ. στο Λονδίνο), τα δύο μέρη προσπάθησαν να καταλήξουν σε συμφωνία για το μέλλον των μαρμάρων».
Το αμερικανικό δημοσίευμα αναφέροντας ότι σε αρκετές από αυτές τις συναντήσεις, ο Γιώργος Γεραπετρίτης, «ενήργησε ως εκπρόσωπος του Μητσοτάκη», δημοσιεύει τα «θέλω» της ελληνικής κυβέρνησης τα οποία παρεκκλίνουν της γραμμής που χάραξε η Μελίνα Μερκούρη καθώς γίνονταν συνομιλίες για δανεισμό των Γλυπτών για διάστημα 20 ετών.
«Οι συνομιλίες συνεχίζονται στο Λονδίνο από τον Νοέμβριο του 2021, μεταξύ του πρωθυπουργού της Ελλάδας Κυριάκου Μητσοτάκη και του Τζορτζ Όσμπορν, πρώην υπουργού Οικονομικών της Βρετανίας, ο οποίος είναι τώρα πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου» αναφέρουν οι NYT προσθέτοντας ότι «από την πλευρά του, ο Μητσοτάκης ζήτησε από το Βρετανικό Μουσείο να επιστρέψει όλη τη ζωφόρο, περίπου 76 μ. λαξευμένης πέτρας που κάποτε βρισκόταν γύρω από τον Παρθενώνα, είπε ο γνώστης της ελληνικής θέσης», σύμφωνα με το ρεπορτάζ το οποίο σημειώνει ότι «ο Μητσοτάκης ήθελε μια συμφωνία ότι αυτά (σ.σ. οι αρχαιότητες) παραμείνουν στην Ελλάδα για τουλάχιστον 20 χρόνια», όπου θα επανενώνονταν με τα υπόλοιπα μέρη της ζωφόρου τα οποία εκτίθενται στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Αξίζει δε να σημειωθεί πληροφορίες, από άτομο που γνώριζε τη διαπραγμάτευση και που επικαλούνται οι NYT, αναφέρουν ότι «ο Μητσοτάκης ήλπιζε ότι, μετά από 20 χρόνια, η συμφωνία θα παραταθεί, ώστε η ζωφόρος να παραμείνει στην Αθήνα».
Παράλληλα, αναφέρεται ότι σε αντάλλαγμα για τη ζωφόρο η Αθήνα θα προμήθευε το Βρετανικό Μουσείο με «μια εκ περιτροπής συλλογή ανεκτίμητων αντικειμένων, μερικά από τα οποία δεν είχαν φύγει ποτέ από την Ελλάδα».
Το ίδιο δημοσίευμα αναφέροντας ότι «μια συμφωνία παραμένει πολύ μακριά», σε αντίθεση με δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου τα οποία τον προηγούμενο καιρό αναφέρονταν εκτενώς στο ενδεχόμενο ανταλλαγής των Γλυπτών, επισημαίνει ότι το Βρετανικό Μουσείο επιθυμεί διαφορετική συμφωνία από αυτή που πρότεινε η ελληνική πλευρά.
«Μέχρι στιγμής, ο Τζ. Όσμπορν (σ.σ. επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου) έχει προτείνει την επιστροφή ενός μικρότερου τμήματος της ζωφόρου, καθώς και γλυπτών θεών και κενταύρων, ως βραχυπρόθεσμο δάνειο» σημειώνουν οι ΝΥΤ προσθέτοντας ότι το Βρετανικό μουσείο «θα μπορούσε να προσφέρει έως και 1/3 των Γλυπτών του Παρθενώνα στη συλλογή του».
«Μόλις η Ελλάδα επιστρέψει αυτά τα αντικείμενα στο Λονδίνο, περισσότερα θα σταλούν στην Αθήνα για να τα αντικαταστήσουν, είπε η ίδια πηγή. Με την πάροδο του χρόνου, ο αριθμός των αντικειμένων που αποστέλλονται στην Ελλάδα θα αυξηθεί, για να αντικατοπτρίζει την αυξανόμενη εμπιστοσύνη μεταξύ των δύο πλευρών» σημειώνεται στο ίδιο δημοσίευμα το οποίο αναφέρεται και στα νομικά κολλήματα που προκύπτουν από τη Βρετανική νομοθεσία σχετικά με τη δυνατότητα οριστικής παραχώρησης των Γλυπτών.
«Σύμφωνα με τη βρετανική νομοθεσία, το μουσείο δεν μπορεί να αφαιρέσει αντικείμενα από τη συλλογή του εκτός εάν είναι “ακατάλληλα να διατηρηθούν”, αν και είναι ελεύθερο να δανείζει αντικείμενα σε άλλα ιδρύματα» σημειώνουν οι NYT ενώ αναφέρονται και στις πρόσφατες δηλώσεις της υπουργού Πολιτισμού της Βρετανίας, Μισέλ Ντόνελαν στο BBC ότι ενδεχόμενη επιστροφή των αρχαιοτήτων θα ανοίξει τον ασκό του Αιόλου για τα υπόλοιπα εκθέματα του βρετανικού μουσείου. «Η αποστολή τους πίσω (σ.σ. στην Ελλάδα) είναι ένας επικίνδυνος δρόμος», σημείωσε χαρακτηριστικά η ίδια.
Τέλος, το αμερικανικό δημοσίευμα αναφέρεται στο ιστορικό της κλοπής των Γλυπτών του Παρθενώνα από τον Λόρδο Έλγιν, στη διεθνή συγκυρία σχετικά με την επιστροφή μουσειακών εκθεμάτων σε διάφορες χώρες, μεταξύ αυτών και την περίπτωση της Ελλάδας, ενώ αναφέρεται και σε δηλώσεις της τομεάρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, Σίας Αναγνωστοπούλου η οποία ξεκαθαρίζει ότι δεν τίθεται θέμα δανεισμού των Γλυπτών, παρά μόνο οριστικής επιστροφής τους.