Στον χθεσινό Κυριακάτικο Τύπο πλήθος δημοσιευμάτων έδιναν στοιχεία για τις επί πολλά χρόνια ανοιχτές πληγές των σιδηροδρόμων, με τεράστιες σπατάλες, έργα που ο ΟΣΕ πλήρωνε, δεν αξιοποιούσε, κι ύστερα ξαναπλήρωνε, αλλά και διευθετήσεις αντίπαλων επιχειρηματικών συμφερόντων σε βάρος του οργανισμού. Το Politico αναφέρεται στο «απαρχαιωμένο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο (που) βρίσκεται σε «απελπιστική ανάγκη εκσυγχρονισμού», αλλά και στην κακοδιοίκησή του. Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, επιβεβαιώνει ότι για την Ελλάδα «βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα για πιθανή ζημία, λόγω κακοδιαχείρισης, στα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ»
Το δημοσίευμα του Politico που αναφέρεται στην “απολογία” του πρωθυπουργού
Ο Έλληνας Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε συγγνώμη την Κυριακή για τη φονικότερη σιδηροδρομική καταστροφή της χώρας και είπε ότι θα ζητήσει από τις Βρυξέλλες βοήθεια για την επισκευή του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας καθώς οι μαζικές διαδηλώσεις συνεχίζονται αμείωτες.
Ως πρωθυπουργός, χρωστάω σε όλους, αλλά πάνω από όλα στους συγγενείς των θυμάτων, ένα μεγάλο ΣΥΓΝΩΜΗ», έγραψε ο Μητσοτάκης στο Facebook. «Στην Ελλάδα του 2023 δεν είναι δυνατόν δύο τρένα να κινούνται σε αντίθετες πλευρές της ίδιας γραμμής χωρίς να το προσέξει κανείς».
Δύο τρένα που ταξίδευαν με μεγάλη ταχύτητα προς αντίθετες κατευθύνσεις στην ίδια γραμμή συγκρούστηκαν μετωπικά στα Τέμπη της βόρειας Ελλάδας στις 28 Φεβρουαρίου, σκοτώνοντας τουλάχιστον 57 άτομα και τραυματίζοντας 85. Ένα τρένο με τουλάχιστον 350 επιβαίνοντες, συμπεριλαμβανομένων πολλών φοιτητών, χτύπησε εμπορικό τρένο.
«Δεν μπορούμε, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να κρυβόμαστε πίσω από το ανθρώπινο λάθος», πρόσθεσε ο πρωθυπουργός. Ο Μητσοτάκης είχε δηλώσει προηγουμένως την 1η Μαρτίου ότι η καταστροφή οφείλεται «πρωτίστως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος».
Ο σταθμάρχης της πόλης της Λάρισας αντιμετωπίζει κατηγορίες για ανθρωποκτονία από αμέλεια και παραδέχθηκε κάποια ευθύνη στην πρώτη του εμφάνιση στο δικαστήριο την Κυριακή, σύμφωνα με την ΕΡΤ .
Όμως, το γερασμένο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας μήκους 2.550 χιλιομέτρων έχει απελπιστική ανάγκη εκσυγχρονισμού και έχει αντιμετωπίσει κριτική για φερόμενη κακοδιαχείριση, ακατάλληλο εξοπλισμό και κακή συντήρηση.
Το θανατηφόρο δυστύχημα έχει προκαλέσει μαζικές διαμαρτυρίες σε ολόκληρη τη χώρα σχετικά με την ευθύνη της κυβέρνησης στην καταστροφή, καθώς γίνονταν οι πρώτες κηδείες των θυμάτων. Χιλιάδες άνθρωποι συγκεντρώθηκαν την Κυριακή μπροστά από το κοινοβούλιο στην Αθήνα, ανάμεσά τους πολλά παιδιά. «Αυτό το έγκλημα δεν θα συγκαλυφθεί. Θα είμαστε η φωνή όλων των νεκρών», φώναζαν οι διαδηλωτές καθώς απελευθέρωσαν μαύρα μπαλόνια στον ουρανό.
Συγκρούσεις ξέσπασαν μεταξύ αστυνομίας και διαδηλωτών κατά τη διάρκεια των διαδηλώσεων στην Αθήνα, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, τη Θεσσαλονίκη και τη Λάρισα, την πόλη όπου σημειώθηκε το ατύχημα, με την αστυνομία να χρησιμοποιεί δακρυγόνα και χειροβομβίδες κρότου.
Διαμαρτυρίες έχουν πραγματοποιηθεί τις τελευταίες πέντε ημέρες σε όλη τη χώρα και έχουν κληθεί περισσότερες για την ερχόμενη εβδομάδα. Οι εθνικές σιδηροδρομικές υπηρεσίες σταμάτησαν καθώς οι εργαζόμενοι απεργούσαν μετά το δυστύχημα.
Ο Μητσοτάκης, ο οποίος ετοιμάζεται για εκλογές την άνοιξη, έχει υποσχεθεί ότι μια ανεξάρτητη επιτροπή εμπειρογνωμόνων θα ερευνήσει τα αίτια του δυστυχήματος. Είπε επίσης ότι θα ζητήσει βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άλλες πρωτεύουσες της ΕΕ.
«Θα ζητήσω αμέσως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις φιλικές χώρες τη συμβολή τους στην τεχνογνωσία, ώστε επιτέλους να αποκτήσουμε σύγχρονα τρένα», είπε ο Μητσοτάκης. «Και θα αγωνιστώ για πρόσθετη κοινοτική χρηματοδότηση για τη γρήγορη συντήρηση και αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου».
Στο μεταξύ, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει ξεκινήσει έρευνα για σύμβαση για την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεχειρισμού στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
«Μπορώ να επιβεβαιώσω ότι η EPPO έχει πράγματι μια εν εξελίξει έρευνα, εξετάζοντας αποκλειστικά πιθανές ζημίες στα οικονομικά συμφέροντα στην ΕΕ», δήλωσε εκπρόσωπος της EPPO στο POLITICO, χωρίς να δώσει λεπτομέρειες σχετικά με τις «σε εξέλιξη έρευνες προκειμένου να μην τεθεί σε κίνδυνο το αποτέλεσμά τους. ”
Η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε γρήγορα τη συγκρότηση επιτροπής εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση της θανατηφόρας σύγκρουσης τρένου, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από την αντιπολίτευση που είπε ότι η κίνηση δεν έχει διακομματική έγκριση και στοχεύει να αναλάβει τη δικαστική έρευνα.
«Δεν είναι δυνατόν ο ελεγχόμενος να είναι και ελεγκτής ταυτόχρονα», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης Σύριζα.
Ένα μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων έχει ήδη παραιτηθεί.